Duidelijk, maar je hebt toch wel altijd een lievelingsgerecht, of een gerecht dat op dat moment praktisch beter is?
Zeker als je bepaalde constructie/diffractie problemen krijgt en je toch hoger wilt filter (ivm met een tweeter of iets dergelijks), lijkt me dat een hogere orde filter daar meer soelaas biedt?
Omdat er geen vast recept is licht ik altijd toe wat ik doe, telkens weer bij elke nieuw concept. Dit concept gaat uit van een 17cm midwoofer, een 5cm dome-mid en een leaftweeter.
Het doel is altijd hetzelfde:
- glad verloop
- goed afstraalgedrag
Glad verloop leidt tot wegwerken van resonaties en/of hoger orde filters.
Goed afstraalgedrag leidt tot laag overnamepunt en/of lagere orde filters.
Ziehier de redenen waarom het nooit hetzelfde is, zeker niet als je met zulke verschillende concepten bezig bent als standaard kasten, dipolen en rondstralers.
Grof vijlen, op elkaar lijmen, en dan de schuurmachine met ronde schijf erop. Dan kun je de curve mooi volgen.
Misschien dat ik via via wel iemand weet met een houtdraaibank, als dit tenminste op een houtdraaibank gemaakt kan worden. Dat is, als je er meer nodig hebt want deze handwerkbeuty is er natuurlijk al
Nou, als dit goed bevalt dan heb ik er meer nodig, want dan ga ik mijn huidige surrounds met de Peerless HDS134 en SEAS millennium ook zo maken! Dus als je dit wil bekijken, graag.
Ok, hierbij de meting van de ADR50S met de kegel. De blauwe lijn is de meting horizontaal voor de kegel, de rode lijn is recht boven de kegel en de rode lijn is beneden de kegel opgenomen. Wat opvalt, als je het vergelijkt met de meting van de 17WP200, is dat er een interferentiepatroon ontstaat dat ongeveer tegengesteld is aan dat van de ADR50S. De resonantie op 5kHz is van de ADR50S zelf.
Hoe de filterhellingen moeten zijn is nog een beetje trial-and-error. 4de orde op 2000Hz gaat wel aardig en zorgt ervoor dat de bult boven de middentoner wordt weggefilterd. Maar als ik 2de orde neem dan heffen de interferenties van woofer en middentoner elkaar beter op, als je op de normale luisterhoogte kijkt. Het resultaat daarvan is hieronder zichtbaar. Het is geoptimaliseerd naar 2de orde akoestisch met eerste orde filters. Voor een juiste optelling moeten de 17WP200 en ADR50S in tegenfase staan.
Ik heb zo rondstralende tweeters gemaakt. Naar mijn idee hoeft alleen de mid-hoog en tweeters rond te stralen ivm bundelen. Laag-mid en laag worden vanzelf al rondgestraald.
De tweeters hebben een beetje hoogafval door de conusconstructie, maar verder een erg leuke speaker geworden. Als surroundspeaker dan hè, voor stereo prefereer ik direct stralende speakers[/img]
Maar bafflestep vindt altijd plaats in het middengebied, ergens tussen 100 en 1000Hz en geeft aan dat de luidspreker daar niet meer rondstraalt. Jij hebt mooie smalle surrounds, maar ze hebben een duidelijke voorwaartse energie concentratie vanaf 1000Hz. Die concentratie begint al vanaf 300Hz toe te nemen, alleen beneden 100Hz straalt jouw woofer echt rond.
Jouw tweeter zal wel vanaf zijn laagste frequentie rondstralen en op de hoogste frequenties dat alleen nog doen in het horizontale vlak. Zal best mooi klinken dat speakertje!
Ik ben ervan overtuigd dat het vasthouden van rondstralen, juist in het middengebied, zorgt voor extra detail en doorzichtigheid. Je kan warmte in de klank brengen zonder dat het boemig of opgefokt gaat klinken in het laag. Ok, het heeft niet de hoogste resolutie in pin-point imaging, maar dat vind de een juist mooi en de ander onnatuurlijk.
Ik heb net gekeken in een boekje (erg onduidelijk geschreven electuurboekje, fabels en feiten over luidspr.) bij ongeveer 1000Hz krijg je dipvorming in het rondstraalgedrag. Dus bij een 3 weg speaker kan rondstralend winsten geven voor de mid-hoogunits. Wat me een keer mooi lijkt is en coaxiaal chassis a la Cabasse en dan rondstralend met 1 conus. Nadeel van de conus is wel dat er een soort trechter gecreeerd wordt met de bekende nadelen. Dit kun je ook al zien in je freq. karakteristieken, beetje full-range achtige curves.
Maar leuk om te bouwen/luisteren. Na een avond luisteren in stereo met de rondstralende tweets kreeg ik het idee alsof de soundstage ook in de hoogte opgebouwd was, nog niet eerder meegemaakt. En klopt, imaging wordt wat waziger. Maar surround? Geweldig gewoon. De center en R-L spelen normaal, surround R-L met de rondstralers, en een center-mid tegen de achtermuur erbij (die weer normaal bundelt) Live dvd klinkt enorm 'live'
Rondstralers zijn kwestie van smaak idd. Laatst die B&O set gehoord met soortgelijke rondstralers, ook weer heel ruimtelijk.
De conus heb ik ook parabool gemaakt (gedraaid uit perspex) eerst gewoon conisch maar parabool pastte beter bij de domevorm (dayton cheapo tweeter)
Ja, ze gaan zeker mee naar de luisterdag. Ik ben ook benieuwd naar wat het doet, ook in een andere ruimte. Als ik het tweede exemplaar ga bouwen zal ik het ook netjes afwerken verder.
Ik heb er een voorlopig filter aangehangen en A/B vergeleken met MOB3W. De rondstraler klinkt softer en galmender, de directheid van de dipool valt echt op in positieve zin. Een veel droger en transparanter geluid. Ik denk dat ik ook nog een beetje kastklank hoor in de rondstraler. Daar zal weinig aan te doen zijn met zo'n lange smalle behuizing, zonder de hele bas weg te dempen. Het BR-laag heeft in zo'n lange behuizing gehoormatig iets van het karakter van een transmissielijn.
Over het geheel genomen klinkt hij erg prettig en natuurlijk, ik ga zo langzamerhand maar eens aan het tweede exemplaar beginnen. Wat ik al wel weet is dat deze niet mijn surroundbox gaat worden, daarvoor is er te weinig hoog off-axis (door de bandtweeter). Uiteindelijk zal hij wel naar zolder verhuizen zodat daar een mooi geluid is voor ons alternatieve TV-kamertje.