Paranello, de bouw van een 803D kloon
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
stempelen! je neemt een stuk papier dat je strak legt. Laag je verf er dun op uitstrijken en dan het logo rechtstandig aandrukken en lostrekken.. NIET vegen dus..
Maar ik vind dat gevlekte in het zilver wel iets hebben.. Net of het het resultaat is van een chemisch proces..
Ook daar experimenteer ik wel eens mee: prachtig als je een plaat koper meer dan vijf verschillende kleuren(groen, rood, blauw,paars en bruin) kan geven en vervolgens de letter er strak in kan frezen.. een woord: Geil!!
Zolang je niet met al te aggresieve middelen te keer gaat (dus geen afbijt... hoewel corian daar vermoedelijk ook tegen kan als je niet de meest agres afbijt gebruikt) kun je de verf er vermoedelijk nog wel mooi af krijgen.. maar ik vind het nu best wel wat hebben!!
Kees
Maar ik vind dat gevlekte in het zilver wel iets hebben.. Net of het het resultaat is van een chemisch proces..
Ook daar experimenteer ik wel eens mee: prachtig als je een plaat koper meer dan vijf verschillende kleuren(groen, rood, blauw,paars en bruin) kan geven en vervolgens de letter er strak in kan frezen.. een woord: Geil!!
Zolang je niet met al te aggresieve middelen te keer gaat (dus geen afbijt... hoewel corian daar vermoedelijk ook tegen kan als je niet de meest agres afbijt gebruikt) kun je de verf er vermoedelijk nog wel mooi af krijgen.. maar ik vind het nu best wel wat hebben!!
Kees
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Dat klopt ook Kees!
Ik ben nu met het resultaat al best tevreden, alhoewel ik in eerste instantie die logootjes in het vijlsel stempelde. Dat vijlsel bleek gewoon te grof zeg maar waardoor ik het strakke resultaat miste. Met die verf ben ik gewoon op mijn gemakje met een dun penseeltje aan de slag gegaan.
Ik moet je wel zeggen dat dat Corian fantastisch spul is! Of het nou een soort kunststof is of een soort steen, ik weet het niet, maar het kan tegen allerlei verven, inkten, noem maar op!
Ik ben nu met het resultaat al best tevreden, alhoewel ik in eerste instantie die logootjes in het vijlsel stempelde. Dat vijlsel bleek gewoon te grof zeg maar waardoor ik het strakke resultaat miste. Met die verf ben ik gewoon op mijn gemakje met een dun penseeltje aan de slag gegaan.
Ik moet je wel zeggen dat dat Corian fantastisch spul is! Of het nou een soort kunststof is of een soort steen, ik weet het niet, maar het kan tegen allerlei verven, inkten, noem maar op!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
De exacte samenstelling van Corian is gepattenteerd door DuPont.. Dat zullen ze niet vrij geven. Wel weet ik dat er een aanzienlijke hoeveelheid aluminium(oxide?) in verwerkt zit.. En inderdaad echt fantastisch spul. Ook acoustisch zo dood als een pier dus perfect voor in de luidsprekerbouw, afgezien van de relatief hoge prijs..
Kees
Kees
Ehh.. als dat materiaal gepatenteerd is, moet de samenstelling in het patent staan. En zo'n patent is gewoon openbaar.audiomanics schreef:De exacte samenstelling van Corian is gepattenteerd door DuPont.. Dat zullen ze niet vrij geven. Wel weet ik dat er een aanzienlijke hoeveelheid aluminium(oxide?) in verwerkt zit.. En inderdaad echt fantastisch spul. Ook acoustisch zo dood als een pier dus perfect voor in de luidsprekerbouw, afgezien van de relatief hoge prijs..
Kees
Alternatief voor patenteren wordt ook wel 'de coca-colamethode' genoemd. Niet patenteren, en dus ook niet vrij hoeven geven. Wel zorgen dat je medewerkers hun mond houden natuurlijk.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Hé Daniel... da's lang geleden
Heb nog altijd je Monacors liggen hè mocht je ze nodig hebben..
Vandaag weer maar eens aan het zagen geweest aan de strook buigMDF voor de tweede baffle. Op zich ging het best aardig, ware het niet dat er hier en daar stukjes mdf losbraken door de trillingen van de decoupeerzaag. Aan het eind van de middag heb ik die er gelukkig weer terug op kunnen lijmen, en zie je er niks meer van.
Na het zagen heb ik eerst maar een mal gemaakt van een oud blok MDF, om de schroefgaten beter te kunnen zagen. Daardoor kon ik het werkstuk beter vastklemmen, en hoefde ik niet meer te stoppen voor losgebroken MDF..
Ziehier het resultaat tot nu toe. Er moet aan de boven en onderkant nog wel wat afgezaagd worden, maar dat is voor latere zorg.
Vandaag weer maar eens aan het zagen geweest aan de strook buigMDF voor de tweede baffle. Op zich ging het best aardig, ware het niet dat er hier en daar stukjes mdf losbraken door de trillingen van de decoupeerzaag. Aan het eind van de middag heb ik die er gelukkig weer terug op kunnen lijmen, en zie je er niks meer van.
Na het zagen heb ik eerst maar een mal gemaakt van een oud blok MDF, om de schroefgaten beter te kunnen zagen. Daardoor kon ik het werkstuk beter vastklemmen, en hoefde ik niet meer te stoppen voor losgebroken MDF..
Ziehier het resultaat tot nu toe. Er moet aan de boven en onderkant nog wel wat afgezaagd worden, maar dat is voor latere zorg.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Vandaag maar weer eens aan de slag gegaan met mij kegels. Het is nu zo'n vier, vijf weken geleden dat ik ze voor de eerste keer gespoten heb, dus de lak leek me aardig uitgehard.
Het resultaat was me nog net niet 100 procent wat ik zocht, en heb de sinaasappelhuid die erop zat maar eens gladgeschuurd. Eerst met een P600 korrel vlak schuren, om vervolgens met een P1200 en water maar eens mooi glad zien te krijgen. Achteraf ben ik natuurlijk een rund geweest om ze niet eerst in de spuitplamuur te zetten, maar vooruit. Dat zien we door de vingers.
Aangezien het nu regenachtig weer is zit er weer lekker wat vocht in de lucht, en heb ik het schuurtje maar eens opengezet. Het voelde al lekker klam daarbinnen, dus meteen het wasrek opgezet, en mijn 'palingen' opgehangen.
Na verschilende lagen gespoten te hebben, wilde ik verder met blanke lak. Ik zag al meteen hoe snel die lak wit uitslaat, en dan ben je in de aap gelogeerd. meteen maar mee gestopt dus. Opnieuw zag ik wel een soort sinaasappelhuidje ontstaan, maar ik wacht eerst maar eens af hoe het opdroogt, voordat ik meteen weer ontevreden raak en ga mopperen.
Misschien dat het gebruik van een dergelijke spuitbus (ik gebruik die van Motip) zo zijn beperkingen heeft. Aangezien ik als creatieve geest toevallig ook beschik over een airbrush is het misschien een idee om dat maar eens een keer te proberen..
Hieronder in ieder geval het resultaat:
Het resultaat was me nog net niet 100 procent wat ik zocht, en heb de sinaasappelhuid die erop zat maar eens gladgeschuurd. Eerst met een P600 korrel vlak schuren, om vervolgens met een P1200 en water maar eens mooi glad zien te krijgen. Achteraf ben ik natuurlijk een rund geweest om ze niet eerst in de spuitplamuur te zetten, maar vooruit. Dat zien we door de vingers.
Aangezien het nu regenachtig weer is zit er weer lekker wat vocht in de lucht, en heb ik het schuurtje maar eens opengezet. Het voelde al lekker klam daarbinnen, dus meteen het wasrek opgezet, en mijn 'palingen' opgehangen.
Na verschilende lagen gespoten te hebben, wilde ik verder met blanke lak. Ik zag al meteen hoe snel die lak wit uitslaat, en dan ben je in de aap gelogeerd. meteen maar mee gestopt dus. Opnieuw zag ik wel een soort sinaasappelhuidje ontstaan, maar ik wacht eerst maar eens af hoe het opdroogt, voordat ik meteen weer ontevreden raak en ga mopperen.
Misschien dat het gebruik van een dergelijke spuitbus (ik gebruik die van Motip) zo zijn beperkingen heeft. Aangezien ik als creatieve geest toevallig ook beschik over een airbrush is het misschien een idee om dat maar eens een keer te proberen..
Hieronder in ieder geval het resultaat:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Hihi.. ready for take off...Wowly schreef:Dat wit uitslaan zien je vaker bij spuitbus blanke lak en vochtig weer. Geeft niks, alleen proberen iets dunner te spuiten helpt wel eens. Je schuurt/polijst het gewoon glad naderhand. Wel voldoende laagjes erop zetten.
Ik blijf die raketten gaaf vinden!!
jan
Nou Jan, voorlopig blijf ik liever op aarde, wachten tot m'n lak opgedroogd is. Het lijkt inderdaad of de lak tijdens het drogen ook wat 'vlakker' trekt dan tijdens het spuitwerk is ontstaan. Tegelijkertijd meen ik ergens gelezen te hebben dat je binnen tien minuten de volgende laag het beste kan spuiten. Laat ik daar nou een kwartier twintig minuten voor uitgetrokken hebben per keer.. Nou goed, we zien wel.
Ondertussen ben ik even met een ander creatief prulklusje bezig geweest. De drivers kunnen natuurlijk niet zomaar hard op de baffle geschroefd worden, daar moet een soort van rubber ring tussen om het zaakje luchtdicht af te sluiten.
Ik ben vorige week om die reden naar de hobbywinkel gereden bij ons in Schijndel, en heb een pak rubber foamplaten gekocht. dat is eigenlijk spul wat je meer tegen de kerst op de gebruikelijke frøbelkaarten tegenkomt, maar ik meende er een betere toepassing voor te weten.
Eerst heb ik met een snijpasser er een 8 tal cirkels uitgesneden, voor elke te plaatsen driver eentje. Toen van elke cirkel de binnenmaat losgesneden, en op de driver gepast. Toen meteen de schroefgaatjes afgetekend en die met een gaatjestang losgeknipt.
Was een mooi werkje wel. Even niet het zware kluswerk of secuur lakwerk, maar ff lekker prutsen. Tegen de tijd dat het kerstmis is zal ik denk ik wel.... ehh, la maar..
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op vr 18 mei 2007, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
-
richardkrol
- Berichten: 214
- Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
-
richardkrol
- Berichten: 214
- Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Je kent ze wel die kleine zaakjes. Over het algemeen te herkennen aan een hoog gehalte aan dames die menen creatief bezig te zijn. Daar hebben ze dikwijls die hele range aan OLFA snijspulletjes. Ik heb er ooit eens een doos mee gevuld, en af en toe komt het prima van pas.
Wellicht zit er ook een wat grotere winkel bij je in de buurt die meer de kunstenaarsbenodigdheden heeft. Ook daar maak je goede kans.
Wellicht zit er ook een wat grotere winkel bij je in de buurt die meer de kunstenaarsbenodigdheden heeft. Ook daar maak je goede kans.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
En ook vandaag zijn we weer lekker bezig geweest!
De voeten waar strakjes het filter in kamt moest uiteraard ook een keer afgewerkt worden, en vandaag was het dan zover. Nog even zonder de kapjes achterop, die krijgen een andere behandeling.
De bedoeling is dat de voet zelf een ruwe huid krijgt, terwijl het kapje achterop juist strak is en glanst als een spiegeltje.
Ik ben eerst een ochtend en een deel van de middag bezig geweest om de voeten strak te schuren, en daar waar nodig de oneffenheden vlak geschuurd. Nu vermoed ik dat daar door de tijd heen wel wat werking in zal optreden waardoor je het een en ander toch wel weer terug zal zien. De voet is immers gemaakt uit verschillende platen MDF, en ik kan me niet voorstellen dat dat ten opzichte van elkaar niet zou gaan werken, maar vooruit maar.
Toen dat klaar was heb ik mijn bak met zand weer voor de dag gehaald, en een arsenaal met spuitbussen zijdeglans lak. Het leek me het beste om eerst de ene voet helemaal te doen, daarna pas de ander.
Ik ben begonnen een laag lak aan gaan brengen, en er meteen zand overheen te strooien. Zo absorbeert de lak het zand het beste, en hou je een egaal resultaat. Ik merkte dat als je het op het gemakje doet, je dit zelf meerdere keren kunt doen, tot je het effect krijgt zoals je het hebben wil. Kleine oneffenheidjes in de ondergrond kun je op deze manier trouwens prima camoufleren!
Vervolgens heb ik gewacht tot die eerste laag wat aantrok, en kon ik de tweede laag eroverheen spuiten. Nu duurde het wel wat langer (en kostte het meer spuitlak) totdat die laag weer mooi egaal zwart gespoten was.
Uiteindelijk ben ik er best tevreden mee. De tweede voet ging wel wat beter, en had ik meer affiniteit met de methode, maar uiteindelijk zijn ze allebei helemaal naar wens.
Het heeft me trouwens wel een flinke hoestbui en een zwart strottehoofd opgeleverd. Ook nu nog terwijl ik zit te typen hoest ik de lak op, en komt het m'n neus uit. Ik had natuurlijk een mondkapje voor moeten doen, maar dacht het wel buiten te kunnen doen. Het vervelende is dan dat je spuitlak soms letterlijk wegwaait. Maar da's weer een leer voor de volgende keer!
De voeten waar strakjes het filter in kamt moest uiteraard ook een keer afgewerkt worden, en vandaag was het dan zover. Nog even zonder de kapjes achterop, die krijgen een andere behandeling.
De bedoeling is dat de voet zelf een ruwe huid krijgt, terwijl het kapje achterop juist strak is en glanst als een spiegeltje.
Ik ben eerst een ochtend en een deel van de middag bezig geweest om de voeten strak te schuren, en daar waar nodig de oneffenheden vlak geschuurd. Nu vermoed ik dat daar door de tijd heen wel wat werking in zal optreden waardoor je het een en ander toch wel weer terug zal zien. De voet is immers gemaakt uit verschillende platen MDF, en ik kan me niet voorstellen dat dat ten opzichte van elkaar niet zou gaan werken, maar vooruit maar.
Toen dat klaar was heb ik mijn bak met zand weer voor de dag gehaald, en een arsenaal met spuitbussen zijdeglans lak. Het leek me het beste om eerst de ene voet helemaal te doen, daarna pas de ander.
Ik ben begonnen een laag lak aan gaan brengen, en er meteen zand overheen te strooien. Zo absorbeert de lak het zand het beste, en hou je een egaal resultaat. Ik merkte dat als je het op het gemakje doet, je dit zelf meerdere keren kunt doen, tot je het effect krijgt zoals je het hebben wil. Kleine oneffenheidjes in de ondergrond kun je op deze manier trouwens prima camoufleren!
Vervolgens heb ik gewacht tot die eerste laag wat aantrok, en kon ik de tweede laag eroverheen spuiten. Nu duurde het wel wat langer (en kostte het meer spuitlak) totdat die laag weer mooi egaal zwart gespoten was.
Uiteindelijk ben ik er best tevreden mee. De tweede voet ging wel wat beter, en had ik meer affiniteit met de methode, maar uiteindelijk zijn ze allebei helemaal naar wens.
Het heeft me trouwens wel een flinke hoestbui en een zwart strottehoofd opgeleverd. Ook nu nog terwijl ik zit te typen hoest ik de lak op, en komt het m'n neus uit. Ik had natuurlijk een mondkapje voor moeten doen, maar dacht het wel buiten te kunnen doen. Het vervelende is dan dat je spuitlak soms letterlijk wegwaait. Maar da's weer een leer voor de volgende keer!
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Dat mag jij zeker vragen!CarloPJB schreef:Heel erg mooi!
Mag ik vragen wat voor zand je hiervoor gebruikt?
Ik heb hiervoor zand gehaald uit de grote speeltuin bij ons verderop. Het speelzand wat doorgaans door de gemeente wordt gebruikt is wat groffer, en gemengd met vanalles en nog wat om het wegwaaien wat te voorkomen.
Dat zand heb ik een paar keer gezeefd tot ik dezelfde korrelgrootte had en geen vuil er meer tussen had zitten. Vervolgens gewoon latn drogen binnenshuis en vervolgens in een tupperware bak bewaren.
Maar dat zand was puur om een structuur in de lak te krijgen hoor! Heb alsjeblieft niet het idee dat het je geluidskwaliteit drastisch beïnvloed he!
las ik nou vanochtend in de krant dat er in Schijndel een zanddief aktief is?Jasper Joppe Geers schreef:
Ik heb hiervoor zand gehaald uit de grote speeltuin bij ons verderop. Het speelzand wat doorgaans door de gemeente wordt gebruikt is wat groffer, en gemengd met vanalles en nog wat om het wegwaaien wat te voorkomen.
