welke DAC voor bij de groupsaankoop CD controller

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Re: welke DAC voor bij de groupsaankoop CD controller

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
mischa72 schreef:
ray5150 schreef:
Vrijwel alle CD-ROM loopwerken van een jaar of 10 oud hebben een S/P-DIF uitgang. dat is een normaal gesproken een spanningsnivo van 0.5 Volt.
Bij veel spelers is die uitgang op TTL nivo. dat is 5 Volt. die converter is niks anders dan een 1 : 10 spanningsdeler voor digitale signalen.
het signaalformaat is in beide gevallen hetzelfde.
Hey Ray,

Als ik dit zo lees, zou je het signaal 10x moeten versterken. Als de output van een cdrom loopwerk 0,5V is en de uitgang van een cdspeler (de ingang van een normale dac dus) 5V is, moet je versterken.
Nee, wacht effe, je gooit de zaken door elkaar. De uitgang van een CD-rom speler is normaal gesproken 5 volt.
bij gewone consumenten-apperatuur (dvd-spelers, cd-loopwerken, minidisc) is dit 0,5 volt. voor die 5 volt, (TTL nivo dus) is gekozen om dat de storingsgevoeligheid in een PC veel hoger is.
Helemaal duidelijk, dat kon ik uit jouw eerdere verhaal niet opmaken.

Let er bij de keuze van je speler op dat deze herkend wordt in de SPTI CDRomtool. Hiermee kun je de maximumsnelheid van veel spelers vast zetten, waardoor deze minder kabaal maken. Je kunt zogezegd de start- en loopspecificaties aanpassen zodat deze zich meer als een normale cd-speler gedragen. Ik zal de link in het betreffende topic posten.

Groeten,
Mischa
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: welke DAC voor bij de groupsaankoop CD controller

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
is dat CDROM spelers van ouder dan 10 jaar, of jonger dan 10?
niet moeilijk doen, voor 16 euro heb je een splinternieuwe:....
het ging mij er om om te weten of je opmerking over het spanningsnivo opging voor oude danwel nieuwe spelers.. maar als ik je post nu nog eens lees sloeg de opmerking over de leeftijd over het al dan niet aanwezig zijn van een spdif uitgang op de CDROM speler. wees geruust: ik was niet van plan een 2e handse te pakken, ik wil een lange levensduur voor dit projectje... en een slot in drive btw, die zijn helaas duurder...
ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
en welke spanning heeft de HK DAC nodig om goed te werken?
de originele versie heeft een bijgelverde voeding waar je alleen nog maar een trafo van 2 x 12 volt aan hoeft te knopen.
ik verwoorde het mss niet juist, ik bedoelde het max / min spanningsnivo van het digitale signaal dat naar de DAC gaat
Plaats reactie