UcD400 - Probleem met de voeding..

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Re: low budget trafo's voor de UCD

Bericht door Àadjo »

Hans Nootdorp schreef:
Barry schreef:
Dan kan ik er al helemaal niks meer van begrijpen, want de Hypex trafo's zelf, die ontworpen zijn voor UcD400, hebben ook een uitgangspanning van 45V.
Ik lees op de Hypex-site dat hun 500VA trafo 2x42 volt is.

...
Bij de UCD is het wat simpeler: ...Bij 4 ohm is dan een trafospanning van ca. 41/42 volt voldoende om de 400 watt te halen en bij die spanning kan de UCD bij 8 ohm prima de 210 Watt leveren.
..

Uit de datasheet van de UCD400 zou je kunnen opmaken dat de DC-spanning wel tot 45 volt omlaag kan, maar dan haal je niet meer het maximum uitgangsvermogen (400 resp. 210 W). Voor de UCD400 moet voor maximaal "plezier de DC-spanning minimaal ca. 58 volt zijn. (vandaar de trafospanning van 42 volt)

Dus een dikke trafo nemen met lage spanning (31 v) om eerst een UCD180 mee te voeden en later te upgraden naar UCD400 of 700 werkt dus niet. Dan kom je later dik spanning te kort!
[/i]
Volgens je eigen verhaal bij 4 ohm (of zoals bij mij bij <2 ohm Electrostaat) is ..Bij 4 ohm is dan een trafospanning van ca. 41/42 volt voldoende om de 400 watt te halen


Hoezo kom je dan toch to de volgende conclusie:
Dus een dikke trafo nemen met lage spanning (31 v) om eerst een UCD180 mee te voeden en later te upgraden naar UCD400 of 700 werkt dus niet. ???

Volgens Hypex wel trouwens, .
Werk jij bij Hypex of spreek je namens jezelf?

anyway: wattaage is ook niet alles: het gaat mij primair om lage IMD en THD (bij voldoende vermogen) :!:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Aadjo: ik werk niet bij Hypex en spreek dus namens mijzelf. Weet wel een beetje "iets" af van electro.

Ik snap je vraag niet.

Nog een keer op een rijtje:
- voor max. vermogen heeft UCD180 min. 39 Vdc nodig en mag maximaal (volgens specs Hypex) 45 vDC hebben.
- voor UCD400 is dit min. 58 Vdc en max. 65 Vdc.
- voor UCD700 Vdc min. 76 en max. 95.

Op de UCD180 is een trafo met 2x33 vAC het maximum, daar dat precies 45 vDC geeft, wat het max. is voor de UCD180. Maar als je diezelfde trafo op een UCD400 zet kan die bij 4 ohm max. 250 watt leveren en bij 8 ohm slechts 125 watt. Simpel omdat de vAC niet hoog genoeg is om voldoende spanning op de LS te krijgen. Geldt in principe trouwens voor ieder type versterker.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Ik kreeg gisteren 8(!) Elna Black-neg condensatoren binnen, van 15.000uF per stuk. Dus 60.000uF aan buffering en een 500VA/42v ringkern per kanaal. Vette overkill, maar ik kon er voor relatief weinig aan komen.

Gaat dit allemaal nog wel lukken zonder soft-start?

Groetjes,
Barry
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gaat dit allemaal nog wel lukken zonder soft-start?
Nee! :cry:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Misschien met een NTC?

Check anders deze: http://sound.westhost.com/project39.htm
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Ik heb van Jeroen het volgende schema gehad toen ik nog van plan was de UcD180 te maken ipv de UcD400:

Afbeelding

Kan ik deze amp-on ook voor de UcD400 gebruiken? Of heb ik dan andere componenten nodig, of zelfs heel ander schema?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zelfde schema is van toepassing. Let echter op dat dit geen softstart is!
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

voodooless schreef:
Zelfde schema is van toepassing. Let echter op dat dit geen softstart is!
mooi schema'tje van een :"Elektuur" sofstarter publiceer ik vanavond.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

voodooless schreef:
Zelfde schema is van toepassing. Let echter op dat dit geen softstart is!
Wat zou er gebeuren als ik de 500VA trafo gewoon direct op de voeding zet? Kan er iets doorbranden, of valt het wel mee?

Anders kan ik natuurlijk ook gewoon een softstart van Hypex kopen, kost ook maar iets van 50E.
DeePee
Berichten: 6
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 23:26

Bericht door DeePee »

Barry schreef:
voodooless schreef:
Zelfde schema is van toepassing. Let echter op dat dit geen softstart is!
Wat zou er gebeuren als ik de 500VA trafo gewoon direct op de voeding zet? Kan er iets doorbranden, of valt het wel mee?

Anders kan ik natuurlijk ook gewoon een softstart van Hypex kopen, kost ook maar iets van 50E.
De softstart is bedoelt voor het langzaam inschakelen van de trafo op het net. Deze zit dus tussen de trafo en het net en niet tussen de voeding en de trafo. :wink:
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

DeePee schreef:
Barry schreef:
voodooless schreef:
Zelfde schema is van toepassing. Let echter op dat dit geen softstart is!
Wat zou er gebeuren als ik de 500VA trafo gewoon direct op de voeding zet? Kan er iets doorbranden, of valt het wel mee?

Anders kan ik natuurlijk ook gewoon een softstart van Hypex kopen, kost ook maar iets van 50E.
De softstart is bedoelt voor het langzaam inschakelen van de trafo op het net. Deze zit dus tussen de trafo en het net en niet tussen de voeding en de trafo. :wink:
Had ik moeten weten, stom...
Dankje voor je reactie :)
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Àadjo schreef:
voodooless schreef:
Zelfde schema is van toepassing. Let echter op dat dit geen softstart is!
mooi schema'tje van een :"Elektuur" sofstarter publiceer ik vanavond.
Ben benieuwd! Heb jij jouw Elna's trouwens al binnen?
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Dankje!
Nu nog even een cursus etsen ;) Schijnt makkelijk te zijn, dus het lijkt me wel leerzaam.
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Barry schreef:
Àadjo schreef:
voodooless schreef:
Zelfde schema is van toepassing. Let echter op dat dit geen softstart is!
mooi schema'tje van een :"Elektuur" sofstarter publiceer ik vanavond.
Ben benieuwd! Heb jij jouw Elna's trouwens al binnen?
Jazeker... opgehaald in Eindhoven (moest ik toch zijn afgelopen vrijdag)
Bijlagen
Sofstarter - met tor.doc
(107.5 KiB) 324 keer gedownload
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

en ingebouwd in een volledig transparante versterker kast (voor 1 Euro gekocht op de rommelmarkt).

Nu moet ik wel netjes werken...
Bijlagen
nu met een UCD400 erop geplaatst
nu met een UCD400 erop geplaatst
Laatst gewijzigd door Àadjo op ma 05 mar 2007, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

en ingebouwd in een volledig transparante versterker kast (voor 1 Euro gekocht op de rommelmarkt).

Nu moet ik wel netjes werken...
Bijlagen
van de rommelmarkt  (CRT-printer opbouw)
van de rommelmarkt (CRT-printer opbouw)
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Àadjo schreef:
en ingebouwd in een volledig transparante versterker kast (voor 1 Euro gekocht op de rommelmarkt).

Nu moet ik wel netjes werken...
Mooi.. Maar kun je die weerstanden niet beter direct parallel aan de condensators zetten? Of gebruik jij een hele andere voeding?
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

even terug naar de softstarter, die Barry en ik nodig zullen hebben. :?

Het circuits-online schema is nog simpeler dan de mijne met tor.

Wat me wel opvalt is de "softstart" weerstand, die na een paar sec. overbrugd wordt door het relais. (als het goed is..)
bij circuits online is die 4x10=40 ohm en bij Elektuur 100 ohm (11W)
bij een trafo van nominaal 220VA -> ong. 1A door 40/100 ohm => spanningsval ong. 40 resp. 100 VAC
Bij een trafo van 480VAC -> spanningsval van 80, resp. 160 VAC.

Zou je voor een softstarter ong. op de helft van de spanning moeten zitten? dus weerstand nemen die een spanningsval van 110 VAC oplevert? ie het weet mag het zeggen !
De vraag is m.i. hoeveel stroom vloeit er bij "koude" inschakeling ?
2x nominaal, 3x.... ??


============
mijn EDWIN had geen sofstarter nodig 2x 40Watt meen ik en een rib uit mijn lijf destijds (1974 of zo)
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Barry schreef:
Àadjo schreef:
en ingebouwd in een volledig transparante versterker kast (voor 1 Euro gekocht op de rommelmarkt).

Nu moet ik wel netjes werken...
Mooi.. Maar kun je die weerstanden niet beter direct parallel aan de condensators zetten? Of gebruik jij een hele andere voeding?
WAAR zie jij weerstanden, ik zie ze niet !

Ik gebruik geen weerstanden..?
De voedingprint lay-out op Europrint (ik heb geen zin in etsen) staat in de attachment. Amp-on schakeling volgt later en de sofstarter ook.
Ik gebruik 2x4 dioden 250V 16A, elk overbrugd met 47nF.
Bijlagen
ucd-voeding print.JPG
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Hans Nootdorp schreef:
Aadjo: ik werk niet bij Hypex en spreek dus namens mijzelf. Weet wel een beetje "iets" af van electro.

Ik snap je vraag niet.

Nog een keer op een rijtje:
- voor max. vermogen heeft UCD180 min. 39 Vdc nodig en mag maximaal (volgens specs Hypex) 45 vDC hebben.
- voor UCD400 is dit min. 58 Vdc en max. 65 Vdc.
- voor UCD700 Vdc min. 76 en max. 95.

Op de UCD180 is een trafo met 2x33 vAC het maximum ...Maar als je diezelfde trafo op een UCD400 zet kan die bij 4 ohm max. 250 watt leveren en bij 8 ohm slechts 125 watt.
Simpel omdat de vAC niet hoog genoeg is om voldoende spanning op de LS te krijgen. Geldt in principe trouwens voor ieder type versterker.
Hoezo te weinig spanning??

er staat nog steeds 2x 45VDC op de LS., dat is maar ong. 25% minder dan bij 2x 58VDC.

Hoe bereken jij het vermogen ??

Specsheet Hypex stelt (ten onrechte) Vdc voor de UdC400 is minimaal +/- 45 Vdc
daaronder kan dus toch wel, met nog steeds een behoorlijk vermogen. Alleen Hoe hog precies?? laten we zeggen bij 4 ohm . Hoe bereken jij het vermogen ??
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Àadjo schreef:
Barry schreef:
Àadjo schreef:
en ingebouwd in een volledig transparante versterker kast (voor 1 Euro gekocht op de rommelmarkt).

Nu moet ik wel netjes werken...
Mooi.. Maar kun je die weerstanden niet beter direct parallel aan de condensators zetten? Of gebruik jij een hele andere voeding?
WAAR zie jij weerstanden, ik zie ze niet !
Ik dacht dat jij hetzelfde schema aan zou houden als ik, dan heb je parallel over de CAPS een 6k8 weerstand.


Ik heb hier nog een oud boek liggen van de Elektuur, waarin een 60w klasse A amp wordt besproken. Deze versterker heeft, net als de mijne, per kanaal een 500VA transformator. Hier wordt aangeraden om per transformator een netschakelaar toe te passen, om het doorbranden van zekeringen te voorkomen bij gelijktijdige inschakeling.

Omdat ik zelf 2 monoblokken ga maken, zat ik te denken deze techniek ook toe te passen. Kan ik dan een tijdje* voort zonder softstart, of zijn er buiten het doorbranden van zekeringen, nog ergere gevaren voor mijn versterker?

* Ik wil de UcD400 monoblokken eerst zo basic mogelijk houden, omdat ik nog niet genoeg kennis heb om gelijk een DC-beveiliging en soft-start te maken. Om te voorkomen dat mijn Cd-speler DC uitstuurt, kan ik toch ook gewoon een 2.2uF MKT aan de uitgangen van de bron zetten?

Excuses als mijn vragen ergens anders op het forum al zijn beantwoord, maar ik lees zo'n beetje iedere dag van 21:00 tot 00:00 en ik kon geen directe antwoorden vinden. Door al dat UcD bouwen hier kan ik de bomen door het bos zo'n beetje niet meer zien ;)

Groetjes,
Barry
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Àadjo schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Aadjo: ik werk niet bij Hypex en spreek dus namens mijzelf. Weet wel een beetje "iets" af van electro.

Ik snap je vraag niet.

Nog een keer op een rijtje:
- voor max. vermogen heeft UCD180 min. 39 Vdc nodig en mag maximaal (volgens specs Hypex) 45 vDC hebben.
- voor UCD400 is dit min. 58 Vdc en max. 65 Vdc.
- voor UCD700 Vdc min. 76 en max. 95.

Op de UCD180 is een trafo met 2x33 vAC het maximum ...Maar als je diezelfde trafo op een UCD400 zet kan die bij 4 ohm max. 250 watt leveren en bij 8 ohm slechts 125 watt.
Simpel omdat de vAC niet hoog genoeg is om voldoende spanning op de LS te krijgen. Geldt in principe trouwens voor ieder type versterker.
Hoezo te weinig spanning??

er staat nog steeds 2x 45VDC op de LS., dat is maar ong. 25% minder dan bij 2x 58VDC.

Hoe bereken jij het vermogen ??

Specsheet Hypex stelt (ten onrechte) Vdc voor de UdC400 is minimaal +/- 45 Vdc
daaronder kan dus toch wel, met nog steeds een behoorlijk vermogen. Alleen Hoe hog precies?? laten we zeggen bij 4 ohm . Hoe bereken jij het vermogen ??
P=U*I. Dus 45vdc op de modules geeft bij 5a zo'n 225 Watt. Dat is dan je maximaal opgenomen vermogen, waarvan 90% efficient is. Je krijgt dan maximaal zo'n 200 Watt uitgangsvermogen.

Corrigeer mij als ik fout zit :oops:

Groetjes,
Barry
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Barry schreef:
CAPS
Je hoeft caps niet in CAPS te zetten hoor :lol:
Hier wordt aangeraden om per transformator een netschakelaar toe te passen, om het doorbranden van zekeringen te voorkomen bij gelijktijdige inschakeling.
Dat is een kwestie van een trage zekering gebruiken. Het probleem is veel meer dat je flink stroom uit het net trekt, en dat vinden andere apparaten vaak niet zo leuk (lampen met dipjes enzo ;) ).
Om te voorkomen dat mijn Cd-speler DC uitstuurt, kan ik toch ook gewoon een 2.2uF MKT aan de uitgangen van de bron zetten?
Meet het gewoon effe na, wel met een cd waar gewoon stilte op staat. Het is van belang dat de CD dus speelt als je meet. Doorgaans zit er wel een elkotje in de signaalweg van je bron, of iets anders om DC tegen te gaan.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Voodooless,

Dus als ik geen softstart gebruik loopt mijn versterker zelf geen gevaar, maar andere apparaten binnen deze groep? Ik heb een eigen audiogroep en daar kan ik zo'n 20 ampere uit trekken.. Op de versterker na staat er dus alleen een Cd speler aan en een DAC.

Nogmaals, dit is maar een tijdelijke oplossing. Een softstart komt er zeker in.

Volgens de handleiding van mijn SACD speler stuurt deze geen DC uit, dat scheelt weer :)

Groetjes,
Barry
Plaats reactie