I want to believe? To ABX or not to ABX?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door rikpost »

Pjotr schreef: ma 06 dec 2021, 19:12
rikpost schreef: ma 06 dec 2021, 12:34
.............
Dus het werkt wel maar het is niet te verklaren ,je vraagt je dan wel af hoe hebben ze het kunnen ontwerpen ?
Of het werkt niet maar je denkt dat het werkt , nou dan werkt het toch ook :lol:
Hier gaan we niet uit komen ,het word ook meer een filosofie en psychologie draadje ,ook leuk !
Het is niet zo moeilijk. Dit is letterlijk wat Peter Belt (R.I.P.) zegt in een van zijn artikelen. Hij was de nestor van de poor man tweaks. Van paperclips, viltstiften tot krokodillenklemmetjes:

"Het werkt doordat je gelooft dat het werkt"

https://pwbelectronics.co.uk/ Veel van zijn tweaks gaf hij zo weg tegen verzendkosten of verkocht het voor weinig. Een van zijn bekende tweaks: Plak een stukje special Belt tape op je versterker en speakers en schijf daar op met de speciale Belt stift "Klinkt beter". Succes verzekerd!

Nou ja ik sta er zelf niet zo in dat ik denk ,Onzin !
maar ik weet het gewoon niet en ben er gek genoeg ook niet nieuwsgierig naar ,ik denk dat ik er te nuchter voor ben mede omdat er geen onderbouwing is .
maar misschien laat ik winst liggen wie zal het zeggen !
ik ben wel van mening dat wanneer je er twee weken over moet doen om te horen of dat een , sticker ?! Beter klinkt !
je jezelf wel in de zeik neemt :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door hannesie »

+1

:lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door Pjotr »

rikpost schreef: ma 06 dec 2021, 20:48


.............je jezelf wel in de zeik neemt :lol:
Is toch niks mee? (Als je anderen het er maar niet mee doet ;) ) Veel mensen doen het al te graag. Is het niet met audio tweaken dan is het wel met spaarzegeltjes van de kaasboer.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door OpaBert »

Geweldig die mindfuck https://youtu.be/nGEnwBc3C64
Heb weer wat leuks om te kijken
Verder ben ik het met satefan eens vwb Audio als het niet meetbaar is dan is het er ook niet
En dan ga ik zoeken wat een ABX is soort voorloper van de Bmx O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef: ma 06 dec 2021, 21:26

Verder ben ik het met satefan eens vwb Audio als het niet meetbaar is dan is het er ook niet
Ja Bert, dan ben je een draadje vergeten! Jij leert het ook nooit hè :rofl:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door OWC »

OpaBert schreef: ma 06 dec 2021, 21:26
Geweldig die mindfuck https://youtu.be/nGEnwBc3C64
Heb weer wat leuks om te kijken
Verder ben ik het met satefan eens vwb Audio als het niet meetbaar is dan is het er ook niet
En dan ga ik zoeken wat een ABX is soort voorloper van de Bmx O:)
:lol: :lol:
Zoiets is grappig, voor audio is het ook nog vermakelijk.

Helaas gebeurt het maar al te vaak bij bedrijven of zelfs wetenschappelijke onderzoekbureaus.

Het bekende voorbeeld dat er een heel dozijn aan geleerden zich staat te ontfermen waarom een ton met water steeds water verliest.
"Alle kalibraties zijn gedaan, protocollen zijn gevolgd", moeilijke berekeningen, formules en hele theorieën worden er op los gelaten.
Maar niemand wil naar de nieuwe stagiaire luisteren die toch maar eens de achterkant heeft bekeken en heeft ontdekt dat er een klein gaatje in zit waar water uit lekt. "Dat knaapje snapt het allemaal nog niet".

Het klinkt flauw, maar komt echt heel erg vaak voor.

Dan vraag ik me altijd weer af wie hier nu "de knaapjes" zijn?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: ma 06 dec 2021, 21:52
OpaBert schreef: ma 06 dec 2021, 21:26

Verder ben ik het met satefan eens vwb Audio als het niet meetbaar is dan is het er ook niet
Ja Bert, dan ben je een draadje vergeten! Jij leert het ook nooit hè :rofl:
Scherp :D :goedzo:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door jeroen_d »

architect schreef: ma 06 dec 2021, 7:55
vaak komt het voor dat bij een meningsverschil verschillende doelen nagestreefd worden
het lijkt dat er grofweg 2 groepen zijn met hun eigen doel
we noemen hen groep A en B

groep A : heeft als doel heeft om kwaliteit na te streven die feitelijk gemaakt kan worden - vanuit feiten kan dan ook ontworpen worden en gerationaliseerd.
groep B : wil emotie wil beleven (zonder te rationaliseren).

Groep A raakt geirriteerd van groep B omdat :
- groep B met positieve en negatieve emoties iets beleeft en ook deelt op dit forum zonder dat zij daarbij rationele argumenten hanteren.

Groep B raakt geirriteerd van groep A omdat :
- ze geen vrijheid voelen om te beleven zonder te rationaliseren

zoiets in het kort denk ik . . .
Goed verwoord. Wat denk ik nog ontbreekt is dat er een heel spectrum zit tussen A en B. En dat ook de groep binnen dat spectrum flink geïrriteerd kan raken. Daar heb ikzelf wel last van. Als mensen in het uiterste spectrum van A of B gaan zitten.

Ik ontwerp en bouw en meet op basis van rationele kennis, zoals groep A. Maar ik zoek aanvullend daarop verbeteringen door te luisteren naar componenten en materialen, zoals in groep B gebeurt. Ook de uiteindelijke filterafstemming wordt door luistertesten bepaald. Dit is puur subjectief, want ik zet tracks op die ik goed ken en bepaal, hoe geeft deze nieuwe speaker dit weer. Zit dit op het kwaliteitsniveau dat ik wil? Zo niet, gaan we weer lekker itereren. Komt echter geen ABX tussendoor bij kijken. Dus uiteindelijk is het finale deel van het ontwerp gebaseerd op subjectief luisteren. En ik zou niet zonder kunnen. Dus ik kan met wel inleven in groep B. Althans, zolang het niet al te extreem wordt met het plakken van stickers en audiolampen. :)

Bv pappaleo bepaalt ook op basis van luistertesten hoe hij de Calimero vindt klinken. Vind ik zeer herkenbaar. Zo gaat dat. Meten en luisteren. Maar wie gaat tussen door een ABX test doen om vast te stellen of het verschil met poortje zus of zo nu echt zo groot is als dat je meent te horen?

Stel je nu voor je behoort exclusief tot groep B. Je bent niet aan het meten, je bent uitsluitend bezig met luisteren en op basis van verhalen, branding, uiterlijk, geloof in een stukje techniek, iets wat je op een demo hebt gehoord, noem maar op, je set aan het aanpassen. Je zit in aan de uiterste kant van B. Dus lekker alleen tweaken en luisteren. Dan is dat voor groep B voldoende en niet alleen emotie, maar ook volstrekt normaal om op die manier bezig te zijn. En die vinden het dan raar, dat groep A het niet eens wil proberen als het niet gemeten is. En daar kan ik best wel inkomen. Juist omdat ik vanuit het werken volgens methode van groep A, gemerkt heb dat ik niet zonder subjectief oordelen kan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef: ma 06 dec 2021, 21:26
Geweldig die mindfuck https://youtu.be/nGEnwBc3C64
En dan blijkt het later geacteerd te zijn... :rofl: Net als dat Belgische stel destijds
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door John P »

Onkel Igel vertelt:

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door richard »

Ik ben audio-agnost.

Rituelen met groene staedlers, kabeltjes (al dan niet UTP vlechtwerkjes), condensators met bypass en speciale plugjes zijn mij niet vreemd.

Het heeft alleen geen indruk achter gelaten en inmiddels heb ik het geloof in de audio religie verloren.

Al blijft er achter in het hoofd toch iets zeuren.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door SSassen »

Hahaha, groene Staedlers, die was ik bijna vergeten, ook ik heb daar ijverig mee geëxperimenteerd, zonder resultaat helaas.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door ray5150 »

Nu moet ik even nadenken, was dat niet dat je de zijkanten van een CD daarmee moest "behandelen" ?
Iets met licht reflecties of zo.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef: wo 15 dec 2021, 20:20
Hahaha, groene Staedlers, die was ik bijna vergeten, ook ik heb daar ijverig mee geëxperimenteerd, ...
:shock:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door richard »

ray5150 schreef: wo 15 dec 2021, 22:49
Nu moet ik even nadenken, was dat niet dat je de zijkanten van een CD daarmee moest "behandelen" ?
Iets met licht reflecties of zo.
Ja. Als je het helemaal goed wil doen had je speciale machientjes waarmee je de rand van de cd in een scherp gedefinieerde hoek kon afschaven. Dit voorafgaand aan het inkleuren van de rand.

Een speciaal machientje met een speciaal prijsje. Waarschijnlijk was mijn geloof niet groot genoeg om daar in te investeren en dus ook ook de reden dat de groene stift niet werkte.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door Pjotr »

Die stiften deden het wel prima! Ook de rode en de blauwe. In die tijd had je nog overheadsheets, ging perfect daar op :sure:

Je had ook toen nog CD flitsers. Apparaatje met een klein flitsbuisje er in waarmee je CD's kon flitsen. Bij een demo er van hoorde iedereen gelijk een behoorlijke verbetering. Geluid werd Holografischer vond men. En ik moet bekennen............ Dus toen moest ik het ook wel horen :mrgreen: Maar eigenlijk hoort dit in het weemoed draadje :D

"Wat hebben jullie gedaan? Het lijkt of de cello nieuwe snaren heeft, de afbeelding van de ruimte meer gedefinieerd is en de achtergrond stiller."

Dat is nou geen compliment. Ieder die een akoestisch snaarinstument bespeelt a la een cello, gitaar etc. weet dat nieuwe snaren de eerste weken wat onwillig zijn en moeten settelen.

Nespa.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door rikpost »

negro brass band.jpg
negro brass band.jpg (9.26 KiB) 294 keer bekeken
je vergeet meer zwart tussen de instrumenten :mrgreen:
ik weet het dergelijke grapjes kun je niet meer maken 8-[
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door pappaleo »

De foto is aardig grijs met weinig contrast, dus het zij je vergeven :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door rikpost »

pappaleo schreef: do 16 dec 2021, 10:31
De foto is aardig grijs met weinig contrast, dus het zij je vergeven :mrgreen:
Met oranje zekeringen los je dat zo op ;-)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door hsmeets »

rikpost schreef: do 16 dec 2021, 10:36
pappaleo schreef: do 16 dec 2021, 10:31
De foto is aardig grijs met weinig contrast, dus het zij je vergeven :mrgreen:
Met oranje zekeringen los je dat zo op ;-)
gaan die er dan oraal of ana.... in?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door Pjotr »

rikpost schreef: do 16 dec 2021, 10:36
pappaleo schreef: do 16 dec 2021, 10:31
De foto is aardig grijs met weinig contrast, dus het zij je vergeven :mrgreen:
Met oranje zekeringen los je dat zo op ;-)

Ach welnee, daar hadden ze een eeuw geleden al een oplossing voor:

Minstrel_PosterBillyVanWare_edit.jpg

Maar tegenwoordig mag dit niet meer. Ben wel benieuwd hoelang Goochel deze plaatjes nog toelaat.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door pappaleo »

Als je probeert door het verwijderen van historisch materiaal de geschiedenis te veranderen.......
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door pappaleo »

.....dan heb je ook niet de gelegenheid om van het verleden te leren.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door hannesie »

pappaleo schreef: do 16 dec 2021, 11:57
.....dan heb je ook niet de gelegenheid om van het verleden te leren.

Helemaal met je eens...!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: I want to believe? To ABX or not to ABX?

Bericht door Pjotr »

I.d.d. de spijker op zijn kop! En dat kun je tweeledig uitleggen :D
Plaats reactie