project: van de plank!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

IHA past BT alleen toe bij hoge kasten, dan moet je frequenties aanpakken die je niet met demping te lijf kan gaan
Hans Nootdorp schreef: zo 19 jan 2025, 22:41
de vraag van Markbak beantwoorden, waar de resonantie vandaan komt
het meest waarschijnlijke (zoals Mark ook aangeeft) is de poort zelf, je zier er namelijk niets van in de FR van de driver zelf
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

ik dacht ik doe ook nog ff een meting IN de kast (mic via BR poort er in, poort afgedicht met flamex)
meting in de kast (br poort redelijk dicht).png
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Dus blijkbaar geen resonantie in de BRpoort.... Ik vond het al onwaarschijnlijk aangezien de golflengte van 430 Hz erg groot is voor de lengte van de pijp; 79 cm versus 18 cm.
De lengte van de 2 diagonalen in de kast is wel precies 39,5 cm, dus halve golflengte van 430 Hz..... 8-[

De halve golflengte van de resonantiepiek op 763 Hz is 22 cm, erg dicht bij de inwendige breedte En diepte van de kast....
Maar die resonantie is in jouw laatste meting niet te zien.... Ontstaat die misschien wel in de BRpijp...
:think:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: project: van de plank!

Bericht door markbakk »

Lijkt mij -als het al een staandegolffenomeen is- eerder op een λ/4, bijvoorbeeld tussen woofer en poortuiteinde binnenzijde. Maar dat uiteinde zit nogal dicht bij een kastwand en dat kan ook vreemde verschijnselen met zich meebrengen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door pappaleo »

Hans Nootdorp schreef: ma 20 jan 2025, 11:14
De halve golflengte van de resonantiepiek op 763 Hz is 22 cm, erg dicht bij de inwendige breedte En diepte van de kast....
Maar die resonantie is in jouw laatste meting niet te zien.... Ontstaat die misschien wel in de BRpijp...
:think:
Ik dacht het wel. Hij is weg met gedempte pijp en de pijp is 21cm lang.
Hans Nootdorp schreef: ma 20 jan 2025, 11:14
De lengte van de 2 diagonalen in de kast is wel precies 39,5 cm, dus halve golflengte van 430 Hz..... 8-[
Klein piekje, in beide gevallen gelijk. Niet echt de moeite, denk ik
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Misschien beetje dempingsmateriaal om mond van BRpijp vouwen. Liefst iets dat fres.BR nauwelijks verzwakt, maar 430 Hz wel. Ik weet niet of Flamex daarvoor het beste is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project: van de plank!

Bericht door Shadow »

Ik heb in die door Jeroen ontworpen monitors zo'n v-brace zitten in de kast, dat had hij bij Magnat afgekeken en werkte prima!
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Wat doet die Vbrace volgens jou, Shadow? Is toch om paneelstijfheid te creeren en paneelresonantie te verminderen? Volgens mij is dat niet wat hier speelt.... :think:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: project: van de plank!

Bericht door wouter »

Nee, de v-brace is een stop voor een staande golf.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

Afbeelding

Maar waar zou HJ die hier moeten plaatsen? Tussen de poortopening en de speaker?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: project: van de plank!

Bericht door richard »

wouter schreef: do 23 jan 2025, 20:47
Nee, de v-brace is een stop voor een staande golf.
Werkt dat ook? Dat lijkt me hoogstens een plaatselijke vernauwing. Een pluk baf in het midden van de kast zou dat ook kunnen doen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Pjotr schreef: do 23 jan 2025, 20:52
Afbeelding

Maar waar zou HJ die hier moeten plaatsen? Tussen de poortopening en de speaker?
Misschien proberen waard? Op halve hoogte van de zijwanden, horizontaal...
Maar is het echt aangetoond dat dat werkt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

richard schreef: do 23 jan 2025, 21:31
wouter schreef: do 23 jan 2025, 20:47
Nee, de v-brace is een stop voor een staande golf.
Werkt dat ook? Dat lijkt me hoogstens een plaatselijke vernauwing. Een pluk baf in het midden van de kast zou dat ook kunnen doen.
Goeie vraag. Heb ook zo het idee dat standaard goed gemikte 1 a 2 cm schuim, Matisse, e.d. op de wand en verder pluisvulling afdoende is en het daar niet echt wat aan toevoegt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project: van de plank!

Bericht door Shadow »

Hans Nootdorp schreef: do 23 jan 2025, 20:37
Wat doet die Vbrace volgens jou, Shadow? Is toch om paneelstijfheid te creeren en paneelresonantie te verminderen? Volgens mij is dat niet wat hier speelt.... :think:
Nee zeker niet alleen voor de paneelstijfheid...
wouter schreef: do 23 jan 2025, 20:47
Nee, de v-brace is een stop voor een staande golf.
Zeker, aangetoond met de NEO3 monitor en in de zware 3 weg die @jeroen_d: ontworpen heeft, kan de linkjes hier plakken met de topics en daarin de meetgegevens, maar die kunnen de belangstellenden vast zelf ook wel vinden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

Hans Nootdorp schreef: do 23 jan 2025, 21:34
Maar is het echt aangetoond dat dat werkt?
nou... ik had het getest bij een paasproject. gat tussen de plankjes maar iets meer dan Sd van de driver. deed helemaal niets. wat wel hielp was op dat punt demping plaatsen, dan is een klein beetje al effectief en het blijft goed op z'n plek (geen netjes nodig ;) ).

dus ja, zo'n v-brace doet wel wat, maar alleen icm met demping. YMMV
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

Hans Nootdorp schreef: do 23 jan 2025, 19:15
Misschien beetje dempingsmateriaal om mond van BRpijp vouwen. Liefst iets dat fres.BR nauwelijks verzwakt, maar 430 Hz wel. Ik weet niet of Flamex daarvoor het beste is.
een idee dat t waard is om te testen

Flamex is fijn stevig, naast de goede demping is dat een van de fijne eigenschappen van t spul. dus het zou zeker geschikt zijn voor zo'n test. in deze kast gaat t helaas niet passen omdat de poort tot vlak bij de wand loopt
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Dun schijfje/reepje Flamex in de pijp misschien?
Bestaat er nog ander materiaal wat weinig dempt bij 40 Hz maar wel bij 740 Hz.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

in de pijp dempt de poort output te veel (no free lunch)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

Maar waarom is dan de BR-pijp schuin in de kast geen optie? Creëer je meer ruimte bij de opening binnenin en zit die opening verder van de speaker. Vrijwel alle gangbare speaker dempingswatten/wol dempt weinig bij 40Hz en meer naarmate hogerop. Maar in de poort is het volume te weinig om effectief te zijn of het dempt de BR resonantie weer veel.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Schijnbaar.... is er ervaring met demping in de pijp.....
Alleen iets dempingsspul op de plaats van de "buik" van de staande golf (beide pijpuiteinden) is ook geprobeerd?

En wat te denken van een kleine IHA nabij de ingang van de pijp?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

Zie https://www.physicsclassroom.com/class/ ... ir-Columns Bij de 1e harmonische staat de lucht vrijwel stil in het midden van de buis en is daar de drukvariatie daar juist maximaal. Wil je de resonantie daarvan dempen dan kun het beste dat drukpunt te saboteren door de poortwand op die plaats van een zacht dempend materiaal te maken. Aan de andere kant is voorkomen beter: Dus gewoon zo veel mogelijk zorgen dat de hogere frequenties de poort niet kunnen bereiken. Dat heeft op zich weinig met kastresonanties te maken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 24 jan 2025, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Evident dat de knoop van 1e harmonische in het midden van de pijp is. Maar is dempingsmateriaal niet juist het meest effectief daar waar de luchtsnelheid het hoogst is....?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

Ja dat is aan het uiteinden en daarmee creëer je ook luchtweerstand die de BR resonantie gaat dempen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: vr 24 jan 2025, 9:52
Maar waarom is dan de BR-pijp schuin in de kast geen optie?
omdat de pijp er al in zit, en hij breekt als ik 'm ga scheef zetten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

Dan is ie toch gelijk uit? Zaag kopen? :sure:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”