Je zou ook iets met een aluminium strip kunnen doen.
Alhoewel het me ook zinvol lijkt om even bij verschillende zaken te kijken naar de prijzen van RVS profiel.
Je zou ook iets met een aluminium strip kunnen doen.
Alhoewel het me ook zinvol lijkt om even bij verschillende zaken te kijken naar de prijzen van RVS profiel.
Ik zal ook zeker nog even verder zoeken, misschien dat Frees Kees ook nog wel wat adresjes weet.
Aluminium is ook een optie, alleen weet ik niet of dat voldoende sterk is voor de extra stijfheid die het moet geven aan de baflle.
Is de baffle zonder dat ene stripje niet stijf genoeg dan ?
Daudio gebruikt de strip mede voor extra stijfheid voor de baflle, maar het geeft natuurlijk ook een mooie afwerking.
Wij gebruiken RVS vooral voor de mooie afwerking. Aluminium is lichter maar zal qua stijfheid ongeveer hetzelfde effect geven. Het is natuurlijk niet zo sterk als RVS, maar het is niet gezegd dat het zwaardere RVS over het geheel zo veel beter is. Vanwege dat gewicht is het mogelijk dat de baffle niet minder resoneert maar met een andere Q-factor en frequentie. Wij zijn niet zover gegaan dat we dit allemaal onderzocht hebben. De C1 met of zonder RVS klonk niet direct anders, dus kun je je afvragen of het de moeite waard is hier veel aandacht aan te besteden.
Ik zou het dus vooral voor het uiterlijk doen. Nu iedereen de versie met schotten maakt, kan ik ten sterkste aanbevelen om die schotten van dubbeldik plaatmateriaal te maken. Dat is echt de beste manier ter vergroting van de sterkte van de baffle.
voor de twijfelaars, op deze manier kan het ook.
Het mdf moet nog zwart gelakt worden.
De frontplaat bestaat uit 2 planken parketlaminaat die tegen elkaar zijn gelijmd.
dat ziet er al strak uit
ik vermoed dat die vrij grote gaten in het subframe er wat mee te maken hebben, maar hoe maak je de 3 lagen nu onderling aan elkaar vast?
met hoe eea is opgevat (compleet blind verwerken van driver bevestigingsschroeven) lijkt me dat niet zo aangewezen, want dan zou je de verlijmde baffle moeten stuk maken als je later ooit nog een driver wil losmaken
dat ziet er al strak uit
ik vermoed dat die vrij grote gaten in het subframe er wat mee te maken hebben, maar hoe maak je de 3 lagen nu onderling aan elkaar vast?
goed opgemerkt.
Omdat de frontplaat heel dun is kan die niet geschroefd worden.
Door die grote gaten komen drevels of draadbussen die op de frontplaat worden gelijmd.
In de draadbussen of drevels kunnen dan schroeven worden gedraaid om aan het subframe te bevestigen.
met hoe eea is opgevat (compleet blind verwerken van driver bevestigingsschroeven) lijkt me dat niet zo aangewezen, want dan zou je de verlijmde baffle moeten stuk maken als je later ooit nog een driver wil losmaken
Ah zo, dat had je beter gezien als ik dus Ja dat is het mooist zoals Ed zegt, met epoxy busje erop lijmen lijkt mij het mooist iig.
Ik vind het er prachtig uit zien zo.
Vraagje aan de ontwikkelaars:
Ik zie op het internet een zwarte C1 ronddwalen waarvan de voorkant helemaal vlak is. (Die vind ik akelig mooi!) De AT en AMT zitten niet verdiept in de baffle. Zweitse heeft de foto eerder gepost in dit topic. Is dat geen probleem met het filter wat er bijgeleverd wordt? Of is het slimmer om hem te verdiepen zoals hierboven.