Ja, geen enkel probleem.kunnen de crd's in de voeding vervangen worden door de 1n5298....1n5314 serie?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Moderator: Beheerdersteam
Ja, geen enkel probleem.kunnen de crd's in de voeding vervangen worden door de 1n5298....1n5314 serie?

Draai het eens om? Hoeveel onderdelen zijn minimaal nodig om een versterker 'gehoormatig te laten klinken'? Dan zal je toch eerst de definitie van 'gehoormatig klinken' eens moeten vastleggen. Dus ik hoor graag van je wat in jouw optiek daarvan de definitie is. Dan kunnen we daarna de discussie starten over hoe meer of minder onderdelen daar invloed op hebben.kan die versterker nog gehoormatig klinken met zoveel onderdelen
En die stelling kan jij natuurlijk hard maken omdat? Als je dergelijke uitspraken maakt moet je ook mans genoeg wezen om met een stuk argumentatie te komen, anders kan je netzogoed niet de moeite nemen om te reageren.Maar we zullen het waarschijnlijk nooit zeker weten...
wol5455 schreef:kan die versterker nog gehoormatig klinken met zoveel onderdelen
Ik vraag me af waarom dit soort posts worden gedaan. Is het oprechte nieuwsgierigheid of wordt het gedaan om SSassen uit de tent te lokken met een reactie. Dit is de zoveelste keer dat dit in dit draadje gebeurt. Ik zet hem hierbij voorlopig weer op slot.Christian schreef:Maar we zullen het waarschijnlijk nooit zeker weten...
Ik kan me nog een discussie over klemmen en fastons herinneren........SSassen schreef:Echter het is met zoveel zaken zo, alleen iemand die kennis van zaken heeft zal 't ontwerp om z'n elegantie op waarde weten te schatten. Iemand die geen kaas heeft gegeten van de achtergronden van versterkertechniek ziet alleen een boel onderdelen.
Nou nee, jouw argumenten waren niet overtuigend en niet onderbouwd, daarnaast kan ik prat gaan op nogal wat praktijkervaring wat verbindingen betreft.Ik kan me nog een discussie over klemmen en fastons herinneren........
Met andere woorden: Schoenmaker, blijf bij je leest !
De ExtremA is vooral erg neutraal, als je kijkt naar 't vervormingsspectrum en de overige meetgegevens zie je dat hij niks toevoegt aan 't signaal (vervorming, etc.), maar ook niks maskeert. Feitelijk komt de ExtremA heel dicht bij 't fictieve stuk draad met gain.Overigens ben ik wel benieuwd in hoeverre zo´n versterker anders klinkt dan bijvoorbeeld een klasse AB of D. Zijn er mensen (buiten Sander) die hem al gebouwd hebben? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hun bevindingen.
Behalve de DC-offset hoeft er niks afgeregeld te worden, de bias stroom voor de eindtrap en alle andere instellingen worden automatisch dmv. vastliggende voltages (spanningval over PN of NP overgangen in diodes/transistors, of stroom door current regulator diodes) ingesteld. De DC-offset is afhankelijk van de toleranties van de componenten (vooral de beta van de transistoren) en dient dus na opbouw afgeregeld worden, maar da's in een oogwenk gebeurd.Is zo´n versterker erg kritisch in zijn afregelingen?
Nou, er *moet* natuurlijk niks, maar het zijn wel twee verschillende benaderingen. De ExtremA is no-compromise, alles uit de kast om op alle vlakken de meeste neutrale en vervormingsvrije versterker te bouwen. De UcD heeft nette vervormingscijfers en als grootste pluspunt een heel hoog rendement en uitgangsvermogen gezien 't formaat.Dus heeft hij een vergelijkbare cleane sound als de UcD ?? Of zit ik nu helemaal fout? Hm, er MOET toch een verschil zijn, waarom zou je anders zoveel warmte willen verstoken in je Klasse-A instelling?
Ik ben het met je eens dat de reactie iets genuanceerder had gekunnen, maar laten we on-topic blijven, dan is de informatie-uitwisseling des te efficiënter.SSassen schreef:Feitelijk komt de ExtremA heel dicht bij 't fictieve stuk draad met gain.
Ik ben het absoluur niet met je eens dat iedere versterker een eigen klank heeft. Maar ik begrijp je opmerking wel een beetje.wol5455 schreef:ik bouw al vanaf 1980 versterkers,
elke versterker heeft zijn klankeigenschappen![]()
dus als een stuk draad kun je sturen naar het land van fabelen
Jongens, jongens.SSassen schreef:Feitelijk komt de ExtremA heel dicht bij 't fictieve stuk draad met gain.