Welk ontwerp wil jij op DDIY2005 zien?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je kunt ze kopen bij PLS Audio in Den Haag bijvoorbeeld. Die gebruikt ze graag om kwalitatief goede maar toch zeer betaalbare systeempjes mee te bouwen.

Uitdaging omdat ze wel eens rare karakteristiek kunnen hebben in het middengebied.

Jeroen
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

keyser schreef:
Ik ben van mening dat een sub/sat systeem niet onder hoeft te doen voor een groot systeem (alles heeft echter z'n grenzen :) )
Een iets grotere sub is wel goed in een hoek te plaatsen. Je hebt er dan weinig last van, in de zin van het in de weg staan. Verlagen we de Xfreq van de door mij eerder voorgestelde 100 hz naar 80, en dan hoor je z'n plaats helemaal niet meer.
De middentoner heeft meestal weinig kastvolume nodig, dus zie ik niet in waarom een sub/sat systeem wat dat betreft onder hoeft te doen voor een grote luidspreker.
Als je met stereo subs gaat werken hoeft het natuurlijk helemaal niet meer onder te doen, maar dan heb je al snel weer het probleem dat die grote kasten tóch weer in de weg staan!
Ik geloof dat het niet erg aktieve zelfbouwaudio.nl-forumlid Motorfred een tamelijk hoogwaardig sub/sat systeem heeft. Misschien zou hij eea kunnen vertellen over zijn set?
Helemaal slecht wil ik het niet noemen, zeker niet als je al die gekke grenzen aan het formaat gaat noemen. Wat ik bedoel is dat ik het jammer vind dat de meeste die grenzen aan het formaat stellen. Een grote kast doet het gewoon beter.
De set die jij beschrijft met een -naar algemene maatstaven- vrij grote sub en kleine satjes zou idd best goed kunnen klinken. Maar zet je het naast een GROOT systeem dan aat de sub/sat het liggen op uiterst laag en 100-400 Hz. Wat ik zelf toch wel belangrijke gebieden vind. Ik zet een 270 liter weg voor de mid/bass per kant, en een 300-500 liter aan sub. Jij gaat mij niet vertellen dat een sub/sat setje beter/natuurlijker klinkt dan mijn grote set.

Trouwens, mijn systeem word in feite ook een sub/sat; een 500 liter mono sub, en satjes met 270 liter midbass en 50 liter aan mid en een tweeter. (dan sluit ik me helemaal aanbij het 'feit' dat een sub/sat grandioos klinkt) :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

In dat geval denk ik inderdaad dat 'een groot systeem' beter klinkt! Het joue is wel heeeeel groot he! Jij bedoelde natuulijk een groot systeem zoals jouw systeem groot is, ik bedoelde meer groot systeem als een drieweg vloerstaander van pak 'm beet een meter hoog.
Heb je ergens op het net plaatjes van je speakers staan? ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Of neem ze mee naar de diy dag! :wink:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

keyser schreef:
Of neem ze mee naar de diy dag! :wink:
Dat wilde ik ook voorstellen. Ik weet nog wel een goed verhuisbedrijf ;)
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Plannen zijn gewijzigd. Het budget idee gaat fietsen en maakt plaats voor iets heel moois... Via de yahoo group van DDIY2005 kwam ik in contact met Jan Didden. Hij heeft me in een van de mailtjes een plaatje van een stereo eind- en voorversterker laten zien die niet minder dan spectaculair genoemd moeten worden.

Omdat het cardioide systeem dat ik ook ga showen actief aangestuurd wordt (met minimaal twee stereo eindversterkers) heb ik besloten om het budget systeem te bewaren voor een andere keer en m'n inspanningen te focussen op een passieve MT(M) rond de Peerless HDS182PP en de Accuton C23. Beide units zijn om te smullen. De vormgeving wordt aangepast op de hierboven genoemde versterker. Ik laat het even een verassing wat het is, maar ik beloof dat het zéér de moeite waard is om te komen zien. Ik kan alleen maar hopen dat ik in het korte tijdsbestek een geluid neer kan zetten dat even spectaculair is als dit kunststukje van techniek en vormgeving. De lat ligt lekker hoog. Ik ga m'n best doen 8)
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

keyser schreef:
In dat geval denk ik inderdaad dat 'een groot systeem' beter klinkt! Het joue is wel heeeeel groot he! Jij bedoelde natuulijk een groot systeem zoals jouw systeem groot is, ik bedoelde meer groot systeem als een drieweg vloerstaander van pak 'm beet een meter hoog.
Heb je ergens op het net plaatjes van je speakers staan? ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Of neem ze mee naar de diy dag! :wink:
Heb jij even geluk. :wink:

Hier de meest recente fotot:
Afbeelding

Het stapeltje aan de rechterkant (15" bandpass hoorn, 10 cm hoorn geladen mid en seas exel tweeter) verzorgt het geluid van 70 Hz tot 20.000 Hz.
De sub (200 liter gesloten 15") aan de linker kant doet op dit moment alles onder de 70 Hz.

De 15" sub is een tijdelijke oplossing. Een dubbel 8" hoorn geladen sub staat al te wachten. voor de hoorn moet ik nog even de interne bekabeling aanleggen en de laatste zijwand verlijmen.
Uit een paar luister tests met de nog niet afgebouwde hoorn blijkt de 15" sub op klankmatig gebied nog niets voor te stellen. :roll: (en die 15"er is al geen kattepis)


Mee nemen naar de diydag stond in de planning. Ik zou in principe ruimte hebben voor minimaal 2 subs.... MAAR, ik ga dan toch liever een surfwedstrijd varen die op dezelfde dag ingeplant staat. Komend seizoen wordt mijn eerste wedstrijdt seizoen wat het surfen betreft. En ik wil zoveel mogelijk regionale wedstrijden varen om veel ervaring op te doen en om eventueel een mogelijke sponsor warm te maken. Dat zou me op termijn een kleine 2.000-3.000 euro in het jaar kunnen schelen. (die ik dan in de hifi kan pompen :D )


Als laatste, groot is een groot begrip. :lol:
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Bijna vergeten, foto's van de hoorn sub voor zover ze nog neit gezien waren: http://michiel-rijckaert.fotopic.net/c379291.html
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Moet ik voor iemand nog een car-pool regelen ?

mvg

Simon-Thijs
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

I'm screwed...

2 nachten geleden door een ... katje ... gebeten (geen verhaal voor een verjaardagsfeestje) in m'n rechterhand en 12 uur later lag ik in ziekenhuis Hilversum onder narcose voor een operatie aan een nare ontsteking. G**gloeiende#$%*&!@#! Om een lang verhaal kort te maken, klussen zit er even niet in (en ik had net een paar dagen vrij genomen om eerst wat klusje in huis te klaren voordat ik met de speakers verder zou gaan :(). Het gevolg is dat ik denk nog steeds een paar speakers neer te zetten, maar zonder al te veel afwerking helaas. Ook de luisterperiode wordt flink ingekort. Zodra de eerste klusfoto's gemaakt zijn, zal ik er een paar posten.

Hans.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op za 26 mar 2005, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ze lijken zo lief altijd. Maar de bacterie die ze meedragen zijn niet zo lief.
Strekt de komende paar dagen, en hoop nog een leuke creatie te zien de 17e.

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Shit Hans,

Dat is niet best. Als het Feit is (botontsteking) ben je daar behoorlijk lang mee zoet en kun je klussen voorlopig wel vergeten.

Iig heel veel sterkte ermee.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Veel sterkte joh. Dat is flink balen!

Rustig aan maar, hoe jammer het ook is wellicht dat we je geplande creatie niet kunnen bewonderen.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kolere, da's balen. in elk geval sterkte en beterschap. heb je wel wat meer tijd om lekker rustig naar muziek te luisteren
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Dank dank voor de goede wensen. Het werkt geloof ik want ik heb sinds vanochtend weer kracht in m'n wijvinger. Nu de andere vingers nog en we kunnen weer tekeer gaan. Wel nog moe, dus de ontsteking kost kennelijk een hoop energie. Ondanks de belachelijk korte periode voor ddiy 2005, komt het nog wel goed :wink:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Update

Bericht door DIY_Freak »

Ik ben weer zover dat ik kan klussen :) Eerst griep, toen ontsteking aan de hand, deze week een nieuw project op het werk gestart, klussen aan m'n woonruimte loopt weken achter, drukdrukdruk blablabla :o... maar nu is het weer speakertijd 8)

Hoever is het speakertje nu? 'It needs a little work' omschrijft het nog het beste.
Afbeelding

Misschien is wel aardig op hier een pool van te maken: Haalt 'ie het of haalt 'ie het niet ;)

Wat zien we hier. Het begin van een speaker, alleen de baffles en m'n nieuwe cirkeltooltje waar ik ontzettend mee in m'n nopjes ben (ontwerp volgens de foto's die Ron laatst liet zien, simpel, zeer stabiel dus nauwkeurig). De randen van de speakers zijn al uitgefreesd, nu de rest nog, kleine vleugeltjes naar achteren en deels een kast aan de achterzijde. Ik moet dit weekend een eind kunnen komen. Het filter wordt digitaal met de Behringer DCX2496 en mogelijk kom ik nog aan subwoofers toe, want ondanks de fenomenale maximale uitslag van de midbass units (Adire Extremis6.8 ), komt 'ie in het lage laag toch wat adem tekort naar ik verwacht. We shall see.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zou mooi zijn die subwoofers. Dipool?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Zou mooi zijn die subwoofers. Dipool?
yep 8) Maar ik beloof niets :?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

DIY_Freak schreef:
jeroen_d schreef:
Zou mooi zijn die subwoofers. Dipool?
yep 8) Maar ik beloof niets :?
Ja wat nou beloven, zorg maar dat ze te horen zijn volgende week :P :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Je hebt nog een week Hans...haal je makkelijk.. :)

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Edo schreef:
Je hebt nog een week Hans...haal je makkelijk.. :)

Groet,
Edo
Haha... niet dus ;)

Ik heb gisteren de hoofdpanelen (2-weg) in de lijm gezet dus vanavond verder met het filter. Dipoolsubjes lukt zeer waarschijnlijk niet meer, of ik moet non-stop doorgaan als ik straks van het werk thuis kom... Geen nood: Jeroen heeft al gehint dat hij z'n subjes (XLS12 :) ) mee kan nemen en anders draai ik gewoon niet te hard 8)

Vanvond nog een wat pielen met de afwerking zodat het er een beetje toonbaar uitziet (ik kan niet met droge ogen onafgewerkt MDF met plamuur neerzetten, gaat nie, kan nie, mag nie ;)) en morgen verder met het filter. Overigens heb ik op het moment thuis geen internet (sufk*tten bij Demon laten je gewoon 5+ dagen zonder zitten als het om onduidelijke redenen kaputt gaat), dus het is weer even radiostil tot zondag.

Groeten,
Hans.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

WATTTT..GEEN INTERNET?...AAAHHH
Killing lijkt me dat. Heb je de planning van ST al gezien qua indeling?
Ohnee, je hebt geen internet thuis dus reply op deze vraag zal wel niet lukken... 8)

Ehm, ik zie je zondag wel. Succes morgen met het filter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben al aan het bellen geweest met Hans. Hij is NOT amused over de planning en neemt contact op met Simon. Na ja, ik schik me wel. Ik kom vooral om te kijken en luisteren en lever wel subs voor Hans. Eigen monitor project komt toch pas na de zomervakantie af dus voor DDIY2006 heb ik pas een echte demo. Programma zit nu overvol en omdat je nooit cardioid hoort vind ik een uurtje voor Hans veel te weinig. Zaaltje van 25 m2, dat wordt natuurlijk hartstikke druk dus echt rustig luisteren is er dan niet bij. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen zondag!!!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ach, die demo is voor mij zeker niet het belangrijkste. Zou wel leuk zijn natuurlijk, het idee van Hans, maar kijkende naar de ruimte en vele demo's/mensen/spullen wordt het gewoon erg lastig zoals je al schrijft.

Het leuke vind ik de mensen eens zien die al het moois maken, beetje ervaringen delen met mensen, zitten een paar erg leuke lezingen bij (filters) en verder lekker kijken wat er zoal staat aan mooi DIY spul. We zien het zondag wel. Mijn Isis is ook nog niet klaar dus staat er als "show" object. Volgend jaar staat ie er wel... :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het programma is aangepast, het is Simon er alles aan gelegen om er een mooie dag van te maken. Ik heb je een PB gestuurd over de details.

Groet, Jeroen
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

en ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”