helder verhaal keesaudiomanics schreef:Het probleem van deze materie is dat veel kabelfabrikanten allerlei mooie (vaak dubieuze) fenomenen aanhalen en een even dubieus verhaal ophangen waarom hun veel duurdere kabels zo goed zijn.
Om ons daar niet ook schuldig aan te maken doe ik het tegenovergestelde:
Koolstof geleidt een stuk slechter dan de meeste metalen en het is dus eigenlijk gewoon een kl*te kabel...
De steeds groter wordende groep koolstofaanhangers, die vinden dat koolstof beter klinkt zijn allemaal gek (op geluid waarschijnlijk)
Kort door de bocht: Beleef de kabel zoals hij is zonder enig hypothetisch geleuter. De prijs is er niet naar... Als je het zelf maar maakt.. Van den Hul vraagt voor een metertje koolstof toch al gauw 100 euro. Die prijs wordt gerechtvaardigd door mooie verhalen en een goede naam. Punt uit.
Misschien zijn die kabels fractioneel beter dan de veeeeel goedkopere zelfbouwproducten maar misschien ook niet.
Van den Hul gebruikt nog steeds kunsstoffen als isolatie, Wel is hij er van overtuigd gelukkig dat je niet alle kunsstoffen kunt gebruiken. Maar als je de isolatie ook kunt maken zonder kunsstoffen of tenminste PTFE teflon, ben je helemaal spekkoper.
Ik ga dus ook geen effort meer steken in wetenschappelijk bewijzen waarom de ene kabel beter klinkt dan de andere... Dat is toch een verloren zaak. De mensen die Breem-aanhanger willen blijven en het verschil niet (willen) horen, blijven toch bij hun standpunt.. Lekker laten zo..
Kees
test DIY Carbon interlink
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
@ tifosi
un altro tifoso del carbone
ciao, simon
Leuk om te horen dat het goed bevalt!!Ik heb zelf na aanleiding van deze topic ook een koolstofvezel interlink gemaakt en kan bovenstaande beamen ik heb exact dezelfde ervaring opgedaan.
Wat ook bij mij opviel van dat de vocals groter werden afgebeeld zo groot dat ze gelijkend zijn aan jezelf daardoor ontstaat het gevoel en beleving dat de vocalist voor je staat.
un altro tifoso del carbone
ciao, simon
Koolstofvezel in de vliegtuigbouw.....
In de vliegtuigbouw worden de koolstofvezels niet alleen gebruikt voor vleugel- of constructie- delen maar ook voor bliksem afleiding. Hiervoor is speciale metaal ge-coate koolstofvezel ontwikkeld. Deze wordt verlijmd met zilver epoxy (90% zilver!!) Het nadeel is dat bij interlinks voor audio signaal je dan dus heel veel overgangen krijgt van verschillende 'metalen' cq koolstof: 1 maal koolstof-metal coating;1 maal metal coating-zilver epoxy;1 maal zilver epoxy ; naar bescherming van de kabeleidhuls van zilver/goud of zink/tin of allerlei andere mengsels; 1 maal bescherming kabeleindhuls naar soldeer; en tenslotte ; soldeer naar cinch plug.....Gevoels matig gaan mijn haren meteen recht overeind staan als zoveel verschillende metalen of geleiders met elkaar in contact zijn. Als je het periodiek systeem in de gaten houdt kan dit ook niet goed gaan! allemaal 'batterijen'! en verstoring van het signaal.
Wel overweeg ik nog eens te proberen om ongecoatte koolstofvezel met zilver epoxy aan verzilverde kabeleindhulzen te 'lijmen' en dan aan de plug solderen....liefst dan weer verzilverde plug.....Echter mijn ervaring met zilver is
.....
Het mooiste zou dus zijn alles koostof....van vezel tot plug en natuurlijk ook op de versterker......Beetje onhaalbaar denk ik
In de vliegtuigbouw worden de koolstofvezels niet alleen gebruikt voor vleugel- of constructie- delen maar ook voor bliksem afleiding. Hiervoor is speciale metaal ge-coate koolstofvezel ontwikkeld. Deze wordt verlijmd met zilver epoxy (90% zilver!!) Het nadeel is dat bij interlinks voor audio signaal je dan dus heel veel overgangen krijgt van verschillende 'metalen' cq koolstof: 1 maal koolstof-metal coating;1 maal metal coating-zilver epoxy;1 maal zilver epoxy ; naar bescherming van de kabeleidhuls van zilver/goud of zink/tin of allerlei andere mengsels; 1 maal bescherming kabeleindhuls naar soldeer; en tenslotte ; soldeer naar cinch plug.....Gevoels matig gaan mijn haren meteen recht overeind staan als zoveel verschillende metalen of geleiders met elkaar in contact zijn. Als je het periodiek systeem in de gaten houdt kan dit ook niet goed gaan! allemaal 'batterijen'! en verstoring van het signaal.
Wel overweeg ik nog eens te proberen om ongecoatte koolstofvezel met zilver epoxy aan verzilverde kabeleindhulzen te 'lijmen' en dan aan de plug solderen....liefst dan weer verzilverde plug.....Echter mijn ervaring met zilver is
Het mooiste zou dus zijn alles koostof....van vezel tot plug en natuurlijk ook op de versterker......Beetje onhaalbaar denk ik
Beste Simon,doppedoos schreef:.....Het nadeel is dat bij interlinks voor audio signaal je dan dus heel veel overgangen krijgt van verschillende 'metalen' cq koolstof: 1 maal koolstof-metal coating;1 maal metal coating-zilver epoxy;1 maal zilver epoxy ; naar bescherming van de kabeleidhuls van zilver/goud of zink/tin of allerlei andere mengsels; 1 maal bescherming kabeleindhuls naar soldeer; en tenslotte ; soldeer naar cinch plug.....Gevoels matig gaan mijn haren meteen recht overeind staan als zoveel verschillende metalen of geleiders met elkaar in contact zijn. Als je het periodiek systeem in de gaten houdt kan dit ook niet goed gaan! allemaal 'batterijen'! en verstoring van het signaal.
Op gevaar af je nu helemaal in het verdriet te storten........
Heb je wel eens bedacht hoeveel contact-overgangen er in zelfs een simpele buizenversterker zitten?
Laten we eens aannemen dat je met 1 triode een versterker zou maken:
Van de ingangspluggen, soldeer, kabel, soldeer, pootje potmeter (met tinlaagje), overgang naar koolbaan, de koolstof loper, overgang naar loperhouder, overgang op draaicontact van loperhouder naar middenpen, pootje middenpen (met tincoating), soldeer, draadje, soldeer, roosterpen buishouder (onbestemde metaalsoort met tinlaagje), buispen, gepuntlaste verbinding naar rooster, anode (pisbakkenstaal), verbinding van anode naar anodepen, dan anodeaansluiting buishouder (met tincoating), soldeer, draadje, soldeerpen uitgangstrafo, trafodraad (welke vage kopersoort zouden ze voor die honderden meters eigenlijk hebben gebruikt? Vast geen zilver of OFC.....), dan weer een draadsteun, soldeer, draad naar de uitgangsbussen, soldeer, verguld iets, misschien wel vernikkeld ook, en dan klem je aan de andere kant je speakerdraadje eronder.......
Zwijg ik nog maar van weerstanden, want pootje van pisbakkenijzer (vertind), gepuntlast op busje van weetikwat, waartussen een stukje carbon zit geklemd, aan de andere kant precies zo, en weer terug......
Op een printplaat komen er nog 2 verbindingen per weerstand bij......
En condensatoren........zwijg daar maar helemaal van, zeker als er een DC polarisatie overheen staat........
Ergo: vergeef me bovenstaande overdrijving, maar ik denk dat je op deze manier aardig neurotisch kan worden.
Kan nooit de bedoeling zijn van audio zelfbouw...........vergeet de muziek niet alsjeblieft!
Sander
, Natuurlijk, je hebt bijna gelijk! je (zoals je al zegt) overdrijft een beetje
Ik benader het van de ingangs kant uit van de versterker....tuurlijk ga je vanaf je ingang (al dan niet via een input selector) naar je stappenschakelaar (voor het volume) naar je ingansversterker buis. Dat is het dan wel dacht ik zo? Hierna heb je het dus versterkt en dan is het signaal iets 'steviger'.
Dan kun je het inderdaad hebben over al die verbindingen die je opsomt.
Mijns inziens is elke Extra (lees; onnodige) verbinding, er 1 te veel. M.a.w. ; voorkomen is beter dan genezen. Is dat niet de simpelste weg naar benadering van het 'ideale' ?? het weglaten van zo veel mogelijk ingebouwde fouten....
Ik wil ook niet weten wat voor een weg de verbinding naar uitgangs pluggen van mijn cd speler vanaf het daadwerkelijke signaal hebben moeten afleggen..... maar ik weet zeker dat als de verbinding 'goed' is tussen cd speler en versterker , dit toch beter is dan als de verbinding 'slecht' is.
Dit is een kwestie van benadering of bijna filosofie denk ik
het houdt me in ieder geval aan het denken (en van de straat)
je hebt het verder over 'potmeter??? (heb je wel eens geprobeerd een potmeter in je versterker te bouwen?) dan weet je in ieder geval wat er uit moet!
Groet, simon
Dan kun je het inderdaad hebben over al die verbindingen die je opsomt.
Mijns inziens is elke Extra (lees; onnodige) verbinding, er 1 te veel. M.a.w. ; voorkomen is beter dan genezen. Is dat niet de simpelste weg naar benadering van het 'ideale' ?? het weglaten van zo veel mogelijk ingebouwde fouten....
Ik wil ook niet weten wat voor een weg de verbinding naar uitgangs pluggen van mijn cd speler vanaf het daadwerkelijke signaal hebben moeten afleggen..... maar ik weet zeker dat als de verbinding 'goed' is tussen cd speler en versterker , dit toch beter is dan als de verbinding 'slecht' is.
Dit is een kwestie van benadering of bijna filosofie denk ik
het houdt me in ieder geval aan het denken (en van de straat)
je hebt het verder over 'potmeter??? (heb je wel eens geprobeerd een potmeter in je versterker te bouwen?) dan weet je in ieder geval wat er uit moet!
Groet, simon
Hangt helemaal van de impedanties af.doppedoos schreef:Sander, Natuurlijk, je hebt bijna gelijk! je (zoals je al zegt) overdrijft een beetje
Ik benader het van de ingangs kant uit van de versterker....tuurlijk ga je vanaf je ingang (al dan niet via een input selector) naar je stappenschakelaar (voor het volume) naar je ingansversterker buis. Dat is het dan wel dacht ik zo? Hierna heb je het dus versterkt en dan is het signaal iets 'steviger'.
Als je in GKS op de anode uitgaat, ben je relatief hoogohmig bezig en worden verbindingen juist belangrijk.
En ook daar zitten uitgerekend die vermaledijde condensatoren.......
Dan resoluut de pluggen weglaten en de kabels rechtstreeks aan de roosters van de ingangsbuizen solderen.Dan kun je het inderdaad hebben over al die verbindingen die je opsomt.
Mijns inziens is elke Extra (lees; onnodige) verbinding, er 1 te veel. M.a.w. ; voorkomen is beter dan genezen. Is dat niet de simpelste weg naar benadering van het 'ideale' ?? het weglaten van zo veel mogelijk ingebouwde fouten....![]()
Ook geen gridstoppers gebruiken!
Liever oscillaties dan de gedachte an een extra materiaal-overgang!
In de CD speler is het gebeuren na de I/V converter lekker laagohmig, ik zou me eerder (maar dan ook echt) zorgen maken over wat er bij en vanaf je element/armbedrading gebeurt, en vandaar naar de RIAA trap.Ik wil ook niet weten wat voor een weg de verbinding naar uitgangs pluggen van mijn cd speler vanaf het daadwerkelijke signaal hebben moeten afleggen..... maar ik weet zeker dat als de verbinding 'goed' is tussen cd speler en versterker , dit toch beter is dan als de verbinding 'slecht' is.
Dat is wat mij betreft de enige plaats waar je echt over bedrading en contact-overgangen moet nadenken.
Inderdaad, maar er zijn behandelingen voor hoor.Dit is een kwestie van benadering of bijna filosofie denk ik
het houdt me in ieder geval aan het denken (en van de straat)
je hebt het verder over 'potmeter??? (heb je wel eens geprobeerd een potmeter in je versterker te bouwen?) dan weet je in ieder geval wat er uit moet!
Groet, simon
Oh ja, potmeters zijn een uitvinding van den Duivel.
Vergeleken met de standaard serie-stappenschakelaars, waar als je een beetje beneden in je bereik zit, minstens 20 contact-overgangen en weerstanden in je signaalweg zitten, is zelfs een Alps, Noble of P&G de dood voor je geluid.
H-ladders zijn dan nog het beste, maar dat vereist weer van die lastige 4 deks schakelaars.
Een betere optie vind je dan in zoiets als de relaisprint van Jos van Eijndhoven, wat heel gemakkelijk ook zelf is te bouwen.
Ik ben erg laf van nature en gebruik Noble potmeters.
De WK versterker klinkt dan ook nergens naar, maar gelukkig maakt de enorme vervorming van het ontwerp dat je van die potmeter niet zo veel meer hoort.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
KT88 schreef:Ook geen gridstoppers gebruiken!
Liever oscillaties dan de gedachte an een extra materiaal-overgang!
Kun je je nog herinneren hoe verschrikkelijk laag-ohmig die Audion was aan de ingang (alleen een iPod kon dat ding nog een beetje uitsturen)
Daar zit nu overal koolstof tussen .. best wel friemelen om die in die mini-xlr plugjes te krijgen.. Beter geen plug natuurlijk, maar je moet af en toe ook eens verhuizen of de zaak meenemen naar een luisterdag...
Maar ik krijg het gelukkig nog steeds redelijk uitgestuurd..
(geluiddruk zat dus
Kees
Dat bedacht ik me later ook ja.audiomanics schreef:Een koolstof kabel die tevens dienst doet als gridstopper
![]()
Tamelijk briljant, eigenlijk.
Geluidsdruk zit bij jou wel goed ja!Kun je je nog herinneren hoe verschrikkelijk laag-ohmig die Audion was aan de ingang (alleen een iPod kon dat ding nog een beetje uitsturen)
Daar zit nu overal koolstof tussen .. best wel friemelen om die in die mini-xlr plugjes te krijgen.. Beter geen plug natuurlijk, maar je moet af en toe ook eens verhuizen of de zaak meenemen naar een luisterdag...
Maar ik krijg het gelukkig nog steeds redelijk uitgestuurd..
(geluiddruk zat dus)
Kees
Overigens ben ik al weer geruime tijd bezig op het glibberige pad der halfgeleiders, mijn huidige "voorversterker" (is eigenlijk een actief filter met een extra FR uitgang) zou hem wel aan kunnen sturen.
Wat ik wel weer gek vind is dat je met die koolstofkabels *nog* weer een extra materiaal-overgang introduceert (met een beetje kwade wil zelfs twee, nl. ook die van de adereindhulsjes).
Blijkbaar gaat de theorie van simpelheid en zo weinig mogelijk verschillende overgangen niet op als de materialen "kloppen"........
Het blijft boeiende, maar moeilijke materie.
Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik nog lang niet zover ben dat ik me over kabels druk moet gaan maken, zolang de electronica nog niet op orde is.
En nog eerlijker gezegd ben ik ook wel een beetje bang dat jullie allemaal nog gelijk hebben ook, en dat je het wel degelijk hoort.....
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Boeiend zeker, niet moeilijkKT88 schreef:[...]
Het blijft boeiende, maar moeilijke materie.
Aha, je schuift het voor je uit. 1 advies: als je er wel aan toe bent, hoef je je ook niet druk te maken.KT88 schreef:Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik nog lang niet zover ben dat ik me over kabels druk moet gaan maken, zolang de electronica nog niet op orde is.
Horen zul je het zeker. Wedden?KT88 schreef:En nog eerlijker gezegd ben ik ook wel een beetje bang dat jullie allemaal nog gelijk hebben ook, en dat je het wel degelijk hoort.....![]()
Groet,
Jacco
Als jij dat nu ook al gaat zeggen.............dekkersj schreef:Horen zul je het zeker. Wedden?KT88 schreef:En nog eerlijker gezegd ben ik ook wel een beetje bang dat jullie allemaal nog gelijk hebben ook, en dat je het wel degelijk hoort.....![]()
KT rommelt wat in de schuur op zoek naar ouwe bougiekabels.......
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Dat zou inderdaad te gek voor woorden zijn.Marp schreef:Vanwaar die verbazing? Verschil horen staat er toch los van of je dat ook zou willen gebruiken? Het zou me pas verbazen als Jacco een dergelijke kabel ook in zijn installatie opnam om er voortaan naar te luisteren.
Maarre, verschillen hoor ik ook. Ik weet alleen voor mezelf dat ik ze me inbeeld en er verder geen punt van maak. That's the difference.
Groet,
Jacco
Voor de leden niet op audiofreaks komen (ik heb daar ook eenzelfde draadje opgestart), ik heb dit kabel nu bij 2 andere personen laten beluisteren en beidde komen met dezelfde conclusie, er werd zelfs gezegd dat er iets bij kwam dat moeilijk te omschrijven is.
Hij omschreef het als volgt; het lijkt dat je van een hele drukke straat in een grote kathedraal komt waar je de rust en de ruimte voelt, hoort en ervaart, of vanuit een stille ruimte de natuur in loopt.
Deze laatste persoon legt zijn geliefde Siltech aan de kant omdat hij dit kabel mooier vindt klinken en zeker iets toevoegt dat voorheen verborgen bleef of onder sneeuwde in het geheel
Dus ja het is een geweldig mooi DIY kabel geworden en ben er zeer tevreden mee zeker nadat ik voor de massa een zilverdraad hebt gebruikt.
Voor zo weinig centjes zo prachtige interlink daar doen we het voor
Hij omschreef het als volgt; het lijkt dat je van een hele drukke straat in een grote kathedraal komt waar je de rust en de ruimte voelt, hoort en ervaart, of vanuit een stille ruimte de natuur in loopt.
Deze laatste persoon legt zijn geliefde Siltech aan de kant omdat hij dit kabel mooier vindt klinken en zeker iets toevoegt dat voorheen verborgen bleef of onder sneeuwde in het geheel
Dus ja het is een geweldig mooi DIY kabel geworden en ben er zeer tevreden mee zeker nadat ik voor de massa een zilverdraad hebt gebruikt.
Voor zo weinig centjes zo prachtige interlink daar doen we het voor
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
DAT klinkt interessant! mocht je een aantal meters van dat spul voor niet al te gek veel geld kunnen krijgen dan heb ik zeker interesse!dove schreef:zoals bekend misschien maak ik soms gebruik van wat zakelijke contacten bij AirFrance/KLM Technische Dienst: zij maken soms gebruik van spul dat heet ElectriPonix, een geleidende kunststof datakabel van ElectriPlast basismateriaal
wellicht een optie voor de carbon-kabel bouwers ?? het lijkt MI veelbelovend, en zou zelf geïnteresseerd zijn in een test-kabel ...
Petter
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Bestaat de mogelijkheid ook om een setje van die kabels eens in bruikleen te krijgen?? Voor dat geld koop ik ze toch niet maar het is wel leuk om eens te luisteren of ze nog meer met geluid doen dan mijn geliefde koolstofvezelkabeltjes van ca 10 euro..
Ik zou ook voor geen geld het risico willen nemen om dergelijke waar van Bucarest naar Willemstad te laten sturen... wedden dat ze ergens bij een frauduleuze douanebeambte blijven liggen..(ik heb toch al een schurftige hekel aan die tak van bedrijfsvoering, maar dat is mijn ervaring ..)
Kees
Ik zou ook voor geen geld het risico willen nemen om dergelijke waar van Bucarest naar Willemstad te laten sturen... wedden dat ze ergens bij een frauduleuze douanebeambte blijven liggen..(ik heb toch al een schurftige hekel aan die tak van bedrijfsvoering, maar dat is mijn ervaring ..)
Kees
