Domein onbereikbaar gemaakt.
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
-
Sander
- Voormalige hoster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: za 12 mar 2005, 0:23
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Er is gisteren een meeting geweest vanuit audiforum, met als gevolg dat nu 300 man als een gek de site liggen te bezoeken.
Heb gisteren het forum al enkele uren uit de lucht gehaald omdat de server (en de andere sites) not amused waren. Vandaag is de nieuwe bak bijgeplaatst, DB van audiforum wordt zowieso daar vanavond opgeplaatst, zou de boel al een stuk moeten bedaren.
Heb gisteren het forum al enkele uren uit de lucht gehaald omdat de server (en de andere sites) not amused waren. Vandaag is de nieuwe bak bijgeplaatst, DB van audiforum wordt zowieso daar vanavond opgeplaatst, zou de boel al een stuk moeten bedaren.
Het spreekwoord luidt :
Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken.
Wat doen we met z'n allen : zeuren dat de site niet of minder bereikbaar is.Terwijl dit door een aantal liefhebbers in de lucht gehouden wordt, ons eigenlijk niets kost etc Beetje jammer!!
Ik vind een beetje (veel )waardering voor degenen die deze site in de lucht houden zeker meer op z'n plaats
Hulde
Martin
Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken.
Wat doen we met z'n allen : zeuren dat de site niet of minder bereikbaar is.Terwijl dit door een aantal liefhebbers in de lucht gehouden wordt, ons eigenlijk niets kost etc Beetje jammer!!
Ik vind een beetje (veel )waardering voor degenen die deze site in de lucht houden zeker meer op z'n plaats
Martin
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Geus, je doet net alsof wij een gegeven paard in de bek kijken, en ik wil me daar zeer stellig van distantiëren!!!
Sander weet ook wel dat het runnen van een server geen easy-peasy job is. Mijn buurjongens hebben er na weken pas een draaien, een quad-xeon met enkele terabytes aan de snelste scsi schijven (ja, deze komen uit de ultrasnelle medische sector, sneller bestaat niet voor end-users as we speak) met verschillende virtuele serverstation via een SSL verbinding verbonden met het www, en dat zijn zéér handige jongens als het gaat om pc/server/software kan ik je wel vertellen.
Van de andere kant, denk ik dat sander graag feedback wil over zijn server. Anders loopt straks alles vast zonder dat ie het heeft zien aankomen. En eerlijk gezegd is de laatste tijd het forum wel vaker uit de lucht of extreem traag, en dat is wat we hier bespreekbaar maken. Als het niet veranderd kan worden, dan hebben we gewoon pech. Als het wel veranderd kan worden is dat natuurlijk een zeer goede zaak! en zoals ik het nu zie is ie flink aan het sleutelen en ik verwacht niet anders dan dat er straks weer net zo'n stabiele server is dan er is geweest vanaf het begin van dit forum. En daarvoor zijn we hem zeer dankbaar.
maar aub geen reactie's meer als gegeven paarden, moet blij zijn met, en meer van dat soort populaire kreten. Graag opbouwende reply's waar sander iets mee kan.
Nu is het hem duidelijk dat als het audiforum flink van leer trekt (
) dat de server (te?) flink word belast.
Wowly
Sander weet ook wel dat het runnen van een server geen easy-peasy job is. Mijn buurjongens hebben er na weken pas een draaien, een quad-xeon met enkele terabytes aan de snelste scsi schijven (ja, deze komen uit de ultrasnelle medische sector, sneller bestaat niet voor end-users as we speak) met verschillende virtuele serverstation via een SSL verbinding verbonden met het www, en dat zijn zéér handige jongens als het gaat om pc/server/software kan ik je wel vertellen.
Van de andere kant, denk ik dat sander graag feedback wil over zijn server. Anders loopt straks alles vast zonder dat ie het heeft zien aankomen. En eerlijk gezegd is de laatste tijd het forum wel vaker uit de lucht of extreem traag, en dat is wat we hier bespreekbaar maken. Als het niet veranderd kan worden, dan hebben we gewoon pech. Als het wel veranderd kan worden is dat natuurlijk een zeer goede zaak! en zoals ik het nu zie is ie flink aan het sleutelen en ik verwacht niet anders dan dat er straks weer net zo'n stabiele server is dan er is geweest vanaf het begin van dit forum. En daarvoor zijn we hem zeer dankbaar.
maar aub geen reactie's meer als gegeven paarden, moet blij zijn met, en meer van dat soort populaire kreten. Graag opbouwende reply's waar sander iets mee kan.
Nu is het hem duidelijk dat als het audiforum flink van leer trekt (
Wowly
Ehm, phpbb draait toch gewoon met een mysql of postgres database? 1GB is wel veel, maar zowel mysql en postgres laten zich aardig optimaliseren voor dit werk. Vooral de autonome optimizer van mysql is ideaal. Ik weet niet of de database op een aparte bak draait, maar anders zou je daar freebsd op kunnen overwegen, dat is een stuk sneller nog dan linux.
Hier thuis rommelen we met een database voor een groot netwerk, dat is een plain text database van 1,5GB met zo'n 3 miljoen entries. Daarin zoeken werkt alleen super als de database op een freebsd bak staat. Dat is op dit moment "maar" een dual p3 1ghz met 1 gb ram...
Hier thuis rommelen we met een database voor een groot netwerk, dat is een plain text database van 1,5GB met zo'n 3 miljoen entries. Daarin zoeken werkt alleen super als de database op een freebsd bak staat. Dat is op dit moment "maar" een dual p3 1ghz met 1 gb ram...
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Sander doelt misschien op de basic tabel-structuur zoals door PhpBB wordt gehanteerd, en wellicht ook de wijze waarop de data benaderd wordt. Wat dat betreft blinkt PhpBB gewoon niet uit in performance.
In het verleden gebruikte ik bewust 120 MHz testservers i.c.m. NT4 om de performance van serverside applicaties op de proef te stellen. Een vers geinstalleerde PhpBB draaide al niet soepel, en werd al ras zo traag als dikke drek. SMF draaide echter als een tierelier, en zelfs toen de database tot 0.8 GB was gegroeid trad hooguit een lichte (zeer acceptabele) vertraging op als de search-functie driftig werd gebruikt. Het kan dus beslist anders.
--
BTW: het forum lijkt weer top te presteren. Klasse!
In het verleden gebruikte ik bewust 120 MHz testservers i.c.m. NT4 om de performance van serverside applicaties op de proef te stellen. Een vers geinstalleerde PhpBB draaide al niet soepel, en werd al ras zo traag als dikke drek. SMF draaide echter als een tierelier, en zelfs toen de database tot 0.8 GB was gegroeid trad hooguit een lichte (zeer acceptabele) vertraging op als de search-functie driftig werd gebruikt. Het kan dus beslist anders.
De gebruikte hardware zegt eigenlijk niet zoveel. M.i. is met name de efficientie van de gebruikte software bepalend voor de benodige performance van de server(s). Ter illustratie: bij de luchtmacht hebben we eens een PII/350 als database- server ingericht om de bevoorrading van werkplaatsen te koppelen. Hiermee hebben de vliegvelden jarenlang proefgedraaid alvorens het officieel werd goedgekeurd en onderdeel werd van een complexer systeem. Je kan je wel indenken dat dit geen kleine databases zijn geweest, dus op zich kan MySQL heel wat aan.MidiMaze schreef:Hier thuis rommelen we met een database voor een groot netwerk, dat is een plain text database van 1,5GB met zo'n 3 miljoen entries. Daarin zoeken werkt alleen super als de database op een freebsd bak staat. Dat is op dit moment "maar" een dual p3 1ghz met 1 gb ram...
--
BTW: het forum lijkt weer top te presteren. Klasse!
