miniDSP flex

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

dre schreef: za 13 aug 2022, 14:04
Guus Meeuwis?

Ben je wel helemaal lekker? :mrgreen:
Er komt hier van alles voorbij, dus Guus ook ;-). Maar niet voor het serieuze luisterwerk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Barry2001 »

Dat laag in kdeng-kdeng :rock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: miniDSP flex

Bericht door dre »

Barry....... :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

I.d.d. niks mis met dat nummer. Maar is ook wel uit zijn goeie tijd voordat ie inkakte :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Barry2001 »

dre schreef: za 13 aug 2022, 14:38
Barry....... :(
Geintje :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: miniDSP flex

Bericht door ds23man »

Barry2001 schreef: za 13 aug 2022, 14:24
Dat laag in kdeng-kdeng :rock:
Bij dat nummer denk ik steeds aan stoephoer.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Nou, we hebben weer even gelachen met zn allen. Maar t gaat helemaal niet over dit nummer. Zijn versie van 'Voor Haar' vind ik heel aardig. Maar ik zal de enige wel zijn denk ik hier ;-)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Barry2001 »

Het is de temperatuur Stefan, wordt het wat melig van, solly... maar je hebt gelijk, maar weer on topic.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Dat zegt inderdaad niets, Guus is een aanslag op alle elektronica... :hide:

Was het goed te doen om de amp modules te recyclen? Hoe vind je het gebruiksgemak nu? Ik neem aan dat EQ changes wat vlotter gaan dan met HPD nu?
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

P.s. Saté is daarentegen weer heel erg lekker. Ga zo ook weer wat kipsate verorberen van de plaatselijke Indonees... :kwijl:

(En de laatste posts had ik nog gemist, dus sorry voor nog meer olie op eh... de rails)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Fedde schreef: za 13 aug 2022, 17:20
P.s. Saté is daarentegen weer heel erg lekker. Ga zo ook weer wat kipsate verorberen van de plaatselijke Indonees... :kwijl:

(En de laatste posts had ik nog gemist, dus sorry voor nog meer olie op eh... de rails)
Zo erg is het nu ook weer niet hoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Fedde schreef: za 13 aug 2022, 17:11
Was het goed te doen om de amp modules te recyclen? Hoe vind je het gebruiksgemak nu? Ik neem aan dat EQ changes wat vlotter gaan dan met HPD nu?
Ik heb de plate-amps niet gerecycled, maar de OEM modules en bijbehorend Eval board gekocht. Kind kan de was doen als het gaat om het werkend maken.

Het bouwen van filters is makkelijk. Vooral omdat je kanalen kan linken aan elkaar. Dus je kan in 1 keer een PEQ toevoegen die direct op het linker en rechter tweeter of woofer kanaal actief is. Superhandig. Scheelt tijd en kans op fouten.

Wat wel een nadeel is, is dat je de filter-coefficienten voor een linkwitz transform alleen via een spreadsheet kan aanmaken en die in de software moet kopieeren. Maar eigenlijk is dat een eenmalige actie.

In REW kun je met behulp van de EQ functie een ongefilterde meting modelleren en de filters die REW voorstelt (of die je zelf aanmaakt) kun je exporteren naar een file direct voor de MiniDSP. Dit werkt behoorlijk goed.

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

satefan schreef: za 13 aug 2022, 23:47

Wat wel een nadeel is, is dat je de filter-coefficienten voor een linkwitz transform alleen via een spreadsheet kan aanmaken en die in de software moet kopieeren. Maar eigenlijk is dat een eenmalige actie.
Ja en nee. Ja voor de Q_0 en F_0 van je speaker maar niet voor je doel Q_b en doel doel F_b. Daar wil je voor een sub of laagweergever een beetje kunnen experimenteren i.v.b. met wat mogelijk is en wat goed samen gaat met de room gain. Daar zou je het liefst toch wel "draaiknopjes" voor willen hebben. Ik hoop eigenlijk dat ze nu een LT in de nieuw aangekondigde software direct in de PEQ hebben geïmplementeerd. In de Hypex software zat die er altijd al in in de vorm van een 2e orde shelf. En dat werkte best goed.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: zo 14 aug 2022, 9:27
satefan schreef: za 13 aug 2022, 23:47

Wat wel een nadeel is, is dat je de filter-coefficienten voor een linkwitz transform alleen via een spreadsheet kan aanmaken en die in de software moet kopieeren. Maar eigenlijk is dat een eenmalige actie.
Ja en nee. Ja voor de Q_0 en F_0 van je speaker maar niet voor je doel Q_b en doel doel F_b. Daar wil je voor een sub of laagweergever een beetje kunnen experimenteren i.v.b. met wat mogelijk is en wat goed samen gaat met de room gain. Daar zou je het liefst toch wel "draaiknopjes" voor willen hebben. Ik hoop eigenlijk dat ze nu een LT in de nieuw aangekondigde software direct in de PEQ hebben geïmplementeerd. In de Hypex software zat die er altijd al in in de vorm van een 2e orde shelf. En dat werkte best goed.
Helemaal eens!

Ik gebruik de presets om verschillende doel Q-b en doel F_b in te stellen en dan te luisteren. Maar draaiknoppen zouden inderdaad veel handiger zijn!

Satefan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door jeroen_d »

Het is een erg mooi apparaat. Ik speel met de gebalanceerde versie op een purifi versterker. Dit is voor 99% van dit forum schat ik echt wel kwaliteit genoeg.

Als ik HQPlayer eerst laat upsamplen naar de native 96kHz van de Flex wordt het zelfs nog een stukje lekkerder.

Het apparaat is ook absoluut stil met muziek op pauze. Met oor in de tweeter kan ik niet zeggen of de versterker aan staat.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

jeroen_d schreef: do 18 aug 2022, 0:44
Het is een erg mooi apparaat. Ik speel met de gebalanceerde versie op een purifi versterker. Dit is voor 99% van dit forum schat ik echt wel kwaliteit genoeg.

Als ik HQPlayer eerst laat upsamplen naar de native 96kHz van de Flex wordt het zelfs nog een stukje lekkerder.

Het apparaat is ook absoluut stil met muziek op pauze. Met oor in de tweeter kan ik niet zeggen of de versterker aan staat.
Zelfde ervaring hier Jeroen. Speel jij af via de USB ingang (van de Flex), of anders? Die lijkt bij mij zo nu en dan wel te haperen. Afspelen stopt dan en alleen de Flex uitzetten (een tijdje) lijkt te helpen, maar niet altijd. Ik speel vanaf MacOS, dus geen drivers etc nodig. Ik zie op het MiniDSP forum ook wat meldingen hierover.

grt

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Overigens heb ik de indruk dat de kwaliteit van de weergave er op vooruit gaat als ik via USB muziek afspeel vanaf mn Mac (96khz) versus 96khz via de optische uitgang van mn streamer. De weergave lijkt wat rustiger, stemmen klinken iets duidelijker. Maar ik moet nog wat meer/vaker luisteren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Ja dat kan wel kloppen. De inkomende jitter is via USB poort echt nihil. Via de optische ingang nog vrij substantieel. Alhoewel naar ASR begrippen nog steeds goed voor een blije tijger :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door jeroen_d »

satefan schreef: do 18 aug 2022, 11:23
jeroen_d schreef: do 18 aug 2022, 0:44
Het is een erg mooi apparaat. Ik speel met de gebalanceerde versie op een purifi versterker. Dit is voor 99% van dit forum schat ik echt wel kwaliteit genoeg.

Als ik HQPlayer eerst laat upsamplen naar de native 96kHz van de Flex wordt het zelfs nog een stukje lekkerder.

Het apparaat is ook absoluut stil met muziek op pauze. Met oor in de tweeter kan ik niet zeggen of de versterker aan staat.
Zelfde ervaring hier Jeroen. Speel jij af via de USB ingang (van de Flex), of anders? Die lijkt bij mij zo nu en dan wel te haperen. Afspelen stopt dan en alleen de Flex uitzetten (een tijdje) lijkt te helpen, maar niet altijd. Ik speel vanaf MacOS, dus geen drivers etc nodig. Ik zie op het MiniDSP forum ook wat meldingen hierover.

grt

Satefan
Ja, ik speel via de USB ingang met een airtube USB kabel. Klinkt altijd mooier. In deze USB kabel overigens geen voedingsleiding opgenomen, blijkt geen probleem dus heeft de Flex niet nodig. Ik heb nog geen enkele hapering kunnen waarnemen. Geen driver geïnstalleerd, ik speel met Windows via WASAPI. Oh, excuus, wel driver geïnstalleerd, dat gebeurt met installeren van de minidsp plugin software.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

satefan schreef: do 18 aug 2022, 11:23

Zelfde ervaring hier Jeroen. Speel jij af via de USB ingang (van de Flex), of anders? Die lijkt bij mij zo nu en dan wel te haperen. Afspelen stopt dan en alleen de Flex uitzetten (een tijdje) lijkt te helpen, maar niet altijd. Ik speel vanaf MacOS, dus geen drivers etc nodig. Ik zie op het MiniDSP forum ook wat meldingen hierover.

grt

Satefan
Hier i.i.g. probleemloos met de MiniDSP HD via de ASIO driver vanaf de PC/Laptop. Volgens mij is de HD qua USB en DSP volkomen identiek aan de Flex. Misschien een buffer probleem? Wat als je een andere bufferlengte instelt?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: do 18 aug 2022, 20:23
Ja dat kan wel kloppen. De inkomende jitter is via USB poort echt nihil. Via de optische ingang nog vrij substantieel. Alhoewel naar ASR begrippen nog steeds goed voor een blije tijger :mrgreen:
Ik zag de review op ASR inderdaad, maar het verschil is toch duidelijk waarneembaar. Ik ga eens op zoek naar een streamer met USB output. Topping heeft een heel aardige player, maar er moet ook Spotify Connect (voor de family) op moet kunnen draaien. Ik heb het liefst alles in 1.

grt

Satefan
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: miniDSP flex

Bericht door rikpost »

Mocht mijn groundsound de geest geven is er nu tenminste iets wat het 1 op 1 kan vervangen .
Met die 2x8 flex
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Alternatief is er sinds kort ook de Topping DM7. 8 kanaals DAC met ESS9038 PRO. Meet mooi, goed betaalbaar maar geen ingebouwde DSP. Dus PC nodig...
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

En gebalanceerd uit en doet 8x 192k 32 bit via USB...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Fedde schreef: vr 19 aug 2022, 18:46
Alternatief is er sinds kort ook de Topping DM7. 8 kanaals DAC met ESS9038 PRO. Meet mooi, goed betaalbaar maar geen ingebouwde DSP. Dus PC nodig...
Of de Okto Research Dac8 Pro. Ziet er wat gelikter uit dan de Topping. Maar ook geen DSP. Nu out of stock, onduidelijk of deze weer komt. https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm

Ik hoop echt dat er een digitale Flex Eight komt (of balanced).

Satefan
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”