Pagina 3 van 6

Geplaatst: za 19 jan 2008, 20:05
door sietse
Zo, mijn plaatjes zijn verdwenen in het frees topic, maar zal even nieuwe plaatjes posten daar.
Goed dus, Kijk jongens, we zijn bezig met "hout" te frezen en dan moet je niet overdrijven met de maatvoering. Want dat zit ik eigenlijk een beetje te bespeuren in dit topic.
Als je, als geleiders, schroefdraad gebruikt, zul je moeten accepteren dat een schroefdraad van 8mm niet ook 8mm rond is, maar dunner. Anders zou je er geen M8 moer op krijgen. Dus dat is een nadeel t.o.v. massief.
Als je freesmachine zo is, dat je van de twee geleidestangen maar één kunt vastzetten, dan is dat jammer, maar geen ramp. Frezen in hout en dan verwachten dat je op tienden van mm nauwkeurig kunt frezen, is flauwekul en niet nodig. Zeker niet in onze toepassingen.
De freesdiepte is inderdaad afhankelijk van de dikte van je mal en de machinevoet. Daar is is niet zoveel aan te veranderen.

Zoals je op de foto's ziet is mijn uitvoering gesloten, in tegenstelling van wat je op de tekening ziet.Want als ik grotere dia's moet frezen voldoet de bijgeleverde circelgeleide stang prima. Maar een open uiteinde is qua dia's wat flexibeler. Maar mijn geleider is dan ook wat ouder dan dit forum.. 8)

Geplaatst: za 19 jan 2008, 21:45
door meanman64
Wowly schreef:
Hahaa, dat klinkt heel erg aardig. Kosten is materiaalkosten??

Wowly
Ik zal eens informeren,krijg bij de ploegbaas nog eens wat geregeld wat het laseren betreft en qua materiaal.
Bij mijn geleiding heb 3 of 4mm galvaplaat gebruikt,is iets gemakkelijker om voor een habbekrats aan te schaffen

Geplaatst: za 19 jan 2008, 21:57
door Henkjan
maten van mijn frees:
diam stangen 8mm
h-o-h afstand 90mm
onderkant stangen 8mm boven onderkant voetplaat

Geplaatst: za 19 jan 2008, 22:10
door meanman64
... ik had om een of andere
reden Perspex gevisualiseerd :shock:[/quote]

Wat met trespa van 5mm?

Geplaatst: za 19 jan 2008, 22:18
door meanman64
Voor dat ik wat kan regelen moet ik wel weten welk ontwerp het gaat worden.Over mijn geleiding ben ik wel tevreden maar het heeft hier en daar nog wat verbeteringen nodig zoals Sander aanhaalde.

Geplaatst: zo 20 jan 2008, 12:12
door sietse
Ik zag dat ik 2x de zelfde foto heb geplaatst. FF aangepast.

Geplaatst: zo 20 jan 2008, 16:03
door Henkjan
meanman64 schreef:
Wat met trespa van 5mm?
stevig genoeg, maar het er in monteren van de stift wordt lastiger, en idem de zijkanten waar de stangen in komen

Geplaatst: zo 20 jan 2008, 16:17
door meanman64
Ik denk het ook,er zullen ook wat meer externe dingen op gemonteerd moeten worden om de stangen te monteren.Dat zal wel lastig zijn om te realiseren.
Ik moet alleen bij mijn geleider ervoor zorgen dat de freeszool niet omhoog kan komen tijdens het werken.Ik heb al wat ideën in mijn hoofd zitten.Word vervolgt

Geplaatst: zo 20 jan 2008, 16:28
door Henkjan
dat omhoog komen van die zool zie ik eigenlijk als een minder probleem, je hebt de frees toch vast en duwt 'm dan naar beneden?

Geplaatst: zo 20 jan 2008, 16:41
door meanman64
Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.In theorie kan de geleider ook omhoog komen als je op een of andere manier wat minder druk uitoefent.Ik ga wel iets proberen te ontwerpen dat universeel en afneembaar is voor het naar beneden houden van de zool.

Geplaatst: ma 21 jan 2008, 9:00
door AntonZ
Als de frees niet meer in de cirkelgeleider omhoog kan komen, zal in plaats daarvan de hele cirkelgeleider wel omhoog willen komen. Aangezien je niet de de hele cirkelgeleider aan je werkstuk kunt vastklemmen, zul je omhoog komen met zo'n ding altijd wel zelf moeten tegenhouden. Of zie ik weer iets over het hoofd?

Geplaatst: ma 21 jan 2008, 10:03
door GeertM2
AntonZ schreef:
Als de frees niet meer in de cirkelgeleider omhoog kan komen, zal in plaats daarvan de hele cirkelgeleider wel omhoog willen komen. Aangezien je niet de de hele cirkelgeleider aan je werkstuk kunt vastklemmen, zul je omhoog komen met zo'n ding altijd wel zelf moeten tegenhouden. Of zie ik weer iets over het hoofd?
Dat zat ik nou ook al te denken! Volgens mij maak het ook niet veel uit, je moet hem altijd met de hand aandrukken, en zolang het ondervlak van je bovenfrees aanligt, maak je met de meest brakke cirkelgeleider mooie cirkels.

Geplaatst: ma 21 jan 2008, 10:08
door meanman64
Ik denk ook dat het niet veel uitmaakt want als je geen druk uitoefend gaat de frees ook omhoog en raakt deze plaat toch niet meer.Ik denk het belangrijkste is dat hij niet links en rechts beweegt.

Geplaatst: ma 21 jan 2008, 10:33
door Ronald_1
Henkjan schreef:
meanman64 schreef:
Wat met trespa van 5mm?
stevig genoeg, maar het er in monteren van de stift wordt lastiger, en idem de zijkanten waar de stangen in komen
Mijn oom heeft een cirkelgeleider van trespa gemaakt, werkt prima. In trespa kun je een schroefdraad tappen en op die manier een boutje met een verzonken kop als stift monteren. Echter is 5 mm wat aan de dunne kant.

Geplaatst: wo 30 jan 2008, 10:21
door mipo
Leeft dit onderwerp nog ? Bij mij wel :wink:

Geplaatst: wo 30 jan 2008, 14:37
door Wowly
Tja, iemadn anders zou gaan kijken of ie op zijn bedrijf een cirkelgeleider in elkaar kon zetten. Daarom heb ik mijn initiatief weer ingetrokken.

Heb overigens zelf nog gewerkt aan mijn eigen cirkelgeider, maar het special gedraaide schoefje bleef niet echt lekker zitten in het plexiglas.....


Wowly

Geplaatst: wo 30 jan 2008, 14:52
door meanman64
meanman64 schreef:
Wowly schreef:
Hahaa, dat klinkt heel erg aardig. Kosten is materiaalkosten??

Wowly
Ik zal eens informeren,krijg bij de ploegbaas nog eens wat geregeld wat het laseren betreft en qua materiaal.
Bij mijn geleiding heb 3 of 4mm galvaplaat gebruikt,is iets gemakkelijker om voor een habbekrats aan te schaffen
Dat was ik geloof ik,ben er mee bezig hou jullie op de hoogte van de vorderingen

Geplaatst: zo 03 feb 2008, 17:56
door GeertM2
Hier mijn cirkelgeleiders. De rechter was mijn eerste poging. Die werkte op zich prima, maar was wat dik zodat hij de freesdiepte beprekte. De alu plaat is een stuk dunner alleen kun je daar geen kleine cirkels meer frezen, omdat het rotatiepunt onder de freesplaat niet te bevestigen is. Verder wel een lekker simpel ding.
De meest linkse versie heeft een vriend van mij gemaakt, toen hij een tijdje mijn frees leende! Deze is dunner dan de rechtse en je kunt er kleinere cirkeltjes mee maken. Ik heb hem gister voor het eerst geprobeerd, en hij werkt uit de kunst. Op deze manier wil ik wel vaker mijn spulletjes uitlenen! 8)

Geplaatst: di 26 feb 2008, 14:37
door mipo
Weet je al meer Meanman64 ?

Geplaatst: di 26 feb 2008, 15:01
door meanman64
mipo schreef:
Weet je al meer Meanman64 ?
Ga nu donderdag voor het eerst na 3 maanden weer aan het werk.Zoals mijn geleider nu is zal het geen probleem zijn om ze te laten maken voor een prikje of het moet in rvs zijn.Bij de mijne moet ik kijken of het beter is om met 2 geleiding stangen te werken of met een soort klem om de freeszool beneden te houden als dat echt nodig zou zijn.

Geplaatst: vr 07 mar 2008, 16:43
door meanman64
Ik heb gisteren mijn cirkel geleider gebruikt en weet nu waar ik moet op letten bij de volgende die ik ga maken.Graag had ik ook geweten met welke diktes van hout er zoal gewerkt word zo weet ik welke optionele onderdelen ik erbij moet doen.

Geplaatst: vr 07 mar 2008, 17:19
door Henkjan
12, 18, 25 mm

Geplaatst: vr 07 mar 2008, 17:27
door mipo
Super dat je ermee aan de gang bent Meanman, maar een serieus alternatief, wat mij betreft, is de circle jig die bij Parts Express te verkrijgen is.
Moet alleen nog uitzoeken of ie past op mijn Bosch.

Geplaatst: wo 26 mar 2008, 7:10
door meanman64
Sorry jongens dat het allemaal zo lang duurt.Na mijn periode van gips en terug aan het gaan werd ik door de bedrijfsdokter terug naar huis gestuurd omdat het allemaal nog niet genezen was.
Vandaag terug mijn eerste werkdag en nu kan ik eindelijk verder doen :wink:
Wat betreft de cirkel geleiding van Parts express dat ziet er ook netjes uit.Dat ga ik ook eens nader bekijken.

Patrick

Geplaatst: wo 26 mar 2008, 8:09
door mipo
Hey Patrick

Power buy sluit 29 maart om 20.00 !

Gr Max