Marantz CD60 modificaties

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Met buizen is het geluid veel sprankelender... muzikaler.

Wanneer je de spanning hoger maakt moet je inderdaad wel de weerstanden veranderen om de ruststroom onder controle te houden.
Kijk anders eens op http://members.home.nl/triode.dick/dacuitgang.html

Jammer genoeg werken niet alle plaatjes meer op de site van Triodedick, maar het schema is nog wel duidelijk. Ik heb dit schema nagebouwd met de 12AY7 (ofwel de 6072).
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

RobertD schreef:
Met buizen is het geluid veel sprankelender... muzikaler.
Klopt, en een betere soundstage...

Eerst even de 6N6P proberen... zie ik daarna eventueel wel verder.

En dan te bedenken dat ik hier alleen maar aan begonnen ben omdat mijn eigen CD speler kapot ging...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
RobertD schreef:
Met buizen is het geluid veel sprankelender... muzikaler.
Klopt, en een betere soundstage...

Eerst even de 6N6P proberen... zie ik daarna eventueel wel verder.

En dan te bedenken dat ik hier alleen maar aan begonnen ben omdat mijn eigen CD speler kapot ging...
hm.. zou ie "beter" klinken dan de Sony playstation one :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Wat is jouw inschatting, Ytzen :-)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Wat is jouw inschatting, Ytzen :-)
tja... moeten we ze maar eens naast elkaar beluisteren
zou ik zeggen.... :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Da's grappig... de gloei houdt er zo nu en dan mee op... Even aan en uitzetten, niet te snel, en hij doet het weer... Maar eens alles nasolderen...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leuk topic dit.

Heb je ook enig idee wat deze mod je ongeveer gekost heeft?

Ik heb zelf een Marantz CD-67MKII waar al veel aan veranderd is, waaronder ook het verwijderen van de mute-transistoren en het plaatsen van een LM4562 aan de uitgang. Heeft het dan nog zin om hier een buizentrap in te bouwen meteen achter de DAC?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Iets van €100,-. Als je een goedkope trafo kan vinden scheelt dat aardig.

En ja. Het heeft m.i. zin :-)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Da's grappig... de gloei houdt er zo nu en dan mee op... Even aan en uitzetten, niet te snel, en hij doet het weer... Maar eens alles nasolderen...
Gloei met met een spanningsregelaar? Zo ja wordt deze misschien te warm??
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

De trafo kan in principe uit een oude radio komen toch? Als je ringkernen wil, zal het idd duurder zijn.

Bedankt in elk geval.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Als de voltages kloppen dan kan dat lijkt me.

Overigens is op diyaudio een eindeloze draad over de CD 63/67....
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat vind ik daar ook het grote nadeel. Het duurt ook eindeloos (???) voor je alles gelezen hebt. :D

Maar eens goed in de gaten houden wat ik nog allemaal tegenkom.

Mischa
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

mischa72 schreef:
De trafo kan in principe uit een oude radio komen toch? Als je ringkernen wil, zal het idd duurder zijn.
In een cd-speler hoeft een ringkerntrafo niet beter te zijn. Een bloktrafo is doorgaans wat beter in het blokkeren van hoogfrequente rommel.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Als je de tijd hebt kan je bij AE-Europe eentje laten maken. Is niet eens zo duur... alleen het duurt 8 weken voor je hem krijgt....
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik denk er zwaar over om ook de DAC van die pool te gaan maken. Kan ik alles mooi in een aparte behuizing zetten. Ik heb dan een mooie DAC (hij zegt dat ie ontzettend goed is, beter dan de 1541), met een buizenuitgang. In dat geval is de grootte van de trafo van ondergeschikt belang. Ik ga maar eens wat navraag doen onder mensen die die DAC misschien kennen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Je bedoeld dat ding van e-bay? Lampucera of zoiets?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ja, die Lampucera inderdaad.

Ken je hem?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nee dat niet maar heb hem wel als optie overwogen. Het ding is niet zo hele kostbaar dacht ik...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Is die Lampucera een zelfbouw DAC?
Hebben jullie daar een linkje naartoe?

Ik ben ooit begonnen met de NoNoDAC van DHTRob, maar heb die op een gaatjeprintje niet werkend gekregen. Moet ik nog eens mee experimenteren.

Een goede DAC met een buizenuitgang lijkt me wel een leuk "hebbedingetje". Liefst met een paar -optische- ingangen.

Mischa,
Jij kunt die Lampizator DAC toch bouwen in een apart kastje en de uitgangen van de DAC-chip van je CD67 via coax kabeltjes naar buiten brengen. Dan kun je waarschijnlijk ook het verschil gaan beluisteren tussen het origineel en de buizen uitgang.

Als je een trafo uit een oude radio of bandrecorder neemt is de spanning wel wat hoger. Gebruik een buisgelijkrichter en een smoorspoel, dan krijg je een goede stabiele spanning. Kijk dan ook eens op de site van triodedick of op mijn (nog steeds niet bijgewerkte) site.
Je moet het met die 100 euro best kunnen redden, zeker als je tweedehands materiaal gebruikt.

Ideeën genoeg.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Haha, ik zit ook al te kijken naar die lampucera dac :D

Mischa, als jij er nou eens eentje bouwt, dan kunnen we allemaal een proberen :twisted:

Jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

RobertD schreef:
Is die Lampucera een zelfbouw DAC?
Hebben jullie daar een linkje naartoe?
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAM ... zator.html
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Sjips... gloeivoedinkje nagesoldeerd en nog steeds valt ie uit na een tijdje... De nieuwe spanningsregelaar er dan maar in...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Probeer de gloei anders eens "gewoon" op wisselspanning.
Bij mij hoor ik totaal geen brom en ik gloei ook met AC.

Je kunt anders ipv de spanningsregelaar ook gewoon een dikke weerstand gebruiken om de gloei op 6,3Volt te krijgen.

Paar vette elco's erbij en het is stabiel. In dit soort schakelingen moet je niet te zwaar tillen aan de gloeistroom stabilisatie. Dat is vooral interessant bij direct verhitte buizen.

In elk geval denk ik ook dat het aan je spanningsregelaar ligt. Die 6N6P -als je die al hebt ingezet tenminste- trekt aardig wat stroom. Misschien moet je elke buis een eigen regelaar geven. En koelen! Heel belangrijk, zet die regelaars op een koelplaatje!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Tsja, ik denk er wreed over er één te bestellen. Ik heb een aanbieder gevonden die een complete set heeft, dus de dac-print (volgens mij voorgebouwd), trafo en gelijkrichting (dus de complete voeding).

Zijn er meer geïnteresseerden? Kosten: 70 dollar voor de dac-set en 20 dollar verzendkosten met daarbij per extra exemplaar 10 dollar verzendkosten extra.

www.ebay.com item 230261770203

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik ga denk ik een print bestellen bij Scott Nixon.
Hier kunnen we ook wel een powerbuy van maken.

http://www.scott-nixon.com/

45.00 one piece,
2nd piece 30.00
3rd and more 20.00 each
(2 pieces $75, 3= $95.00 etc)
Shipping kosten weet ik nog niet.

Dit is een lege print waar je met een CS8412 en een TDA1541 een leuke DAC mee kunt maken. Daar kunnen natuurlijk ook een paar gloeiende glaskolfjes achtergezet worden.

De CS8412 is nog te koop bij www.futurlec.com. USD 18,- per stuk, kunnen we samen ook wel op verzendkosten besparen denk ik.
Plaats reactie