Marantz CD60 modificaties
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Met buizen is het geluid veel sprankelender... muzikaler.
Wanneer je de spanning hoger maakt moet je inderdaad wel de weerstanden veranderen om de ruststroom onder controle te houden.
Kijk anders eens op http://members.home.nl/triode.dick/dacuitgang.html
Jammer genoeg werken niet alle plaatjes meer op de site van Triodedick, maar het schema is nog wel duidelijk. Ik heb dit schema nagebouwd met de 12AY7 (ofwel de 6072).
Wanneer je de spanning hoger maakt moet je inderdaad wel de weerstanden veranderen om de ruststroom onder controle te houden.
Kijk anders eens op http://members.home.nl/triode.dick/dacuitgang.html
Jammer genoeg werken niet alle plaatjes meer op de site van Triodedick, maar het schema is nog wel duidelijk. Ik heb dit schema nagebouwd met de 12AY7 (ofwel de 6072).
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
hm.. zou ie "beter" klinken dan de Sony playstation oneLeeuwarden schreef:Klopt, en een betere soundstage...RobertD schreef:Met buizen is het geluid veel sprankelender... muzikaler.
Eerst even de 6N6P proberen... zie ik daarna eventueel wel verder.
En dan te bedenken dat ik hier alleen maar aan begonnen ben omdat mijn eigen CD speler kapot ging...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Leuk topic dit.
Heb je ook enig idee wat deze mod je ongeveer gekost heeft?
Ik heb zelf een Marantz CD-67MKII waar al veel aan veranderd is, waaronder ook het verwijderen van de mute-transistoren en het plaatsen van een LM4562 aan de uitgang. Heeft het dan nog zin om hier een buizentrap in te bouwen meteen achter de DAC?
Groeten,
Mischa
Heb je ook enig idee wat deze mod je ongeveer gekost heeft?
Ik heb zelf een Marantz CD-67MKII waar al veel aan veranderd is, waaronder ook het verwijderen van de mute-transistoren en het plaatsen van een LM4562 aan de uitgang. Heeft het dan nog zin om hier een buizentrap in te bouwen meteen achter de DAC?
Groeten,
Mischa
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik denk er zwaar over om ook de DAC van die pool te gaan maken. Kan ik alles mooi in een aparte behuizing zetten. Ik heb dan een mooie DAC (hij zegt dat ie ontzettend goed is, beter dan de 1541), met een buizenuitgang. In dat geval is de grootte van de trafo van ondergeschikt belang. Ik ga maar eens wat navraag doen onder mensen die die DAC misschien kennen.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Is die Lampucera een zelfbouw DAC?
Hebben jullie daar een linkje naartoe?
Ik ben ooit begonnen met de NoNoDAC van DHTRob, maar heb die op een gaatjeprintje niet werkend gekregen. Moet ik nog eens mee experimenteren.
Een goede DAC met een buizenuitgang lijkt me wel een leuk "hebbedingetje". Liefst met een paar -optische- ingangen.
Mischa,
Jij kunt die Lampizator DAC toch bouwen in een apart kastje en de uitgangen van de DAC-chip van je CD67 via coax kabeltjes naar buiten brengen. Dan kun je waarschijnlijk ook het verschil gaan beluisteren tussen het origineel en de buizen uitgang.
Als je een trafo uit een oude radio of bandrecorder neemt is de spanning wel wat hoger. Gebruik een buisgelijkrichter en een smoorspoel, dan krijg je een goede stabiele spanning. Kijk dan ook eens op de site van triodedick of op mijn (nog steeds niet bijgewerkte) site.
Je moet het met die 100 euro best kunnen redden, zeker als je tweedehands materiaal gebruikt.
Ideeën genoeg.
Hebben jullie daar een linkje naartoe?
Ik ben ooit begonnen met de NoNoDAC van DHTRob, maar heb die op een gaatjeprintje niet werkend gekregen. Moet ik nog eens mee experimenteren.
Een goede DAC met een buizenuitgang lijkt me wel een leuk "hebbedingetje". Liefst met een paar -optische- ingangen.
Mischa,
Jij kunt die Lampizator DAC toch bouwen in een apart kastje en de uitgangen van de DAC-chip van je CD67 via coax kabeltjes naar buiten brengen. Dan kun je waarschijnlijk ook het verschil gaan beluisteren tussen het origineel en de buizen uitgang.
Als je een trafo uit een oude radio of bandrecorder neemt is de spanning wel wat hoger. Gebruik een buisgelijkrichter en een smoorspoel, dan krijg je een goede stabiele spanning. Kijk dan ook eens op de site van triodedick of op mijn (nog steeds niet bijgewerkte) site.
Je moet het met die 100 euro best kunnen redden, zeker als je tweedehands materiaal gebruikt.
Ideeën genoeg.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAM ... zator.htmlRobertD schreef:Is die Lampucera een zelfbouw DAC?
Hebben jullie daar een linkje naartoe?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Probeer de gloei anders eens "gewoon" op wisselspanning.
Bij mij hoor ik totaal geen brom en ik gloei ook met AC.
Je kunt anders ipv de spanningsregelaar ook gewoon een dikke weerstand gebruiken om de gloei op 6,3Volt te krijgen.
Paar vette elco's erbij en het is stabiel. In dit soort schakelingen moet je niet te zwaar tillen aan de gloeistroom stabilisatie. Dat is vooral interessant bij direct verhitte buizen.
In elk geval denk ik ook dat het aan je spanningsregelaar ligt. Die 6N6P -als je die al hebt ingezet tenminste- trekt aardig wat stroom. Misschien moet je elke buis een eigen regelaar geven. En koelen! Heel belangrijk, zet die regelaars op een koelplaatje!
Bij mij hoor ik totaal geen brom en ik gloei ook met AC.
Je kunt anders ipv de spanningsregelaar ook gewoon een dikke weerstand gebruiken om de gloei op 6,3Volt te krijgen.
Paar vette elco's erbij en het is stabiel. In dit soort schakelingen moet je niet te zwaar tillen aan de gloeistroom stabilisatie. Dat is vooral interessant bij direct verhitte buizen.
In elk geval denk ik ook dat het aan je spanningsregelaar ligt. Die 6N6P -als je die al hebt ingezet tenminste- trekt aardig wat stroom. Misschien moet je elke buis een eigen regelaar geven. En koelen! Heel belangrijk, zet die regelaars op een koelplaatje!
Tsja, ik denk er wreed over er één te bestellen. Ik heb een aanbieder gevonden die een complete set heeft, dus de dac-print (volgens mij voorgebouwd), trafo en gelijkrichting (dus de complete voeding).
Zijn er meer geïnteresseerden? Kosten: 70 dollar voor de dac-set en 20 dollar verzendkosten met daarbij per extra exemplaar 10 dollar verzendkosten extra.
www.ebay.com item 230261770203
Groeten,
Mischa
Zijn er meer geïnteresseerden? Kosten: 70 dollar voor de dac-set en 20 dollar verzendkosten met daarbij per extra exemplaar 10 dollar verzendkosten extra.
www.ebay.com item 230261770203
Groeten,
Mischa
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Ik ga denk ik een print bestellen bij Scott Nixon.
Hier kunnen we ook wel een powerbuy van maken.
http://www.scott-nixon.com/
45.00 one piece,
2nd piece 30.00
3rd and more 20.00 each
(2 pieces $75, 3= $95.00 etc)
Shipping kosten weet ik nog niet.
Dit is een lege print waar je met een CS8412 en een TDA1541 een leuke DAC mee kunt maken. Daar kunnen natuurlijk ook een paar gloeiende glaskolfjes achtergezet worden.
De CS8412 is nog te koop bij www.futurlec.com. USD 18,- per stuk, kunnen we samen ook wel op verzendkosten besparen denk ik.
Hier kunnen we ook wel een powerbuy van maken.
http://www.scott-nixon.com/
45.00 one piece,
2nd piece 30.00
3rd and more 20.00 each
(2 pieces $75, 3= $95.00 etc)
Shipping kosten weet ik nog niet.
Dit is een lege print waar je met een CS8412 en een TDA1541 een leuke DAC mee kunt maken. Daar kunnen natuurlijk ook een paar gloeiende glaskolfjes achtergezet worden.
De CS8412 is nog te koop bij www.futurlec.com. USD 18,- per stuk, kunnen we samen ook wel op verzendkosten besparen denk ik.
