het meest waarschijnlijke (zoals Mark ook aangeeft) is de poort zelf, je zier er namelijk niets van in de FR van de driver zelfHans Nootdorp schreef: ↑zo 19 jan 2025, 22:41de vraag van Markbak beantwoorden, waar de resonantie vandaan komt
project: van de plank!
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: project: van de plank!
IHA past BT alleen toe bij hoge kasten, dan moet je frequenties aanpakken die je niet met demping te lijf kan gaan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik dacht ik doe ook nog ff een meting IN de kast (mic via BR poort er in, poort afgedicht met flamex)
- Hans Nootdorp
Dus blijkbaar geen resonantie in de BRpoort.... Ik vond het al onwaarschijnlijk aangezien de golflengte van 430 Hz erg groot is voor de lengte van de pijp; 79 cm versus 18 cm.
De lengte van de 2 diagonalen in de kast is wel precies 39,5 cm, dus halve golflengte van 430 Hz.....
De halve golflengte van de resonantiepiek op 763 Hz is 22 cm, erg dicht bij de inwendige breedte En diepte van de kast....
Maar die resonantie is in jouw laatste meting niet te zien.... Ontstaat die misschien wel in de BRpijp...

De lengte van de 2 diagonalen in de kast is wel precies 39,5 cm, dus halve golflengte van 430 Hz.....
De halve golflengte van de resonantiepiek op 763 Hz is 22 cm, erg dicht bij de inwendige breedte En diepte van de kast....
Maar die resonantie is in jouw laatste meting niet te zien.... Ontstaat die misschien wel in de BRpijp...
Lijkt mij -als het al een staandegolffenomeen is- eerder op een λ/4, bijvoorbeeld tussen woofer en poortuiteinde binnenzijde. Maar dat uiteinde zit nogal dicht bij een kastwand en dat kan ook vreemde verschijnselen met zich meebrengen.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik dacht het wel. Hij is weg met gedempte pijp en de pijp is 21cm lang.Hans Nootdorp schreef: ↑ma 20 jan 2025, 11:14De halve golflengte van de resonantiepiek op 763 Hz is 22 cm, erg dicht bij de inwendige breedte En diepte van de kast....
![]()
Klein piekje, in beide gevallen gelijk. Niet echt de moeite, denk ikHans Nootdorp schreef: ↑ma 20 jan 2025, 11:14De lengte van de 2 diagonalen in de kast is wel precies 39,5 cm, dus halve golflengte van 430 Hz.....
- Hans Nootdorp
Misschien beetje dempingsmateriaal om mond van BRpijp vouwen. Liefst iets dat fres.BR nauwelijks verzwakt, maar 430 Hz wel. Ik weet niet of Flamex daarvoor het beste is.
Ik heb in die door Jeroen ontworpen monitors zo'n v-brace zitten in de kast, dat had hij bij Magnat afgekeken en werkte prima!
- Hans Nootdorp
Wat doet die Vbrace volgens jou, Shadow? Is toch om paneelstijfheid te creeren en paneelresonantie te verminderen? Volgens mij is dat niet wat hier speelt.... 
- Hans Nootdorp
Goeie vraag. Heb ook zo het idee dat standaard goed gemikte 1 a 2 cm schuim, Matisse, e.d. op de wand en verder pluisvulling afdoende is en het daar niet echt wat aan toevoegt.
Nee zeker niet alleen voor de paneelstijfheid...Hans Nootdorp schreef: ↑do 23 jan 2025, 20:37Wat doet die Vbrace volgens jou, Shadow? Is toch om paneelstijfheid te creeren en paneelresonantie te verminderen? Volgens mij is dat niet wat hier speelt....![]()
Zeker, aangetoond met de NEO3 monitor en in de zware 3 weg die @jeroen_d: ontworpen heeft, kan de linkjes hier plakken met de topics en daarin de meetgegevens, maar die kunnen de belangstellenden vast zelf ook wel vinden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
nou... ik had het getest bij een paasproject. gat tussen de plankjes maar iets meer dan Sd van de driver. deed helemaal niets. wat wel hielp was op dat punt demping plaatsen, dan is een klein beetje al effectief en het blijft goed op z'n plek (geen netjes nodig
dus ja, zo'n v-brace doet wel wat, maar alleen icm met demping. YMMV
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
een idee dat t waard is om te testenHans Nootdorp schreef: ↑do 23 jan 2025, 19:15Misschien beetje dempingsmateriaal om mond van BRpijp vouwen. Liefst iets dat fres.BR nauwelijks verzwakt, maar 430 Hz wel. Ik weet niet of Flamex daarvoor het beste is.
Flamex is fijn stevig, naast de goede demping is dat een van de fijne eigenschappen van t spul. dus het zou zeker geschikt zijn voor zo'n test. in deze kast gaat t helaas niet passen omdat de poort tot vlak bij de wand loopt
- Hans Nootdorp
Dun schijfje/reepje Flamex in de pijp misschien?
Bestaat er nog ander materiaal wat weinig dempt bij 40 Hz maar wel bij 740 Hz.
Bestaat er nog ander materiaal wat weinig dempt bij 40 Hz maar wel bij 740 Hz.
Maar waarom is dan de BR-pijp schuin in de kast geen optie? Creëer je meer ruimte bij de opening binnenin en zit die opening verder van de speaker. Vrijwel alle gangbare speaker dempingswatten/wol dempt weinig bij 40Hz en meer naarmate hogerop. Maar in de poort is het volume te weinig om effectief te zijn of het dempt de BR resonantie weer veel.
- Hans Nootdorp
Schijnbaar.... is er ervaring met demping in de pijp.....
Alleen iets dempingsspul op de plaats van de "buik" van de staande golf (beide pijpuiteinden) is ook geprobeerd?
En wat te denken van een kleine IHA nabij de ingang van de pijp?
Alleen iets dempingsspul op de plaats van de "buik" van de staande golf (beide pijpuiteinden) is ook geprobeerd?
En wat te denken van een kleine IHA nabij de ingang van de pijp?
Zie https://www.physicsclassroom.com/class/ ... ir-Columns Bij de 1e harmonische staat de lucht vrijwel stil in het midden van de buis en is daar de drukvariatie daar juist maximaal. Wil je de resonantie daarvan dempen dan kun het beste dat drukpunt te saboteren door de poortwand op die plaats van een zacht dempend materiaal te maken. Aan de andere kant is voorkomen beter: Dus gewoon zo veel mogelijk zorgen dat de hogere frequenties de poort niet kunnen bereiken. Dat heeft op zich weinig met kastresonanties te maken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 24 jan 2025, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Nootdorp
Evident dat de knoop van 1e harmonische in het midden van de pijp is. Maar is dempingsmateriaal niet juist het meest effectief daar waar de luchtsnelheid het hoogst is....?
Ja dat is aan het uiteinden en daarmee creëer je ook luchtweerstand die de BR resonantie gaat dempen.