Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door rjmulder »

Kwam net nog een "grappig" stukje tegen bij Elektor.

Raspberry Pi 2 gevoelig voor flitslicht

Een gebruiker van de Raspberry Pi 2 heeft een merkwaardige bug in het apparaat ontdekt: de Rpi 2 reboot als hij met (xenon-)flitslicht wordt gefotografeerd. De Raspberry Pi Foundation heeft het verschijnsel onderzocht en de oorzaak blijkt de lichtdoorlatende behuizing van de processor-spanningsregelaar te zijn. Het verschijnsel treedt alleen op bij bestraling met licht van hoge intensiteit en grote golflengte (laserpointers en xenon-flitslampen in camera’s), en is eenvoudig te verhelpen door de betreffende chip optisch te isoleren of door de RPi 2 in een ondoorzichtige behuizing onder te brengen.

De ‘boosdoener’ is de spanningsregelaar voor de processorkern. Deze chip bevindt zich tussen de USB-voeding en de HDMI-poort, en is in de silkscreening op de print aangeduid met U16. De spanningsregelaar is ondergebracht in een WL-CSP-behuizing, in feite een ‘kale’ siliciumchip met soldeeraansluitingen. Dit is de kleinst mogelijke manier om een chip te ‘verpakken’. Het flitslicht veroorzaakt een fotoelektrisch effect in de silicium transistoren waardoor de spanning van de regelaar even wegvalt en de Pi reboot.

De link http://www.elektor.nl/news/raspberry-pi ... 3d68135cb1
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Stond ook al op tweakersnet, maar wel een bijzonder ongebruikelijke eigenschap. :lol:

Zoals ik toen al dat verwoorde, niet echt van belang bij gebruik als audio streamer, of je moet er een disco toestand bij aan hangen. 8) :roll:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door rjmulder »

Is ook wel een raar verschijnsel je zou toch verwachten dat die behuizingen licht dicht zijn.
Ja disco lampen :yeah:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Raspberry Pi

Bericht door ErikW »

bijzonder ongebruikelijke eigenschap
Valt wel mee toch? vroegâh, werden Si torretjes al open gesloopt om er een fotogevoelige transistors mee te knutselen. :mrgreen:
Dat was bij sommige transistors overigens geen goed idee vanwege de beryllium oxide die bij sommige types werd toegepast. Maar inderdaad, bij de moderne hightech chips reken je niet direct op dit licht gevoelige effect.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Muug »

Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat licht energie bevat en het verbaast me niet dat die energie voldoende kan zijn om de elektronen in zo'n ultrakleine chip even wat harder te laten wippen waardoor je een schakelaareffect hebt.

Hoe kleiner die chips worden, hoe minder stroom ze nodig hebben en hoe gevoeliger ze kunnen worden voor externe energie. Neem nou flashgeheugen. Wie een beetje weet hoe dat werkt, weet dat het simpelweg neerkomt op het vangen en vasthouden van elektronen, en het weer loslaten ervan. En je kan dat aantal elektronen bijna op één hand tellen. Dus ergens kan je zeggen dat het geen verbazing hoeft op te wekken als een plotse overdosis met hoogenergetisch licht voor dergelijke neveneffecten zorgt. Maar het is niet iets waar je op voorhand aan denkt natuurlijk. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

ErikW schreef:
bijzonder ongebruikelijke eigenschap
Valt wel mee toch? vroegâh, werden Si torretjes al open gesloopt om er een fotogevoelige transistors mee te knutselen. :mrgreen:
Dat was bij sommige transistors overigens geen goed idee vanwege de beryllium oxide die bij sommige types werd toegepast. Maar inderdaad, bij de moderne hightech chips reken je niet direct op dit licht gevoelige effect.
Dat is voor mij dus volledig onbekend terrein :D

Dat soort dingen van thuis/opleiding nooit meegekregen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Raspberry Pi

Bericht door OpaBert »

vroegâh, werden Si torretjes al open gesloopt
De OC73 germanium Ook wel Geranium :D transistor genoemd daar hoefde je alleen maar wat zwarte verf er af te krabben en je had een fotogevoelige transistor
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door nxs77 »

hannesie schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van de Pi2.
Ik ook. Dat van dat lichtgevoeligheid wist ik al. Best wel appart....

Met een beetje geluk heb ik em morgen binnen. Anders wordt het maandag pas.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door nxs77 »

Pi2b binnen gekregen vandaag. Sd kaartje voorzien van de nieuwste openelec xbmc.

Leuk! Dat z'n klein dingetje zoveel kan voor dat geld....
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Raspberry Pi

Bericht door OpaBert »

Bij Mij staat er wheezy op met Volumio op de Raspberry
Boven op de Rasberry een Hifi Berry
Maar!! als er een U.S.B. stick inzit werkt het niet, en ik weet niet waarom
ik moet opstarten eerst zonder U.S.B. stick , als hij dan helemaal opgestart is mag ik pas U.S.B. stick een er indoen
Maar hoe moet ik dat nu doen met die Wi-Pi
is het werkelijk zo dat ik pas die Wi-Pi er in mag doen als hij helemaal opgestart is ?
Of doe ik wat vout :think:
iemand Goede raat of atvies
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Squeezeplug eens proberen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Barry2001 »

Ik gebruik 'm hier met de Wi-pi Bert. Gaat goed met opstarten met de stick erin, wel 2 opmerkingen: het duurt vrij lang voor er verbinding is, kan zo een minuut duren. 2e ding is dat het bereik slecht is. Hij staat hier niet ver van de router af, en af en toe is het signaal weg, ik overweeg toch een ethernet kabel ernaartoe te trekken. Beetje lastig, hij staat op een wat vervelende plek daarvoor.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

Ik heb hem aan een homeplug gehangen. Werkt echt perfect hier.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Raspberry Pi

Bericht door OpaBert »

Ik gebruik 'm hier met de Wi-pi Bert. Gaat goed met opstarten met de stick erin, wel 2 opmerkingen: het duurt vrij lang voor er verbinding is, kan zo een minuut duren. 2e ding is dat het bereik slecht is. Hij staat hier niet ver van de router af, en af en toe is het signaal weg, ik overweeg toch een ethernet kabel ernaartoe te trekken. Beetje lastig, hij staat op een wat vervelende plek daarvoor.
En met USB stick er in met Muziek ??? Barry
ik heb hier een 20 minuten gewacht en het toen maar opgegeven

en ik weet niet wat een Homeplug of een Sqeezeplug is :oops:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

In principe is het een Linux systeempje, dat houdt dan in dat een schijf/informatie drager gekoppeld/gemount moet worden.

Daar is het dus niet direct op gemaakt, maar ik heb het wel gedaan en met een situatie als volumio en runeaudio gaat dat ook wel weer en met max3play nu ook wel weer gelukt.
De RPI is in feite een klein pc tje maar wel met beperkte handelingen, en vroeger deed je ook niet even een nieuwe schijf in je computer. :lol:
Het automount ben ik wel even mee bezig geweest, zit eigenlijk oook al standaard bij de Ubuntu x86 machines maar nog niet bij de Raspberry's.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

Bert61 schreef:

en ik weet niet wat een Homeplug of een Sqeezeplug is :oops:
https://www.google.nl/webhp?hl=nl#hl=nl&q=homeplug
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Raspberry Pi

Bericht door democles »

hannesie schreef:
Squeezeplug eens proberen?
Door squeezeplug alleen op de RPI ,dus speler en server in een,wordt de bediening wel erg traag :(

Het werkt wel,maar de trage bediening wekt irritaties op.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

democles schreef:
hannesie schreef:
Squeezeplug eens proberen?
Door squeezeplug alleen op de RPI ,dus speler en server in een,wordt de bediening wel erg traag :(

Het werkt wel,maar de trage bediening wekt irritaties op.
Klopt, maar als je nog geen of weinig ervaring hebt kun je wel een indruk krijgen.

Zoals jij het met de Odroid als server, en de RPI als speler is uiteraard veel beter.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Raspberry Pi

Bericht door OpaBert »

In principe is het een Linux systeempje, dat houdt dan in dat een schijf/informatie drager gekoppeld/gemount moet worden.

Daar is het dus niet direct op gemaakt, maar ik heb het wel gedaan en met een situatie als volumio en runeaudio gaat dat ook wel weer en met max3play nu ook wel weer gelukt.
De RPI is in feite een klein pc tje maar wel met beperkte handelingen, en vroeger deed je ook niet even een nieuwe schijf in je computer. :lol:
Het automount ben ik wel even mee bezig geweest, zit eigenlijk ook al standaard bij de Ubuntu x86 machines maar nog niet bij de Raspberry's.
Ik denk dat er uit begrijp dat ik dus eerst de Raspberry op moet laten starten en dan de Muziek erin
Zelfde met de WiPi.
Dan kan ik hem beter maar gewoon aan mn netwerk via een kabel bevestigen
Dan start hij wel op , Wel zonder de Muziek stick er in !!
Maar kan ik wel mn Nas benaderen via mn netwerkkabel , dan gaat de muziek vortaan via mn Nas
PS
ik heb er Volumio opstaan en kan dat bedienen via mn Ipad Dankzij veel digitale hulp :P :P
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Raspberry Pi

Bericht door Zweitse »

Ik stel mijn vraag hier maar even, heeft iemand Logitech media server draaiend op een Lenovo Iomega ix2?
Ik kan op het internet niets vinden of dit werkt op deze NAS :hide:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door rjmulder »

Op de site van iBOOD werd die vraag ook gesteld als dat mogelijk is en daar wordt verwezen naar http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1545544 misschien dat je er wat mee kunt.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Raspberry Pi

Bericht door Zweitse »

rjmulder schreef:
Op de site van iBOOD werd die vraag ook gesteld als dat mogelijk is en daar wordt verwezen naar http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1545544 misschien dat je er wat mee kunt.
Dat is voor mij abracadabra, daar moet ik maar niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Raspberry Pi

Bericht door OpaBert »

Zweitse voor mij Idem
maar ik heb een goede vriend voor wie het gesneden cookies zijn
Toch wel een jonge knaap met wat tussen zijn oren bij je in de familie ?
die lezen het en dat moet Zo oom zweitse en veeg en veeg en typ type klaar!!
en het gaat zo snel dat je niet eens ziet wat hij doet :P
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Raspberry Pi

Bericht door m_cruiser »

Hier nog maar een keer verder gaan...
Kan je met PicorePlayer ingesteld op Hifiberry DAC+ ook gelijktijdig de Audio over HDMI instellen of eventueel langs de gewone Analoge uitgang?
Dan kan ik mijn 2e versterker gelijk voeden via SPDIFF van de monitor of analoog.
04 2015-04-04.jpg
04 2015-04-04.jpg (9.65 KiB) 944 keer bekeken
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Raspberry Pi

Bericht door m_cruiser »

Tijdje geleden maar toch teruggevonden :D
Hannesie, kan de HiFiBerry AMP + zonder probleem via de piCorePlayer?
Staat er wel tussen, maar even voor ik hem bestel...
Hoe doe je toonregeling, of is dat niet mogelijk?

Thx
hannesie schreef:
hannesie schreef:
RaspberryPowerrrrrr.jpg
Als Beta tester al in het bezit gekomen van een HifiBerry Amp 0,9
Class D, 2 x 25 Watt, ik heb hem inmiddels aan de praat.
Weer een hoop geleerd. :sure:
van I2S direct naar PWM, als ik het goed heb/zeg. :oops:

Op basis van de tas5713 chip
http://www.ti.com/product/tas5713

Met vallen en opstaan e.d. (autodidact) maar nu dus op een setje surround speakertjes, binnenkort eens zien hoe dat eventueel klinkt aan de grote jongens. :lol: :lol:

Het klinkt zeker al leuk en veel belovend, en dus een echte set luidsprekers waard.
De boel al leuk aan de praat. :rofl:
set2.jpg
en dan de proef op de som, een vergelijk met de Hypex 180 HXR met SMPS.
set3.jpg
Onder de Hypex 180 Mono en boven de HifiBerry AMP.
set1.jpg
En ik zal je vertellen , het valt echt niet tegen.
Uiteraard is er een behoorlijk verschil, want de subs doen nu niet mee, maar klankmatig is het echt niet verkeerd.
Ik speel nu dus met de SqueezeLite die met Squeezeplug meekomt en de volumeknop zit dan op het tablet en de aan/uit knop ook via het grafische interface.
Eerst wat problemen gehad met verschil van niveau tussen L/R, of recht deed eerst helemaal niets, nu vlekkeloos ook 24 bits en dan tot 48 kHz.

Zonet Diana Krall concert Live in Montreal afgespeeld.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”