Klasse B2 versterker met 801A triodes
Moderator: Beheerdersteam
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Ik heb dan al een beetje ervaring met hoe de klanken kunnen verschillen met andere versterkers aan de set, en de invloed die een versterker heeft, maar hoe je dan de verschillen op andere set dat nog niet.
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Voor degenen, die de details nog willen bekijken, de bijgewerkte schema's.
Piet
Piet
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
@Piet,
Ik heb eens zitten kijken naar je schema's in de hoop er iets van op te steken, daarom heb ik een tweetal vragen:
1) In je voortrap gebruik je een tweetal RC netwerken op de ingang, ik ben altijd huiverig om hier veel pF te plaatsen omdat je uiteraard HF inlevert, toch gebruik jij hier best forse waardes, 10K/330pF en 33K/100pF in serie, ik neem aan dat je dit doet met een reden?
2) Ook zie ik een 1N4148 diode zitten tussen het rooster en de kathode van de 1e 6SN7 triode, wat is daar de functie van?
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
1. Ingangsfilter 48 KHz ?
2. Roosterspanning niet teveel boven de kathode spanning ?
2. Roosterspanning niet teveel boven de kathode spanning ?
Laatst gewijzigd door pvanlingen op do 03 feb 2022, 0:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Elke eindversterker heeft een bepaalde bandbreedte, die deze zonder problemen kan weergeven. En wat de versterker niet goed meer kan weergeven, kun je er beter preventief uitfilteren. Dit geldt zowel voor het hoog, maar ook voor het laag.1) In je voortrap gebruik je een tweetal RC netwerken op de ingang...
Om bij opstarten en koude buis te hoge positieve pieken op het stuurrooster te voorkomen.2) Ook zie ik een 1N4148 diode zitten tussen het rooster en de kathode...
Piet
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Ja, da’s helder, maar normaliter zie je (veel) kleinere waardes, dus ik had geconcludeerd dat je wellicht een oplopende frequentie response wilde corrigeren?Piet1950 schreef: ↑wo 02 feb 2022, 19:48Elke eindversterker heeft een bepaalde bandbreedte, die deze zonder problemen kan weergeven. En wat de versterker niet goed meer kan weergeven, kun je er beter preventief uitfilteren. Dit geldt zowel voor het hoog, maar ook voor het laag.1) In je voortrap gebruik je een tweetal RC netwerken op de ingang...
Het rooster zit toch met de roosterweerstand aan GND? Of wordt deze naar een hogere spanning gebracht door de koppel C bij opstarten?
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Ja, dat klopt. Dat is dan voornamelijk om HF (Megahertz) storingen te onderdrukken. Maar een blokgolf van bijvoorbeeld 20kHz heeft sterke 60kHz en 100kHz componenten. Daar kan niet elke versterker tegen. Je zou dat zelf eens uit kunnen proberen bij je 6C33C proefversterkers. Wat doen ze bij sterke signalen boven de 20kHz? Wat is dan de vervorming? En zijn ze dan nog stabiel?normaliter zie je (veel) kleinere waardes,...
Ja, dat zou kunnen. Alle transiënten bij opstarten zijn niet altijd goed te voorspellen (ik heb geen simulator...). Safety first.Of wordt deze naar een hogere spanning gebracht door de koppel C bij opstarten?
Piet
