HT Low budget lV

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

hey, hoe staat het met je speakers??:D

Gr Olav
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik dacht dat ik met mijn set bouwen destijds langzaam was, maar deze gaat het winnen van mij. :wink:

Vraag me af het hoeveelste paar low budget vloerstaanders dit is?
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Haha dit gaat inderdaad geen snelheidsprijs winnnen. Maar het vordert wel. Ik hoop dat vandaag of morgen mijn speakervoeten gespoten worden. Ze liggen al een week bij de spuiter. Ik moet even wachten tot hij een keer matzwart moet spuiten, dan spuit hij speakervoeten direct mee (kost het me niets).

Het ergste is dat ik nog niet overtuigd ben van de kleur. De speakers heb ik nu wit gelakt. Ik wacht af hoe de zwarte speakervoeten eronder staan. Ik denk dat een zwart frontje de speaker wel goed zou staan of ik lak ze in een andere kleur (dan donker grijs / antraciet).

En Ray je zal het niet geloven maar ik ben slechts 1 of 2 weken na jou begonnen met bouwen. Ik heb toen de discussie in het topic van Edo gevolgd over de seas tweeter. Daarna ben ik ook snel genoeg gaan bouwen. Het gaat inderdaad niet snel ;).

Ik zal vanavond eens foto's posten.
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Na lang plamuren is dit het resultaat tot nu toe.
Bijlagen
q.JPG
s.JPG
r.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Geduld is een schone zaak. Zeker in dit geval! Het ziet er TOP uit!
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

het ziet er echt strak uit! Mooie vorm en lekker glad afgewerkt. Complimenten! :D

Olav
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

jaiks!! Netjes gedaan zeg!!!

Jan
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

mooi wit!

En een leuk ontwerp trouwens kan ik zeggen, na het lezen van je topic.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er zeker goed uit zo. Zowel vorm als kleur erg mooi gedaan.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

knappe speaker
felizzz
audioot
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Bedankt iedereen voor de leuke reacties. Echt tof om te horen dat het topic zo gevolgd wordt. Ik heb er net de allerlaatste laag op gezet. Helaas is de spuiter ziek dus dus de voetjes moeten helaas nog op zich laten wachten. Nu nog een laatste vraag: Voor het testen van de speakers heb ik de speakers met goedkope (auto)kabelschoentjes vastgezet. Wat is het beste om deze definief vast te zetten? Solderen of bestaan er ook "betere" kabelschoentjes?
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey,

Ik heb zelf dezelfde goedkope kabelschoentjes. Werkt prima. Ik denk dat wanneer die kabelschoentjes gaan oxideren oid dat het iets van invloed kan hebben, maar ik heb mn speakers gewoon droog binnen staan :wink:

Solderen kan ook prima hoor, alleen ik vond het jammer voor de speakers, en zo kunnen de speakers gemakkelijk los mocht dat moeten gebeuren.

BMM verkoopt trouwens dezelfde goedkope kabelschoenen:
http://www.bmm-electronics.nl/Producten ... p_A_ID=156

Ik heb met beide goede ervaringen. :)

Over het lakwerk trouwens, was dat gespoten of had je dat met rollers gedaan? Ziet er namelijk zo strak en glad uit 8)

Verder vind ik dat het wit ze wel goed staat hoor, lekker fris. Ook oogt zo'n witte box minder groot dan een donkere, en wit is tegenwoordig weer helemaal in :wink: Mijn speakers zijn zeer donkerblauw, en ik loop ze steeds weer af te stoffen :P Oftewel, ben ik wel Pro-wit in jouw geval :)

Groeten,


Olav
marx
Berichten: 2
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 19:08

Bericht door marx »

eeh trage pietje,

Mooie speakers! maar wat een lelijke gordijnen!
Maar die zul je wel nodig hebben om het geluid ervan te dempen.
Ik had die speakers uiteindelijk een andere kleur gegeven.

Maar je topic luid low budget speakers!
Maar hoeveel uur ben je ermee bezig geweest?
Hoeveel geld heb je er uiteindelijk aan uitgegeven.
Is het wel low budget gelukt? ;)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

marx schreef:
Maar hoeveel uur ben je ermee bezig geweest?
Hoeveel geld heb je er uiteindelijk aan uitgegeven.
Is het wel low budget gelukt? ;)
ben ik ook benieuwd naar.


Maar... Complimenten voor de speakers !! mooie vorm + kleurtje !
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

TubeHead schreef:
marx schreef:
Maar hoeveel uur ben je ermee bezig geweest?
Hoeveel geld heb je er uiteindelijk aan uitgegeven.
Is het wel low budget gelukt? ;)
ben ik ook benieuwd naar.
@Olaffel Ja het is echt allemaal met een lakrollertje gelakt. De clue is wederom niet te dik opzetten en veel lagen maken. Er is gelukkig geen enkele druiper te bekennen. En ik ben nu wel gewend aan het wit, vind het stiekem toch ook wel mooi. Ze komen in het appartement te staan, dus ik moet ze dus voorstellen in de nieuwe inrichting.

@Marx, ja wouter die gordijnen zijn de stofafdichting van het klusgedeelte van de garage, dat wist je :wink: Maar thnx voor de reactie (trouwens van iedereen)

De kosten zijn nog te overzien.

Uit mijn hoofd heeft het gekost:
Bestelling speakers en filtermateriaal € 160
hout € 10 (werk bij gamma, heb veel "zaagafval" kunnen gebruiken, dat is voor mij gratis)
terminals € 10
ondertapijt € 5
spikes € 10
Grondverf € 0 had ik nog staan
Verf € 10
Plamuur € 5
Metalen voet + spuiten gelaserd uit plaatafval €0
RVS boutjes € 5
Bekabeling € 10
Lijm €10
Totaal voor 2 speakers € 225

De uren, die wil ik niet eens tellen. Ik heb hier geen concrete getallen over. Maar ik denk dat ik niet overdrijf als ik alles bij elkaar, het inlezen, ontwerpen, bouwen, afwerken enz toch zeker een 100 uur heb gemaakt. Maar daar is het ook hobby voor!
marx
Berichten: 2
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 19:08

Bericht door marx »

pietje schreef:
TubeHead schreef:
marx schreef:

Uit mijn hoofd heeft het gekost:
Bestelling speakers en filtermateriaal € 160
hout € 10 (werk bij gamma, heb veel "zaagafval" kunnen gebruiken, dat is voor mij gratis)
terminals € 10
ondertapijt € 5
spikes € 10
Grondverf € 0 had ik nog staan
Verf € 10
Plamuur € 5
Metalen voet + spuiten gelaserd uit plaatafval €0
RVS boutjes € 5
Bekabeling € 10
Lijm €10
Totaal voor 2 speakers € 225

De uren, die wil ik niet eens tellen. Ik heb hier geen concrete getallen over. Maar ik denk dat ik niet overdrijf als ik alles bij elkaar, het inlezen, ontwerpen, bouwen, afwerken enz toch zeker een 100 uur heb gemaakt. Maar daar is het ook hobby voor!
dat is volgens mijn calculatie 235 euri's voor 2 speakers! ;)
en idd als het een hobbie met liefde is kun je die 100 uur niet tellen.
maar als je hebt lopen vloeken en tieren op de speakers wel;)

en daar staat of valt de kosten mee.... iig heb je nu gave speakers met een verhaal!
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

En de eindfoto's. Het is met een slechte camera geschoten, er komen nog DSLR foto's als ik mijn kabeltje daarvan terug heb. Aangezien ik nu ook officieel met mijn master werktuigbouw mag beginnen vond ik het tijd om het te vieren met een nieuwe receiver. Het is een Marantz SR4002 geworden, oude serie maar ik heb ook een DVD speler van de "oude" serie dus dat past weer prima bij elkaar. Nog even wat kabeltjes bestellen en dan kan ik alles aansluiten.
Bijlagen
d.JPG
c.JPG
b.JPG
a.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik vind ze echt prachtig geworden!
Heel professioneel uiterlijk zo!

Die druppelvorm is ook een volgende uitdaging voor mij...
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

Bericht door solitaire »

mooi hoor !

zowel qua ontwerp (druppelvorm bv.) als qua uitvoering (die schildersjob!)

anderen kopen voor jouw totaal-uitgave een onderdeeltje voor het Xover, dus de 'budget'-aanpak is prima gelukt :wink: 8)




Wolf
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Bericht door simon »

Hi Pietje,

Erg mooi gelukt zeg. IMHO de mooiste variant van deze goed ontworpen speaker!
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Alleerst iedereen nogmaals bedankt voor de reacties.
Mijn volgende update is de bekabeling. Na verschillende reviews te hebben gelezen van speakerkabel heb ik ze van UTP kabel gemaakt. Goedkoop en goede reviews, wat wil je nog meer?

Verder ben ik van plan om in de zelfde stijl een centerspeaker te bouwen.

Ik ben zelf aan de slag gegaan met ontwerp software maar ik struikel hier en daar. Of ik kan alleen woofers in een speaker box zetten (Bassbox pro) of ik loop vast (LSPCad, niet echt eenvoudig). Daarnaast moet ik ook nog vanalles leren over het filteren.

Ik heb ook gezocht op kant-en-klare ontwerpen, omdat ik simpelweg niet zelf kan meten, en dus op simulaties moet vertrouwen.
Hier komt de catch, de ontwerpen die ik heb gevonden zijn 4 ohm. Mijn marantz is (officieel) alleen 8 ohm stabiel. Het lijkt me verstandig om me hier aan te houden in verband met het warmlopen. Ik heb al gekeken bij lautsprechershop.de voor 8 ohm ontwerpen maar die hebben ze geen.

Wat is nu wijsheid? Doorzoeken na een bestaand ontwerp van 8 ohm of is het haalbaar om als leek een goed klinkende center te bouwen zonder meetapparatuur? Welke software zouden jullie daarbij kunnen aanraden?
Bijlagen
w.JPG
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Ik ben een klein beetje verder gekomen. Ontwerpen van centerspeakers van 8 ohm zijn zeldzaam. Na een avondje googlen ben ik niets tegengekomen, behalve een picolino als center gebruiken. Maar ik weet niet als dat "the way to go" is.

Een 2.5-weg crossover is denk ik nog te lastig met het matchen van woofers en tweeters en de impedanties. Dus ik ben van start gegaan met een fullranger. De keuze heb ik gemaakt tussen fostex en tangband. Het is uiteindelijk tangband geworden en wel de W5-1611.
Ik heb deze in een basreflex behuizing geplaatst (75 hz, 18 liter). Boxsim geeft dan hetvolgende plaatje. Ik heb enkel een notchfilter gebruikt om tussen de 400-1600 hz de bult weg te drukken. Verder heb ik de boxmaten ingevoerd en de positionering van speaker en de reflexpijp in de baffle.

Lijkt dit een beetje een redelijke karakterestiek? En waar moet ik nog meer op letten? Het afstraalgedrag ziet er wel netjes uit (heb ik niet gepost).
Bijlagen
Tangband2.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voor de W5-1611 zijn wel wat ontwerpen in omloop ter inspiratie... ook hier op t forum...
doe anders een nieuw topic openen voor je center...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Is het niet een idee om hetzelfde ontwerp als je zuilen te gebruiken, maar dan in een aangepaste kastvorm?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat zou wel het mooiste zijn qua homogeen geluid
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”