Welk ontwerp wil jij op DDIY2005 zien?
Moderator: Beheerdersteam
Helemaal slecht wil ik het niet noemen, zeker niet als je al die gekke grenzen aan het formaat gaat noemen. Wat ik bedoel is dat ik het jammer vind dat de meeste die grenzen aan het formaat stellen. Een grote kast doet het gewoon beter.keyser schreef:Ik ben van mening dat een sub/sat systeem niet onder hoeft te doen voor een groot systeem (alles heeft echter z'n grenzen)
Een iets grotere sub is wel goed in een hoek te plaatsen. Je hebt er dan weinig last van, in de zin van het in de weg staan. Verlagen we de Xfreq van de door mij eerder voorgestelde 100 hz naar 80, en dan hoor je z'n plaats helemaal niet meer.
De middentoner heeft meestal weinig kastvolume nodig, dus zie ik niet in waarom een sub/sat systeem wat dat betreft onder hoeft te doen voor een grote luidspreker.
Als je met stereo subs gaat werken hoeft het natuurlijk helemaal niet meer onder te doen, maar dan heb je al snel weer het probleem dat die grote kasten tóch weer in de weg staan!
Ik geloof dat het niet erg aktieve zelfbouwaudio.nl-forumlid Motorfred een tamelijk hoogwaardig sub/sat systeem heeft. Misschien zou hij eea kunnen vertellen over zijn set?
De set die jij beschrijft met een -naar algemene maatstaven- vrij grote sub en kleine satjes zou idd best goed kunnen klinken. Maar zet je het naast een GROOT systeem dan aat de sub/sat het liggen op uiterst laag en 100-400 Hz. Wat ik zelf toch wel belangrijke gebieden vind. Ik zet een 270 liter weg voor de mid/bass per kant, en een 300-500 liter aan sub. Jij gaat mij niet vertellen dat een sub/sat setje beter/natuurlijker klinkt dan mijn grote set.
Trouwens, mijn systeem word in feite ook een sub/sat; een 500 liter mono sub, en satjes met 270 liter midbass en 50 liter aan mid en een tweeter. (dan sluit ik me helemaal aanbij het 'feit' dat een sub/sat grandioos klinkt)
In dat geval denk ik inderdaad dat 'een groot systeem' beter klinkt! Het joue is wel heeeeel groot he! Jij bedoelde natuulijk een groot systeem zoals jouw systeem groot is, ik bedoelde meer groot systeem als een drieweg vloerstaander van pak 'm beet een meter hoog.
Heb je ergens op het net plaatjes van je speakers staan? ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Of neem ze mee naar de diy dag!
Heb je ergens op het net plaatjes van je speakers staan? ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Of neem ze mee naar de diy dag!
Plannen zijn gewijzigd. Het budget idee gaat fietsen en maakt plaats voor iets heel moois... Via de yahoo group van DDIY2005 kwam ik in contact met Jan Didden. Hij heeft me in een van de mailtjes een plaatje van een stereo eind- en voorversterker laten zien die niet minder dan spectaculair genoemd moeten worden.
Omdat het cardioide systeem dat ik ook ga showen actief aangestuurd wordt (met minimaal twee stereo eindversterkers) heb ik besloten om het budget systeem te bewaren voor een andere keer en m'n inspanningen te focussen op een passieve MT(M) rond de Peerless HDS182PP en de Accuton C23. Beide units zijn om te smullen. De vormgeving wordt aangepast op de hierboven genoemde versterker. Ik laat het even een verassing wat het is, maar ik beloof dat het zéér de moeite waard is om te komen zien. Ik kan alleen maar hopen dat ik in het korte tijdsbestek een geluid neer kan zetten dat even spectaculair is als dit kunststukje van techniek en vormgeving. De lat ligt lekker hoog. Ik ga m'n best doen
Omdat het cardioide systeem dat ik ook ga showen actief aangestuurd wordt (met minimaal twee stereo eindversterkers) heb ik besloten om het budget systeem te bewaren voor een andere keer en m'n inspanningen te focussen op een passieve MT(M) rond de Peerless HDS182PP en de Accuton C23. Beide units zijn om te smullen. De vormgeving wordt aangepast op de hierboven genoemde versterker. Ik laat het even een verassing wat het is, maar ik beloof dat het zéér de moeite waard is om te komen zien. Ik kan alleen maar hopen dat ik in het korte tijdsbestek een geluid neer kan zetten dat even spectaculair is als dit kunststukje van techniek en vormgeving. De lat ligt lekker hoog. Ik ga m'n best doen
Heb jij even geluk.keyser schreef:In dat geval denk ik inderdaad dat 'een groot systeem' beter klinkt! Het joue is wel heeeeel groot he! Jij bedoelde natuulijk een groot systeem zoals jouw systeem groot is, ik bedoelde meer groot systeem als een drieweg vloerstaander van pak 'm beet een meter hoog.
Heb je ergens op het net plaatjes van je speakers staan? ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Of neem ze mee naar de diy dag!
Hier de meest recente fotot:
Het stapeltje aan de rechterkant (15" bandpass hoorn, 10 cm hoorn geladen mid en seas exel tweeter) verzorgt het geluid van 70 Hz tot 20.000 Hz.
De sub (200 liter gesloten 15") aan de linker kant doet op dit moment alles onder de 70 Hz.
De 15" sub is een tijdelijke oplossing. Een dubbel 8" hoorn geladen sub staat al te wachten. voor de hoorn moet ik nog even de interne bekabeling aanleggen en de laatste zijwand verlijmen.
Uit een paar luister tests met de nog niet afgebouwde hoorn blijkt de 15" sub op klankmatig gebied nog niets voor te stellen.
Mee nemen naar de diydag stond in de planning. Ik zou in principe ruimte hebben voor minimaal 2 subs.... MAAR, ik ga dan toch liever een surfwedstrijd varen die op dezelfde dag ingeplant staat. Komend seizoen wordt mijn eerste wedstrijdt seizoen wat het surfen betreft. En ik wil zoveel mogelijk regionale wedstrijden varen om veel ervaring op te doen en om eventueel een mogelijke sponsor warm te maken. Dat zou me op termijn een kleine 2.000-3.000 euro in het jaar kunnen schelen. (die ik dan in de hifi kan pompen
Als laatste, groot is een groot begrip.
Bijna vergeten, foto's van de hoorn sub voor zover ze nog neit gezien waren: http://michiel-rijckaert.fotopic.net/c379291.html
I'm screwed...
2 nachten geleden door een ... katje ... gebeten (geen verhaal voor een verjaardagsfeestje) in m'n rechterhand en 12 uur later lag ik in ziekenhuis Hilversum onder narcose voor een operatie aan een nare ontsteking. G**gloeiende#$%*&!@#! Om een lang verhaal kort te maken, klussen zit er even niet in (en ik had net een paar dagen vrij genomen om eerst wat klusje in huis te klaren voordat ik met de speakers verder zou gaan
). Het gevolg is dat ik denk nog steeds een paar speakers neer te zetten, maar zonder al te veel afwerking helaas. Ook de luisterperiode wordt flink ingekort. Zodra de eerste klusfoto's gemaakt zijn, zal ik er een paar posten.
Hans.
2 nachten geleden door een ... katje ... gebeten (geen verhaal voor een verjaardagsfeestje) in m'n rechterhand en 12 uur later lag ik in ziekenhuis Hilversum onder narcose voor een operatie aan een nare ontsteking. G**gloeiende#$%*&!@#! Om een lang verhaal kort te maken, klussen zit er even niet in (en ik had net een paar dagen vrij genomen om eerst wat klusje in huis te klaren voordat ik met de speakers verder zou gaan
Hans.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op za 26 mar 2005, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank dank voor de goede wensen. Het werkt geloof ik want ik heb sinds vanochtend weer kracht in m'n wijvinger. Nu de andere vingers nog en we kunnen weer tekeer gaan. Wel nog moe, dus de ontsteking kost kennelijk een hoop energie. Ondanks de belachelijk korte periode voor ddiy 2005, komt het nog wel goed 
Update
Ik ben weer zover dat ik kan klussen
Eerst griep, toen ontsteking aan de hand, deze week een nieuw project op het werk gestart, klussen aan m'n woonruimte loopt weken achter, drukdrukdruk blablabla
... maar nu is het weer speakertijd 
Hoever is het speakertje nu? 'It needs a little work' omschrijft het nog het beste.

Misschien is wel aardig op hier een pool van te maken: Haalt 'ie het of haalt 'ie het niet
Wat zien we hier. Het begin van een speaker, alleen de baffles en m'n nieuwe cirkeltooltje waar ik ontzettend mee in m'n nopjes ben (ontwerp volgens de foto's die Ron laatst liet zien, simpel, zeer stabiel dus nauwkeurig). De randen van de speakers zijn al uitgefreesd, nu de rest nog, kleine vleugeltjes naar achteren en deels een kast aan de achterzijde. Ik moet dit weekend een eind kunnen komen. Het filter wordt digitaal met de Behringer DCX2496 en mogelijk kom ik nog aan subwoofers toe, want ondanks de fenomenale maximale uitslag van de midbass units (Adire Extremis6.8 ), komt 'ie in het lage laag toch wat adem tekort naar ik verwacht. We shall see.
Hoever is het speakertje nu? 'It needs a little work' omschrijft het nog het beste.

Misschien is wel aardig op hier een pool van te maken: Haalt 'ie het of haalt 'ie het niet
Wat zien we hier. Het begin van een speaker, alleen de baffles en m'n nieuwe cirkeltooltje waar ik ontzettend mee in m'n nopjes ben (ontwerp volgens de foto's die Ron laatst liet zien, simpel, zeer stabiel dus nauwkeurig). De randen van de speakers zijn al uitgefreesd, nu de rest nog, kleine vleugeltjes naar achteren en deels een kast aan de achterzijde. Ik moet dit weekend een eind kunnen komen. Het filter wordt digitaal met de Behringer DCX2496 en mogelijk kom ik nog aan subwoofers toe, want ondanks de fenomenale maximale uitslag van de midbass units (Adire Extremis6.8 ), komt 'ie in het lage laag toch wat adem tekort naar ik verwacht. We shall see.
Haha... niet dusEdo schreef:Je hebt nog een week Hans...haal je makkelijk..![]()
Groet,
Edo
Ik heb gisteren de hoofdpanelen (2-weg) in de lijm gezet dus vanavond verder met het filter. Dipoolsubjes lukt zeer waarschijnlijk niet meer, of ik moet non-stop doorgaan als ik straks van het werk thuis kom... Geen nood: Jeroen heeft al gehint dat hij z'n subjes (XLS12
Vanvond nog een wat pielen met de afwerking zodat het er een beetje toonbaar uitziet (ik kan niet met droge ogen onafgewerkt MDF met plamuur neerzetten, gaat nie, kan nie, mag nie
Groeten,
Hans.
Ik ben al aan het bellen geweest met Hans. Hij is NOT amused over de planning en neemt contact op met Simon. Na ja, ik schik me wel. Ik kom vooral om te kijken en luisteren en lever wel subs voor Hans. Eigen monitor project komt toch pas na de zomervakantie af dus voor DDIY2006 heb ik pas een echte demo. Programma zit nu overvol en omdat je nooit cardioid hoort vind ik een uurtje voor Hans veel te weinig. Zaaltje van 25 m2, dat wordt natuurlijk hartstikke druk dus echt rustig luisteren is er dan niet bij. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen zondag!!!
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ach, die demo is voor mij zeker niet het belangrijkste. Zou wel leuk zijn natuurlijk, het idee van Hans, maar kijkende naar de ruimte en vele demo's/mensen/spullen wordt het gewoon erg lastig zoals je al schrijft.
Het leuke vind ik de mensen eens zien die al het moois maken, beetje ervaringen delen met mensen, zitten een paar erg leuke lezingen bij (filters) en verder lekker kijken wat er zoal staat aan mooi DIY spul. We zien het zondag wel. Mijn Isis is ook nog niet klaar dus staat er als "show" object. Volgend jaar staat ie er wel...
Het leuke vind ik de mensen eens zien die al het moois maken, beetje ervaringen delen met mensen, zitten een paar erg leuke lezingen bij (filters) en verder lekker kijken wat er zoal staat aan mooi DIY spul. We zien het zondag wel. Mijn Isis is ook nog niet klaar dus staat er als "show" object. Volgend jaar staat ie er wel...
