subwoofer optimaliseren
Moderator: Beheerdersteam
wanneer je een flinke PA woofer neemt, 15" of groter, dan kun je nog een redelijke geluiddruk krijgen op 17Hz. Met 18" moet je makkelijk nog 110dB kunnen halen.
Wanneer de afstemmingsfrequentie 17Hz is, loop je ook niet de kans dat de woofer over z'n Xmax gaat. Alleen oppassen dat je niet lager gaat dan die 17Hz.
Wanneer de afstemmingsfrequentie 17Hz is, loop je ook niet de kans dat de woofer over z'n Xmax gaat. Alleen oppassen dat je niet lager gaat dan die 17Hz.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Lastig volgens mij om een PA kast te vinden met die afstemming.
Ik moet de eerste nog tegen komen eigenlijk.
hoeveel db ik had weet ik niet. Kun jij dat horen ?
Ik heb een theoretisch rendement van 82 db bij 17 hz.
levert bij 150 watt een kleine 102 db op. Maar wat yeggen die getallen, niet veel over het effect in ieder geval.
een 30 hy, die dan met 113 db dreunt, is wel ff schrikken
Ik moet de eerste nog tegen komen eigenlijk.
hoeveel db ik had weet ik niet. Kun jij dat horen ?
Ik heb een theoretisch rendement van 82 db bij 17 hz.
levert bij 150 watt een kleine 102 db op. Maar wat yeggen die getallen, niet veel over het effect in ieder geval.
een 30 hy, die dan met 113 db dreunt, is wel ff schrikken
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Kijk eens rond wat de volgende URL voor resultaten geeft: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=adi ... non+&meta=
Groeten, Joris
Groeten, Joris
Ik heb een subwoofer met de volgende specificaties. Ik geloof dat ie ook geoptimaliseerd of getuned is of hoet dat ook heet. Wat denken jullie, zinloos of gaat het wel lukken?
Vermogen: 750W max./ 250W RMS
Impedantie: 4Ω
Diameter/diepte: 285mm/125mm
Gevoeligheid: 89dB/W/m
Freq. bereik:: 25Hz - 500Hz
En wat is een basshaker?
Vermogen: 750W max./ 250W RMS
Impedantie: 4Ω
Diameter/diepte: 285mm/125mm
Gevoeligheid: 89dB/W/m
Freq. bereik:: 25Hz - 500Hz
En wat is een basshaker?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
er zijn geen parameters van te vinden (ik niet in ieder geval)
Een kast berekenen kan dus niet....
Enige optie die je hebt. als je perse die woofer wilt gebruiken, is een grote basreflex kast maken. met een afstemming die rond de 17 hz zit.
Of speelt die 17 hz geen hoofdrol ?
als ik iets zou maken, werd het toch 1 of meer basshakers, aan een groot membraan gemaakt
Een kast berekenen kan dus niet....
Enige optie die je hebt. als je perse die woofer wilt gebruiken, is een grote basreflex kast maken. met een afstemming die rond de 17 hz zit.
Of speelt die 17 hz geen hoofdrol ?
als ik iets zou maken, werd het toch 1 of meer basshakers, aan een groot membraan gemaakt
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Is piepschuim geen optie? 4 mm MDF gaat volgens mij wapperen en op de eigenfrequentie woeggoe-woeggoe-woeggoe doen (lachwekkende omschrijving, maar je begrijpt me wel). Piepschuim is licht en stijf, dat lijkt me dan meer kans hebben. Een paar platen aan elkaar, een paar bass-shakers en dan heb je een hele muur vol met sub-subwoofers...bartsegers schreef:Stap 2 is dat natuurlijk!
stuk of 4 moet toch een lichte plaat van 4mm mdf kunnen "moven" want van veel meer is er niet sprake bij zulk extreem lage frequenties.
Niet al het spul van Caliber is rotzooi, Vroeger maakten ze echt goed spul en waren ze van aanzienlijk aanzien in de Car-audio spul. Alleen die caliber-venom serie (woofer die daar in die kist zit) speelt voor zijn geld echt de rotzooij in. Voor dat geld heb je veel betere woofers die beter presteren en van betere kwaliteit. Gelukkig maakt caliber ook nog goed spul. Al is hun naam wel helemaal ter troebel gegooit vanwege de vele Halfords setjes die rondzwerven in de auto's.Hififiel schreef:Met zo`n lange pijp krijg je geheid last van Transmissielijn achtige resonanties1nine98 schreef:Dit is de opstelling geworden, en het lijkt te werken.![]()
Ik moet het trouwens met Hoving Tim eens zijn dat Caliber echt rotzooi is, er zijn genoeg onbekende merken die het veeeel beter doen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Dat was mijn idee ook, en dan hebben we het niet eens over de staande golven oid.Hififiel schreef:Met zo`n lange pijp krijg je geheid last van Transmissielijn achtige resonanties1nine98 schreef:Dit is de opstelling geworden, en het lijkt te werken.![]()
Ik moet het trouwens met Hoving Tim eens zijn dat Caliber echt rotzooi is, er zijn genoeg onbekende merken die het veeeel beter doen
Maar 17Hz op een redelijk volume weergeven is toch niet zo moeilijk ?
Met een paar XXLS zal dat makkelijk gaan..
Maargoed dat vreet vermogen en geld
10 jaar terug maakten ze nog leuke dingen maar ik vind het nu echt niet veel meer.hovingtim schreef:Niet al het spul van Caliber is rotzooi, Vroeger maakten ze echt goed spul en waren ze van aanzienlijk aanzien in de Car-audio spul. Alleen die caliber-venom serie (woofer die daar in die kist zit) speelt voor zijn geld echt de rotzooij in. Voor dat geld heb je veel betere woofers die beter presteren en van betere kwaliteit. Gelukkig maakt caliber ook nog goed spul. Al is hun naam wel helemaal ter troebel gegooit vanwege de vele Halfords setjes die rondzwerven in de auto's.Hififiel schreef:Met zo`n lange pijp krijg je geheid last van Transmissielijn achtige resonanties1nine98 schreef:Dit is de opstelling geworden, en het lijkt te werken.![]()
Ik moet het trouwens met Hoving Tim eens zijn dat Caliber echt rotzooi is, er zijn genoeg onbekende merken die het veeeel beter doen
Vroeger hadden ze ook hele goede concentrische speaker composets, en een hele degelijke lijn versterkers.
Van die oude glorie is toch weinig over.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
-
Duck Twacy
- Berichten: 528
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Was deze al langs geweest?
http://www.eminent-tech.com/RWbrochure.htm
http://www.rotarywoofer.com/
(met dank aan sp.andre)
Maar $25K, maar dan heb je ook wat.
http://www.eminent-tech.com/RWbrochure.htm
http://www.rotarywoofer.com/
(met dank aan sp.andre)
Maar $25K, maar dan heb je ook wat.
