variatie op een scan speak 2-weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

Het piramideprofiel is een uitprobeersel, ik heb dit wel even overlegd met speakerland, en ruud stond er niet negatief tegenover, ik moest nog wel ander dempingsmateriaal toepassen, ik vond het er wel grappig uitzien.
Stel dat het verkeerd uitpakt, dan zijn de blokjes evt. vrij eenvoudig te verwijderen, ze breken al snel af.

Voor wat betreft de bekabeling, neig ik heel erg naar 47 labs 4708, deze heeft een dikte van 0,4 mm of 0,65 mm, de dunste zou ik dan kunnen gebruiken voor de tweeter en de dikkere voor de woofer.
Ik lees erg veel goede recencies over deze kabel, en ik heb zelf de interlinks van hetzelfde materiaal en ben daar erg tevreden over.

Over een eventuele helmholzresonator moet ik nog eea opzoeken, ik heb me hierin nog niet zo erg verdiept en weet er nu nog te weinig van, maar dat komt nog wel.

gr Frank
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door dre »

de 47labs lijkt me inderdaad ook wel een fraaie keuze.
als interlink zijn ze in ieder geval erg goed!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door asterduc »

franks schreef:
Stel dat het verkeerd uitpakt, dan zijn de blokjes evt. vrij eenvoudig te verwijderen, ze breken al snel af.
nee joh, gewoon laten zitten.

Baat het niet, schaadt het niet!

Zorg gewoon dat ze goed met de kast verkleefd zijn, dat geeft extra massa en massa is altijd goed.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door b_force »

asterduc schreef:
b_force schreef:
Dat blokjes niet werken voor lage frequenties is eigenlijk van te voren goed te voorspellen.
in het laag zorgt het extra materiaal voor een versteviging van de wand (als ze overal goed met de wand verlijmd zijn). Daar zie ik wel een voordeel van in, het had dan ook gewoon een vlakke plaat of massaplaat kunnen zijn.
Klopt, het zou iets kunnen helpen daar tegen, maar dat zie ik meer als een bij effect. Er zijn betere manieren om dat te doen ze maar :wink: .
Overigens hoeft massa absoluut niet altijd goed te zijn, dat is een mis conceptie die mensen weleens maken. Massa kan enkel goed zijn wanneer de kast voldoende stijf is of wanneer het geheel een bepaalde frequentie krijgt die sowieso nooit wordt aangesproken. Door de massa verlaag je de resonantiefrequentie en kun je in het meest ongunstige geval er enkel problemen van krijgen, doordat deze opeens samen gaat met een andere sterke resonantie. Eigenlijk wil je een kast altijd zo stijf mogelijk hebben om boven eventueel mogelijk resonanties uit te komen. Voor een subwoofer is dat nog wel te doen, maar voor een mid-woofer is dat helaas niet meer haalbaar. Dan bieden bijvoorbeeld zogenaamde sandwich constructies soelaas. (sowieso tegen coïncidenties in het materiaal zelf)

Mocht het niet zo heel hard helpen ben ik inderdaad met Ed eens, gewoon laten zitten. Echt last zul je er naar mijn idee niet van krijgen. Zeker niet wanneer je ook nog dempingsmateriaal toepast.
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

Vandaag de filters gedeeltelijk in elkaar gesoldeerd, inserts voor de bodem aan gebracht en inserts voor de spikes geplaatst.
Voor de WBT aansluitklemmen heb ik een aluminium plaatje gemaakt

Gr Frank
Bijlagen
DSCF2720.JPG
DSCF2721.JPG
DSCF2724.JPG
DSCF2725.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door Martijn M »

Ik ben jaloers. Dergelijk vakmanschap zal nooit het mijne zijn.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door Wowly »

Ik ben jaloers. Dergelijk tempo zal nooit het mijne zijn..... :lol:

Supermooi man!!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door wouter »

het is amper bij te houden met lezen en bewonderen...

Goed werk! Afbeelding
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

Bedankt voor de complimenten !

Ken je dat. adhd :lol: :lol: , soms wel handig

aangezien ik niet zo'n hele grote ster ben in elektronica, vraag ik de kenners om even naar de opbouw van het ultimo-filter te kijken.
De mkp condensator van 15 uF is uiteraard voor het laag en er moeten nog enkele stukjes draad gesoldeerd worden.

Gr Frank
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door b_force »

Dan heb jij vast veel last van de HD ?
Ik ken mensen die vooral ook veel last hebben van de AD, en nog geen 5min ergens aan kunnen zitten.

Filter controleren is op afstand heel erg lastig.Een schema zal ook wat beter helpen :wink:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

gr frank
Bijlagen
Ultimo_3.jpg
mijn nieuwe lay out (alleen tweetergedeelte)
mijn nieuwe lay out (alleen tweetergedeelte)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door b_force »

Als je het zo gemaakt hebt als je eigen schema, is het helemaal goed 8)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door MichaelB »

Martijn M schreef:
Ik ben jaloers. Dergelijk vakmanschap zal nooit het mijne zijn.
Wowly schreef:
Ik ben jaloers. Dergelijk tempo zal nooit het mijne zijn..... :lol:

Supermooi man!!
*2! =D>

Erg mooi man!
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

vandaag heb ik fineer gehaald bij de arnhemse fijnhouthandel, geweldige zaak waar je rustig kan zoeken en ze hebben ontzettend veel keus, het is amerikaans noten geworden,dat later met danish oil zal worden behandeld.
De filters zijn voor 90 % gereed en ik heb een uitsparing voor de aansluitterminal ingefreesd.
De interne bekabeling is ook bekend, het wordt kimbe 4TC voor de woofer en 47lans 4708 OTA voor de tweeter
Van mijn buurman kreeg ik een goede tip om het aluminium plaatje mooi mat te krijgen, gewoon even koken in water met wat soda, het aluminium wordt hierdoor mooi mat van kleur.
Het vel fineer (kuiperflex 250x122), heb ik vanavond op maat gesneden, zodat ik het er morgen op kan gaan lijmen.

fotos volgen

gr Frank
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door Marp »

franks schreef:
Van mijn buurman kreeg ik een goede tip om het aluminium plaatje mooi mat te krijgen, gewoon even koken in water met wat soda, het aluminium wordt hierdoor mooi mat van kleur.
Klopt.

Afbeelding.

Hier iets over bruisen/ventileren en doorkoken in gedemineraliseerd water om de oxidelaag te deactiveren.
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

en de beloofde fotos

gr frank
Bijlagen
DSCF2719.JPG
DSCF2731.JPG
DSCF2727.JPG
DSCF2728.JPG
DSCF2729.JPG
DSCF2730.JPG
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

De eerste luidspreker is gefineerd, in beide kasten zijn de filters nu geplaatst, morgen de tweede verder fineren en dan kunnen de baffles erin eplaatst gaan worden, kortom: het einde is in zicht :D

Gr frank
Bijlagen
DSCF2733.JPG
DSCF2737.JPG
DSCF2739.JPG
DSCF2740.JPG
DSCF2742.JPG
DSCF2743.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door wouter »

eeehhh


is dit nou zo'n werker van Afbeelding

lieve help wat een actie hier :D
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door asterduc »

het mag duidelijk zijn dat dit een sterke kandidaat is voor ZBA speaker van het jaar en dat we hem zeker willen zien en horen op Breda VI
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door audioot »

ik sluit mij aan bij asterduc en vind dit een prachtig project
felizzzzz
mvg
audioot 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door dre »

breda VI ? O:)
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

Vandaag verder gegaan met fineren, beide kasten zijn nu klaar, na het fineren alles geschuurd met korrel 120-280-600, het resultaat is een prachtig glad oppervlak.
De bedoeling is om de kasten in de olie te zetten, ik heb nog danish oil staan van een eerder project, maar na 4 behandelingen kleurt het amerikaans noten naar onze zin iets te donker, ik zoek dus verder naar een olie die niet zo kleurt.
De 47labs 4708 kabel tbv de tweeter vanmiddag opgehaald en vanavond de eerste kast mee bedraad en gesoldeerd zodat de bodem er weer in kon.
Ben nu bezig met loodbitumen plakken en pritex snijden en plaatsen.

Gr Frank
Bijlagen
DSCF2744.JPG
DSCF2746.JPG
DSCF2747.JPG
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

Beide kasten zijn nu zo ongeveer gereed om de baffle's in te lijmen, gaat waarschijnlijk vanavond gebeuren.
Ikheb alles nog een keer gepolijst met korrel 1200, waarschijnlijk komt er zijdeglans acryl parketlak of danish-oil op, ik heb nu 2 monsters gemaakt om te kijken welke het lichtst van kleur blijft.
Vanmiddag nog even bij speakerland langsgeweest om wat dingen te halen en nog wat dingen met Ruud door te spreken.
De service van speakerland is wat dat betreft geweldig goed, als je een vraag hebt krijg je altijd een passend antwoord.

Groet Frank
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door asterduc »

Frank,

dat begint er al keurig uit te zien.

Voor walnoot zou ik persoonlijk kiezen uit volgende 2 mogelijkheden:

Hoogglans, gesealed: dmv een eenvoudig te slissen grondlak de porien vullen. Wanneer alles werkelijk superglad is en nergens nog een putje te bekennen is, één enkele dunne laag hoogglans lak erop. Om meer diepte te krijgen in het hout kun je bij de eerste grondlak laag met een iets donkerder pigment werken. Dunne laag erop en dan fors schuren. De donkere lak blijft dan in de porien zitten (vooral in de spiegels en de tegendraad) en zal uiteindelijk het hout veel levendiger laten uitkomen. De volgende lagen zijn dan uitsluitend bedoeld om het geheel te sealen. De eindlaag is dan weer voor de krasbestendigheid.

Mat tot licht satijn, open porige oppervlakte: een dunne laag grondlak die voorzien is van een beetje wit pigment (opaal wit). De lak gaat het hout laten verdonkeren, het beetje pigment gaat het terug uitlichten. Als je dit goed doet krijg je de kleur van het droge onbehandelde hout. De laag niet schuren maar gewoon met wat staalwol of een schuurspons of matje glad maken. De eerste laklaag laat nml de houtvezels rechtop staan. Die puntjes moeten gewoon weg. Omdat de grondlak niet krasbestendig is moet er nog een dunnen eindlak op. Eén laagje is in princiepe voldoende. Een harshoudende lak zou ik hier niet nemen omdat die terug gaat verdonkeren en je porien gaat sluiten. Cellulose lijkt me niet verkeerd. Keukenbouwers gebruiken prettig werkende lakken hiervoor maar in de DIY vind je ook wel wat, zoals Gori (dacht ik toch dat het noemde). Verkrijgbaar bij Vox Humana in Vlaardingen.

By the way: daar bij Vox Humana weten ze ook hoe je de produkten moet verwerken. Ze doen dat zelf al 25 jaar.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door asterduc »

het valt me op dat je nu nog steeds in de kast kunt. Daarom wil ik het nog een keer benadrukken om een Interne Helmholz resonator in te bouwen. Je zit nu, ondanks de schuine plaat bovenaan, met een staande golf. Eens de kast toe is blijf je daarmee zitten.

Als ik kijk hoe je dit project hebt opgebouwd, met zoveel zorg, precisie en detail, dan heb ik het toch wel moeilijk om die staande golf zomaar te aanvaarden.

Groeten,
Ed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”