subwoofer optimaliseren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

wanneer je een flinke PA woofer neemt, 15" of groter, dan kun je nog een redelijke geluiddruk krijgen op 17Hz. Met 18" moet je makkelijk nog 110dB kunnen halen.

Wanneer de afstemmingsfrequentie 17Hz is, loop je ook niet de kans dat de woofer over z'n Xmax gaat. Alleen oppassen dat je niet lager gaat dan die 17Hz.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Lastig volgens mij om een PA kast te vinden met die afstemming.

Ik moet de eerste nog tegen komen eigenlijk.

hoeveel db ik had weet ik niet. Kun jij dat horen ?

Ik heb een theoretisch rendement van 82 db bij 17 hz.

levert bij 150 watt een kleine 102 db op. Maar wat yeggen die getallen, niet veel over het effect in ieder geval.

een 30 hy, die dan met 113 db dreunt, is wel ff schrikken :shock:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik zat trouwnes te denken aan een basshaker, die bijvoorbeeld een lichte plaat laat trillen. is dat geen optie ?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

bartsegers schreef:
ik zat trouwnes te denken aan een basshaker, die bijvoorbeeld een lichte plaat laat trillen. is dat geen optie ?
Eéntje? Ik zou gelijk een stuk of 9 nemen en gelijk verdelen over het oppervlak, meer vermogen, meer uitslag...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Stap 2 is dat natuurlijk!

stuk of 4 moet toch een lichte plaat van 4mm mdf kunnen "moven" want van veel meer is er niet sprake bij zulk extreem lage frequenties.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Kijk eens rond wat de volgende URL voor resultaten geeft: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=adi ... non+&meta=

Groeten, Joris
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Ik heb een subwoofer met de volgende specificaties. Ik geloof dat ie ook geoptimaliseerd of getuned is of hoet dat ook heet. Wat denken jullie, zinloos of gaat het wel lukken?

Vermogen: 750W max./ 250W RMS
Impedantie: 4Ω
Diameter/diepte: 285mm/125mm
Gevoeligheid: 89dB/W/m
Freq. bereik:: 25Hz - 500Hz

En wat is een basshaker?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

hoi nine98

Helaas kunnen we niets met jouw opgegeven info.

welk merk en type woofer is het ?

Je zult toch echt met info over de brug moeten komen, of een gedegen plan van aanpak, anders mislukt je poging op voorhand al.
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Het is een caliber CWV 12 maar meer informatie heb ik niet. Verder wil ik het experiment gewoon zo goed mogelijk uitvoeren. Als het niet lukt is dat erg jammer maar geen ramp. Dus als iemand nog tips heeft is de kans van slagen alleen maar groter. Verder zien we wel :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

er zijn geen parameters van te vinden (ik niet in ieder geval)

Een kast berekenen kan dus niet....

Enige optie die je hebt. als je perse die woofer wilt gebruiken, is een grote basreflex kast maken. met een afstemming die rond de 17 hz zit.

Of speelt die 17 hz geen hoofdrol ?

als ik iets zou maken, werd het toch 1 of meer basshakers, aan een groot membraan gemaakt :twisted:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Die hele rotzooi van caliber mag je met een korreltje zout nemen. Dit is zo'n ontiegelijke rotzooi daar wordt je egt niet vrolijk van. Die 12" luidsprekers zullen niet dieper komen dan 40hz en zal dus nooit en te nimmer de 17hz met een fatsoenlijk volume neer kunnen zetten. Laat staan druk
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Dit is de opstelling geworden, en het lijkt te werken.
Bijlagen
subwoofer infrageluid
subwoofer infrageluid
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

:shock: :shock:

Niet echt doorsnee subje , dat zeker niet.

Toch denk ik dat er van je rendement helemaal niets over is op 20 hz en lager.....
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hihi

Die is op 3 hz getuned als ik zo die pijplengte zie...

8)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

bartsegers schreef:
Stap 2 is dat natuurlijk!

stuk of 4 moet toch een lichte plaat van 4mm mdf kunnen "moven" want van veel meer is er niet sprake bij zulk extreem lage frequenties.
Is piepschuim geen optie? 4 mm MDF gaat volgens mij wapperen en op de eigenfrequentie woeggoe-woeggoe-woeggoe doen (lachwekkende omschrijving, maar je begrijpt me wel). Piepschuim is licht en stijf, dat lijkt me dan meer kans hebben. Een paar platen aan elkaar, een paar bass-shakers en dan heb je een hele muur vol met sub-subwoofers... :shock: :wink:
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

1nine98 schreef:
Dit is de opstelling geworden, en het lijkt te werken.
Met zo`n lange pijp krijg je geheid last van Transmissielijn achtige resonanties :shock:

Ik moet het trouwens met Hoving Tim eens zijn dat Caliber echt rotzooi is, er zijn genoeg onbekende merken die het veeeel beter doen :roll:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Hififiel schreef:
1nine98 schreef:
Dit is de opstelling geworden, en het lijkt te werken.
Met zo`n lange pijp krijg je geheid last van Transmissielijn achtige resonanties :shock:

Ik moet het trouwens met Hoving Tim eens zijn dat Caliber echt rotzooi is, er zijn genoeg onbekende merken die het veeeel beter doen :roll:
Niet al het spul van Caliber is rotzooi, Vroeger maakten ze echt goed spul en waren ze van aanzienlijk aanzien in de Car-audio spul. Alleen die caliber-venom serie (woofer die daar in die kist zit) speelt voor zijn geld echt de rotzooij in. Voor dat geld heb je veel betere woofers die beter presteren en van betere kwaliteit. Gelukkig maakt caliber ook nog goed spul. Al is hun naam wel helemaal ter troebel gegooit vanwege de vele Halfords setjes die rondzwerven in de auto's.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hififiel schreef:
1nine98 schreef:
Dit is de opstelling geworden, en het lijkt te werken.
Met zo`n lange pijp krijg je geheid last van Transmissielijn achtige resonanties :shock:

Ik moet het trouwens met Hoving Tim eens zijn dat Caliber echt rotzooi is, er zijn genoeg onbekende merken die het veeeel beter doen :roll:
Dat was mijn idee ook, en dan hebben we het niet eens over de staande golven oid.

Maar 17Hz op een redelijk volume weergeven is toch niet zo moeilijk ?
Met een paar XXLS zal dat makkelijk gaan..

Maargoed dat vreet vermogen en geld :P
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Tja ik denk ook dat het rendament niet vreselijk hoog is maar dat geeft niet. En verder hebben we deze subwoofer gratis gekregen van caliber dus da's wel weer mooi.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

hovingtim schreef:
Hififiel schreef:
1nine98 schreef:
Dit is de opstelling geworden, en het lijkt te werken.
Met zo`n lange pijp krijg je geheid last van Transmissielijn achtige resonanties :shock:

Ik moet het trouwens met Hoving Tim eens zijn dat Caliber echt rotzooi is, er zijn genoeg onbekende merken die het veeeel beter doen :roll:
Niet al het spul van Caliber is rotzooi, Vroeger maakten ze echt goed spul en waren ze van aanzienlijk aanzien in de Car-audio spul. Alleen die caliber-venom serie (woofer die daar in die kist zit) speelt voor zijn geld echt de rotzooij in. Voor dat geld heb je veel betere woofers die beter presteren en van betere kwaliteit. Gelukkig maakt caliber ook nog goed spul. Al is hun naam wel helemaal ter troebel gegooit vanwege de vele Halfords setjes die rondzwerven in de auto's.
10 jaar terug maakten ze nog leuke dingen maar ik vind het nu echt niet veel meer.
Vroeger hadden ze ook hele goede concentrische speaker composets, en een hele degelijke lijn versterkers.
Van die oude glorie is toch weinig over. :roll:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Toch ben ikzelf niet ongecharmeerd van het grote plaat idee, met motortjes (shakers) erachter :P

wil je simpel, naja zoek er maar eens een, dan is een cyclone (schrijf ik het goed) misschien een optie. (dat ding met die rotorbladen)
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Was deze al langs geweest?

http://www.eminent-tech.com/RWbrochure.htm
http://www.rotarywoofer.com/

(met dank aan sp.andre)

Maar $25K, maar dan heb je ook wat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”