weidok schreef:Hier een super TL
http://www.meadowlarkaudio.com/bh2.htm

Moderator: Beheerdersteam
Inderdaad....sietse schreef:Inderdaad, de KEF B139 was ook in 1975 ook al een vlakke woofert. Heb ik even zitten opzoeken.
Enne, d'r gaat vooralsnog niks kriebelen Henri. Wel leuke dingen en de prijs valt me mee, maar ze zijn een beetje omvangrijk lijkt me.
Kijk, vrede op aarde thuis is ook wel........want naar je stereotje luisteren onder een brug of zo..... ?
Ik doe het via Http://imagesheck.us In het testtopic afgekeken van Sark.Henri schreef:Ik ben een beetje zitten tekenen maar weet niet hoe ik die tekening hier op het forum krijg.

Weet je zeker dat die URL (link) klopt? Of is de foto kapot? Misschien had het een .png moeten zijn? Moeilijk te achterhalen wat precies de fout is. Heb overigens geen ervaring met imagecheck.The image “http://img149.exs.cx/img149/755/tl8aa.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Volgens mij is dat BR alleen in mijn boxen zo, of ik heb iets gemist.Robert schreef:De tweeter / mid zit of in een aparte kamer, of samen in een kamer, maar dan als BR. Waarom niet alles in die TL-lijn?
Nee, de totale lengte van de lijn heeft een verhouding met de resonantiefrequentie van de woofers. Voor de woofer die het verst van de opening zit zal het TL effect het grootst zijn, de anderen profiteren er iets minder van.salomon schreef:Krijg je geen problemen met het feit dat de "line" niet even lang is voor alle vier de woofers?
Het plaatje van Robert is inderdaad mijn tekening.sietse schreef:Volgens mij is dat BR alleen in mijn boxen zo, of ik heb iets gemist.Robert schreef:De tweeter / mid zit of in een aparte kamer, of samen in een kamer, maar dan als BR. Waarom niet alles in die TL-lijn?
Snap ik het goed dat het plaatje van Robert de tekening is van Henri ?
Het zou best eens kunnen werken, maar het wordt een stevige belasting voor de versterker. Persoonlijk zou ik de kast zoveel hoger bouwen dat de BM en de tweeter er bij passen. Je zou in die ruimte achter deze units dan een filter kwijt kunnen. Mooie korte draden. En kan er een bloemetje op....
Ik zal overigens bij de volgende boxen de bas, de BM en de tweeter niet in lijn met elkaar zetten. Iets laten verspringen t.o.v. elkaar. Ik denk dat het de bundeling van het geluid tegen gaat waardoor de plaatsing van de boxen minder kritisch wordt. Denk ik.....
Men zegt dat een TL niet kritisch is t.o.v. wanden en zo. Dat is niet helemaal waar, maar een klein beetje. Altans bij mij thuis scheelt 10 cm verder uit de hoek nog al wat. Vooral ten aanzien van het stereo beeld.