"Cappuccino Royale" (codename Smoking)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gobla

Bericht door Gobla »

update ^^
Gobla (vorige pagina) schreef:
Astu:

Waardes volgen nog in de edit.

CODE: Selecteer alles

- o--------------------o-o.---------.o-.
                       |  |         |  |- __ /|
                    C1 -  |  Zobel  |  '-|  | | Seas L22RNX/P
                       -  | Netwerk |  .-|__| |
         L1___         |  |         |  |+    \|
+ o--------UUU---------o-o'---------'o-'
  |                    |
  |L2___        C2     |
  o--UUU--o-----||-----o
  |       |            |
 .-.R1    |          L3C|
 | |      |            C|
 | |      | C3         C|
 '-'      o-||-.       |
  |R2___  | C4 |R4___  |
  o-|___|-o-||-o-|___|-o
  |R3___  | C5 |       |
  o-|___|-o-||-'       |                - __ /|
  |       |            '-----------------|  | | Seas L12RCY/P
  |       |            .-----------------|__| |
  |       |            |                +    \|
  |       '------------o
  |                    |                + __ /|
  |                    '-----------------|  | | Seas 27TBF/G
  '--------------------------------------|__| |
                                        -    \|
Zobelnetwerk is nog te bepalen.

Verder:

C1 = 22 uF (nu nog bipolair, binnenkort MKP)
C2 = 10 uF (MKP)
C3 = 4,7 uF (MKP)
C4 = 1,0 uF (MKP)
C5 = 1,0 uF (MKP)
L1 = 6,8 mH (ferrietkern) (mogelijk nog luchtspoel indien deze onder de 30 euro te krijgen is)
L2 = 0,56 mH (luchtspoel)
L3 = 0,82 mH (luchtspoel)
R1 = 6,8 ohm 10 watt Keramisch (veranderd als tweeter nog te weinig dB geeft na verloop van tijd)
R2 = 5,6 ohm 10 watt Keramisch (veranderd als tweeter nog te weinig dB geeft na verloop van tijd)
R3 = 22 ohm 10 watt Keramisch (veranderd als tweeter nog te weinig dB geeft na verloop van tijd)
R4 = 6,8 ohm 5 watt Keramisch (mogelijk nog naar 10 watt)
Gobla

Bericht door Gobla »

Overigens,

Welke programma's gebruiken jullie om te meten?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ARTA
Gobla

Bericht door Gobla »

In room meting (clean) met gecallibreerde apparatuur:

Beetje rare boost bij 80 hz, maar is weg zo gauw de luidsprekers iets gedraaid zijn. Dit lijkt me een room gain.

Oordeel zelf, ik ga nog het een en ander meten.
Bijlagen
meting.PNG
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Wat is je window?

Aannemende dat dit met een filter is ziet het er wel als een rommeltje uit!

Draai eens pianomuziek of vrouwenstemmen. Als het goed is moet dat klinken alsof zij met de neus dicht zingt (en de piano klinkt net zo).
Gobla

Bericht door Gobla »

Ik heb geen flauw idee eigenlijk. Dit was het eerste resultaat dat ik kon krijgen met Arta.

Voor een fatsoenlijke meting dan graag ook een mini handleiding (zpm) aangezien de apparatuur er nu nog staat.

Maar zowel vrouwenstemmen als piano's, gitaren, enz klinken daadwerkelijk alsof deze live afgespeeld worden.

Overigens kom ik met een gewone dB meter en losse frequetiecurves absoluut niet zoals hieronder uit, maar een stuk vlakker.

Dan kom ik met een +/- 2 dB over het gebied van 20 tot 17000 hz uit met een + 6 dB op 80 hz die wegvalt na draaiing van de luidspreker.
jantje-secuur

Mini:
In het IMP windowtje staan, op het rode driehoekje drukken en naar tabje MLS gaan en dan op record drukken. Dan even 1 piekje selecteren, dus van het begin van 1 piek tot aan het begin van het tweede piekgebeuren en dan op frequentierespons raggen.
Gobla

Bericht door Gobla »

Interficior schreef:
Mini:
In het IMP windowtje staan, op het rode driehoekje drukken en naar tabje MLS gaan en dan op record drukken. Dan even 1 piekje selecteren, dus van het begin van 1 piek tot aan het begin van het tweede piekgebeuren en dan op frequentierespons raggen.

Ok, ga ik nu doen.

Net had ik nog het een en ander zitten rommelen en zowaar niet twee dezelfde gafiekjes kunnen krijgen :evil: .
jantje-secuur

Staan je inputs wel goed?
Gobla

Bericht door Gobla »

Pfff, geen meting gaat goed nu. Hoe ik ook meet en met welke mic dan ook, de waardes zijn altijd weer anders.

Daarintegen lijkt mijn dB meter (gericht) juist wel goed te meten. Ik ga dus gewoon lekker met mijn dB meter analoog meten. Duurt weer wat langer, maar dan post ik die gegevens wel.
Gobla

Bericht door Gobla »

Even ter indicatie: Handmatige meting met een hand dB meter (gericht) geeft voor 35 tot 400 hz een gemiddelde van 72 hz met +/- 2,1 dB.

De roomgain maakt het blijkbaar voor de microfoons die we gebruiken (en niet de minste) zeer moelijk een gerichte meting te doen.

Bij deze staak ik de metingen van vandaag en ga op zoek naar een gerichte locatie.

Desalnietemin ben ik nog steeds van mening dat deze luidsprekers (in ieder geval voor mij) een zeer realistisch beeld geven.
Gobla

Bericht door Gobla »

Na nog verschillende keren meten en het niet kunnen reproduceren van een voorgaande meting heb ik besloten deze kasten gewoon een keer naar een dode kamer te brengen (binnenkort).

Overigens komen deze kasten niet werkend in Enschede te staan. De ruimte die ik daar tot mijn beschikking heb is gewoon niet genoeg de speakers tot hun recht te laten komen.

Nog even over het speaker met zand VS speaker zonder zand. Waar hier naar is gekeken is naar het luisterplezier, niet of de luidspreker een daadwerkelijk realistischere geluidsweergave had.
De virtuele vloer is gevuld met het zogenaamde ziverzand (erg fijn zand). Hierna heb ik door middel van een blinde test diverse proefkonijnen onder het genot van een bakje koffie of thee laten kiezen welke luidspreker zij het beste vonden klinken. Hierbij is ook gelet op de plaatsing in de kamer, dus ik heb ook de luidspreker af en toe omgewisseld van positie aangezien dat (naar mijn idee) door de kamerconstructie een beetje invloed had (zie mij al heen en weer sjouwen met die zware krengen :P). Later heb ik ook de proefpersonen maar even de luidsprekers laten verplaatsen om ook voor mij een blinde test te realiseren. Alle proefpersonen hadden zelf ook een relatief mooie audioset thuis, dus dat scheelt weer in het oordeel :).

Gelukkig was vaak een van de eerste opmerkingen dat ze allen de luidsprekers heel erg mooi vonden klinken. Maar zogauw er gevraagd werd welke luidspreker er mooier klonk kreeg ik af en toe wel wat rare blikken aangezien de meeste niet direct (dus niet opvallend) een verschil konden horen. Wat de meeste mensen aangaven was dat de gevulde luidspreker (nog steeds blind) wat rustiger klonk maar een wat minder nadrukkelijke basweergave had (nog steeds ruim voldoende voor vrijwel alle audio doeleinden met uitzondering van bijvoorbeeld het beluisteren van Drum ’n Bass op een hoog volume). Volgens sommige zouden ook de mid en tweeter beter gaan klinken, maar daar waren de kampen over verdeeld. Ik vermoed dat de minder nadrukkelijke basweergave het oor iets meer ruimte had gegeven voor mid en tweeter. Overigens viel het op dat de oudere proefpersonen meer gecharmeerd waren van de met zand gevulde luidspreker, en de jongere proefpersonen meer van die zonder. Ikzelf sluit mij aan dat inderdaad de luidsprekers rustiger klonken en de basweergave wat minder nadrukkelijk was. Naar mijn idee iets meer gecontroleerd waardoor de bassen net iets strakker worden.

Maar dan even in het kort:
Luidsprekers an sich klinken rustiger.
Basweergave wordt iets minder nadrukkelijker.
Mid en tweeter iets meer nadrukkelijk.

Persoonlijk houd ik wel van beide. Dus als dit mijn luidsprekers waren had ik het virtuele vloer compartiment gevuld met de helft van het vogelzand. Hiermee hoop ik dan iets meer realisme te bereiken dat niet verloren gaat van de (suggestieve) extreem diepe bassen.
Gobla

Bericht door Gobla »

Wegens succes worden er nog 3 !! sets van de "Cappucino Royale" gebouwd. Allemaal met kleine revisies. Van deze zullen iets hoger en wat minder diep worden om voor de opstelling waar ze terecht zullen komen met mid en tweeter beter op oorhoogte te komen.
Bij alle versies zal de demping van de tweeter minder zijn. Of de woofer een zobel nodig heeft valt nog te zien. Ik ben tevreden zoals deze nu in is gespeeld. In mijn editie komt het filter aan de buitenkant in een eigen kastje. Hierbij wil ik het filter “Plug & Play” maken (u zult wel zien).
Presto

Bericht door Presto »

Er zijn nog een aantal 3-weg ontwerpen waarin (bijna) dezelfde units zijn gebruikt. Altijd leerzaam te zien hoe anderen het hebben aangepakt. Zie maar eens op de volgende sites:

http://www.audioweb.cz/vase-sloup.htm (ontwerpen Petr Fiedler en Petr Hostounský)

Mijn Tjechisch is niet al te best maar je kunt toch heel wat ontwerp aspecten eruithalen. Mooie kastafwerking trouwens.

http://www.rjbaudio.com/Alpheus/alpheus.html

RJBaudio is een al iets meer bekende knakker onder de DIY-ers maar uit z'n ontwerp kun je z'n strijd om een goed filter te ontwerpen volgen wat uiteindelijk tot de Alpheus MKII heeft geleid.

Zijn je ouders een beetje tevreden met de set luidsprekers?
Gobla

Bericht door Gobla »

Ik moet zeggen, er zitten een paar heel erg mooie ontwerpen tussen.

Vooral deze twee vind ik erg mooi:

Afbeelding
Afbeelding

Ik ga dit weekend de ontwerpen eens in detail doornemen.
Gobla

Bericht door Gobla »

Hier concept van de vernieuwde (V1.iets) Cappuccino Royale.

De Cappuccino Royale codename Smoking:

editje:
Ondertussen een edelsmid gevonden die de Cappuccino logo's voor een mooie prijs gaat maken.
Bijlagen
Cappuccino_Royale_Smoking.jpg
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey Gobla, ik zal vanavond nog even een beter model maken, met seas drivers en ff de kleuren beter maken. 8) Ook kan het voetje wel een re-design gebruiken :wink:
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey ik heb ff in Solidworks gespeeld met de volgende afbeelding als resultaat. Dit benaderd de te gebruiken kleuren beter, en met de drivers erin ziet het er altijd beter uit. Enjoy 8)

Tijdens het maken van het model zag ik dat de kleurstelling zwart-grijs zonder het hout aan de zeikanten ook erg strak is, en dat het wel de moeite waard was om te posten :wink:
Bijlagen
Cappuccino Royale 'Smoking
Cappuccino Royale 'Smoking
Zwart-Grijs design
Zwart-Grijs design
Gobla

Bericht door Gobla »

Heeft iemand overigens nog goede filtersimulatie software (waarbij geen drivers/boxen nodig zijn) of al reeds werkende chassis files voor boxsim van de volgende drivers:

Woofer: SEAS L22RNX/P
Mid: SEAS L12RCY/P
Tweeter: SEAS 27TBF/G
Gobla

Bericht door Gobla »

Binnenkort een ruime 32 kg aan drivers, terminals, kabels, weerstanden, condensatoren en spoelen op de mat.
Gobla

Bericht door Gobla »

Hierbij een revisie van het filter.

Iemand nog op en/of aanmerkingen hierop?

edit: Zit een fout in het filter, dus laat maar zitten.
Bijlagen
filter.PNG
filter.PNG (10.2 KiB) 1825 keer bekeken
Gobla

Bericht door Gobla »

Gister lekker wezen klussen aan de boxen. Foto's volgen nog. Die staan bij Olaffel op de camera.
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Dat was zekers lekker klussen Hier de foto's van het bouwen
Bijlagen
Met restlaminaat even kijken hoe het straks ongeveer zal worden...
Met restlaminaat even kijken hoe het straks ongeveer zal worden...
PICT3274.JPG
Bezig met afwerken
Bezig met afwerken
Luidsprekerkast of geisoleerde bierkast?? :P
Luidsprekerkast of geisoleerde bierkast?? :P
PICT3263.JPG
PICT3241.JPG
Zand....
Zand....
PICT3240.JPG
PICT3235.JPG
PICT3231.JPG