Speaka bouwpakket

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

heb jij die set ook????

Yannik zou deze dan op die samen gestelde set kunnen
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=1931
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Ja hoor! Gaat prima, alleen moet je hem dan 10,3 cm maken!
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

moet ik er dan ook nog 1 versterker bij kopen
heb wel een Home Cinema Set van: JVC RX-E51 denk dat ze daar wel op kunnen
maar wil ze ook graag op mijn computer aansluiten
hoe doe ik dat?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

het makkelijkste gewoon de line-out van je computer naar een vrije ingang van de HT set. of, als de HT set dat ondersteund, met spdif
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Je haalt de melkpakjes uit je versterker, en je stopt je nieuwe boxen erin. Kan je leuk de rest van dat surround setje gebruiken voor films!

En wat henkjan zegt inderdaad. Als je geen Spdif hebt (Digitaal glasvezel spulletje) kan je ook gewoon een kabel van mini-jack naar 2xtulp kopen. En deze op de 'AUX' van je versterker aansluiten. Neem aan dat die er toch wel op zit.
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

er zit helaas geen AUX ingang op mij set en spdif heb ik ook niet:(
hoe zou je het dan voor elkaar krijgen die speakers op je computer aan te sluiten
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Hhhm... lastig...

Zou je eventjes een fototje kunnen maken van je Reciever?

En anders zijn er ook zat goedkope 5.1 versterkers, of stereoversterkers in omloop.

Ik heb zelf nog een leuk sony 5.1 5x100 watt versterker staan. Erg leuk apparaat. Maar ik denk dat deze wat te duur is voor jou. Ik zou daar nog zo'n 100 euro voor terug willen zien namelijk.
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

http://www.jvc.nl/files/instruction_man ... 1-016a.pdf
dit is de gebruiks aanwijzing staat denk alle info in die nodig heb
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Als je even kijkt op pagina 5...

- Bij vakje 2 in het achterpaneel plaatje. Zitten er dan in alle aansluitingen kabels?

- Heb je een aansluiting als bij vakje 6 -> '2 (Video)' (Dit is Spdif) op je computer zitten?

- Je nieuwe speakers sluit je gewoon aan op Speakers L+R
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

vakje 2 is helemaal leeg
in vakje 6 naast de digitalen uitgang zit kabel naar mijn dvd speler
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Als je dan een kabel koopt van 1 keer mini-jack, naar 2 x tulp (kost geen knoop) dan kan je vannuit je computer met die mini-jack, naar de VR/DVD IN. Als je dan je versterker op VR/DVD zet, dan krijg je het geluid van je computer! :D
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

k thanks dat ga ik ckr doen
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

draadje snel even door gelezen en ik sluit me bij Interficior aan. (wat hij in het begin zei).

Begin eerst met een setje.

Ik zie allemaal losse units voorbij vliegen, allemaal leuk en aardig, maar je kan er weinig mee zonder meetapparatuur.

Of iemand moet hem daarmee helpen.

Wil je in jou budget iets maken, dan kom je OF op een heel goedkoop 2 wegje uit, OF op een leuk breedbandertje OF op de mivoc zuil.

(budget was 60 euro zonder hout, maar wel met filter + rest , heb ik begrepen)
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

per speaker rond 90 euro ong. (zonder hout)
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Ja, het setje wat ik net heb aangegeven met speakers e.d. was ook meer als uitgangspunt hoor b_force. Iets wat in de toekomt altijd nog wat getweaked kan worden e.d.

En ik denk dat het ook nog niet heel verschrikkelijk zal klinken. Maar het is gebasseerd op alleen maar theorie, en dan zelfs nog verschillende factoren uitgesloten. Dus het kan zeker beter!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat ik heb begrepen is er wel een aantal mooie drivers gevonden (dat zeker), maar is er nog geen bestaand ontwerp bij.

Dat betekent dat je zelf een filter zou moeten maken en dat kan NIET zomaar eventjes geschat worden.

helaas, pindakaas, maar anders zou het allemaal een stuk makkelijker worden.
zomaar een filter verzinnen kan zelfs de beste drivers de nek om draaien.

maargoed, aangezien het budget flink omhoog is gegaan (90 euro), is daar zeker wel iets voor te vinden wat wel al bestaat. :)
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

k ja ik ben nog niet helemaal bekend met zelf speakers bouwen ben me vooral aan het orienteren
maar stel maar set bij elkaar die jij denkt goed te zijn
ken trouwens wel iemand die ook zelf speakers bouw en die kan mij wel helpen
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Haha!

'Stel jij maar een set samen wat jij denkt dat goed is'

Het idee van zelfbouwen, is natuurlijk, dat je het zelf bouwt! Dat ik net wat spulletjes voor je bij elkaar heb gezocht is een gunst, geen verplichting of iets dergelijks hè! Laten we het een beetje sportief en netjes houden. Je zou hem kunnen vragen wat hij denkt dat een goed idee is.

Als je dan een vriend hebt die je kan helpen, zou het mooi uitkomen als die meetapparatuur heeft. Dan koop je alleen de 2 drivers uit de vorige post, je maakt daarna een kastje, en je laat ze dan daar meten. Dan heb je genoeg informatie voor een filtertje.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Om nu direct te beginnen met een totaal eigen ontwerp......


Dirk zegt zelf er net in te stappen. Het is dan veel gemakkelijker en fijner om een bepaald ontwerp na te bouwen.
Dit ontwerp kun je vervolgens nog naar hartenlust zelf aan kleden (kijk bv naar de excels van marcus).

Zo kan je mooi alle technieken je eigen maken en leer je goed hoe alles werkt.

Wil je van skretch beignnen, dan moet je gelijk al een hoop kennis in huis hebben.

Welke drivers ga je uitkiezen ?
In wat voor kast komen ze (CB, BR, TL etc)
Wat wordt je cross freq (belangrijk voor drivers keuze)
wat wordt de kast vorm

enz enz enz
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

ik kan hier geen post van (marcus) vinden of bedoelde je iets anders
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

indoubt schreef:
Waarom niet eenvoudig beginnen met iets als een Mivoc SB25JM voor 36€ inclusief filter etc.

http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm

Dan hou je nog wat over voor een versterker die je blijkbaar ook nog nodig hebt

Er zijn diverse topics hier op het forum over de bouw ervan
Damn, te laat. Ik was al aan het kijken of ie al voorbij was gekomen. Hier maar de rechtstreekse link: http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_mivo.htm

Ik zie dat Roland hem ook al heeft aanbevolen. Dat rechtstreeks linken naar Strassacker gaat prima hoor!

Hierbij nog even een link naar de bouwtekening. Hier zijn zelf 2 varianten beschreven.

http://www.speakertrade.de/mivoc/PDF/SB ... al_Web.pdf

Is wel in het Duits, maar als je vragen hebt, weet je waar je ze kwijt kunt.

Het is dat ik net een hoop geld heb uitgegeven aan speakers en filterdelen, anders zou ik deze set zeker eens gaan bouwen en luisteren. De testresultaten in de HobbyHifi zijn zeer positief en zeg nou zelf: voor € 36,- per kant kun je toch eigenlijk geen buil vallen :D . Ja, ik weet het, komt nog hout en alles bij, maar ook dat valt uiteindelijk wel mee. Hiermee moet je voor 150 euro een complete set kunnen bouwen, je hoeft ook niet alleen maar high-end onderdelen te gebruiken als je beint met luidsprekerbouw? Zelfbouwaudio is een virus, als je er eenmaal mee begint, wil je altijd een keer meer, het is een kwestie van tijd voor het virus de kop weer opsteekt.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op vr 22 feb 2008, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

maar die mivoc he
heb je dan ook wel beetje kwaliteit geluid omdat het maar 36 euro kost
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Denk je zelf het verschil te horen tussen een speaker die kwa units 36 euro kost en eentje die het dubbele aan materiaal kost?

Je zult een kosten-baten analyse voor jezelf moeten maken. Welke muziek ga je luisteren? Als je alleen maar hardcore luistert, heeft het geen zin om deze speakers te gaan bouwen, want dan zpeel je ze zo aan gort. Luister je naar echte muziek, dan zul je hier een erg leuke start met zelfbouw aan hebben. Zoals ik zeg, ik heb ze zelf niet gebouwd, maar als ik niet al had geïnvesteerd, zou ik dat zeker wel gaan doen, dus deze speaker bouwen. Je leert het meeste van het bouwen zelf. Misschien heeft iemand hier deze speakers al eens gebouwd en kun je eens gaan luisteren of in elk geval vragen hoe ze bevallen.

Kijk hier eens: viewtopic.php?t=2655&postdays=0&postord ... jm&start=0

Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op vr 22 feb 2008, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

ja ik luister gewoon muziek ik ben zoiezo niet van al dat hak en stamp werk
deze speakers zijn dan wel goedkoop en als eerste zelf bouw project zou dit wel kunnen ja
en dan die set die yannick had samengesteld komt dan later:)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Lees de link die ik net nog even gepost heb maar eens door. Totaalprijs voor de set: € 144,-

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”