Zéér lang lopend project: EL34 Single Ended Power Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Ik heb dit topic nog eens doorgenomen omdat ik eigenlijk op zoek ben naar wat meer vermogen: ik speel nu met SE EL 84, toch nèt effe te weinig, als ik hard speel en er zitten 'pieken' in de muziek gaat het vervormen :x
Dus zat ik ook aan EL 34 te denken. Ik heb echter helemaal geen ervaring met dat type. De EL 84 wordt beschouwd als een 'muzikale' buis, in hoeverre geldt dat voor de EL34? Want ik wil er natuurlijk niet op achteruit gaan..
(KT88 en KT77 intrigeren me ook...)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

EL34 word beschouwd als een mooie "muzikale" buis, vooral voor mid en hoog, basjes daar is 'm wat 'plat' voor. Dan zou ik eerder opteren voor de KT88
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

el34 is volgens mij de grote broer van de el84
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

En hoe moet ik dat zien qua vermogen? Het lijkt alsof niet iedereen het even nauw neemt met het percentage vervorming, met één EL84 zou ik volgens de een 2 Watt hebben, een ander zegt 3,5, weer een ander 5 Watt :? :?:
KT88 ken ik alleen van uiterlijk, vind ik wel een heftig glaasje 8)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hangt van de instelling af
effe uit het hoofd:bij een ra van 5,2Kohm-kathodeweerstand van 135 ohm en een vb van 250 v zou je 4,5w moeten hebben(el84)el34 ongeveer maal twee
btw ik kijk altijd op tdsl tube search-lekker veel buizengegevens
mvg
audioot
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

heb hier nog wat gegevens mbt de el34:anode en schermroosterspanning(Uaen Ug2)250v-Ug1:-13,5v Ia=100mA Ra=2Kohm Pa=11w
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Dank je Audioot. TDSL heb ik ook bij mijn favorieten staan, ik heb alleen nog niet zoveel inzicht in die berekeningen :oops:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

EL84:
Afbeelding

EL34:
Afbeelding

6L6
Afbeelding

Misschien helpt dit?

Als je iets bouwt waar een KT88 in kan, kun je ook een EL34, een 6L6 of een KT77 toepassen. Wanneer je maar de juiste kathodeweerstand gebruikt, of een instelbare negatieve roosterspanning.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

let wel op:dit zijn data bij 10% vervorming hé
mvg
audioot
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Miniwatt schreef:
ik heb alleen nog niet zoveel inzicht in die berekeningen :oops:
Het is meer tekenen in de grafieken van de buis:
Je neemt de Va/Ia karakteristiek, en wel die van de triode mode (waar de lijntjes meer vertikaal staan)
Hier in teken je de maximale dissipatie lijn (ik dacht dat dat een hyperbool heet)
Je tekent een belastingslijn voor de impedantie van de OPT (3,5K bijv) van rechts onder naar links boven en schuift die net onder die max-dissipatie lijn. Halverwege kies je je werkpunt. Dat is ook de stroom waar je je buis op gaat instellen. Uit de lijnen kun je nu je gewenste Ugk aflezen. Vanaf je werkpunt naar beneden lees je de voedingsspanning af. Tel daar nog iets bij: Ia x de gelijkstroomweerstand van de trafo
Dit is in NGS. Als je auto-bias wil gebruiken moet je ook nog rekening houden met de Ugk of je krijgt bij dezelfde voedingsspanning veel minder vermogen.. (voorbeeldje een 300B geeft bij ca 400V ca 12W in Ngs en maar 7,5W in autobias)
Als je het snijpunt van de belastingslijn en de Ugk=0 lijn neemt Heb je links de stroom en beneden de spanning. Samen met je werkpunt kun je hieruit dan je max vermogen berekenen.
Uit de symetrie, links en rechts kun je dan eventueel je werkpunt nog verschuiven en dien tengevolge je voedingsspanning opnieuw aflezen..

Kees
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

audiomanics schreef:
Het is meer tekenen in de grafieken van de buis:
Je neemt de Va/Ia karakteristiek, en wel die van de triode mode (waar de lijntjes meer vertikaal staan)
Hier in teken je de maximale dissipatie lijn (ik dacht dat dat een hyperbool heet)
Je tekent een belastingslijn voor de impedantie van de OPT (3,5K bijv) van rechts onder naar links boven en schuift die net onder die max-dissipatie lijn. Halverwege kies je je werkpunt. Dat is ook de stroom waar je je buis op gaat instellen. Uit de lijnen kun je nu je gewenste Ugk aflezen. Vanaf je werkpunt naar beneden lees je de voedingsspanning af. Tel daar nog iets bij: Ia x de gelijkstroomweerstand van de trafo
Dit is in NGS. Als je auto-bias wil gebruiken moet je ook nog rekening houden met de Ugk of je krijgt bij dezelfde voedingsspanning veel minder vermogen.. (voorbeeldje een 300B geeft bij ca 400V ca 12W in Ngs en maar 7,5W in autobias)
Als je het snijpunt van de belastingslijn en de Ugk=0 lijn neemt Heb je links de stroom en beneden de spanning. Samen met je werkpunt kun je hieruit dan je max vermogen berekenen.
Uit de symetrie, links en rechts kun je dan eventueel je werkpunt nog verschuiven en dien tengevolge je voedingsspanning opnieuw aflezen..

Kees
Kees,

Kun je dat eens uitleggen aan de hand van de bijgevoegde karakteristiek?
Ik begrijp niet hoe je de belastingslijn voor de OPT moet tekenen.
Mijn OPT is 4kOhm...
Bijlagen
EL34-triode.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een belastingslijn loopt van links boven naar rechtsonder..
Als je een lijn tekent van 400V naar 100mA heb je al de correcte hoek
(Net als 800V 200mA = 4k) Evenwijdig aan die lijn teken je een lijn die net niet tegen de Pmax-curve loopt... of eventueel een stukje daaronder als je de buis niet maximaal wil belasten.
Het werkpunt in deze tekening is als voorbeeld..

Kees
Bijlagen
EL34-triode.JPG
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Bedankt voor de uitleg allemaal, ik laat het langzaam tot me doordringen, het komt er wel ;)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Moet je dan de Uak en Ia nemen die je op de assen afleest om de buis in te stellen?

Hoe kies je dan je -Vg ??

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

In de tekening van Kees zie je dat het werkpunt is getekend op de lijn met Vg = -15V.
Elke lijn heeft een -Vg aanduiding.

-Vg = 15V en Ia = 100mA => Rk = 150 Ohm

De voedingsspanning is dan 270 + 15V = 295V.

In mijn situatie zal ik wel uitkomen op een voedingsspanning van 300V en kies ik Rk iets hoger, want ik vind 100mA door de buis wel erg veel.

Ik zoek iets in de buurt van 70mA. Maar nu weet ik hoe ik die lijn kan trekken, bedankt Kees!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zo te zien kan ik gewoon het schema uit de eerste post aanhouden.

Misschien penthode - triode omschakelbaar maken... even over nadenken.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
In de tekening van Kees zie je dat het werkpunt is getekend op de lijn met Vg = -15V.
Elke lijn heeft een -Vg aanduiding.
Dat zie ik, maar er is ook een kruispunt met de lijn Vg = -20V. Wat is de reden om dan voor -15V te kiezen?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

In een eerdere post gaf Kees aan dat je ongeveer in het midden van de belastingslijn moest gaan zitten. Vandaar dat hij dáár het werkpunt heeft gekozen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Helder :wink: :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

RobertD schreef:
De voedingsspanning is dan 270 + 15V = 295V.
Komt nog bij de gelijkspanning over de OPT... stel dat die een Rdc heeft van 100 Ohm (ik noem maar wat... kijk in de datasheet..) dan komt daar 100R x 100mA = 10V bij..
Maar het staat je vrij om de belastingslijn lager te tekenen of een andere Ugk(0) te nemen (ander werkpunt dus) om de stroom iets binnen de perken te houden. Houd de stroom in ieder geval onde de maximale DC-stroom door je OPT (Deze worden middels een "gap" op een bepaalde max stroom ingesteld..... staat ook in de datasheet van de OPT)
Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Eventjes nog wat langzame vorderingen:
NGS printje:
Bijlagen
IMG_0406 (Medium).JPG
IMG_0405 (Medium).JPG
IMG_0404 (Medium).JPG
IMG_0403 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ziet er fraai uit. Ben benieuwd naar je vorderingen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik zie dat je nog wel een handig tooltje kan gebruiken... ik heb er net een stuk of wat gefreesd: een buigmalletje... komen je componenten mooi op de print te zitten... stuur er wel eentje op..

Kees
Bijlagen
buigmalletje uit (natuurlijk weer) Corian
buigmalletje uit (natuurlijk weer) Corian
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

sjonge, die Kees is er me toch eentje!

Volgende stap:
Bijlagen
IMG_0410 (Medium).JPG
Plaats reactie