HT Low budget lV
Moderator: Beheerdersteam
Haha dit gaat inderdaad geen snelheidsprijs winnnen. Maar het vordert wel. Ik hoop dat vandaag of morgen mijn speakervoeten gespoten worden. Ze liggen al een week bij de spuiter. Ik moet even wachten tot hij een keer matzwart moet spuiten, dan spuit hij speakervoeten direct mee (kost het me niets).
Het ergste is dat ik nog niet overtuigd ben van de kleur. De speakers heb ik nu wit gelakt. Ik wacht af hoe de zwarte speakervoeten eronder staan. Ik denk dat een zwart frontje de speaker wel goed zou staan of ik lak ze in een andere kleur (dan donker grijs / antraciet).
En Ray je zal het niet geloven maar ik ben slechts 1 of 2 weken na jou begonnen met bouwen. Ik heb toen de discussie in het topic van Edo gevolgd over de seas tweeter. Daarna ben ik ook snel genoeg gaan bouwen. Het gaat inderdaad niet snel
.
Ik zal vanavond eens foto's posten.
Het ergste is dat ik nog niet overtuigd ben van de kleur. De speakers heb ik nu wit gelakt. Ik wacht af hoe de zwarte speakervoeten eronder staan. Ik denk dat een zwart frontje de speaker wel goed zou staan of ik lak ze in een andere kleur (dan donker grijs / antraciet).
En Ray je zal het niet geloven maar ik ben slechts 1 of 2 weken na jou begonnen met bouwen. Ik heb toen de discussie in het topic van Edo gevolgd over de seas tweeter. Daarna ben ik ook snel genoeg gaan bouwen. Het gaat inderdaad niet snel
Ik zal vanavond eens foto's posten.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Bedankt iedereen voor de leuke reacties. Echt tof om te horen dat het topic zo gevolgd wordt. Ik heb er net de allerlaatste laag op gezet. Helaas is de spuiter ziek dus dus de voetjes moeten helaas nog op zich laten wachten. Nu nog een laatste vraag: Voor het testen van de speakers heb ik de speakers met goedkope (auto)kabelschoentjes vastgezet. Wat is het beste om deze definief vast te zetten? Solderen of bestaan er ook "betere" kabelschoentjes?
Hey,
Ik heb zelf dezelfde goedkope kabelschoentjes. Werkt prima. Ik denk dat wanneer die kabelschoentjes gaan oxideren oid dat het iets van invloed kan hebben, maar ik heb mn speakers gewoon droog binnen staan
Solderen kan ook prima hoor, alleen ik vond het jammer voor de speakers, en zo kunnen de speakers gemakkelijk los mocht dat moeten gebeuren.
BMM verkoopt trouwens dezelfde goedkope kabelschoenen:
http://www.bmm-electronics.nl/Producten ... p_A_ID=156
Ik heb met beide goede ervaringen.
Over het lakwerk trouwens, was dat gespoten of had je dat met rollers gedaan? Ziet er namelijk zo strak en glad uit
Verder vind ik dat het wit ze wel goed staat hoor, lekker fris. Ook oogt zo'n witte box minder groot dan een donkere, en wit is tegenwoordig weer helemaal in
Mijn speakers zijn zeer donkerblauw, en ik loop ze steeds weer af te stoffen
Oftewel, ben ik wel Pro-wit in jouw geval
Groeten,
Olav
Ik heb zelf dezelfde goedkope kabelschoentjes. Werkt prima. Ik denk dat wanneer die kabelschoentjes gaan oxideren oid dat het iets van invloed kan hebben, maar ik heb mn speakers gewoon droog binnen staan
Solderen kan ook prima hoor, alleen ik vond het jammer voor de speakers, en zo kunnen de speakers gemakkelijk los mocht dat moeten gebeuren.
BMM verkoopt trouwens dezelfde goedkope kabelschoenen:
http://www.bmm-electronics.nl/Producten ... p_A_ID=156
Ik heb met beide goede ervaringen.
Over het lakwerk trouwens, was dat gespoten of had je dat met rollers gedaan? Ziet er namelijk zo strak en glad uit
Verder vind ik dat het wit ze wel goed staat hoor, lekker fris. Ook oogt zo'n witte box minder groot dan een donkere, en wit is tegenwoordig weer helemaal in
Groeten,
Olav
eeh trage pietje,
Mooie speakers! maar wat een lelijke gordijnen!
Maar die zul je wel nodig hebben om het geluid ervan te dempen.
Ik had die speakers uiteindelijk een andere kleur gegeven.
Maar je topic luid low budget speakers!
Maar hoeveel uur ben je ermee bezig geweest?
Hoeveel geld heb je er uiteindelijk aan uitgegeven.
Is het wel low budget gelukt?
Mooie speakers! maar wat een lelijke gordijnen!
Maar die zul je wel nodig hebben om het geluid ervan te dempen.
Ik had die speakers uiteindelijk een andere kleur gegeven.
Maar je topic luid low budget speakers!
Maar hoeveel uur ben je ermee bezig geweest?
Hoeveel geld heb je er uiteindelijk aan uitgegeven.
Is het wel low budget gelukt?
@Olaffel Ja het is echt allemaal met een lakrollertje gelakt. De clue is wederom niet te dik opzetten en veel lagen maken. Er is gelukkig geen enkele druiper te bekennen. En ik ben nu wel gewend aan het wit, vind het stiekem toch ook wel mooi. Ze komen in het appartement te staan, dus ik moet ze dus voorstellen in de nieuwe inrichting.TubeHead schreef:ben ik ook benieuwd naar.marx schreef:Maar hoeveel uur ben je ermee bezig geweest?
Hoeveel geld heb je er uiteindelijk aan uitgegeven.
Is het wel low budget gelukt?
@Marx, ja wouter die gordijnen zijn de stofafdichting van het klusgedeelte van de garage, dat wist je
De kosten zijn nog te overzien.
Uit mijn hoofd heeft het gekost:
Bestelling speakers en filtermateriaal € 160
hout € 10 (werk bij gamma, heb veel "zaagafval" kunnen gebruiken, dat is voor mij gratis)
terminals € 10
ondertapijt € 5
spikes € 10
Grondverf € 0 had ik nog staan
Verf € 10
Plamuur € 5
Metalen voet + spuiten gelaserd uit plaatafval €0
RVS boutjes € 5
Bekabeling € 10
Lijm €10
Totaal voor 2 speakers € 225
De uren, die wil ik niet eens tellen. Ik heb hier geen concrete getallen over. Maar ik denk dat ik niet overdrijf als ik alles bij elkaar, het inlezen, ontwerpen, bouwen, afwerken enz toch zeker een 100 uur heb gemaakt. Maar daar is het ook hobby voor!
dat is volgens mijn calculatie 235 euri's voor 2 speakers!pietje schreef:TubeHead schreef:marx schreef:
Uit mijn hoofd heeft het gekost:
Bestelling speakers en filtermateriaal € 160
hout € 10 (werk bij gamma, heb veel "zaagafval" kunnen gebruiken, dat is voor mij gratis)
terminals € 10
ondertapijt € 5
spikes € 10
Grondverf € 0 had ik nog staan
Verf € 10
Plamuur € 5
Metalen voet + spuiten gelaserd uit plaatafval €0
RVS boutjes € 5
Bekabeling € 10
Lijm €10
Totaal voor 2 speakers € 225
De uren, die wil ik niet eens tellen. Ik heb hier geen concrete getallen over. Maar ik denk dat ik niet overdrijf als ik alles bij elkaar, het inlezen, ontwerpen, bouwen, afwerken enz toch zeker een 100 uur heb gemaakt. Maar daar is het ook hobby voor!
en idd als het een hobbie met liefde is kun je die 100 uur niet tellen.
maar als je hebt lopen vloeken en tieren op de speakers wel;)
en daar staat of valt de kosten mee.... iig heb je nu gave speakers met een verhaal!
En de eindfoto's. Het is met een slechte camera geschoten, er komen nog DSLR foto's als ik mijn kabeltje daarvan terug heb. Aangezien ik nu ook officieel met mijn master werktuigbouw mag beginnen vond ik het tijd om het te vieren met een nieuwe receiver. Het is een Marantz SR4002 geworden, oude serie maar ik heb ook een DVD speler van de "oude" serie dus dat past weer prima bij elkaar. Nog even wat kabeltjes bestellen en dan kan ik alles aansluiten.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Alleerst iedereen nogmaals bedankt voor de reacties.
Mijn volgende update is de bekabeling. Na verschillende reviews te hebben gelezen van speakerkabel heb ik ze van UTP kabel gemaakt. Goedkoop en goede reviews, wat wil je nog meer?
Verder ben ik van plan om in de zelfde stijl een centerspeaker te bouwen.
Ik ben zelf aan de slag gegaan met ontwerp software maar ik struikel hier en daar. Of ik kan alleen woofers in een speaker box zetten (Bassbox pro) of ik loop vast (LSPCad, niet echt eenvoudig). Daarnaast moet ik ook nog vanalles leren over het filteren.
Ik heb ook gezocht op kant-en-klare ontwerpen, omdat ik simpelweg niet zelf kan meten, en dus op simulaties moet vertrouwen.
Hier komt de catch, de ontwerpen die ik heb gevonden zijn 4 ohm. Mijn marantz is (officieel) alleen 8 ohm stabiel. Het lijkt me verstandig om me hier aan te houden in verband met het warmlopen. Ik heb al gekeken bij lautsprechershop.de voor 8 ohm ontwerpen maar die hebben ze geen.
Wat is nu wijsheid? Doorzoeken na een bestaand ontwerp van 8 ohm of is het haalbaar om als leek een goed klinkende center te bouwen zonder meetapparatuur? Welke software zouden jullie daarbij kunnen aanraden?
Mijn volgende update is de bekabeling. Na verschillende reviews te hebben gelezen van speakerkabel heb ik ze van UTP kabel gemaakt. Goedkoop en goede reviews, wat wil je nog meer?
Verder ben ik van plan om in de zelfde stijl een centerspeaker te bouwen.
Ik ben zelf aan de slag gegaan met ontwerp software maar ik struikel hier en daar. Of ik kan alleen woofers in een speaker box zetten (Bassbox pro) of ik loop vast (LSPCad, niet echt eenvoudig). Daarnaast moet ik ook nog vanalles leren over het filteren.
Ik heb ook gezocht op kant-en-klare ontwerpen, omdat ik simpelweg niet zelf kan meten, en dus op simulaties moet vertrouwen.
Hier komt de catch, de ontwerpen die ik heb gevonden zijn 4 ohm. Mijn marantz is (officieel) alleen 8 ohm stabiel. Het lijkt me verstandig om me hier aan te houden in verband met het warmlopen. Ik heb al gekeken bij lautsprechershop.de voor 8 ohm ontwerpen maar die hebben ze geen.
Wat is nu wijsheid? Doorzoeken na een bestaand ontwerp van 8 ohm of is het haalbaar om als leek een goed klinkende center te bouwen zonder meetapparatuur? Welke software zouden jullie daarbij kunnen aanraden?
Ik ben een klein beetje verder gekomen. Ontwerpen van centerspeakers van 8 ohm zijn zeldzaam. Na een avondje googlen ben ik niets tegengekomen, behalve een picolino als center gebruiken. Maar ik weet niet als dat "the way to go" is.
Een 2.5-weg crossover is denk ik nog te lastig met het matchen van woofers en tweeters en de impedanties. Dus ik ben van start gegaan met een fullranger. De keuze heb ik gemaakt tussen fostex en tangband. Het is uiteindelijk tangband geworden en wel de W5-1611.
Ik heb deze in een basreflex behuizing geplaatst (75 hz, 18 liter). Boxsim geeft dan hetvolgende plaatje. Ik heb enkel een notchfilter gebruikt om tussen de 400-1600 hz de bult weg te drukken. Verder heb ik de boxmaten ingevoerd en de positionering van speaker en de reflexpijp in de baffle.
Lijkt dit een beetje een redelijke karakterestiek? En waar moet ik nog meer op letten? Het afstraalgedrag ziet er wel netjes uit (heb ik niet gepost).
Een 2.5-weg crossover is denk ik nog te lastig met het matchen van woofers en tweeters en de impedanties. Dus ik ben van start gegaan met een fullranger. De keuze heb ik gemaakt tussen fostex en tangband. Het is uiteindelijk tangband geworden en wel de W5-1611.
Ik heb deze in een basreflex behuizing geplaatst (75 hz, 18 liter). Boxsim geeft dan hetvolgende plaatje. Ik heb enkel een notchfilter gebruikt om tussen de 400-1600 hz de bult weg te drukken. Verder heb ik de boxmaten ingevoerd en de positionering van speaker en de reflexpijp in de baffle.
Lijkt dit een beetje een redelijke karakterestiek? En waar moet ik nog meer op letten? Het afstraalgedrag ziet er wel netjes uit (heb ik niet gepost).
