architect schreef: ↑ma 06 dec 2021, 7:55
vaak komt het voor dat bij een meningsverschil verschillende doelen nagestreefd worden
het lijkt dat er grofweg 2 groepen zijn met hun eigen doel
we noemen hen groep A en B
groep A : heeft als doel heeft om kwaliteit na te streven die feitelijk gemaakt kan worden - vanuit feiten kan dan ook ontworpen worden en gerationaliseerd.
groep B : wil emotie wil beleven (zonder te rationaliseren).
Groep A raakt geirriteerd van groep B omdat :
- groep B met positieve en negatieve emoties iets beleeft en ook deelt op dit forum zonder dat zij daarbij rationele argumenten hanteren.
Groep B raakt geirriteerd van groep A omdat :
- ze geen vrijheid voelen om te beleven zonder te rationaliseren
zoiets in het kort denk ik . . .
Goed verwoord. Wat denk ik nog ontbreekt is dat er een heel spectrum zit tussen A en B. En dat ook de groep binnen dat spectrum flink geïrriteerd kan raken. Daar heb ikzelf wel last van. Als mensen in het uiterste spectrum van A of B gaan zitten.
Ik ontwerp en bouw en meet op basis van rationele kennis, zoals groep A. Maar ik zoek aanvullend daarop verbeteringen door te luisteren naar componenten en materialen, zoals in groep B gebeurt. Ook de uiteindelijke filterafstemming wordt door luistertesten bepaald. Dit is puur subjectief, want ik zet tracks op die ik goed ken en bepaal, hoe geeft deze nieuwe speaker dit weer. Zit dit op het kwaliteitsniveau dat ik wil? Zo niet, gaan we weer lekker itereren. Komt echter geen ABX tussendoor bij kijken. Dus uiteindelijk is het finale deel van het ontwerp gebaseerd op subjectief luisteren. En ik zou niet zonder kunnen. Dus ik kan met wel inleven in groep B. Althans, zolang het niet al te extreem wordt met het plakken van stickers en audiolampen.
Bv pappaleo bepaalt ook op basis van luistertesten hoe hij de Calimero vindt klinken. Vind ik zeer herkenbaar. Zo gaat dat. Meten en luisteren. Maar wie gaat tussen door een ABX test doen om vast te stellen of het verschil met poortje zus of zo nu echt zo groot is als dat je meent te horen?
Stel je nu voor je behoort exclusief tot groep B. Je bent niet aan het meten, je bent uitsluitend bezig met luisteren en op basis van verhalen, branding, uiterlijk, geloof in een stukje techniek, iets wat je op een demo hebt gehoord, noem maar op, je set aan het aanpassen. Je zit in aan de uiterste kant van B. Dus lekker alleen tweaken en luisteren. Dan is dat voor groep B voldoende en niet alleen emotie, maar ook volstrekt normaal om op die manier bezig te zijn. En die vinden het dan raar, dat groep A het niet eens wil proberen als het niet gemeten is. En daar kan ik best wel inkomen. Juist omdat ik vanuit het werken volgens methode van groep A, gemerkt heb dat ik niet zonder subjectief oordelen kan.