Raspberry Pi
Moderator: Beheerdersteam
Re: Raspberry Pi
Kwam net nog een "grappig" stukje tegen bij Elektor.
Raspberry Pi 2 gevoelig voor flitslicht
Een gebruiker van de Raspberry Pi 2 heeft een merkwaardige bug in het apparaat ontdekt: de Rpi 2 reboot als hij met (xenon-)flitslicht wordt gefotografeerd. De Raspberry Pi Foundation heeft het verschijnsel onderzocht en de oorzaak blijkt de lichtdoorlatende behuizing van de processor-spanningsregelaar te zijn. Het verschijnsel treedt alleen op bij bestraling met licht van hoge intensiteit en grote golflengte (laserpointers en xenon-flitslampen in camera’s), en is eenvoudig te verhelpen door de betreffende chip optisch te isoleren of door de RPi 2 in een ondoorzichtige behuizing onder te brengen.
De ‘boosdoener’ is de spanningsregelaar voor de processorkern. Deze chip bevindt zich tussen de USB-voeding en de HDMI-poort, en is in de silkscreening op de print aangeduid met U16. De spanningsregelaar is ondergebracht in een WL-CSP-behuizing, in feite een ‘kale’ siliciumchip met soldeeraansluitingen. Dit is de kleinst mogelijke manier om een chip te ‘verpakken’. Het flitslicht veroorzaakt een fotoelektrisch effect in de silicium transistoren waardoor de spanning van de regelaar even wegvalt en de Pi reboot.
De link http://www.elektor.nl/news/raspberry-pi ... 3d68135cb1
Raspberry Pi 2 gevoelig voor flitslicht
Een gebruiker van de Raspberry Pi 2 heeft een merkwaardige bug in het apparaat ontdekt: de Rpi 2 reboot als hij met (xenon-)flitslicht wordt gefotografeerd. De Raspberry Pi Foundation heeft het verschijnsel onderzocht en de oorzaak blijkt de lichtdoorlatende behuizing van de processor-spanningsregelaar te zijn. Het verschijnsel treedt alleen op bij bestraling met licht van hoge intensiteit en grote golflengte (laserpointers en xenon-flitslampen in camera’s), en is eenvoudig te verhelpen door de betreffende chip optisch te isoleren of door de RPi 2 in een ondoorzichtige behuizing onder te brengen.
De ‘boosdoener’ is de spanningsregelaar voor de processorkern. Deze chip bevindt zich tussen de USB-voeding en de HDMI-poort, en is in de silkscreening op de print aangeduid met U16. De spanningsregelaar is ondergebracht in een WL-CSP-behuizing, in feite een ‘kale’ siliciumchip met soldeeraansluitingen. Dit is de kleinst mogelijke manier om een chip te ‘verpakken’. Het flitslicht veroorzaakt een fotoelektrisch effect in de silicium transistoren waardoor de spanning van de regelaar even wegvalt en de Pi reboot.
De link http://www.elektor.nl/news/raspberry-pi ... 3d68135cb1
Re: Raspberry Pi
Stond ook al op tweakersnet, maar wel een bijzonder ongebruikelijke eigenschap.
Zoals ik toen al dat verwoorde, niet echt van belang bij gebruik als audio streamer, of je moet er een disco toestand bij aan hangen.

Zoals ik toen al dat verwoorde, niet echt van belang bij gebruik als audio streamer, of je moet er een disco toestand bij aan hangen.
Re: Raspberry Pi
Is ook wel een raar verschijnsel je zou toch verwachten dat die behuizingen licht dicht zijn.
Ja disco lampen
Ja disco lampen
Re: Raspberry Pi
Valt wel mee toch? vroegâh, werden Si torretjes al open gesloopt om er een fotogevoelige transistors mee te knutselen.bijzonder ongebruikelijke eigenschap
Dat was bij sommige transistors overigens geen goed idee vanwege de beryllium oxide die bij sommige types werd toegepast. Maar inderdaad, bij de moderne hightech chips reken je niet direct op dit licht gevoelige effect.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Raspberry Pi
Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat licht energie bevat en het verbaast me niet dat die energie voldoende kan zijn om de elektronen in zo'n ultrakleine chip even wat harder te laten wippen waardoor je een schakelaareffect hebt.
Hoe kleiner die chips worden, hoe minder stroom ze nodig hebben en hoe gevoeliger ze kunnen worden voor externe energie. Neem nou flashgeheugen. Wie een beetje weet hoe dat werkt, weet dat het simpelweg neerkomt op het vangen en vasthouden van elektronen, en het weer loslaten ervan. En je kan dat aantal elektronen bijna op één hand tellen. Dus ergens kan je zeggen dat het geen verbazing hoeft op te wekken als een plotse overdosis met hoogenergetisch licht voor dergelijke neveneffecten zorgt. Maar het is niet iets waar je op voorhand aan denkt natuurlijk.
Hoe kleiner die chips worden, hoe minder stroom ze nodig hebben en hoe gevoeliger ze kunnen worden voor externe energie. Neem nou flashgeheugen. Wie een beetje weet hoe dat werkt, weet dat het simpelweg neerkomt op het vangen en vasthouden van elektronen, en het weer loslaten ervan. En je kan dat aantal elektronen bijna op één hand tellen. Dus ergens kan je zeggen dat het geen verbazing hoeft op te wekken als een plotse overdosis met hoogenergetisch licht voor dergelijke neveneffecten zorgt. Maar het is niet iets waar je op voorhand aan denkt natuurlijk.
Re: Raspberry Pi
Dat is voor mij dus volledig onbekend terreinErikW schreef:Valt wel mee toch? vroegâh, werden Si torretjes al open gesloopt om er een fotogevoelige transistors mee te knutselen.bijzonder ongebruikelijke eigenschap![]()
Dat was bij sommige transistors overigens geen goed idee vanwege de beryllium oxide die bij sommige types werd toegepast. Maar inderdaad, bij de moderne hightech chips reken je niet direct op dit licht gevoelige effect.
Dat soort dingen van thuis/opleiding nooit meegekregen.
Re: Raspberry Pi
De OC73 germanium Ook wel Geraniumvroegâh, werden Si torretjes al open gesloopt
Re: Raspberry Pi
Ik ook. Dat van dat lichtgevoeligheid wist ik al. Best wel appart....hannesie schreef:Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van de Pi2.
Met een beetje geluk heb ik em morgen binnen. Anders wordt het maandag pas.
Re: Raspberry Pi
Pi2b binnen gekregen vandaag. Sd kaartje voorzien van de nieuwste openelec xbmc.
Leuk! Dat z'n klein dingetje zoveel kan voor dat geld....
Leuk! Dat z'n klein dingetje zoveel kan voor dat geld....
Re: Raspberry Pi
Bij Mij staat er wheezy op met Volumio op de Raspberry
Boven op de Rasberry een Hifi Berry
Maar!! als er een U.S.B. stick inzit werkt het niet, en ik weet niet waarom
ik moet opstarten eerst zonder U.S.B. stick , als hij dan helemaal opgestart is mag ik pas U.S.B. stick een er indoen
Maar hoe moet ik dat nu doen met die Wi-Pi
is het werkelijk zo dat ik pas die Wi-Pi er in mag doen als hij helemaal opgestart is ?
Of doe ik wat vout
iemand Goede raat of atvies
Boven op de Rasberry een Hifi Berry
Maar!! als er een U.S.B. stick inzit werkt het niet, en ik weet niet waarom
ik moet opstarten eerst zonder U.S.B. stick , als hij dan helemaal opgestart is mag ik pas U.S.B. stick een er indoen
Maar hoe moet ik dat nu doen met die Wi-Pi
is het werkelijk zo dat ik pas die Wi-Pi er in mag doen als hij helemaal opgestart is ?
Of doe ik wat vout
iemand Goede raat of atvies
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Raspberry Pi
Ik gebruik 'm hier met de Wi-pi Bert. Gaat goed met opstarten met de stick erin, wel 2 opmerkingen: het duurt vrij lang voor er verbinding is, kan zo een minuut duren. 2e ding is dat het bereik slecht is. Hij staat hier niet ver van de router af, en af en toe is het signaal weg, ik overweeg toch een ethernet kabel ernaartoe te trekken. Beetje lastig, hij staat op een wat vervelende plek daarvoor.
Re: Raspberry Pi
En met USB stick er in met Muziek ??? BarryIk gebruik 'm hier met de Wi-pi Bert. Gaat goed met opstarten met de stick erin, wel 2 opmerkingen: het duurt vrij lang voor er verbinding is, kan zo een minuut duren. 2e ding is dat het bereik slecht is. Hij staat hier niet ver van de router af, en af en toe is het signaal weg, ik overweeg toch een ethernet kabel ernaartoe te trekken. Beetje lastig, hij staat op een wat vervelende plek daarvoor.
ik heb hier een 20 minuten gewacht en het toen maar opgegeven
en ik weet niet wat een Homeplug of een Sqeezeplug is
Re: Raspberry Pi
In principe is het een Linux systeempje, dat houdt dan in dat een schijf/informatie drager gekoppeld/gemount moet worden.
Daar is het dus niet direct op gemaakt, maar ik heb het wel gedaan en met een situatie als volumio en runeaudio gaat dat ook wel weer en met max3play nu ook wel weer gelukt.
De RPI is in feite een klein pc tje maar wel met beperkte handelingen, en vroeger deed je ook niet even een nieuwe schijf in je computer.
Het automount ben ik wel even mee bezig geweest, zit eigenlijk oook al standaard bij de Ubuntu x86 machines maar nog niet bij de Raspberry's.
Daar is het dus niet direct op gemaakt, maar ik heb het wel gedaan en met een situatie als volumio en runeaudio gaat dat ook wel weer en met max3play nu ook wel weer gelukt.
De RPI is in feite een klein pc tje maar wel met beperkte handelingen, en vroeger deed je ook niet even een nieuwe schijf in je computer.
Het automount ben ik wel even mee bezig geweest, zit eigenlijk oook al standaard bij de Ubuntu x86 machines maar nog niet bij de Raspberry's.
Re: Raspberry Pi
https://www.google.nl/webhp?hl=nl#hl=nl&q=homeplugBert61 schreef:
en ik weet niet wat een Homeplug of een Sqeezeplug is
Re: Raspberry Pi
Door squeezeplug alleen op de RPI ,dus speler en server in een,wordt de bediening wel erg traaghannesie schreef:Squeezeplug eens proberen?
Het werkt wel,maar de trage bediening wekt irritaties op.
Re: Raspberry Pi
Klopt, maar als je nog geen of weinig ervaring hebt kun je wel een indruk krijgen.democles schreef:Door squeezeplug alleen op de RPI ,dus speler en server in een,wordt de bediening wel erg traaghannesie schreef:Squeezeplug eens proberen?![]()
Het werkt wel,maar de trage bediening wekt irritaties op.
Zoals jij het met de Odroid als server, en de RPI als speler is uiteraard veel beter.
Re: Raspberry Pi
Ik denk dat er uit begrijp dat ik dus eerst de Raspberry op moet laten starten en dan de Muziek erinIn principe is het een Linux systeempje, dat houdt dan in dat een schijf/informatie drager gekoppeld/gemount moet worden.
Daar is het dus niet direct op gemaakt, maar ik heb het wel gedaan en met een situatie als volumio en runeaudio gaat dat ook wel weer en met max3play nu ook wel weer gelukt.
De RPI is in feite een klein pc tje maar wel met beperkte handelingen, en vroeger deed je ook niet even een nieuwe schijf in je computer.
Het automount ben ik wel even mee bezig geweest, zit eigenlijk ook al standaard bij de Ubuntu x86 machines maar nog niet bij de Raspberry's.
Zelfde met de WiPi.
Dan kan ik hem beter maar gewoon aan mn netwerk via een kabel bevestigen
Dan start hij wel op , Wel zonder de Muziek stick er in !!
Maar kan ik wel mn Nas benaderen via mn netwerkkabel , dan gaat de muziek vortaan via mn Nas
PS
ik heb er Volumio opstaan en kan dat bedienen via mn Ipad Dankzij veel digitale hulp
Re: Raspberry Pi
Ik stel mijn vraag hier maar even, heeft iemand Logitech media server draaiend op een Lenovo Iomega ix2?
Ik kan op het internet niets vinden of dit werkt op deze NAS
Ik kan op het internet niets vinden of dit werkt op deze NAS
Re: Raspberry Pi
Op de site van iBOOD werd die vraag ook gesteld als dat mogelijk is en daar wordt verwezen naar http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1545544 misschien dat je er wat mee kunt.
Re: Raspberry Pi
Dat is voor mij abracadabra, daar moet ik maar niet aan beginnen.rjmulder schreef:Op de site van iBOOD werd die vraag ook gesteld als dat mogelijk is en daar wordt verwezen naar http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1545544 misschien dat je er wat mee kunt.
Re: Raspberry Pi
Zweitse voor mij Idem
maar ik heb een goede vriend voor wie het gesneden cookies zijn
Toch wel een jonge knaap met wat tussen zijn oren bij je in de familie ?
die lezen het en dat moet Zo oom zweitse en veeg en veeg en typ type klaar!!
en het gaat zo snel dat je niet eens ziet wat hij doet
maar ik heb een goede vriend voor wie het gesneden cookies zijn
Toch wel een jonge knaap met wat tussen zijn oren bij je in de familie ?
die lezen het en dat moet Zo oom zweitse en veeg en veeg en typ type klaar!!
en het gaat zo snel dat je niet eens ziet wat hij doet
Re: Raspberry Pi
Hier nog maar een keer verder gaan...
Kan je met PicorePlayer ingesteld op Hifiberry DAC+ ook gelijktijdig de Audio over HDMI instellen of eventueel langs de gewone Analoge uitgang?
Dan kan ik mijn 2e versterker gelijk voeden via SPDIFF van de monitor of analoog.
Kan je met PicorePlayer ingesteld op Hifiberry DAC+ ook gelijktijdig de Audio over HDMI instellen of eventueel langs de gewone Analoge uitgang?
Dan kan ik mijn 2e versterker gelijk voeden via SPDIFF van de monitor of analoog.
Re: Raspberry Pi
Tijdje geleden maar toch teruggevonden
Hannesie, kan de HiFiBerry AMP + zonder probleem via de piCorePlayer?
Staat er wel tussen, maar even voor ik hem bestel...
Hoe doe je toonregeling, of is dat niet mogelijk?
Thx
Hannesie, kan de HiFiBerry AMP + zonder probleem via de piCorePlayer?
Staat er wel tussen, maar even voor ik hem bestel...
Hoe doe je toonregeling, of is dat niet mogelijk?
Thx
hannesie schreef:De boel al leuk aan de praat.hannesie schreef:Als Beta tester al in het bezit gekomen van een HifiBerry Amp 0,9
Class D, 2 x 25 Watt, ik heb hem inmiddels aan de praat.
Weer een hoop geleerd.![]()
van I2S direct naar PWM, als ik het goed heb/zeg.![]()
Op basis van de tas5713 chip
http://www.ti.com/product/tas5713
Met vallen en opstaan e.d. (autodidact) maar nu dus op een setje surround speakertjes, binnenkort eens zien hoe dat eventueel klinkt aan de grote jongens.![]()
Het klinkt zeker al leuk en veel belovend, en dus een echte set luidsprekers waard.en dan de proef op de som, een vergelijk met de Hypex 180 HXR met SMPS. Onder de Hypex 180 Mono en boven de HifiBerry AMP. En ik zal je vertellen , het valt echt niet tegen.
Uiteraard is er een behoorlijk verschil, want de subs doen nu niet mee, maar klankmatig is het echt niet verkeerd.
Ik speel nu dus met de SqueezeLite die met Squeezeplug meekomt en de volumeknop zit dan op het tablet en de aan/uit knop ook via het grafische interface.
Eerst wat problemen gehad met verschil van niveau tussen L/R, of recht deed eerst helemaal niets, nu vlekkeloos ook 24 bits en dan tot 48 kHz.
Zonet Diana Krall concert Live in Montreal afgespeeld.
