Dat klopt praktisch wel Jeroen, maar je kunt wel een theoretisch prima model realiseren met zoveel woofers.jeroen_d schreef:Waar het fout gaat, is dat je het nu niet meer hebt over een puntbron. Het systeem met honderden woofers is domweg te groot, de afmetingen zijn groter dan een kwart golflengte zelfs voor 20Hz. Je kunt dus niet meer spreken over het referentieniveau van 1W op 1 meter afstand van een puntbron die uniform rondstraalt. Je kunt die denkbeeldige bol met een straal van slechts 1 meter niet om 400 woofers heen leggen. Je loopt dus tegen de grenzen van de fysica aan en er gaan andere zaken gelden. De intensiteit van de geluidsdruk is niet zuiver gedefinieerd als vermogen, maar als vermogen per vierkante meter (W/m²).
Je gaat het geluid met zoveel woofers bundelen, zelfs voor lage tonen. Het rendement lijkt dan groter dan 100%, maar dat is alleen van voren zo en niet opzij of achter de luidsprekers. De energie die geproduceerd wordt (trillen van de lucht met varierende temperatuur en druk in de luchtdeeltjes) zal nooit groter kunnen worden dan de elektrische energie die je in de luidspreker stopt.
Dit kan in het echt wel niet bestaan, maar dat maakt natuurlijk voor het model niet uit, dat is nmlk ideaal.
Bij zo'n ideaal model moeten de algemeen voorwaarden altijd gelden, ongeacht de hoeveelheid.
Nu kun je wel zeggen, ja leuk zo'n theoretisch model, maar wat heb ik er dan in hemelsnaam aan?
Nou dat antwoord is heel simpel.
In een theoretisch model kun je direct verbanden zien, als ik A x keer groter maak, zie je dat B dat bijvoorbeeld ook doet.
Ook kun je zeggen dat als het theoretisch niet kan, praktisch ook niet kan.
Krijg je wel die uitkomsten, dan moet dan sowieso ergens anders aan liggen.
Het rekenvoorbeeld wat Martijn gebruikt is zuiver theoretisch. Er komen geen vormen bij kijken, de ruimte speelt geen rol, er zijn geen onderlinge interacties etc etc etc.
Daarom mag Martijn, aan de hand van zijn voorbeeld, zeggen dat hij zelfs een limiet kan nemen naar oneindig.
Waar het volgens mij dus fout gaat, is dat hij uit gaat van dat rendement (waar ik überhaupt niet van snap hoe dat er komt), je kunt nmlk alles gewoon relatief optellen en aftrekken.