alternatief voor scanspeak 12M/4631G00

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door markbakk »

aaronboumans schreef: za 17 jun 2023, 10:38
Goedemorgen @markbakk: Ok hier weet ik veel te weinig (meer) van; ik zie hier diverse topics dus ik kan me (opnieuw) inlezen. Ik heb het even ingevoerd in Edge en dan zit ik tussen 350 en 3500 met een max verschil van ongeveer 1,5 dB. Misschien doe ik iets niet goed, of is dit helemaal niet wat je bedoelde?
Morgen eerst het amperiment.
Hoe breed is de baffle van je luidspreker? Ervan uitgaande dat je een en ander goed hebt ingevoerd in The Edge, zie je hier dat de baffle step laag genoeg ligt om de 12M op 350Hz te kunnen filteren. The Edge is vrij betrouwbaar.

Heb je eigenlijk de mogelijkheid om met een microfoon de luidspreker door te meten? Dat zou al veel duidelijk kunnen maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Pjotr »

Terug naar het begin: In een zwaar gedempte kamer kom je gewoon niet ver met een enkele 12cm voor het bovenste laag dan wel lage midden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door markbakk »

Sowieso heeft de 12M net wat weinig reserve, elektrisch loopt hij al tegen de max bij 102dB. Maar ik denk dat die versterker het aflegt bij luide passages. 30W is maar 15V RMS. Niet eens genoeg om de driver op Xmax te krijgen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Walt »

Ik verwacht ook wel verbetering met een krachtigere versterker, Scan Speak heeft zelf aan dat 70W mogelijk is, waarschijnlijk kan je, met beleid, daar nog wel boven gaan zitten.

Hoeveel konus uitslag zie je de mid momenteel maken trouwens? Als dat al fors is, dan is het wel oppassen met extra vermogen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door OWC »

Verschil met meer vermogen is ook maar 3dB tov 30W.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Walt »

Ik zou er zelf 120W-150W op los laten, tevens is de vraag wat er nu echt over de zeik gaat, speaker, versterker, beide?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Pjotr »

Je vergeet de luisteraar Walt. En daar gaat het tenslotte om :sure:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Nou heren ik kan wat uitsluitsel geven.
Maar eerst @markbakk: ik heb Edge volgens mij goed ingevoerd, dus 350Hz is voor deze driver een prima crossoverpunt in deze kast lijkt het.
@Pjotr: ik heb nog een los kastje met een 15M/4531 erin (wist ik niet meer...), heb ik meegenomen in de test.

Ok eerst een half uur luisteren naar de 12M (1) en toen de 15M kast (2) aangesloten. Daarna de 15M met de A60 (3) en als laatste de 12M terug mét de A60 (4).
1. goed geluisterd naar het punt van de intredende vervorming en goed vasthouden van de mate daarvan.
2. 15M klinkt ietsje minder verfijnd maar iets minder vervorming maar dus nog wel ietsje
3. 15M wederom ietsje minder verfijnd maar er lijkt geen vervorming!
4. 12M duidelijk(!) minder vervorming maar net niet helemaal weg?

Ok dus de A60 blijft staan. En nu blijft er in mijn achterhoofd knagen wat er zou gebeuren met een 12MU/4731T00 i.c.m. de A60. Zou toch nog weer wat beter moeten klinken neem ik aan. Wordt wel een heel duur experiment.... :? :?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door dre »

Ik denk ook dat hij beter klinkt.
En de 15MU nog beter. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Walt »

Ik had al wel verwacht dat meer vermogen veel zou helpen, waarschijnlijk zou 120W nog lekkerder zijn, maar andere mid is natuurlijk ook leuk om te proberen. De 12MU/4731T00 is een underhung constructie, ik zou zelf niet anders meer willen eerlijk gezegd. Zie wel dat ze voor deze zelfs 150W aangeven, je A60 is dan weer erg krapjes.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Walt »

Als je een grotere mid zou overwegen, is een Audiotechnology 18H52 underhung wellicht ook een optie, of de kleinere 15cm versie die Leobus gebruikt in zijn Parsifal clones.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

dre schreef: zo 18 jun 2023, 18:31
Ik denk ook dat hij beter klinkt.
En de 15MU nog beter. :mrgreen:
de 15MU boven de 12MU ? Kan je daar iets meer over vertellen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door dre »

Persoonlijke voorkeur. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Pjotr »

Ja kan zijn, maar bestaat die dan?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Ik ga er vanuit dat Dre 15WU bedoelde
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Heeft iemand hier de 12MU's in gebruik?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Pjotr »

aaronboumans schreef: zo 18 jun 2023, 20:53
Ik ga er vanuit dat Dre 15WU bedoelde
Kan ik mij niet voorstellen. Dat is een woef met een vrij belabberde gevoeligheid. Dat schiet niet op.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Ok dan weet ik het ook niet want er is geen 15MU dacht ik.
Ok @dre: ; wat bedoelde je?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door dre »

Het kom er op neer dat ik zelf voor een grotere unit had gegaan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Walt »

+1
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Ooi bewust de keus gemaakt voor de 12M ivm cross op 350 ivm de 21W en de 3500 naar de D2905. Daarmee speelt alles zo een beetje op zn best. Ik vraag me af of een grotere mid wel zo mooi door kan tot 3500 als de 12M(U).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door dre »

Nee,dat niet.
Maar de 99000 kan toch lager ingezet worden?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Oh ja een andere overweging destijds was om de menselijke stem zo veel mogelijk door 1 speaker gereproduceerd te hebben. Min mogelijk crossover-trouble in dat gebied.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Walt »

Crossover rond de 2500Hz naar dome tweeter is zeer gebruikelijk en gaat prima met stemweergave hoor.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Weet ik, maar ik ging destijds voor 'zo veel mogelijk'. Bij gebruik van een 15WU moet ik met de tweeter zo te zien wel aardig naar beneden.
Anyway, ik wil niet meer sleutelen aan mijn cross-punten, geen nieuwe tweeters, geen nieuwe woofers. De 12MU is een bijna drop-in-replacement en van hele mooie kwaliteit, enorm vlak in het 350-3500 gebied. Bovendien lijkt het echte probleem nu getackeld; de versterker, had ik niet direct verwacht.
Maar wordt wel weer enthousiast om een stapje te maken; shiny nieuw speakertje, misschien nieuw kastje sleutelen... Maar 600 euro is geen stapje 8-[
Dus was ik wel benieuwd naar ervaringen met die 12MU, kan ik mezelf gek maken :P Heeft iemand die staan?
Plaats reactie