Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

satefan schreef: di 05 nov 2024, 20:01
Ik draai nu een uurtje op flink volume. Meine gute wat is dit een verbetering in de laagafstemming. Het komt veel meer tot leven nu. Veel meer ‘pit’.
Maar wat is het nu? 1 PR in een 9 liter kast? Denk dat als je dat naar 5 - 6 liter verkleint het wellicht nog beter wordt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Yes. 1 PR in netto 7 a 8 liter. Het verschil is nu al goed waar te nemen. De Q is 0.8. Klinkt pleziervol zo.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Wieger61 schreef: di 05 nov 2024, 20:18
Uit de impedantieplot kun je de verhouding tussen Vdriver/Vbox= alpha berekenen maar ook Vpr/Vbox=delta aan de hand van de frequenties waar de impedantie piekt: de hoge op fH, de lage op fL. De berekening loopt volgens Small (1974)zo:
Berekening delta voor PR-box.jpg
De fB is dan wortel(delta+1) volgens Eq. (21). Gaat uit van 1 PR.
Ff in Excel zien te kleien ;-)
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Wieger61 »

Sterkte daarmee ... ;-)
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door JanRSmit »

Waarom niet in vituixcad?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Ach, zolang je geen nette LF responsie kunt meten moet je het toch met je oren doen via trial and error. Simuprogjes als WinISD geven alleen maar een richting aan: Wat gebeurt er als ik de kast verklein of de BR massa aanpas enz.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Wieger61 »

Of naar buiten met je spullen en achter in de tuin meten (grondvlakmeting).
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Een idee zou nog zijn om de PR van de 6.5" te nemen. Deze heeft een SD van 132 cm2, tegen 85 van de 5.25". Dan hoef ik iets minder liters van het ontwerp af te snoepen (om tot dezelfde afstemming te komen). De 6.5" PR zou dan aan de achterkant gemonteerd kunnen worden.

Goed idee? Of slecht idee?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Bekijk het nou eens zelf in WinISD Als de opgegeven T&S parameters van Purifi kloppen, klopt dat ook redelijk.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Wieger61 »

En één PR op de achterkant levert een trillende kast. Zie elders.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door ds23man »

Waar ligt Elders?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Vlak naast Ginder. Dat ligt weer vlak bij Hier.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: za 09 nov 2024, 17:44
Bekijk het nou eens zelf in WinISD Als de opgegeven T&S parameters van Purifi kloppen, klopt dat ook redelijk.
Dat ga ik doen.

Een andere optie is om 2 x 4" PR's te nemen. Dan kom je op een gezamelijke Sd van 112cm2 (ipv 85cm2 met 1 5.25" PR).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door ds23man »

satefan schreef: za 09 nov 2024, 22:07
Vlak naast Ginder. Dat ligt weer vlak bij Hier.
Dat zal wel liggen bij Daar....
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

ds23man schreef: za 09 nov 2024, 22:21
Dat zal wel liggen bij Daar....
Nee man, hoe kom je daar nou bij?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

satefan schreef: za 09 nov 2024, 22:17
Pjotr schreef: za 09 nov 2024, 17:44
Bekijk het nou eens zelf in WinISD Als de opgegeven T&S parameters van Purifi kloppen, klopt dat ook redelijk.
Dat ga ik doen.

Een andere optie is om 2 x 4" PR's te nemen. Dan kom je op een gezamelijke Sd van 112cm2 (ipv 85cm2 met 1 5.25" PR).
Denk eerder dat je met 2x Sd eerder naar 1 x 8" moet. Het gaat niet alleen om de Sd maar ook om de totale massa en compliantie. In principe wil je de compliantie van een BR zo groot mogelijk hebben. Met meerdere wordt die juist kleiner. In zo'n kleine kast gaat dat heel lastig worden met meerdere PR's. Dat Purifi speakertje is eigenlijk heel ongebruikelijk gedimensioneerd voor een 13cm. Hij wil voor een fatsoenlijke BR kast hooguit een 3 a 4 liter zien. Idem voor PR. Gaat ie wel lekker laag in een klein kassie maar wel zeer ten koste van het rendement. Voor wat ie kost eigenlijk een nogal suboptimaal ding vind ik.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Wieger61 »

Wat voor een krachten werken op bijvoorbeeld een 7 liter kastje met een Purifi PTT5.25X04-NFC-01 en maar één PR PTT8.0PR-NA2-01? (Als dat fysiek überhaupt te bouwen is.) Dat kan je VituixCAD laten berekenen voor een enigszins vlakke afstemming (Chebyshev-afstemming met circa 1 dB rimpel):
Krachten op Purifi PTT5.25X04-NFC-01 met 1PR PTT8.0PR-NA2-01.jpg
Bedenk dat onder de 34,7 Hz beide in tegenfase bewegen en de actieve en passieve conus tegenover elkaar dus samen aan de kast schudden. Dat voel je ...

Overigens hoeft het lage rendement van kleine boxen zeker bij zo'n grote xmax geen probleem te zijn: Hangt van je ruimte, muziek en gewenste luidheid af.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Geen idee wat je nu wilt met de force van de speaker. Je kunt rekenen tot je een ons weegt, als het niet goed klinkt met 2 realistische PR's, klinkt het niet goed. Hoeven we inmiddels echt niet meer aan te rekenen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Wieger61 »

Veel plezier met jullie zoektochten!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Het is sowieso een vrij onmogelijke exercitie met een 13cm speaker die het naar zijn zin heeft met BR/PR in hooguit 4 - 5 liter. I.i.g. met een PR met zo'n lage compliantie. Kijk daar eerst eens naar om op orde te krijgen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door richard »

Met een andere tweeter:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Door drukte op t werk de laatste tijd niet veel kunnen doen, maar vandaag heb ik de metingen voor de laagafstemming herhaald.

Feedback van de luisteravond in Eemnes was dat het laag wel wat meer punch mocht hebben, maar het zou goed kunnen dat dit (ook) beinvloed werd door de enorme ruimte waarin deze kleintjes stonden te spelen.

Ik wilde de metingen opnieuw doen, omdat ik er achterkwam dat ik de metingen met DATS verkeerd heb geïnterpreteerd. DATS geeft bij een impedantie sweep zelf de T/S parameters, zo ook de Fb natuurlijk. Dit is bij DATS echter de afstemming van de kast op basis van de hoogste gemeten piek.

Bij een PR (of BR) heb je echter 2 pieken in de impedantie-meting en moet je dus blijkbaar de frequentie van het dal tussen deze 2 pieken als Fb nemen. Dank voor de bevestiging hiervan aan forumlid Wouter waarmee ik via appverkeer een hotline had vandaag. Ik heb verschillende configuraties opnieuw gemeten (1 PR, 2 PR's, met massa, zonder massa etc) om een beter beeld te krijgen van de werking van de PR's in deze kast.

De afstemming met 2 x 5.25" PR zonder extra massa is 38hz met een Q van 0.72. Ik draaide in Eemnes ook met 2 PR's per kanaal, maar wel met wat extra massa, waardoor de afstemming misschien toch iets te laag was.

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Kappa7 »

Afgelopen weekend de Radiant speakers en de Purifi variant daarvan gehoord beide met 2 PR's in een iets grotere behuizing.
Je merkte wel dat de speaker met de meeste ruimte in de behuizing wel iets meer output gaf in het laag.
Beide speakers waren overigens geen straf om naar te luisteren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Henkjan »

afstemming kan je ook meten met je mic: woofer close range, dan zie je een dip op de afstemfrequentie (sterker nog: dit is de echte meting, impedantie is een benadering (die meestal wel aardig klopt))
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Op de luisterdag in Hengelo gister heb ik deze speakers ten gehore gebracht. Mijn leermeester (waar al deze ellende pret begonnen is) Jeroen Olde Dubbelink was er ook even en merkte op dat het laag nog wel wat aandacht mocht hebben, dat kon nog wel strakker. s'Avonds bij een bak koffie bij hem in Borne een doos met Baileys langhaar meegekregen en vanmorgen dus aan de slag.

Eerst de impedantiemetingen gemaakt. Op 21Hz zat de eerste piek en op 50Hz de tweede. Op 21Hz was de impedantie 45 ohm en op 50hz was het 30 ohm. Na het plaatsen van de demping wederom gemeten. De 21hz piek was nu iets opgeschoven naar 23 Hz, maar de impedantie gezakt naar +/- 25 ohm.

s'middags had ik het rijk hier alleen dus kon ik even flink draaien. Het verschil is duidelijk hoorbaar. Meer controle in het laag, het rommelt wat minder en klinkt wat strakker. Ook het lage midden klinkt wat 'droger', als dat een audiofiele term is die ergens op slaat.

Het passief filter werkt goed, maar er zaten nog 2 bultjes die ik nog wel eens glad wilde strijken. Ik bedacht me dat ik dat ook wel even met de MiniDSP flex kon doen. 2 biquads maken de response net een beetje vlakker (x-over nog steeds passief natuurlijk!). Gelijk maar even onder hoeken gemeten:
Screenshot 2025-02-09 at 14.44.20.png
Daarna weer luisteren, maar die verschillen hoor je eigenlijk niet gelijk terug. De MiniDSP Flex geeft wel wat meer output (tov de topping DAC) viel wel op, dus die laat ik maar een paar dagen staan.

Groeten,

Satefan
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”