Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Audioot,
kunnen de crd's in de voeding vervangen worden door de 1n5298....1n5314 serie?
Ja, geen enkel probleem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

bedankt sander
en wat is de prijs van een stereoset PCB's
of heb je dat liever via PB?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Audioot,

Een set bestaande uit twee versterker en twee voedings PCB's komt op 100-euro incl. verzending.

Afbeelding

Als je een set wilt bestellen idd. even via PB of email. De PCB's zijn 1.5-mm FR4 basismateriaal met 70um koper, doorgemetalliseerd en voorzien van groen soldeermasker en witte componenten opdruk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
wol5455
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 17:40

Bericht door wol5455 »

kan die versterker nog gehoormatig klinken met zoveel onderdelen
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

wol5455 schreef:
kan die versterker nog gehoormatig klinken met zoveel onderdelen
Ja.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Maar we zullen het waarschijnlijk nooit zeker weten...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

kan die versterker nog gehoormatig klinken met zoveel onderdelen
Draai het eens om? Hoeveel onderdelen zijn minimaal nodig om een versterker 'gehoormatig te laten klinken'? Dan zal je toch eerst de definitie van 'gehoormatig klinken' eens moeten vastleggen. Dus ik hoor graag van je wat in jouw optiek daarvan de definitie is. Dan kunnen we daarna de discussie starten over hoe meer of minder onderdelen daar invloed op hebben.

Een versterker ontwerpen en bouwen die werkt is geen moeilijke opgave, een versterker (zoals de ExtremA) die werkelijk het fictieve stuk draad met versterking benadert (en dus zelf feitelijk niks toevoegt of wegneemt) is echter geen eenvoudige opgave. Echter het is met zoveel zaken zo, alleen iemand die kennis van zaken heeft zal 't ontwerp om z'n elegantie op waarde weten te schatten. Iemand die geen kaas heeft gegeten van de achtergronden van versterkertechniek ziet alleen een boel onderdelen.

De vraag is dan ook wie hier nu het juiste perspectief heeft, degene die weet waar hij over praat en de kennis in huis heeft om een dergelijk ontwerp te maken, of op waarde te schatten of iemand die geen kennis van zaken heeft en puur kijkt naar het aantal onderdelen.
Maar we zullen het waarschijnlijk nooit zeker weten...
En die stelling kan jij natuurlijk hard maken omdat? Als je dergelijke uitspraken maakt moet je ook mans genoeg wezen om met een stuk argumentatie te komen, anders kan je netzogoed niet de moeite nemen om te reageren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

wol5455 schreef:
kan die versterker nog gehoormatig klinken met zoveel onderdelen
Christian schreef:
Maar we zullen het waarschijnlijk nooit zeker weten...
Ik vraag me af waarom dit soort posts worden gedaan. Is het oprechte nieuwsgierigheid of wordt het gedaan om SSassen uit de tent te lokken met een reactie. Dit is de zoveelste keer dat dit in dit draadje gebeurt. Ik zet hem hierbij voorlopig weer op slot.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zet hem weer open in het vertrouwen dat er nu gewoon om info wordt gevraagd door serieus geïnteresseerden.

Deze versterker is in principe niet moeilijk om te bouwen. Wel is het zo dat hij niet heel goedkoop is en natuurlijk, het is een klasse A dus een kacheltje.

Ik heb er het volste vertrouwen in dat mensen die zorgvuldig en netjes proberen te werken alle benodigde ondersteuning van SSassen zullen krijgen. Mensen daarentegen die totaal geen ervaring hebben en niet gewend zijn netjes te werken kunnen niet verwachten dat SSassen veel tijd gaat stoppen in een project dat hem vooral zijn vrije tijd heeft gekost.

Opnieuw discussies gaan voeren over de kwaliteiten van de versterker hebben geen zin in dit draadje. Deze zijn al gevoerd en zelfs UcD-versterker goeroe Bruno Putzeys heeft zich hierin gemengd.

Gewoon gaan bouwen dus of verder niet zeuren!
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 11 jul 2008, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Gewoon gaan bouwen dus of verder niet zeuren!
Goedzo Jeroen. Helemaal mee eens.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

OFF-TOPIC

@jeroen_d:

Waarschijnlijk vanwege dit soort reacties:
SSassen schreef:
Echter het is met zoveel zaken zo, alleen iemand die kennis van zaken heeft zal 't ontwerp om z'n elegantie op waarde weten te schatten. Iemand die geen kaas heeft gegeten van de achtergronden van versterkertechniek ziet alleen een boel onderdelen.
Ik kan me nog een discussie over klemmen en fastons herinneren........

Met andere woorden: Schoenmaker, blijf bij je leest !

** Meer wil ik er ook niet op zeggen **

Nu weer ON-TOPIC:

Overigens ben ik wel benieuwd in hoeverre zo´n versterker anders klinkt dan bijvoorbeeld een klasse AB of D. Zijn er mensen (buiten Sander) die hem al gebouwd hebben? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hun bevindingen.

Is zo´n versterker erg kritisch in zijn afregelingen?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mischa,

[off topic]
Ik kan me nog een discussie over klemmen en fastons herinneren........

Met andere woorden: Schoenmaker, blijf bij je leest !
Nou nee, jouw argumenten waren niet overtuigend en niet onderbouwd, daarnaast kan ik prat gaan op nogal wat praktijkervaring wat verbindingen betreft.

In mijn (praktijk) ervaring leggen vergelijkbare klemverbindingen met drukcontacten of schroeven 't in de regel wat duurzaamheid (oxidatie, loswerken van aders door twisten kabel etc. etc.) en contactovergangsweerstand af tegen gesoldeerde fastonstekkers (ader geklemd én gesoldeerd) met een receptable die in de print gesoldeerd zit (zoals bv. bij de ExtremA of de UcD modules).

Daar komt ook nog bij dat 't kostenaspect belangrijk is, een faston verbinding kost een paar eurocent, een ingewikkelde klemverbinding die 't zelfde belooft kwa overgangsweerstand etc. al gauw een tiental eurocent of enkele euro's.

[/off topic]

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mischa,
Overigens ben ik wel benieuwd in hoeverre zo´n versterker anders klinkt dan bijvoorbeeld een klasse AB of D. Zijn er mensen (buiten Sander) die hem al gebouwd hebben? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hun bevindingen.
De ExtremA is vooral erg neutraal, als je kijkt naar 't vervormingsspectrum en de overige meetgegevens zie je dat hij niks toevoegt aan 't signaal (vervorming, etc.), maar ook niks maskeert. Feitelijk komt de ExtremA heel dicht bij 't fictieve stuk draad met gain.
Is zo´n versterker erg kritisch in zijn afregelingen?
Behalve de DC-offset hoeft er niks afgeregeld te worden, de bias stroom voor de eindtrap en alle andere instellingen worden automatisch dmv. vastliggende voltages (spanningval over PN of NP overgangen in diodes/transistors, of stroom door current regulator diodes) ingesteld. De DC-offset is afhankelijk van de toleranties van de componenten (vooral de beta van de transistoren) en dient dus na opbouw afgeregeld worden, maar da's in een oogwenk gebeurd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

De volgende uitspraak is gebaseerd op wat ik hier zoal gelezen heb:

Dus heeft hij een vergelijkbare cleane sound als de UcD ?? Of zit ik nu helemaal fout? Hm, er MOET toch een verschil zijn, waarom zou je anders zoveel warmte willen verstoken in je Klasse-A instelling?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mischa,
Dus heeft hij een vergelijkbare cleane sound als de UcD ?? Of zit ik nu helemaal fout? Hm, er MOET toch een verschil zijn, waarom zou je anders zoveel warmte willen verstoken in je Klasse-A instelling?
Nou, er *moet* natuurlijk niks, maar het zijn wel twee verschillende benaderingen. De ExtremA is no-compromise, alles uit de kast om op alle vlakken de meeste neutrale en vervormingsvrije versterker te bouwen. De UcD heeft nette vervormingscijfers en als grootste pluspunt een heel hoog rendement en uitgangsvermogen gezien 't formaat.

Ik zou geen ExtremA overwegen mits je ook aan de andere onderdelen van je installatie net zoveel aandacht besteedt hebt wat vervorming en neutraliteit betreft. Een ExtremA is niet goedkoop, voor een set ga je al rap richting de 1000-euro, en da's alleen de onderdelen, de kast e.d. dan moet je 'm nog bouwen.

Echter de ExtremA is wel een referentie, sterker nog, hij presteert beter dan menige meetversterker. Commercieël is er feitelijk niks wat eraan kan tippen wat prestaties betreft, behalve de Halcro versterkers, maar voor 't bedrag wat je daarvoor neer moet tellen koop je een hele collectie ExtremA's.

De opbouw is niet ingewikkeld en vereist geen exotische onderdelen oid, alleen moet je natuurlijk wel enige kaas van electronica gegeten hebben. En zoals Jeroen al aangeeft ben ik altijd bereid te helpen met tips en suggesties.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ok Sander, bedankt voor je uitleg.

Ik persoonlijk zal hem waarschijnlijk nooit gaan bouwen ( $$$$ ), maar zie het meer als die geweldige auto waar je stiekum naar loert, terwijl je hem toch nooit kunt betalen.

Verder is het natuurlijk de techniek die mij als techneut interesseert.

Al met al vind ik die € 1000,00 voor een stereoversterker (aan onderdelen dan) nog wel meevallen als je kijkt wat anderen voor hun commerciele "paradepaardjes" durven te vragen :D .

Groeten,
Mischa
wol5455
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 17:40

Bericht door wol5455 »

jeroen ik ga niet ssassen uit de tent lokken

ik mag hem dat toch wel vragen, nou ik had van hem toch een fatsoenlijk antwoord verwacht , ssassen had mij kun vertellen wat voor een klankleur die heeft en de eigenschappen daar is niks mis mee ,nou als jullie zo snel geiriteerd raken,begrijpt ik het niet je mag toch een conseqente vraagstelling geven :)
wol5455
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 17:40

Bericht door wol5455 »

mischa zo duur is die niet

waar kun je het schema bekijken
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

@wol5455:

Als ik onderstaande zo lees, heeft ie geen klankkleur !!
SSassen schreef:
Feitelijk komt de ExtremA heel dicht bij 't fictieve stuk draad met gain.
Ik ben het met je eens dat de reactie iets genuanceerder had gekunnen, maar laten we on-topic blijven, dan is de informatie-uitwisseling des te efficiënter. :wink: :wink:

Groeten,
Mischa
wol5455
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 17:40

Bericht door wol5455 »

ik bouw al vanaf 1980 versterkers,

elke versterker heeft zijn klankeigenschappen :D

dus als een stuk draad kun je sturen naar het land van fabelen
Gebruikersavatar
Wouter Mense
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 8:55

Bericht door Wouter Mense »

Als ik even tussen het klankkleur geweld door zou mogen :)

Doordat dit ding nogal vermogen verstookt zijn onwijs grote koelpanelen nodig, helemaal voor een stereo opstelling. Is dat nog enigszins haalbaar in 1 kast? Ik zat te denken over een 19" behuizing die aan de bovenkant helemaal uit koelpaneel bestaat. Gewoon een gedachten experiment. 30x45cm koelpaneel is toch wel genoeg om het bakbeest rustig te houden?

Bestonden er maar 'betere' koelpanelen :D
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

wol5455 schreef:
ik bouw al vanaf 1980 versterkers,

elke versterker heeft zijn klankeigenschappen :D

dus als een stuk draad kun je sturen naar het land van fabelen
Ik ben het absoluur niet met je eens dat iedere versterker een eigen klank heeft. Maar ik begrijp je opmerking wel een beetje.

De UcD zou ook als een ''draad'' klinken. Vervolgens kwamen er een berg tweaks die voor een NOG betere kwaliteit zorgden en vervolgens kwam de HG module, die op zijn beurt ook weer NOG beter zou klinken.

Daarnaast heeft SSassen een voorkeur voor bepaalde caps, die de geluidskwaliteit ook weer voordeling zouden beinvloeden. Maar klonk de UcD voorheen dan niet als een draad, en met die caps/tweaks wel :?:

Dit is een beetje offtopic misschien, maar hetzelfde geldt voor de ExtremA. Als deze echt als een draad zou klinken, zou dat betekenen dat er nooit meer een betere versterker gebouwd zal worden.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

SSassen schreef:
Feitelijk komt de ExtremA heel dicht bij 't fictieve stuk draad met gain.
Jongens, jongens.

Wat blijkt lezen toch moeilijk. Lees de bovenstaande quote eens woord voor woord. Er staat toch duidelijk: .....komt.....heel dicht bij...

Ik zal de woorden nog even benadrukken.

Groeten,
Mischa
wol5455
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 17:40

Bericht door wol5455 »

Barry

ucd is hot :D

laatste regel klopt honderd procent
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

"Als een stuk draad" claimt iets heel anders dan "heel dicht bij 't fictieve stuk draad met gain". Het eerste claimt dat je hem totaal niet hoort, het tweede dat hij in vergelijking met andere versterkers nauwelijks kleurt.

Over hoe dichtbij dat is, valt eigenlijk weinig zinnigs te zeggen zonder hem gehoord te hebben. Daarom ben ik benieuwd of Woutermense de 1e op dit forum is die hem daadwerkelijk gaat bouwen, en hoe dat gaat bevallen. O:)
Plaats reactie