De perfecte TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

weidok schreef:
Afbeelding

8)
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Hoge aaibaarheids factor voor als je in je midlifecrisis zit maar wel een beetje duuuuuuuur.....
sietse

Bericht door sietse »

Inderdaad, de KEF B139 was ook in 1975 ook al een vlakke woofert. Heb ik even zitten opzoeken.

Enne, d'r gaat vooralsnog niks kriebelen Henri. Wel leuke dingen en de prijs valt me mee, maar ze zijn een beetje omvangrijk lijkt me.
Kijk, vrede op aarde thuis is ook wel........ :) want naar je stereotje luisteren onder een brug of zo..... ? :(
Henri1

Bericht door Henri1 »

sietse schreef:
Inderdaad, de KEF B139 was ook in 1975 ook al een vlakke woofert. Heb ik even zitten opzoeken.

Enne, d'r gaat vooralsnog niks kriebelen Henri. Wel leuke dingen en de prijs valt me mee, maar ze zijn een beetje omvangrijk lijkt me.
Kijk, vrede op aarde thuis is ook wel........ :) want naar je stereotje luisteren onder een brug of zo..... ? :(
Inderdaad....
Ik luisterde gisteren nog naar het nummer "Also Sprach Zachustra" (of zoiets) een opname van het label Telarc. Dacht dat de vloer van mijn appartementje het ging begeven.
Mijn TLS 50 II zouden 23Hz halen, de welfsels waren duidelijk in beweging.
Gelukkig is de bewoner boven mij op wintersport en de onderbuurvrouw is meer dan 80 jaar.....
sietse

Bericht door sietse »

ja ja Henri, je zou natuurlijk een overeenkomst met de buren kunnen sluiten waarbij ze even laten weten wanneer ze weg zijn. :D

Maar jongens, we hebben nu wel allerlei voorstellen maar nog steeds geen TL op de plank. Bij mij begint er iets te brubbelen tussen de oren voor een super in de huiskamer geintegreerde TL box waar, hoop ik dus, iedereen zich thuis in kan vinden, hoop ik dus, maar ik heb het nog niet helemaal voor ogen en weet ook nog niet of het qua labyrint wel is te doen.. :roll:
Daar zal ik es ff mee bezig, maar vandaag lukt dat niet. U hoort er nog van.
Ik zal uitgaan van een 12" woofer tenzij er een ander concreet voorstel komt.

Sietse
Henri1

Bericht door Henri1 »

Ik ben een beetje zitten tekenen maar weet niet hoe ik die tekening hier op het forum krijg.
Ik verdien nochtans deels mijn boterham met computers :-)

Henri
sietse

Bericht door sietse »

Henri schreef:
Ik ben een beetje zitten tekenen maar weet niet hoe ik die tekening hier op het forum krijg.
Ik doe het via Http://imagesheck.us In het testtopic afgekeken van Sark.

Die 12" bas zie ik van af, omdat daarmee, wat ik probeer te krijgen, de vrede in gevaar komt. Probeer het nu met 1 of 2 8" woofers.
Laatst gewijzigd door sietse op wo 05 jan 2005, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Henri1

Bericht door Henri1 »

Ik doe een poging !

Ik heb wat zitten zooien met Sietse zijn ontwerp en er een B&W achtige midden- en hoogsatteliet op geplaatst.
Ik had ook ideeën over een spiraalvormige lijn in een ronde kast. Dat is echter in hout moeilijk realiseerbaar... iemand misschien toch ervaringen of ideeën ?

Hier komt het :

Afbeelding

Henri

Tekening laadt niet...... kan iemand dat ding aan de praat krijgen ?
Laatst gewijzigd door Henri1 op di 04 jan 2005, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
SARK

Bericht door SARK »

De juiste URL is http://www.imageshack.us :wink:
richard

Bericht door richard »

Was deze TL al voorbij gekomen?
Je hebt er wel een grote, vooral hoge kamer voor nodig.

Afbeelding
robert
Mede-oprichter ZBA
Contacteer:

Bericht door robert »

Wanneer ik die link naar de afbeelding intik krijg ik de volgende melding:
The image “http://img149.exs.cx/img149/755/tl8aa.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
Weet je zeker dat die URL (link) klopt? Of is de foto kapot? Misschien had het een .png moeten zijn? Moeilijk te achterhalen wat precies de fout is. Heb overigens geen ervaring met imagecheck.

[Edit]
Nu wel :D

Hier is de foto, nu als .png. Het .jpg-bestand was als CMYK opgeslagen, mijn browser (Mozilla) kent dat niet...

Hier de foto:
Afbeelding
robert
Mede-oprichter ZBA
Contacteer:

Bericht door robert »

Nu ik hier toch aan het posten ben.. ;)

De ontwerpen die hier tot nu toe gezien heb, hebben alle een TL voor de 'laagste' driver. De tweeter / mid zit of in een aparte kamer, of samen in een kamer, maar dan als BR. Waarom niet alles in die TL-lijn?

Achtergrond hiervan is dat ik van plan ben om de optimo (Tony Gee) te bouwen waar de tweeter ook in de TL-lijn zit en niet een aparte kamer heeft.
michiel

Bericht door michiel »

De TL zal niets toevoegen en de midden en hoge tonen. Bij een tweeter al helemaal niet aangezien de meeste tweeters niet eens energie afstralen aan de achterkant van het apparaat.

Als je midden toners onbeschermt in de TL stopt kan deze last hebben van de drukwissel in de line. Dit komt de mid weergave niet ten goede.
Henri1

Bericht door Henri1 »

Ik heb die tekening in Adobe Illustrator gemaakt en toen opgeslagen als een 'jpg' bestand. Ik heb natuurlijk (dom) niet gekeken in welke modus hij stond ....

Vreemd, op m'n Apple wordt de afbeelding wel geladen, op mijn PC niet.

Ik leer bij.

Henri
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je ze gewoon als .gif op slaat kan iedere browser er mee overweg en wordt het plaatje ook nog eens 10x zo klein in Kb.

Al heel oude regel voor het maken van plaatjes voor het web: line-art als .gif en foto's met veel grijswaarden als .jpg (of .png)

Mooi ontwerp Robert maar wordt dat niet erg hoog?
Henri1

Bericht door Henri1 »

Ze worden niet zo vreselijk hoog.

Het is niet mijn ontwerp hoor, ik heb gewoon wat zitten experimenteren met Sietse zijn kasten.
Die maten zijn van toepassing, er komen alleen de midden en hoog 'kastjes' bij.
In totaal zo'n 20 cm hoger dan de kasten van Sietse dus zowat 1,35 meter.
Je kan er dan wel geen bloemetjes meer opzetten.

Henri
Rudy

Bericht door Rudy »

Klein opmerkingetje

als je met verschillende kastjes werkt, en je filtert je laag/mid tussen de 200..500Hz dan heb je ook verschillende baffle step *gevolgen* per driver, dit kan zowel positief als negatief zijn, maar ik zou ze toch effe van te voren simuleren als ik van jou was, want dit kan nare gevolgen hebben, eventueel aan de hand van je bsc simulaties effe je filterfrequentie aanpassen.

Als je het simpeler wilt houden met die bsc steek je hun in dezelfde behuizing dan de TL's, maar dan wel gescheiden van de woof's. Of maak de bovenste behuizing even breed dan de onderste.

En nog 1 klein dingetje, waarom plaats je je woofers niet dichter bij je mid ?

Rudy
sietse

Bericht door sietse »

Robert schreef:
De tweeter / mid zit of in een aparte kamer, of samen in een kamer, maar dan als BR. Waarom niet alles in die TL-lijn?
Volgens mij is dat BR alleen in mijn boxen zo, of ik heb iets gemist.
Snap ik het goed dat het plaatje van Robert de tekening is van Henri ?

Het zou best eens kunnen werken, maar het wordt een stevige belasting voor de versterker. Persoonlijk zou ik de kast zoveel hoger bouwen dat de BM en de tweeter er bij passen. Je zou in die ruimte achter deze units dan een filter kwijt kunnen. Mooie korte draden. En kan er een bloemetje op....

Ik zal overigens bij de volgende boxen de bas, de BM en de tweeter niet in lijn met elkaar zetten. Iets laten verspringen t.o.v. elkaar. Ik denk dat het de bundeling van het geluid tegen gaat waardoor de plaatsing van de boxen minder kritisch wordt. Denk ik..... :-k

Men zegt dat een TL niet kritisch is t.o.v. wanden en zo. Dat is niet helemaal waar, maar een klein beetje. Altans bij mij thuis scheelt 10 cm verder uit de hoek nog al wat. Vooral ten aanzien van het stereo beeld.
Dinobe

Bericht door Dinobe »

Newtronics heeft ze goedkoper 390 euro (model Sietse)
Zou je even een url kunnen posten van waar die te vinden zijn?
Ik vind er niet direct iets van... :?
sietse

Bericht door sietse »

Hallo Dinobe,

In K&T worden bouwsets aangeboden voor deze Newtronics boxen voor die prijs. Toen ik er aan begon was de toenmalige set twee keer zo duur.
Die set bestond uit drie bassen en een basmidden door Vifa speciaal vervaardigd voor deze boxen en een dome-tweeter van Scanpeak type 2904.
Dat was in 2000. Later kwam er opeens een goedkope versie waar ik verder niets van weet.
Dinobe

Bericht door Dinobe »

sietse

Bericht door sietse »

Ja, gevonden. Kijk bij K&T nr 2 van 2004 en zoek de Temperance.
salomon

Bericht door salomon »

Krijg je geen problemen met het feit dat de "line" niet even lang is voor alle vier de woofers?
richard

Bericht door richard »

salomon schreef:
Krijg je geen problemen met het feit dat de "line" niet even lang is voor alle vier de woofers?
Nee, de totale lengte van de lijn heeft een verhouding met de resonantiefrequentie van de woofers. Voor de woofer die het verst van de opening zit zal het TL effect het grootst zijn, de anderen profiteren er iets minder van.
Henri1

Bericht door Henri1 »

sietse schreef:
Robert schreef:
De tweeter / mid zit of in een aparte kamer, of samen in een kamer, maar dan als BR. Waarom niet alles in die TL-lijn?
Volgens mij is dat BR alleen in mijn boxen zo, of ik heb iets gemist.
Snap ik het goed dat het plaatje van Robert de tekening is van Henri ?

Het zou best eens kunnen werken, maar het wordt een stevige belasting voor de versterker. Persoonlijk zou ik de kast zoveel hoger bouwen dat de BM en de tweeter er bij passen. Je zou in die ruimte achter deze units dan een filter kwijt kunnen. Mooie korte draden. En kan er een bloemetje op....

Ik zal overigens bij de volgende boxen de bas, de BM en de tweeter niet in lijn met elkaar zetten. Iets laten verspringen t.o.v. elkaar. Ik denk dat het de bundeling van het geluid tegen gaat waardoor de plaatsing van de boxen minder kritisch wordt. Denk ik..... :-k

Men zegt dat een TL niet kritisch is t.o.v. wanden en zo. Dat is niet helemaal waar, maar een klein beetje. Altans bij mij thuis scheelt 10 cm verder uit de hoek nog al wat. Vooral ten aanzien van het stereo beeld.
Het plaatje van Robert is inderdaad mijn tekening.
Ik kreeg ze niet geplaatst en Robert heeft dat even voor mij opgelost, waarvoor dank.

Ik ben er nog niet helemaal uit, daarom staan er op het plan nog geen maten.
Eerste idee was 4 woofers van 18 cm te gebruiken, de Scan Speak 18 W 8535 maar misschien is het toch beter één of twee van de woofers in woofer/mid units uit te voeren.
Voor de echte mid dacht ik aan een 10 cm kevlar 13 M 8636.
Het geheel dient nog te worden gecompletteerd met een dome tweeter.

Even erbij vertellen dat het vooral een studie is, het is niet de bedoeling direkt aan de slag te gaan.
Natuurlijk speelt ook geld een rol in een project als dit. Het is wel de bedoeling het 'onderste' uit de spreekwoordelijke kan te halen, binnen een nog enogzins aanvaardbaar budget.

Sietse, jij bent blijkbaar voorstander van de mid en de hoog-unit ook in de kast te plaatsen. De reden daarvoor zijn toch niet alleen 'bloemetjes' ?

Misschien, met de hulp van jullie, als de hele puzzel in elkaar is gevallen begin ik er wel aan.

Eerst moet er overeenstemming komen over de units, dan kunnen we de kastmaten vastleggen... eerder moet er toch geen hout worden gekocht.

Eerste vraag: Zijn de units waarvan hierboven sprake echt goed ?
Indien 'neen' graag suggesties !
Indien 'ja' kunnen we aan de slag met berekeningen.

Henri
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”