De eindbuizen draaien het beste op 40 tot 60mA,gehoormatig hoor je dan weinig verschil.
Wat wel een punt is,hoe hoger je de stroom over de eindbuizen instelt hoe eerder ze slijten.
50 of 60 mA is goed.
Moderator: Beheerdersteam
2V is makkelijk te beantwoorden, dan loopt er 200mA door de buis, verstook je 500x0,2 = 100W in de buis en gaat de buis (evt ook de voeding) kapotZwartoog schreef:Ok, maar waarom moet deze rond de 500/600 mV afgeregeld worden? Wat als deze 100 mV of 2000 mV is? Wat gebeurd er dan?
Man, ik ben zo blijdemocles schreef:Dat bedoelde ik met die bak herrie![]()
![]()
![]()
democles schreef:De eindbuizen draaien het beste op 40 tot 60mA,gehoormatig hoor je dan weinig verschil.
Dank voor de uitleg. Bij 30-60 mA hebben de buizen dus voldoende stroom om elkaar niet uit balans te trekken.Ah!buis schreef:Een redelijk tussenweg, voldoende overlappen zonder overdreven nultrek (=ruststroom) is voor veel buizen ergens tussen 30 en 60mA.
Dank je wel!Barry2001 schreef:Heej, gefeliciteerd, de aanhouder wint! Gaat de goede kant op zo. Had/heb de bias op m'n GU50's op 40mA staan. Scheelt een stuk in warmte, verbruik e.d. tov 50 of 60mA, en heb geen verschil in geluid kunnen horen.
Nee, schottky's hebben een minder uitgesproken knik in de I-V karateristiek.Krijg je een veel minder vaste instelling.Zwartoog schreef:Eerst die autobias maar eens aan de praat krijgen, dan eens filosoferen of er een Schottky van 0,4V in kan
Maakt eigenlijk niet uit, is vooral kosmetisch.Zwartoog schreef:Over het negatief aan pin 2 6N2P (ingang). Die geeft met de oude zenerconfiguratie (2x 12V) geen negatief na de 10k weerstand op de ingang. Wat is wenselijker? 2x12V zeners, of upgraden naar 18/5,6V en 30k?
Dat was dan die over de voedingspinnen van het IC ?Zwartoog schreef:We hadden ook een 100 nF op de bias gezet. Maakt dat nog wat uit?
Inmiddels opgelost: ik gebruikte breadboard kabeltjes om de voeding aan de Pi vast te maken, maar, zoals ik al eerder opmerkte, verdragen dit soort kabeltjes nauwelijks stroom. Dat was dus de limiterende factor. Normaal koperdraad gebruikt, en geen problemen meerZwartoog schreef:Het 5V stukje werkt helaas minder. Die buck-converter geeft 5V, maar levert niet meer dan 0.4ASnap niet waarom niet, toen hij op m'n breadboard zat startte m'n Raspberry Pi zonder problemen op, nou niet meer. Geen idee wat er mis is
Kijk ik nog wel eens naar, heeft nu geen prioriteit.
Je bedoelt 22k (niet 22E)? Worden enkel warm tijdens de wachttijd, daarna kortgesloten.Zwartoog schreef:Verder merkte ik dit op, bruine 22E weerstanden:
Heb 2W besteld zoals geadviseerd, maar lijkt me toch niet gezond zit. Hoe komt dat? In het begin wel een aantal keer kort 1,2V kathodespanning gehad toen de bias het niet deed, maar dat is maar voor de helft van de buizen waar dit op berekend is. Worden ook nu nog warm. Vervangen door 3 of 5 watters?
Dank je! Voor de volgende generatieAh!buis schreef:Mooi bijgewerkt schema trouwens![]()
Anne
Gedaan!Barry2001 schreef:+1, netjes en overzichtelijk gedaan, prettig voor nabouwers. Als je project straks klaar is, misschien handig dit in de eerste post van je topic te zetten.
Nou, ik brand dus mooi m'n fikken na 5 minuten aan staan, kathodespanning op <600 mV.Zwartoog schreef:Nee, is echt de 22E.
...
Zal vanavond eens voelen, maar deze moeten sowieso vervangen worden.
Aha, zijn dus de weerstanden na het relais.Als die te heet worden evt 5W erin.Al weer even geleden, dacht toch dat ik toen uitkwam op 2W als voldoendeZwartoog schreef:Nou, ik brand dus mooi m'n fikken na 5 minuten aan staan, kathodespanning op <600 mV.En dit is dan voor de halve belasting dan waar het op berekend is. Is dat wel goed dan?
Dit zijn 500V elco'sAh!buis schreef:Beter voor die condensators en blijft de spanning over de elcos onder 250V.
Met 400V elcos kunnen die weerstanden wel weg, hoewel liever niet.
Anne
Nee hoor de weerstand blijft hetzelfde, hoogstes wordt de spanning iets lager, geeft iets kleinere stroompieken.Zwartoog schreef:Dit zijn 500V elco's![]()
Maar als ik het goed begrijp is er dus kans dat de spanningspieken (en dus ook de warmteontwikkeling van de weestanden?) af kan nemen als de trafo wel volledig wordt gebruikt, omdat de interne weerstand toeneemt?