Brom op trafo's ucd400

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

RSQ8P schreef:
PS misschien domme vraag. Maar werkt een dc blokker alleen als je hem in de faselijn zet van je 230volt? Of maakt het niet uit?
Maakt niet uit, hij blokkeert de gelijkstroom die vanuit de fase door de trafo via de nul weer wegloopt (of omgekeerd nagelang het potentiaal). Of je de blokkade in de fasedraad of nuldraad bouwt maakt daarbij niet uit. Bij de Bryston zit hij ook in de nul.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Ok, kan dus beter ff een fasemeter bij de gamma scoren en dan ff bezien waar de fase zit en daar in serie die blokker zetten. Zit te denken aan 4 stuks voor mijn vier eindbakkies.

Dank,
Ramon
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

RSQ8P schreef:
Ok, kan dus beter ff een fasemeter bij de gamma scoren en dan ff bezien waar de fase zit en daar in serie die blokker zetten. Zit te denken aan 4 stuks voor mijn vier eindbakkies.
Het maakt niet uit waar je 'm zet hoor..
Als het probleem fase of nul zou zijn hadden we allang stekers gehad die je niet kunt omdraaien zoals we nu overal in huis hebben.
Met zo'n spanningzoeker kun je ook keurig de fase vinden.. op de nul zal hij niet oplichten (tenminste bij mij niet..)
4 stuks is ook wat overdreven.. 1 kan 10A aan op zijn slofjes.. als je met je vier eindbakjes meer dan 5A trekt ben ik best benieuwd wat je hebt staan... Of heb je ze aan vier verschillende stopcontacten staan?

Kees
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Ik dacht, bouw ze in in de versterkers zelf. Zijn 10 watt pp el84's.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

:oops:

Het gaat natuurlijk om de gelijkSTROOM niet om de spanning. In dat geval maakt het inderdaad niet uit.
jev
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 22:40

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door jev »

Ik had ook brom op mijn UCD 400's. Met een DC blokker was het weg. Ik heb ze in een stekkerkastje ingebouwd zodat ik ze atijd kan hergebruiken.
Defigurant
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 2:39

Dc blok print

Bericht door Defigurant »

Hallo, kan ik ook zo'n printje type 2 bestellen
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door Hans Nootdorp »

Heeft iemand ervaring met een 230 v relais dat af en toe bromt?
In mijn versterker heb ik een 230 v relais dat ik gebruik om vanuit een AB-bestuurde digitale processor/DA circuit (Hypex DLCP) mijn trafovoeding aan/uit te schakelen. Dat relais bromt af en toe.
Oorzaak DC-spanning op lichtnet of mechanisch defect relais?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door Kappa7 »

Misschien even een foto plaatsen en als het kan ook het schema dan zou er misschien wat meer zinnigs te zeggen zijn.
Tis nu een beetje glazen bol kijken zo.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door Hans Nootdorp »

Hierbij de softstart-schakeling, die ik gebruik.
Softstart trafo + schema voeding 4x UCD.docx
(96.97 KiB) 53 keer gedownload
Is serie met de zekering zitten de relaiscontacten van het 230 v relais dat volgens mij (af en toe)bromt. :(
Dit relais wordt geschakeld door een low-power relaistje (wit) dat vanuit mijn DLCP wordt aangestuurd.
Op de foto zie je de boel vlak voor de inbouw. De 3 relais zitten pal tegen elkaar. Het relais dat volgens mij bromt, zit in het midden.
sofstart op testbank.jpg
De 2e foto is van het 230 volt relais; Finder 40.51.
relais 230 volt Finder 40.51 1x maak.jpg
Omdat het 230 volt relais pal tegen het 24 volt relais gemonteerd is, weet ik niet 100% zeker of het wel het 230 volt relais is dat bromt. Het kleine witte realis is het zeker niet.
Als ik de spanning van het 230 volt relais afschakel, is de brom (als ie er is) wel meteen weg. Het 24 volt relais valt dan ca. 1 sec. later af. Het 24 volt relais verdenk ik eigenlijk niet; de 2 dikke elco's hebben met de relaisweerstand van 880 ohm een tijdconstante van ca. 0,8 seconde. Ook heb ik met mijn scope gezien dat er maar een rimpelspanning van 0,1 volt op de spoel van het 24 volt relais staat.

Het brommen trad de eerste 2 maanden nog niet op. Daarna wel af en toe. Bij het testen daarna trad ook het brommen maar af en toe op.
Opwarmen van de boel (met fohn) roept het brommen niet op.
Als ik het 230 volt relais los van de rest van de schakeling direct aan het lichtnet hang (nu al 2 dagen), gaat ie (nog?) niet brommen.... :think:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door Hans Nootdorp »

Iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door Barry2001 »

Snap eigenlijk niet wat je nou doet, je gebruikt een relais om een relais in te schakelen? Het relais in het schakelingetje dat je post is het oranje Finder relais? Wat is daarvan de spoelspanning? Je schakelt met DC het relais om, dat relais heeft 2 standen, aan of uit. Ik zie niet hoe daar brom uit moet komen.
Het lijkt erop dat iets staat mee te resoneren met het een of ander, bv een trafo. Dar verklaart ook waarom je het niet hoort als je het relais uitbouwt. Ik zou insteken op behuizing van het relais, het plastic kapje oid dat mee staat te wapperen. Als je de brom hoort, kun je dan de brom beinvloeden als je met je vingers (uitkijken met de 230V!) de behuizing wat samen knijpt oid?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door Ah!buis »

finder 40.51.8.230 ? Dan is 't met wisselvelden, twee niet geheel overlappende, door een gedeelte met een kortsluitwinding met faseverschuiving.
Vroeger wel mee bezig geweest (niet finder), brommen idd soms.
Plakbandje ertussen zodat het niet metaal op metaal is bij sluiten.Voor hoelang hangt van de kwaliteit van 't plakkertje af.
Anne
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door Hans Nootdorp »

Oranje Finder-relais (230 v) is hoofdrelais waarmee de voeding (500 va trafo) (via softstartschakeling) wordt ingeschakeld. DLCP-uitgang waarmee ik deze voeding wil inschakelen kan maar paar mA leveren, zodat hiermee niet direct het "zware" hoofdrelais kan worden aangestuurd. Daarom zit het kleine witte relais (6volt) er tussen. 3e relais (24 vDC) is deel van de softstartschakeling.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door ray5150 »

Zwaartekracht ?
Geen idee of die dingen ontworpen zijn om ondersteboven te functioneren...
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door Hans Nootdorp »

Jullie hadden nog een feedback van mijn oplossing te goed. Na vervanging van het 230 volt relais (wisselspanning) door een nieuw exemplaar was het brommen verdwenen en is nu (ruim half jaar later) ook niet meer teruggekomen. Ah!buis had dus gelijk.... :-)
Dit relais voldoet dus uitstekend voor het schakelen van hoofdvoeding van 500 va (met sofstart-schakeling).
https://www.eoo-bv.nl/relais-meer-dan-2 ... ac230.html
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door dre »

Mooi!
Hoe bevallen de speakers?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door Hans Nootdorp »

Ja zeker ! Ik ben er erg tevreden over. Tonaal mooi evenwichtig. Lekker diep laag. En mooi ruimtelijk.
En ik zal ze eens moeten meenemen naar een luisterdag. Kunnen anderen er ook een naar luisteren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door dre »

Dan lijkt Alphen a/d Rijn me een prima oplossing! :yeah:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door hannesie »

:lol: :lol: ...........+1 :mrgreen: :mrgreen:
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re:

Bericht door molekuul »

audiomanics schreef:
RobertD schreef:
Zijn er nog printjes beschikbaar?
Ja hoor.. Ik heb nog een printje type 1 en eentje type 2, maar ook nog wat materiaal om er nog een stuk of 3-4 te kunnen maken..

Kees
Hoi Kees,

Heb jij nog van deze printjes over?

Ik heb ook last van een brommende trafo :cry:

Groetjes Joris
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Brom op trafo's ucd400

Bericht door audiomanics »

DCBlocker.jpg
Niet op voorraad, Deze toch? ik er nog wel een voor je frezen, als je wil..
Stuur maar even je gegevens via PB dan..

Kees
Plaats reactie