MOX vs Cement
Moderator: Beheerdersteam
Even een stukje ervaring met mijn eigen Scanspeak 2905/9500: ik heb hier ook een spanningsdeler inzitten met MOX weerstanden en heb beslist geen oplopende curve. Tenzij Hans bedoelt dat het alleen om de meting gaat bij een serie weerstand.
Aan de andere kant heb ik indertijd de waarde van de serieweerstand uit 2 parallel weerstanden opgebouwd zoals Sander omschrijft.
Verder heb ik op een gegeven moment bij de simulatie de weerstand waarden bepaald door spoelen in te voeren i.p.v. weerstanden.
Hierbij dan de weerstand waarde verhoogd en de inductie waarde naar 0,01 mH en uiteindelijk ben ik uitgegaan van die verkregen curve en naar "smaak" ge-finetuned.
Aan de andere kant heb ik indertijd de waarde van de serieweerstand uit 2 parallel weerstanden opgebouwd zoals Sander omschrijft.
Verder heb ik op een gegeven moment bij de simulatie de weerstand waarden bepaald door spoelen in te voeren i.p.v. weerstanden.
Hierbij dan de weerstand waarde verhoogd en de inductie waarde naar 0,01 mH en uiteindelijk ben ik uitgegaan van die verkregen curve en naar "smaak" ge-finetuned.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
4weg: bedankt voor het delen van je ervaring.
De oplopende curve krijg je volgens mijn berekening alleen als je een vrij grote serie-weerstand gebruikt (bij grote tweeter-zelfinductie). Als je een compleet L-pad hebt, "ziet" de tweeter een lagere impedantie, waardoor het oplopen minder is.
Handige manier van simuleren trouwens.
Heb jij nu dan ook in jouw filter in serie met de MOX een zelfinductie zitten?
De oplopende curve krijg je volgens mijn berekening alleen als je een vrij grote serie-weerstand gebruikt (bij grote tweeter-zelfinductie). Als je een compleet L-pad hebt, "ziet" de tweeter een lagere impedantie, waardoor het oplopen minder is.
Handige manier van simuleren trouwens.
Heb jij nu dan ook in jouw filter in serie met de MOX een zelfinductie zitten?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 25 jul 2007, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Hans, eerlijkheidshalve moet ik je zeggen dat ik me daar nooit mee bezig heb gehouden dus ook geen daadwerkelijke bijdrage aan je topic kan leveren.
In de tijd dat ik met de filtersimulatie aan de gang ging heb ik hierover wat dingen in mijn oor gefluisterd gekregen door iemand die werkzaam was/is op de afdeling semi-conductors in Nijmegen waar hij zich bezig hield met o.a. de class D versterkers en zelf ook met filtering aan de gang was. Via een andere weg werd dit bevestigd en daarom toen het idee om i.p.v. met weerstanden eens te gaan simuleren met spoelen en hun inductie en weerstand waarden.
Verder is het wel zo dat het hele filter volledig 18 dB LR All Pass is, opgebouwd is met luchtspoelen en tin-folie condensatoren, en de Scanspeak ook nog een sperkring in de signaalweg heeft.
Dus alles wat ik weet is gebaseerd o.b.v. die tips en simulaties en heb dit nooit na gemeten maar ben daarna gewoon op m´n gehoor af gegaan.
Groet,
Maarten
In de tijd dat ik met de filtersimulatie aan de gang ging heb ik hierover wat dingen in mijn oor gefluisterd gekregen door iemand die werkzaam was/is op de afdeling semi-conductors in Nijmegen waar hij zich bezig hield met o.a. de class D versterkers en zelf ook met filtering aan de gang was. Via een andere weg werd dit bevestigd en daarom toen het idee om i.p.v. met weerstanden eens te gaan simuleren met spoelen en hun inductie en weerstand waarden.
Verder is het wel zo dat het hele filter volledig 18 dB LR All Pass is, opgebouwd is met luchtspoelen en tin-folie condensatoren, en de Scanspeak ook nog een sperkring in de signaalweg heeft.
Dus alles wat ik weet is gebaseerd o.b.v. die tips en simulaties en heb dit nooit na gemeten maar ben daarna gewoon op m´n gehoor af gegaan.
Groet,
Maarten
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
mag ik daaruit verstaan dat een spanningsdeler een vlakker verloop geeft en dus een beter alternatief is op een serieweerstand.jeroen_d schreef:Dit is wat Hans bedoelt, je ziet gewoon de tweeter impedantie in milde vorm terug. Indien je rechtstreeks via een weerstand aanstuurt krijg je onderstaande overdracht op de tweeterklemmen. Met een weerstand parallel over de tweeter zoals in een L-pad gaat dit effect voor een deel verloren.
Of mag je dat niet zo veralgemenen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Feitelijk wel, als je een l-pad (serie en parallel weerstand) monteert krijg je én een vlakkere impedantie curve én een rendementsaanpassing, daarnaast wordt 't uitslingergedrag van de tweeter beter omdat er direct een weerstand achter zit die de uitslingering dempt.mag ik daaruit verstaan dat een spanningsdeler een vlakker verloop geeft en dus een beter alternatief is op een serieweerstand.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Ed, was het maar zo simpel.
Met een L-pad i.p.v. alleen een serie-R kun je mogelijk zonder extra L in serie af. Met uitsluitend een serie R krijg je (bij een tweeter met grotere Le) eerder behoefte aan een compensatie-L. Tenzij je natuurlijk de tweeter naar het hoog toe iets wilt laten oplopen.
Wat de vlakheid betreft heb je in zijn algemeenheid wel gelijk.
En dan heb je nog het verschil in impedantie dat je high-pass filter ziet. Uitsluitend een serie-R geeft een hogere impedantie voor je filter, waardoor de C's kleiner moeten worden en de L's groter. Zo kan je trouwens ook sturen naar een waarde van een mooie C Of L) die je nog hebt liggen.
Stap1: L-pad ontwerpen (op basis van sensitivity tweeter en mid) met ingangsimpedantie van bijv. 8 ohm.
Stap2: high pass ontwerpen. Kijken welke C en L-waarden er uit rollen.
Stap3: kijken welke C-waarde (of L) je in huis hebt.
Stap4: kijken met welke factor C(of L) groter of kleiner moet worden.
Stap 5: met die factor impedantie van L-pad aanpassen (verzwakking gelijk houden)
Stap 6: met nieuw L-pad high-pass redesignen (+ simuleren)
Met een L-pad i.p.v. alleen een serie-R kun je mogelijk zonder extra L in serie af. Met uitsluitend een serie R krijg je (bij een tweeter met grotere Le) eerder behoefte aan een compensatie-L. Tenzij je natuurlijk de tweeter naar het hoog toe iets wilt laten oplopen.
Wat de vlakheid betreft heb je in zijn algemeenheid wel gelijk.
En dan heb je nog het verschil in impedantie dat je high-pass filter ziet. Uitsluitend een serie-R geeft een hogere impedantie voor je filter, waardoor de C's kleiner moeten worden en de L's groter. Zo kan je trouwens ook sturen naar een waarde van een mooie C Of L) die je nog hebt liggen.
Stap1: L-pad ontwerpen (op basis van sensitivity tweeter en mid) met ingangsimpedantie van bijv. 8 ohm.
Stap2: high pass ontwerpen. Kijken welke C en L-waarden er uit rollen.
Stap3: kijken welke C-waarde (of L) je in huis hebt.
Stap4: kijken met welke factor C(of L) groter of kleiner moet worden.
Stap 5: met die factor impedantie van L-pad aanpassen (verzwakking gelijk houden)
Stap 6: met nieuw L-pad high-pass redesignen (+ simuleren)
