Daarom moet je met een gigantische rotschop je kinderen de deur uit trappen als ze 18 zijn.....pappaleo schreef: ↑za 11 mar 2023, 18:24Even een praktische afweging: Een batterij zal ook niet de afmeting van een penlite hebben. Dan nog een warmtepomp met de afmeting van een amerikaanse koelkast. Verder 4 kliko's voor papier, GFT, plastic en restvuil. Je mag zo ondertussen wel een kamer vrijmaken in je stadswoninkje.
Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Zou misschien het taalgebruik hier wat beschaafder kunnen? Als je niet snapt wat ik bedoel svp niet meer reageren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Geld verdienen?Pjotr schreef: ↑za 11 mar 2023, 18:33Gewoon niet zo'n idioot groot pompvermogen installeren om alleen maar geld te verdienen snoek...
Niet zinloos. Je heb nog steeds het net nodig om over langere termijn te middelen. Over de kortere dagelijkse termijn kan dat prima met accu's. Het net moet je gewoon wat netter mee omgaan en niet gaan misbruiken als bulkaccu voor je saldering. Het is allemaal prima te organiseren maar niet met de korte termijn wetten van de markt.
Ben allang blij dat ik hier 90% van mijn uitstoot weet te beperken.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Probeer die andere hersencel ook eens te gebruiken…
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Tuurlijk kan je hem in 1 uur volpompen. Maar wat je maar niet wil begrijpen is dat je met een thuisaccu de pieken in het net kan opvangen. Zodat het hele net in een bepaalde bandbreedte blijft.ds23man schreef: ↑za 11 mar 2023, 18:30Rekenen is toch wel een probleem. Als ik 3 kWp heb liggen zal in het seizoen binnen een uur een thuisbatterij van 3 kWh toch wel echt volgepompt zijn. Misschien iets langer door het eigen verbruik.metabaron schreef: ↑za 11 mar 2023, 18:10Ik weet niet hoe het bij jou panelen gaat maar als je met thuisaccu's de piek eraf kan halen dan zorg je ervoor dat de spanning niet teveel stijgt. Het gaat juist om die pieken. De acccu kan je in de avond en nacht weer opgebruiken voor de volgende dag. Met 3kwp ben je namelijk geen uurtje of 8 , 3kwh het net op aan het pompen. Kijk maar naar je opbrengst grafiek.
Op tweakers heb je hier veel info over.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Niet mee eens, op een mooie winterdag lever je nog beste wel wat terug en natuurlijk kan je dat opslaan, dat kan je dan weer gebruiken.Pjotr schreef: ↑za 11 mar 2023, 18:33Niet zinloos. Je heb nog steeds het net nodig om over langere termijn te middelen. Over de kortere dagelijkse termijn kan dat prima met accu's. Het net moet je gewoon wat netter mee omgaan en niet gaan misbruiken als bulkaccu voor je saldering. Het is allemaal prima te organiseren maar niet met de korte termijn wetten van de markt.
Zie hier onder wat mijn jaar verbruik is en wat ik opwek. Zelfs al zou de accu groot genoeg zijn een volle maand ga je gewoon niet overbruggen.
En in de 4 zomer maanden gaat het misschien de volledige stroomafname van het net kunnen opvangen maar daarbuiten zal de bijdrage van de accu minimaal zijn.
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Daar gaat het niet om. Het gaat om het dagelijks piekoverschot wat je niet het net in krijgt en problemen veroorzaakt als je dat toch gaat proberen. Dat kun je afvlakken (uitmiddelen) over een hele dag of desnoods paar dagen, met een batterij.
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Tja leuk voor het Net maar de batterij ermee terug verdienen zal je het er niet mee doen.
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Niet zolang er saldering mogelijk is nee. Die haalt iedere stimulans om zelf te bufferen compleet onderuit.
Maar die hele salderingsregeling is natuurlijk een volslagen idioot gebeuren, hadden ze nooit zo moeten invoeren. En nu durft de politiek de stap niet te zetten hem af te bouwen, want slecht voor de populariteit, en schuift men de hete aardappel al jaren voor zich uit. De netbeheerders roepen al jaren dat het zo niet langer kan, die hebben het water echt aan de lippen staan. En een keer is de rek er echt uit.
Veel beter zou zijn om de salderingsregeling te vervangen door bijvoorbeeld een subsidie op thuisbatterijen. Dat hadden ze eigenlijk gelijk moeten doen. Zie je ook in andere landen.
Maar die hele salderingsregeling is natuurlijk een volslagen idioot gebeuren, hadden ze nooit zo moeten invoeren. En nu durft de politiek de stap niet te zetten hem af te bouwen, want slecht voor de populariteit, en schuift men de hete aardappel al jaren voor zich uit. De netbeheerders roepen al jaren dat het zo niet langer kan, die hebben het water echt aan de lippen staan. En een keer is de rek er echt uit.
Veel beter zou zijn om de salderingsregeling te vervangen door bijvoorbeeld een subsidie op thuisbatterijen. Dat hadden ze eigenlijk gelijk moeten doen. Zie je ook in andere landen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Hou toch eens op met die batterijen. Ze hebben te weinig capaciteit, te duur en misschien is veiligheid ook wel een ding. Wat zeker een ding is is dat een batterij geen milieuvriendelijke oplossing is. Op dit moment is de beste oplossing een redelijke teruglever vergoeding… en doorrrrrrr…..
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Het is een keuze: Of regelmatig niet terug kunnen leveren van energie, of spreiden over langere perioden van de dag of meerdere dagen. Het is net als in het verkeer, als je niet een beetje rekening met elkaar houdt loopt het regelmatig in de soep.
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
De terugleververgoeding is gebaseerd op wat het de producenten kost om een kWh elektriciteit te produceren. Da's een fractie van wat de consument uiteindelijk betaalt. Dus verhoging van de terugleververgoeding komt op hetzelfde neer als de salderingsregeling. De elektriciteitsproducenten moeten dan flink geld toeleggen op wat ze inkopen bij de consument.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Dus de producent mag mij wel een prijs berekenen maar als ik producent wordt mag ik dat niet doen? Stel je eens voor dat iedereen om die reden off grid zou gaan. Verdienen ze helemaal niets meer. In mijn optiek is een redelijke teruglever vergoeden de goedkoopste en makkelijkst toepasbare opties…
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Veel succes met compleet off grid. Zet er dan maar een dieselgenerator bij 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Beetje inlevingsvermogen Jeroen… Verhaal met een thuisbatterij is alleen betaalbaar voor de happy few tenzij er morgen een batterij op de markt komt die genoeg capaciteit heeft, wel betaalbaar is, die gemaakt is van hernieuwbare grondstoffen, die het milieu niet belast, etc…
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Tuurlijk mag je dat wel doen Jan. Niemand die je tegen houdt! Maar ook niemand die dat aan je betalen gaatLeeuwarden schreef: ↑za 11 mar 2023, 21:42Dus de producent mag mij wel een prijs berekenen maar als ik producent wordt mag ik dat niet doen?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Nou, de overheid zal daarvoor z’n vinger nog wel even in de pap steken…
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Je hebt een plan... vertelLeeuwarden schreef: ↑za 11 mar 2023, 22:04Nou, de overheid zal daarvoor z’n vinger nog wel even in de pap steken…
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Je bedoeld dat zelfs het kleinste beetje vertrouwen in de overheid misplaatst is?
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Volgens mij is met bovenstaande discussie wel aangetoond dat een accu vaak niet uit kan (zeker zonder contract met uurprijzen) en het misschien niet zo erg is als een inverter op een paar piekuren niet of minder kan terugleveren. Wat dat betreft snap ik de maatregel niet, want ik ben van mening dat er geen echt probleem is. Het net inrichten op piekvermogen van zonnepanelen met hun beroerd lage capaciteitsfactor is economische waanzin (maar wel verplicht door wetgeving indien de invoedende partij dat vraagt).
Overigens kunnen de meeste inverters gewoon de teruglevering knijpen, maar dat wordt eigenlijk vrijwel nooit ingeregeld bij installatie want het kost tijd en het is niet verplicht. Niet zelden is een te dunne kabel van de inverter naar meterkast mede oorzaak van te hoge spanning bij de inverter. Gevolg: een klant die klaagt dat z'n inverter snel uitschakelt...
Mocht de inverter van je buurman straks tot 264,5V gaan, kan een overspanningsbeveiliging in je eigen meterkast hier dan tegen beschermen?
Overigens kunnen de meeste inverters gewoon de teruglevering knijpen, maar dat wordt eigenlijk vrijwel nooit ingeregeld bij installatie want het kost tijd en het is niet verplicht. Niet zelden is een te dunne kabel van de inverter naar meterkast mede oorzaak van te hoge spanning bij de inverter. Gevolg: een klant die klaagt dat z'n inverter snel uitschakelt...
Mocht de inverter van je buurman straks tot 264,5V gaan, kan een overspanningsbeveiliging in je eigen meterkast hier dan tegen beschermen?
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
In Duitsland is het verplicht dat je inverter door de netbeheerder uitgeschakeld moet kunnen worden.
In Nederland is dat niet het geval en zal de netbeheerder eerder de keuze maken om een aantal grote velden af te schakelen dan een heleboel kleine huishoudens die op het totaal redelijk verwaarloosbaar zijn.
Voor de meeste kleine huishoudens geld wel dat de terug geleverde stroom het lokale transformator huis niet eens haalt.
In Nederland is dat niet het geval en zal de netbeheerder eerder de keuze maken om een aantal grote velden af te schakelen dan een heleboel kleine huishoudens die op het totaal redelijk verwaarloosbaar zijn.
Voor de meeste kleine huishoudens geld wel dat de terug geleverde stroom het lokale transformator huis niet eens haalt.
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Dus eigenlijk is er niks aan de hand en is het allemaal loos alarm?
De oplossing is natuurlijk gewoon niet meer het net terug in gaan pompen dan wat realistisch kan. I.d.d. kan vrijwel iedere converter terug regelen en hoeft niet per se af te slaan.
Een overspanningsbeveiliging kan dan ook alleen maar afschakelen. Jij kan natuurlijk niet de surplus kWh's van je buurman gaan weg kachelen en ook nog eens de volle mep er voor betalen. Je enig alternatief is een spanningsstabilisator. Als je dat voorbeeld van die batterij van Hans neemt en je zou die afschrijven over 10 jaar dan zou je bij een gemiddeld jaarverbruik van zeg 3500kW en maximale benutting uitkomen op een afschrijving van iets minder dan een 25cent/kWh. Praktisch zal het op het dubbele uitkomen denk ik. Dure grap!
De oplossing is natuurlijk gewoon niet meer het net terug in gaan pompen dan wat realistisch kan. I.d.d. kan vrijwel iedere converter terug regelen en hoeft niet per se af te slaan.
