Jantzen Audio Wax Coil

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

jeroen_d schreef:
Zo'n gelijkmaker zou afdoende moeten zijn. Wat je vooral moet doen is alle andere filtercomponenten van het linkerpaar onderling en het rechterpaar onderling exact gelijk maken. Dus niet alleen de spoelen, maar ook alle condensators en weerstanden matchen met een goede LCR-meter.
Nog mooier is dan natuurlijk om hetzelfde filter te nemen, waarin je schakelt tussen de 2 spoeltypen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Donders!

Zo makkelijk is het. Prima idee! En nog mooier zou zijn als ze de hele dag stonden te spelen en iedereen er zelf muziekjes naar keuze op kon draaien en zelf schakelen tussen keus A & B...

Want hoelang moeten de stukjes muziek duren? En welke tracks willen we gaan gebruiken?

Even ervan uitgaande dat de theorie achter de betere weergave van de waxcoil de verminderde microphonie is omdat hij hard gebakken is en dus minder zal resoneren tov een gewone Crosscoil. Is de Paper Hatt dan wel zo geschikt om deze twee folie spoelen te vergelijken? Zouden we niet liever beide spoelen flink op hun donder geven. Zo uit de losse pols ga je in die situatie eerder een verschil horen.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Tja, hoe meer signaal er op staat, hoe sterker eventuele verschillen naar voren komen, verwacht ik. Misschien systeempje zoeken met zwaar ongevoelige drivers :? :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

De Extremon bijvoorbeeld:
http://www.humblehomemadehifi.com/Extremon.html

Laag rendement lange slag woofer. Zoiets, of een andere speaker waar er behoorlijk wat "kracht" op de spoel komt te staan.

Zijn we het met de redenering eens?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb mijn exemplaren verkocht en de woofers zijn helaas niet meer leverbaar. :cry:
Ruud_B
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 14:59
Locatie: Schagen

Bericht door Ruud_B »

Volgens mij is het ook voldoende om alleen met spoel L2 :1.5 mH/ 0,23 ohm te variëren. De L1 spoel zal weinig invloed op het totaal geluid hebben denk ik, i.v.m. de de geringe waarde van 0.15 mH.

Wel zou ik er ook een draadspoel met baklak bij willen hebben. Dit niet alleen vanwege de stuk lagere prijs, maar ook omdat dit verreweg het meest gebruikte spoeltype is. Iedereen moet toch weten en ervaren wat het verschil tussen deze drie types is.

Een A/B/C test is natuurlijk wel intensiever. Vandaar ook mijn voorstel de sessie op te splitsen . Is er een 1.5 mH draadspoel met 0,23 ohm te koop?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik krijg over een tijdje de Jantzen Backlack 1.60 mm draad binnen. Een 1.80 mH van die dikte heeft 0.345 Ohm weerstand.

Alternatief zou een 2.00 mm dikke luchtspoel van Mundorf of Intertechniek zijn. Dat komt in de buurt van 0.23 Ohm. Mundorf bakt zijn spoelen tot 1.85 mm wat ik kan vinden.

Mijn "test" voorkeur blijft uitgaan naar een laagrendement twee weg met een 17 cm bas waarin de spoelen goed wat te doen hebben. Als het een ontwerp is waarin het logisch zou zijn een wax coils toe te passen zou nog mooier zijn. Dan bedoel ik de driver prijs. Een needle heeft ook geen hoogrendement :D

Groet Roland
Laatst gewijzigd door Roland op di 10 jun 2008, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ruud_B schreef:
Wel zou ik er ook een draadspoel met baklak bij willen hebben. Dit niet alleen vanwege de stuk lagere prijs, maar ook omdat dit verreweg het meest gebruikte spoeltype is. Iedereen moet toch weten en ervaren wat het verschil tussen deze drie types is.
Ook als alles helemaal volgens de regels van abx gespeeld wordt. Luister je in een vreemde akoustiek naar speakers die je niet kent met muziek die je niet kent naar verschillen tussen spoelen onderling.

Laten we de opzet zo eenvoudig mogelijkhouden met zo min mogelijk variabelen.

Groet Roland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Op welke speakers heeft Tony getest, op basis waarvan hij tot zijn review is gekomen?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Op welke speakers heeft Tony getest, op basis waarvan hij tot zijn review is gekomen?
Ik heb de Jantzen Wax Coils getest in een prototype waar ik mee bezig was (Audio Technology woofer, Visaton keramische tweeter); in de Paper-HATT (Seas CA12RCY/P + 27TTFNC/GW) en in de GeerS-eve-II top-kast (Scanspeak 18w8545 + D2905-9800).
Bijlagen
DSCF4833a.jpg
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Subjectief maar zeer grondig :wink:

Ik ben nog steeds bereid om zon waxcoil beschikbaar te stellen voor een luistertest op een diy dag.

Zijn de anderen in dit topic akoord met de omstandigheden waaronder de eventuele verschillen naar boven zouden komen? Laag rendement tweeweg met drivers die het logisch zouden maken de iets duurdere waxcoil in te zetten ipv een backlack?

Iemand die zijn speakers in de bovengaande omschrijving herkend? En die bereid is zijn speakers hiervoor beschikbaar te stellen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Laag rendement tweeweg lijkt me prima.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Bericht door scanspeakman »

Afgelopen week heb ik deze wax-coils ook gekocht en geprobeerd in mijn Scanspeak reference plussen (in plaats van de toch al niet slechte tritecs die er inzaten) voor het mid-laag. De resultaten zijn zoals Tony aangeeft: een ruimtelijke weergave en meer natuurlijk, zelfs gelijk uit de verpakking. Ook mijn vriendin hoorde gelijk dat er verschil was en vond het natuurlijker klinken.

De verschillen zijn niet wereldschokkend maar de details zorgen er voor dat je toch meer bij de muziek betrokken wordt. Het zijn de puntjes op de "i". Het doet even pijn in je portemonee maar dat ben je snel vergeten na een paar cd's luisteren.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Is de speaker van Wowly dan niet een prima kandidaat voor deze test? Ik geloof dat hij zijn filter extern heeft.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Mijn vriendin hoort altijd precies wat ik impliciet dan wel expliciet suggereer. Het argument van vriendinnetjes die het ook duidelijk horen, neem ik dan ook altijd met een schepje zout :wink: .

De speaker van Wowly (ik neem aan de de Reference Monitor bedoeld wordt?) lijkt mij prima geschikt.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

IK stel mijn monitoren ter beschikking, maar we moeten wel even kijken hoe we dan een en ander organiseren, aangezien ik niet meer erg sterk in de vrije tijd sta helaas. Hoe stellen jullie je dan de test voor? Mijn filter is wel extern.

Jan
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

dit ga ik zeker volgen.de speakers van wowly zijn nu eenmaal zeer solide gebouwd en volgens mij voor een dergelijk experiment uitnemend geschikt
mvg
audioot
p.s.ik denk dat de idee van geenius hier blijkbaar goed uit de verf zal komen
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Bericht door A. Buis »

1 jaar later....

gaat er nog een test plaatsvinden? :roll:





Ik ga binnenkort de Wax versies bestellen, ik heb nu de "gewone" te leen, die bevallen ook goed, maar voor 15% extra durf ik het risico wel te nemen....

grt,
A.Buis
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Bericht door fritzie »

Roland schreef:
Hoi,

De gewone folie en draadspoelen kan ik ook in elke maat in elke waarde bestellen bij Jantzen.



Groet Roland
Had ik dit maar eerder gelezen dan had ik gewoon bij jouw besteld

Groet Bert
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Jantzen Audio Wax Coil

Bericht door holco »

Kan dat alleen maar beamen Tony, ik heb ze nu in mijn Thiel CS2.4 speakers zitten en ben echt onder de indruk!!
Geenius schreef:
Hierbij wil ik mijn ervaringen delen over de Jantzen Audio Wax Coil. Roland van Caps&Coils was zo vriendelijk om mij een viertal spoelen ter beschikking te stellen om ze te kunnen uitproberen. Het gaat om de waardes 0,47mH/0,23ohm en 1,5mH/0,23ohm.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben er helemaal weg van! 8) Ik heb met de 1,5mH Wax Coil een 1 op 1 vergelijking gedaan met een gewone luchtspoel met 2mm draad (Rdc=0,22ohm) en een CFC-12 koperfolie spoel (Rdc=0,21ohm) , beiden van Mundorf. Verder heb ik zowel de 1,5mH Wax Coil als de 0,47mH Wax Coil in een aantal verschillende filter configuraties gebruikt.

Wat direct opvalt in vergelijking met een gewone luchtspoel is de grote toename in ruimtelijkheid en plaatsing van de individuele instrumenten in een orkest. Dit fenomeen is iets wat gewone koper-folie spoelen ook hebben, dus op zich niet verrassend dat de Wax Coils in dat opzicht beter zijn dan standaard luchtspoelen. Maar wat ze nog meer bieden dan een gewone koper-folie spoel (en daar ben ik voor gevallen), is de hele natuurlijke en expressieve harmonische structuur. Strijkers klinken heerlijk naar hout, darm, paardenhaar en hars. Sopranen hebben een natuurlijke warmte in hun stem, etc.

Deze positieve eigenschappen komen het beste tot hun recht bij klassieke muziek, zang en acoustische instrumenten, bij "geproduceerde" populaire muziek valt met name de extra ruimtelijkheid op.

p.s. Ik heb hier geen commercieel belang bij, dit is een oprecht en onpartijdige review. :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jantzen Audio Wax Coil

Bericht door Shadow »

10 jaar :rock: die waxcoils zijn wel ingespeeld denk ik :lol:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Jantzen Audio Wax Coil

Bericht door holco »

Wat is 10 jaar? mijn speakers zijn 17 jaar oud en still going strong :yeah:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Jantzen Audio Wax Coil

Bericht door Walt »

Hallo Joram,

Ik vind het mooi dat Holco zijn waardering uitspreekt voor de tip van Tony. Deze waxcoils zijn inderdaad erg fraai en hebben een betere prijs kwaliteit verhouding dan de Mundorf folie spoelen. Als je echt het beste uit je filters wilt halen, m.i. eigenlijk de enige en direct beste de keuze qua spoel.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jantzen Audio Wax Coil

Bericht door Shadow »

Ik heb tot nu toe speakers gebouwd die hetzelfde kosten als een set waxcoils Walter, dus nog geen ervaring mee, maar gezien dat Tony en Troels er allebei veelvuldig gebruik van maken zal het goed zijn idd, moest eerder lachen om de reactie 10 jaar na dato :lol:
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Jantzen Audio Wax Coil

Bericht door Tom Magchielse »

Hier wordt eigenlijk gesuggereerd dat een spoel niet afdoende gekarakteriseerd is door zijn zelfinductie en serieweerstand ( en misschien nog een beetje parasitaire wikkelcapaciteit) maar dat ook de wijze van bouwen en de gebruikte grondstoffen een ( niet kwantificeerbaar) effect hebben. Dit effect zou ik omschrijven als hocus pocus, anderen noemen dit " high end"
En ruimtelijkheid in samenhang met de constructie van filterspoelen? Dat moet wel een heel complex effect zijn. Als dit effect echt zou bestaan zou ik aan de elektrotechniek gaan twijfelen, en spoelen mijden als de pest!
Tom
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”