Tangband D'Appolito inclusief HMS speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ Jan
eigen ontwerp O:) en natuurlijk geinspireerd door het forum!! 8)
TL gedeelte is ontstaan omdat ik met de Tangband subwofer in combi met de buizen versterker niet uitkwam qua rendement...en nog 2 vifaatjes had liggen
Ben nu weer een stapje verder:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Net een uurtje zitten luisteren met een standaard eerste orde filter....Klinkt nu al lekker...zal na mn verjaardag ook eens meten wat ik hoor..schijn maandag 40!!!! te worden.
Kan ik ook even rustig nadenken hoe om ik de TL om de d'appolito wil hebben...ik nijg voor de optie te kiezen zoals de laatste foto en dan natuurlijk nog op een standaard..
Groet , Simon
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Alvast gefeliciteerd!!

Ik ben ook helemaal into breedbander nu ff, dus ik volg je topic intensief

Jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

da's mooi zeg, zo heeft een 3 weg al meteen een stuk hogere kans van slagen. bij welke frequentie laat je de Vifa nou inkomen? en begreep ik t nou goed dat je de Tangbands dus ongefilterd laat? dus een beetje 3 weg a-la Sietse :wink:

ennuh sterkte uhhh gefeliciteerd maandag. tja, 40, dat valt niet mee weet ik uit ervaring :wink: :lol:
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Henkjan
de Vifa komt onder 180 hz in. De tangbands zijn ook gefilterd...op het ogenblik ongeveer 1750 hz, alles 1ste orde...moet nog even kijken of het goed gaat met die tweater daar die resoneert bij de 800 Hz....ben een beetje bang dat dat niet goed gaat met 1ste orde :roll: ...maar ook dat gaan we meten....
Het luisterd op het ogenblik heerlijk rustig en open dus zal proberen zo weinig mogelijk te veranderen aan het filter.
Groet Simon
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Euh 40 al ..... en je ziet er nog zo jong uit :wink:
Gefeliciteerd alvast en groetjes aan je meisie..

Kees
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Afbeelding

Als ik dit zo zie, krijg ik de neiging om te zeggen, kun die 'd appolito niet integreren met de halve maan? Er voor bouwen of zo. Ziet er verders wel leuk uit.

Ook van mij alvast gefeliciteerd met je verjaardag.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

hmmmm...integreren :roll: ....
natuurlijk kan dat! maar ik wist niet hoe het uit zou pakken met de sub :-s , je ziet nu al dat ik ben overgestapt van de piramide naar de HMS......gelukkig had ik de d'appolito niet geintegreerd 8). Ik denk ook dat je afhankelijk van de ruimte, een andere sub gebruikt en aangezien ik de speakers in veel ruimtes wil gaan beluisteren.......
Maar natuurlijk roept dit om een leuke integratie maar dan wil ik wel naar een iets betere woofer voor het laag dan die vifa , al doet die het prima in mijn kleine huiskamer! Kortom, dit hele project is een begin....Kan na een nachtje luisteren al wel zeggen dat het concept van de d' appolito met de gekozen drivers een duidelijke verbetering is ten opzichte van de MINI TL! en dit voornamelijk omdat ik nu duidelijk hoor dat de vifa in de miniTL veel te breedbandig is ingezet....Dit had Jeroen D destijds al gemeten; toen bleek bij 1000Hz een duidelijke piek aanwezig te zijn(een eigenschap van die wofer), waar ik inmiddels aan gewend was :oops: en niet meer wilde horen! Nu ik dus luister met 1 HMS met d'appolito en 1 miniTL hoor ik dat de miniTL behoorlijk kleurt! Niet storend , maar niet eerlijk!...Nu die vifa dus onder de 180 HZ gebruikt wordt , ben je daar geheel vanaf... Dus eigenlijk is die vifa maar een rare driver: te klein als echte wofer (voor grotere ruimtes), en te gekleurd als middentoner [-( ...

Iedereen bedankt voor de felicitaties!!!!

Groet , Simon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

doppedoos schreef:
de Vifa komt onder 180 hz in. De tangbands zijn ook gefilterd...op het ogenblik ongeveer 1750 hz, alles 1ste orde...
sorry, dat bedoelde ik ook: alleen LP gefilterd. net als Sietse het doet. bas en mid helemaal zonder filter zou een Klaas aanpak zijn.

had je al een zobel over de tweet om de resonantie piek te onderdrukken?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Integreren, iets in de trant van de Synthese misschien een idee?

Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

audiomanics schreef:
Integreren, iets in de trant van de Synthese misschien een idee?

Kees
Datissum, het deed me aan een bestaand ontwerp denken maar ik kon maar niet op de naam komen :roll:

Afbeelding
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ Henkjan
Het filter is een 'heus' 1ste orde filter volgens het boekje dus ook met grote C voor de 'midjes'
Zobeltje alleen voor de vifa gebruikt...zal bij het meten ook testen met zobeltje voor tweater, Thanks voor de Tip!

Badankt Sark voor het plaatje! het zei me al niets...

@Kees:

En ik maar denken dat ik origineel ben!!: Dat is dus precies de bedoeling

:-# ; Zelfs de verbindingsstangen wil ik zo maken maar dan van grotere diameter...De voet wordt iets anders.....zoek nog een paar voeten zoals je ze nu weer ziet onder 'bar' krukken....een beetje retro stijl
Groet Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

zoiets zoek ik dan als voet:
Afbeelding

Zonder de gasveer dan...
Groet Simon
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

1ste orde filter volgens het boekje dus ook met grote C voor de 'midjes'
Die grote C voor de midjes zou je voor de aardigheid ook es moeten vervangen door een spoel. Dan is het twee en halfweg, maar ik weet bijna zeker dat je het beter zult vinden. Had er destijds iets van 180 uF voor zitten.
Was niks.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Ik geloof dat ik er nu 220 uF tussen heb zitten....Hoe bedoel je vervangen door een spoel?? Of bedoel je gewoon weglaten...
Kan je meteen geloven dat dit beter moet kunnen! Maar ik zie niet hoe? Dit is namelijk mijn grote twijfel altijd bij 3weg....Grote waarden van condensatoren [-o< ...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoe bedoel je vervangen door een spoel??
Filter zoals ik dat heb bij bv de Quadro's. Dus spoel voor de bas en spoel voor de basmid. C voor de tweet. Ik weet zeker dat je met die grote C, fase problemen gaat hebben in het laag. Ook als je die basmid zonder filter element gaat gebruiken.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@sietse
Dus inderdaad gewoon de C weglaten bij mn midjes en alleen met een spoel werken.
Dit is ongeveer wat ik nu heb:
Afbeelding
met dit zobeltje
Afbeelding

Zal bij de volgende meetsessie kijken wat er gebeurt met de midjes als ik de C weg haal en als ik tevens een zobeltje probeer voor de tweeter.

De midjes hebben een Fs van 70 Hz krijg ik daar dan geen last mee
:?: :?:
Groet Simon
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zou het als volgt doen.
Woof op 100 Hz - L2 = 12mH of woof op 200 Hz - L2 = 6 mH
Basmid als het kan op ca 4000 Hz, L1 = 0,15 mH of bij 3000 Hz 0,21 mH
Tweet bij 4000 Hz - C1 = 10 uF of bij 3000 Hz - 13 uF.
Die Fs van die midjes zul je geen last van hebben.
Het zobel netwerkje kan nuttig zijn maar dat hoor je dan tzt wel zelf. Er in, of er uit. Weet ik niet.

Deze waarden zijn berekend, dus moet je de waardes zo dicht mogelijk er bij zoeken. Vooral denk ik 0,21 mH en die 13 uF. Je kan eventueel nog een beetje schipperen met de crossover frequenties. Dat rekenwerk staat in het artikel over filters in onze bibliotheek..:wink:
Dus zo zou ik het proberen maar daar mogen anderen anders over denken.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Sietse
dat zou je zo denken....
Maar volgens uncle Joe(d'appolito) is een d'appolito 'ideaal' zolang de afstand van de middentoners maximaal 2/3 is van de golflengte van de cross. fr. en de afstand van mijn middentoners is nu 191mm...hetgeen eigenlijk betekend dat ik bij 1200 Hz (of lager) zou moeten crossen...Ik zit al iets hoger waardoor het d'appolito al iets minder is dan 'ideaal' :roll: . Ik heb nu al ervaren dat het 'd'appolito MTM effect' een gigantische verbetering geeft aan het afstraal gedrag en daar wil ik geen verslechteringen in aanbrengen door (veel) hoger te gaan crossen :-k Verder geeft d'appolito aan dat je filters van oneven orde moet gebruiken...dus ik heb gekozen voor 1ste orde (ook lekker simpel) Om een beetje zekerheid in te bouwen voor de tweater heb ik dus iets hoger gecrossed :-k Kortom het is her en der al een compromis al is het te axepteren. Joe d'appolito zelf geeft aan nooit hoger dan 2 kHz te crossen, liefst lager!! Dus ik ga jou optie niet proberen :roll:
Toch bedankt voor het meedenken! maar wil me waar mogelijk, wel aan de regeltjes houden O:)

Groet , Simon
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

wel aan de regeltjes houden
Veelsenste saai jô....... :D
Succes verder hé, ik blijf het wel volgen.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Ben even afgeleid van de bouw.... ben op zoek naar de voeten ...en heb een externe HardDisc Drive gekregen! Of dat nog niet alles is...er zit ook ruim 20 GB aan MP3 muziek op!! en aangezien ik buiten wil zagen wacht ik tot het ietsje warmer wordt :wink: en zit lekker binnen te luisteren naar de 'nieuwe' muziek.....
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

De voeten zijn binnen:
Afbeelding
Het blingbling gehalte is super 8)

Kunnen we toch nog wat leuks doen met de kerst...
Groet Simon
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Kunnen we toch nog wat leuks doen met de kerst...
Poetsen.....?.. :roll: ... #-o
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Voor de overgang van de barkruk poot naar de HMS een oplossing gevonden in een tafelpootje van de bouwmarkt.....Na enig uitdraaien en inkorten schuift dit precies over de barkruk poot met hetvolgende resultaat:
Afbeelding

om een idee te krijgen.....:
Afbeelding

het d'appolito gedeelte komt dan tussen de maan te hangen..
langzaam maar zeker komen we er wel
Groet, Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Kon het niet laten mat dat prachtige oude jaars weer toch een beginnetje gemaakt met de 2de kast:
Afbeelding

Iedereen goede jaarwisseling!! ga nu oliebollen bakken!
Groet, simon
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ook goede jaarwisseling Simon. Succes (ook met de oliebollen... :) )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”