Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door OWC »

Met een paar param EQ kun je min-of-meer hetzelfde bereiken natuurlijk.
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door jeroen_dh »

Shadow schreef: di 29 aug 2023, 8:50
http://www.troelsgravesen.dk/midrange-drivers.htm

Ik zou in dit geval de 8NMB420 kiezen van 18 sound, d'appolito opstelling met de hoorn en failtal driver die ik eerder noemde moet wel wat moois opleveren mits goed afgestemd.
ik kan voor een mooie prijs de 18Sound Md400 kopen. Is dat wat ipv de 8nmb420?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door Shadow »

Wat noem jij een leuke prijs?

Deze toevallig;

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ound-mb400

Dat is de 8MB400, niet de 8MD400 - lijkt mij gewoon een ferriet versie van de NMB? (N van Neodym, MB voor Mid Bass)

Maar simuleer de boel eens in win isd zou ik zeggen....
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door jeroen_dh »

55 euro per stuk, gaat idd om de 8MB400!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door Shadow »

Ik zou het gewoon proberen
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door jeroen_dh »

Shadow schreef: di 29 aug 2023, 14:16
(de Faital die ik opgaf is per 2 stuks trouwens 130 euro per stuk bij TLHP, dan nog 3 tientjes voor de hoorn en dan zit je nog binnen de 200)
Ik twijfel nog tussen de 18sound ND1090, de RCF ND650 en de Faital108r. Waarbij de faital dan wel bovenaan de top 3 staat.
Waar had je die prijs van 130 per stuk gezien @Shadow: ? Ik zie m toch vrijwel over voor rond de 200+ p/s aangeboden worden?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door Shadow »

TLHP maar dan moet je even een account maken en inloggen;
Faital HF108R prijs bij TLHP zonder account.JPG
en dan na registreren en inloggen;
Faital HF108R prijs bij TLHP met account.JPG
:bakkie:
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door jeroen_dh »

Ahhh! Thnx
[edit] maar ik krijg toch andere prijzen te zien na registratie, vreemd?
Bijlagen
Capture.PNG
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door jeroen_dh »

als je de ND1090 en faital naast elkaar zou horen, hoe je dat verschil in geluid kunnen omschrijven? blijft natuurlijk altijd subjectief.
Maar zag op marktplaats een setje aangeboden. https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... -met-hoorn...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door Shadow »

jeroen_dh schreef: wo 27 sep 2023, 8:39
Ahhh! Thnx
[edit] maar ik krijg toch andere prijzen te zien na registratie, vreemd?
Da's de HF108, ik liet de HF108R zien?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door Shadow »

jeroen_dh schreef: wo 27 sep 2023, 11:49
als je de ND1090 en faital naast elkaar zou horen, hoe je dat verschil in geluid kunnen omschrijven? blijft natuurlijk altijd subjectief.
Maar zag op marktplaats een setje aangeboden. https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... -met-hoorn...
Je moet ze gewoon allebei proberen :lol:
Nee da's een mooie kans, zou ik wel doen als de hoorn bij je wensen past.
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door jeroen_dh »

Shadow schreef: wo 27 sep 2023, 13:40
jeroen_dh schreef: wo 27 sep 2023, 8:39
Ahhh! Thnx
[edit] maar ik krijg toch andere prijzen te zien na registratie, vreemd?
Da's de HF108, ik liet de HF108R zien?
jaa, stom haha thnx
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door Mtraxx »

Ik heb nog 4 stuks B&C Speakers 8MDN51, 16 ohm, 8 inch op de plank liggen die enkel als demo/meet Line Array ideetje gebruikt zijn.
https://www.bcspeakers.com/en/products/ ... /8mdn51-16

https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html geen goedkope unit dat wel :roll:
en-lf-drivers-8mdn51-16.pdf
Datesheet
(425.06 KiB) 24 keer gedownload
En ik heb ze nog getest in MtM combinatie met PSC2.400d van Hypex
Test MtM met hypex 2.400
Test MtM met hypex 2.400
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door jeroen_dh »

ja, dat is dus ongeveer wat ik wil gaan maken hahaha, mogelijk dus met 1 woofer extra eronder.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door Forza »

Je zou ook de Celestion CDX1-1747 kunnen overwegen. Die meet in de Celestion H1 9040P hoorn best netjes. Deze gebruik ik in een center (surround) speaker en dat klinkt heel lekker. Zie metingen in verschillende hoorns hieronder.

viewtopic.php?p=2056265#p2056265
CDX1-1747_H1_9040P.jpg
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door jeroen_dh »

de H1 9040P is te breed voor mijn kast. die wordt max 26cm breed. En die grafiek die je hier stuurde, is die in de meting verzwakt? ik zie in de specs dat de gevoeligheid 110db is, maar in je meting zit ie rond de 95?
op papier ziet ie er wel mooi uit qua curve. Klinkt ie ook hifi/high end?
Soms is een bepaalde metalige of honkerige klank niet te zien op de freq curves en klinken sommige drivers juist geweldig, ook al is de curve een rommeltje is mijn ervaring

zijn er ook andere passende hoorns met rond de 90-80 horzontaal en 40-60 vertikaal voor deze driver die smaller zijn?
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker

Bericht door Mtraxx »

Ik heb in verleden ooit ook wel goede ervaringen gehad met de RCF H100 hoorn : https://www.rcf.it/en/products/product-detail/h100


1 inch Throat Adaptor
90° x 75° Constant Directivity Coverage
Loading down to 800 Hz
State of the art sound quality
Plaats reactie