bartsegers schreef:niet bij een aanrijding :!:
ik zou alles wat je ook maar in de hoedenplank of kofferbak zet schroeft of hangt. goed vastzetten.! een subkist met 120 km/uur door de achterbank is geen pretje.
Been there, done that. Maar even anders;
Op een winterse ochtend met ijzel, op de afrit Joure West, had Rijkswaterstaat verzuimd daar te strooien.
Ik sukkel daar met zo'n tachtig kilometer de bocht in en vroeg me af waarom er zoveel auto's naast de weg stonden, de een met een enorm remspoor in het gras, een ander tot aan het dak in een sloot enz...
Ik reed een Suzuki minibus, met zo'n 'mooie korte en smalle wielbasis', zo'n auto, die als 'ie gaat, niet meer te corrigeren valt, dat had ik op een besneeuwde parkeerplaats al eens geprobeerd.
Ik raak dus in een slip en het busje draait gracieus om z'n as en ik raak zijdelings de grasrand; het busje valt domweg om, boem, op z'n kant...
De voorruit popt in z'n geheel uit de rubbers, achterin hoor ik het geraas van een subwoofer van 100 liter, die, dwars door twee sjorbanden, zich een weg zoekt door het achterste zijraam, en passant neemt 'ie het raam van de achterklep ook nog even mee.
Op het moment van omkiepen reed/gleed ik nog maar een kilometer of vijftig. De sjor-ogen in de vloer hebben het wél gehouden, de beide sjorbanden echter niet.
Ik heb de motor uitgezet, m'n gordel losgemaakt en ben door het gat van de voorruit naar buiten gekropen.
Met een man of vijf hebben we de Suzuki weer op de bandjes gezet en ben ik de laatste kilometers naar m'n werk gereden, met de voorruit op de achterbank, brrrr, dat was koud zeg, zonder voor- en achterramen!
De speakerbox heb ik nog, de Suzuki was bij de raamstijlen zo'n tien centimeter uit het lood gedrukt, die kon rechtstreeks naar de sloop.
Groeten, Jan.