Speaka bouwpakket
Moderator: Beheerdersteam
Je haalt de melkpakjes uit je versterker, en je stopt je nieuwe boxen erin. Kan je leuk de rest van dat surround setje gebruiken voor films!
En wat henkjan zegt inderdaad. Als je geen Spdif hebt (Digitaal glasvezel spulletje) kan je ook gewoon een kabel van mini-jack naar 2xtulp kopen. En deze op de 'AUX' van je versterker aansluiten. Neem aan dat die er toch wel op zit.
En wat henkjan zegt inderdaad. Als je geen Spdif hebt (Digitaal glasvezel spulletje) kan je ook gewoon een kabel van mini-jack naar 2xtulp kopen. En deze op de 'AUX' van je versterker aansluiten. Neem aan dat die er toch wel op zit.
Hhhm... lastig...
Zou je eventjes een fototje kunnen maken van je Reciever?
En anders zijn er ook zat goedkope 5.1 versterkers, of stereoversterkers in omloop.
Ik heb zelf nog een leuk sony 5.1 5x100 watt versterker staan. Erg leuk apparaat. Maar ik denk dat deze wat te duur is voor jou. Ik zou daar nog zo'n 100 euro voor terug willen zien namelijk.
Zou je eventjes een fototje kunnen maken van je Reciever?
En anders zijn er ook zat goedkope 5.1 versterkers, of stereoversterkers in omloop.
Ik heb zelf nog een leuk sony 5.1 5x100 watt versterker staan. Erg leuk apparaat. Maar ik denk dat deze wat te duur is voor jou. Ik zou daar nog zo'n 100 euro voor terug willen zien namelijk.
http://www.jvc.nl/files/instruction_man ... 1-016a.pdf
dit is de gebruiks aanwijzing staat denk alle info in die nodig heb
dit is de gebruiks aanwijzing staat denk alle info in die nodig heb
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
draadje snel even door gelezen en ik sluit me bij Interficior aan. (wat hij in het begin zei).
Begin eerst met een setje.
Ik zie allemaal losse units voorbij vliegen, allemaal leuk en aardig, maar je kan er weinig mee zonder meetapparatuur.
Of iemand moet hem daarmee helpen.
Wil je in jou budget iets maken, dan kom je OF op een heel goedkoop 2 wegje uit, OF op een leuk breedbandertje OF op de mivoc zuil.
(budget was 60 euro zonder hout, maar wel met filter + rest , heb ik begrepen)
Begin eerst met een setje.
Ik zie allemaal losse units voorbij vliegen, allemaal leuk en aardig, maar je kan er weinig mee zonder meetapparatuur.
Of iemand moet hem daarmee helpen.
Wil je in jou budget iets maken, dan kom je OF op een heel goedkoop 2 wegje uit, OF op een leuk breedbandertje OF op de mivoc zuil.
(budget was 60 euro zonder hout, maar wel met filter + rest , heb ik begrepen)
Ja, het setje wat ik net heb aangegeven met speakers e.d. was ook meer als uitgangspunt hoor b_force. Iets wat in de toekomt altijd nog wat getweaked kan worden e.d.
En ik denk dat het ook nog niet heel verschrikkelijk zal klinken. Maar het is gebasseerd op alleen maar theorie, en dan zelfs nog verschillende factoren uitgesloten. Dus het kan zeker beter!
En ik denk dat het ook nog niet heel verschrikkelijk zal klinken. Maar het is gebasseerd op alleen maar theorie, en dan zelfs nog verschillende factoren uitgesloten. Dus het kan zeker beter!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Wat ik heb begrepen is er wel een aantal mooie drivers gevonden (dat zeker), maar is er nog geen bestaand ontwerp bij.
Dat betekent dat je zelf een filter zou moeten maken en dat kan NIET zomaar eventjes geschat worden.
helaas, pindakaas, maar anders zou het allemaal een stuk makkelijker worden.
zomaar een filter verzinnen kan zelfs de beste drivers de nek om draaien.
maargoed, aangezien het budget flink omhoog is gegaan (90 euro), is daar zeker wel iets voor te vinden wat wel al bestaat.
Dat betekent dat je zelf een filter zou moeten maken en dat kan NIET zomaar eventjes geschat worden.
helaas, pindakaas, maar anders zou het allemaal een stuk makkelijker worden.
zomaar een filter verzinnen kan zelfs de beste drivers de nek om draaien.
maargoed, aangezien het budget flink omhoog is gegaan (90 euro), is daar zeker wel iets voor te vinden wat wel al bestaat.
Haha!
'Stel jij maar een set samen wat jij denkt dat goed is'
Het idee van zelfbouwen, is natuurlijk, dat je het zelf bouwt! Dat ik net wat spulletjes voor je bij elkaar heb gezocht is een gunst, geen verplichting of iets dergelijks hè! Laten we het een beetje sportief en netjes houden. Je zou hem kunnen vragen wat hij denkt dat een goed idee is.
Als je dan een vriend hebt die je kan helpen, zou het mooi uitkomen als die meetapparatuur heeft. Dan koop je alleen de 2 drivers uit de vorige post, je maakt daarna een kastje, en je laat ze dan daar meten. Dan heb je genoeg informatie voor een filtertje.
'Stel jij maar een set samen wat jij denkt dat goed is'
Het idee van zelfbouwen, is natuurlijk, dat je het zelf bouwt! Dat ik net wat spulletjes voor je bij elkaar heb gezocht is een gunst, geen verplichting of iets dergelijks hè! Laten we het een beetje sportief en netjes houden. Je zou hem kunnen vragen wat hij denkt dat een goed idee is.
Als je dan een vriend hebt die je kan helpen, zou het mooi uitkomen als die meetapparatuur heeft. Dan koop je alleen de 2 drivers uit de vorige post, je maakt daarna een kastje, en je laat ze dan daar meten. Dan heb je genoeg informatie voor een filtertje.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Om nu direct te beginnen met een totaal eigen ontwerp......
Dirk zegt zelf er net in te stappen. Het is dan veel gemakkelijker en fijner om een bepaald ontwerp na te bouwen.
Dit ontwerp kun je vervolgens nog naar hartenlust zelf aan kleden (kijk bv naar de excels van marcus).
Zo kan je mooi alle technieken je eigen maken en leer je goed hoe alles werkt.
Wil je van skretch beignnen, dan moet je gelijk al een hoop kennis in huis hebben.
Welke drivers ga je uitkiezen ?
In wat voor kast komen ze (CB, BR, TL etc)
Wat wordt je cross freq (belangrijk voor drivers keuze)
wat wordt de kast vorm
enz enz enz
Dirk zegt zelf er net in te stappen. Het is dan veel gemakkelijker en fijner om een bepaald ontwerp na te bouwen.
Dit ontwerp kun je vervolgens nog naar hartenlust zelf aan kleden (kijk bv naar de excels van marcus).
Zo kan je mooi alle technieken je eigen maken en leer je goed hoe alles werkt.
Wil je van skretch beignnen, dan moet je gelijk al een hoop kennis in huis hebben.
Welke drivers ga je uitkiezen ?
In wat voor kast komen ze (CB, BR, TL etc)
Wat wordt je cross freq (belangrijk voor drivers keuze)
wat wordt de kast vorm
enz enz enz
Damn, te laat. Ik was al aan het kijken of ie al voorbij was gekomen. Hier maar de rechtstreekse link: http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_mivo.htmindoubt schreef:Waarom niet eenvoudig beginnen met iets als een Mivoc SB25JM voor 36€ inclusief filter etc.
http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm
Dan hou je nog wat over voor een versterker die je blijkbaar ook nog nodig hebt
Er zijn diverse topics hier op het forum over de bouw ervan
Ik zie dat Roland hem ook al heeft aanbevolen. Dat rechtstreeks linken naar Strassacker gaat prima hoor!
Hierbij nog even een link naar de bouwtekening. Hier zijn zelf 2 varianten beschreven.
http://www.speakertrade.de/mivoc/PDF/SB ... al_Web.pdf
Is wel in het Duits, maar als je vragen hebt, weet je waar je ze kwijt kunt.
Het is dat ik net een hoop geld heb uitgegeven aan speakers en filterdelen, anders zou ik deze set zeker eens gaan bouwen en luisteren. De testresultaten in de HobbyHifi zijn zeer positief en zeg nou zelf: voor € 36,- per kant kun je toch eigenlijk geen buil vallen
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op vr 22 feb 2008, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Denk je zelf het verschil te horen tussen een speaker die kwa units 36 euro kost en eentje die het dubbele aan materiaal kost?
Je zult een kosten-baten analyse voor jezelf moeten maken. Welke muziek ga je luisteren? Als je alleen maar hardcore luistert, heeft het geen zin om deze speakers te gaan bouwen, want dan zpeel je ze zo aan gort. Luister je naar echte muziek, dan zul je hier een erg leuke start met zelfbouw aan hebben. Zoals ik zeg, ik heb ze zelf niet gebouwd, maar als ik niet al had geïnvesteerd, zou ik dat zeker wel gaan doen, dus deze speaker bouwen. Je leert het meeste van het bouwen zelf. Misschien heeft iemand hier deze speakers al eens gebouwd en kun je eens gaan luisteren of in elk geval vragen hoe ze bevallen.
Kijk hier eens: viewtopic.php?t=2655&postdays=0&postord ... jm&start=0
Mischa
Je zult een kosten-baten analyse voor jezelf moeten maken. Welke muziek ga je luisteren? Als je alleen maar hardcore luistert, heeft het geen zin om deze speakers te gaan bouwen, want dan zpeel je ze zo aan gort. Luister je naar echte muziek, dan zul je hier een erg leuke start met zelfbouw aan hebben. Zoals ik zeg, ik heb ze zelf niet gebouwd, maar als ik niet al had geïnvesteerd, zou ik dat zeker wel gaan doen, dus deze speaker bouwen. Je leert het meeste van het bouwen zelf. Misschien heeft iemand hier deze speakers al eens gebouwd en kun je eens gaan luisteren of in elk geval vragen hoe ze bevallen.
Kijk hier eens: viewtopic.php?t=2655&postdays=0&postord ... jm&start=0
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op vr 22 feb 2008, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
