Klasse B2 versterker met 801A triodes

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door hannesie »

Ik heb dan al een beetje ervaring met hoe de klanken kunnen verschillen met andere versterkers aan de set, en de invloed die een versterker heeft, maar hoe je dan de verschillen op andere set dat nog niet.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

Voor degenen, die de details nog willen bekijken, de bijgewerkte schema's.

Piet
801A versterker U200 stuurtrap.jpg
801A versterker U200 eindtrap.jpg
801A versterker U200 voeding.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door SSassen »

Piet1950 schreef: zo 12 sep 2021, 19:43
Voor degenen, die de details nog willen bekijken, de bijgewerkte schema's.

Piet

801A versterker U200 stuurtrap.jpg
801A versterker U200 eindtrap.jpg
801A versterker U200 voeding.jpg
@Piet,

Ik heb eens zitten kijken naar je schema's in de hoop er iets van op te steken, daarom heb ik een tweetal vragen:

1) In je voortrap gebruik je een tweetal RC netwerken op de ingang, ik ben altijd huiverig om hier veel pF te plaatsen omdat je uiteraard HF inlevert, toch gebruik jij hier best forse waardes, 10K/330pF en 33K/100pF in serie, ik neem aan dat je dit doet met een reden?

2) Ook zie ik een 1N4148 diode zitten tussen het rooster en de kathode van de 1e 6SN7 triode, wat is daar de functie van?
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door pvanlingen »

1. Ingangsfilter 48 KHz ?
2. Roosterspanning niet teveel boven de kathode spanning ?
Laatst gewijzigd door pvanlingen op do 03 feb 2022, 0:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

1) In je voortrap gebruik je een tweetal RC netwerken op de ingang...
Elke eindversterker heeft een bepaalde bandbreedte, die deze zonder problemen kan weergeven. En wat de versterker niet goed meer kan weergeven, kun je er beter preventief uitfilteren. Dit geldt zowel voor het hoog, maar ook voor het laag.
2) Ook zie ik een 1N4148 diode zitten tussen het rooster en de kathode...
Om bij opstarten en koude buis te hoge positieve pieken op het stuurrooster te voorkomen.

Piet
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door SSassen »

Piet1950 schreef: wo 02 feb 2022, 19:48
1) In je voortrap gebruik je een tweetal RC netwerken op de ingang...
Elke eindversterker heeft een bepaalde bandbreedte, die deze zonder problemen kan weergeven. En wat de versterker niet goed meer kan weergeven, kun je er beter preventief uitfilteren. Dit geldt zowel voor het hoog, maar ook voor het laag.
Ja, da’s helder, maar normaliter zie je (veel) kleinere waardes, dus ik had geconcludeerd dat je wellicht een oplopende frequentie response wilde corrigeren?
Piet1950 schreef: wo 02 feb 2022, 19:48
2) Ook zie ik een 1N4148 diode zitten tussen het rooster en de kathode...
Om bij opstarten en koude buis te hoge positieve pieken op het stuurrooster te voorkomen.
Het rooster zit toch met de roosterweerstand aan GND? Of wordt deze naar een hogere spanning gebracht door de koppel C bij opstarten?
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

normaliter zie je (veel) kleinere waardes,...
Ja, dat klopt. Dat is dan voornamelijk om HF (Megahertz) storingen te onderdrukken. Maar een blokgolf van bijvoorbeeld 20kHz heeft sterke 60kHz en 100kHz componenten. Daar kan niet elke versterker tegen. Je zou dat zelf eens uit kunnen proberen bij je 6C33C proefversterkers. Wat doen ze bij sterke signalen boven de 20kHz? Wat is dan de vervorming? En zijn ze dan nog stabiel?
Of wordt deze naar een hogere spanning gebracht door de koppel C bij opstarten?
Ja, dat zou kunnen. Alle transiënten bij opstarten zijn niet altijd goed te voorspellen (ik heb geen simulator...). Safety first.

Piet
Plaats reactie