buizen mengversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Maare, heb je geen vingers verbrand met dat hete plaatjes gedoe
Bijna,maar ik had mijn kop er bij en genoeg eelt op de vingertoppen :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Zo,de bodem pas gemaakt.
DSC08308.JPG
En maar wat aan het passen en meten....... :mrgreen:
DSC08317.JPG
De extra hoog en laag regeling er uit gehaald.
Links onderin.
Drie nieuwe printen geëtst.
De voorversterker voor het LINE kanaal met zijn bijbehorende filterprint en een printje voor een slide potmeter.
DSC08328.JPG
Voor de potmeters had ik maar bedacht een subframe te gebruiken.
DSC08326.JPG
Laatst gewijzigd door democles op zo 09 mei 2021, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: buizen mengversterker

Bericht door OpaBert »

Mooie Printen weer :goeie:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
Mooie Printen weer :goeie:
Zeker mooie printen. Ik ben er nog niet in geslaagd ze zo mooi te maken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door Barry2001 »

Ik zie printen die ik herken :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Ja die zijn ook mooi Barry :D

Ondertussen maak ik wat ik kan,zonder China,zie wel waar het strand :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door Barry2001 »

Die frees machinetjes om printen te frezen worden ook betaalbaar, en daar haal je track/gap ook 100um mee, wat de chinese prijsvechters ook aanbieden. Maar goed, dan doe je het om zelf te maken, printen in China kosten helemaal niks meer, en liggen met een week op de deurmat. De verzendkosten is wat je nog betaald.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Ja de printen zijn geen probleem meer.
Anders wordt het met de chip producties. :shock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Nog even bezig met de voeding voor de koptelefoon versterker.

Hoeveel stroom trekt dat chipje eigenlijk, TPA6120 ?
Kon het niet goed vinden in de papieren.
Kan een voeding van +12 en -12v het af met een spanningsregelaar van 100mA ?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

democles schreef:
Nog even bezig met de voeding voor de koptelefoon versterker.

Hoeveel stroom trekt dat chipje eigenlijk, TPA6120 ?
Kon het niet goed vinden in de papieren.
Kan een voeding van +12 en -12v het af met een spanningsregelaar van 100mA ?
Blz 5 datasheet; supply current is 13-15mA max
Daar komt dan nog de stroom van de belasting bovenop.

In datasheet specificeren ze 200mW, blz 6.
Even aangenomen dat dit "RMS" zou zijn (waarschijnlijk niet).
Kost je dat nog eens √(0.2/32) = 79mA extra aan stroom bij een belasting van 32 ohm, totaal dus zo'n 94mA.
edit: dit is wat hoger trouwens, je moet namelijk ook de piek van de sinus clean kunnen leveren.
Dan kom je uit op 79*1.41 + 15 = 126mA
Gaan we ervan uit dat die 200mW piek is, kom je uit op 82mA

Datasheets zijn er altijd heel warrig in of ze met Po piek of RMS uit bedoelen.
In heel veel gevallen is het piek.

Beetje afhankelijk welke koptelefoon je wilt aansturen, 200mW voor een koptelefoon is namelijk wel veel.
Dit is per kanaal, dus voor stereo, alles maar twee.

edit2:
Je kunt ook met power dissipation rekenen, Blz 7
Wederom is de datasheet beetje onduidelijk, of dit nu om 1 of 2 kanalen gaat.

Dan kom je bij 200mW uit op 1.4W dat is zo'n 93mA (aangenomen dat het om RMS waardes gaat)
Laatst gewijzigd door OWC op ma 10 mei 2021, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Bedankt voor de uitleg :goedzo:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

democles schreef:
Bedankt voor de uitleg :goedzo:
Ik heb het nog wat aangepast.

Het is in zulke datasheets altijd een beetje warrig en incompleet.
Ik zit nog even verder te bladeren, blijkbaar hebben ze op bladzijde 13 een formule;
Psup = (Vcc*Vp) / (π * Rl) + (Vcc * Icc)

Wij willen Isup weten, dus delen we alles door Vcc (Psup = Vcc * Isup)
Isup = Vp / (π * Rl) + Icc = 9 / (π * 32) + 0.015 = 105mA

Dus bij Vcc van 15V en Icc (Iq) van 15mA max, load = 32 ohm -> 200mW (geeft een Vp van 9V)
Dit is PER kanaal, in stereo dus 210mA
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Ondertussen wat verder met mijn favoriete bezigheid ,,passen en meten,,........... :mrgreen:
Het subframe.
Dit gaat lukken [-o<
Bijlagen
DSC08329.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: buizen mengversterker

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Ondertussen wat verder met mijn favoriete bezigheid ,,passen en meten,,........... :mrgreen:
Het subframe.
Dit gaat lukken [-o<
Ik dacht dat jij dat eerst deed voor je een kast ging maken
Nou heb je mazzel Demo dat het past :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door hannesie »

Anders kan hij toch gewoon omhoog, doen ze ook in New York.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Ik dacht dat jij dat eerst deed voor je een kast ging maken
Nou heb je mazzel Demo dat het past
Ja ongeveer plus een beetje extra voor onvoorziene zaken :-"
Anders kan hij toch gewoon omhoog, doen ze ook in New York.
Ja,vele mogelijkheden :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Ja langzaam schiet het op :shock:
Kom ik bij het laatste gedeelte.
Een microfoon voorversterker met een mogelijkheid voor een send en return er tussen te schakelen.
Ja een send en return is eigenlijk een 1 of ander vervormings bakje er tussen kunnen schakelen,net als bij een gitaar,flanger,faser,fuzz,etc.

Heb nog niet iets specifiek kunnen vinden.
Wie weet wat?
Geen buizen spul,maar SMD opamp gebakjes of transistor,met een filter voor spraak.
Geen condensator microfoon met fantoom voeding,maar gewoon rechtoe rechtaan.

Ideeën welkom.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: buizen mengversterker

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Ja langzaam schiet het op :shock:
Kom ik bij het laatste gedeelte.
Een microfoon voorversterker met een mogelijkheid voor een send en return er tussen te schakelen.
Ja een send en return is eigenlijk een 1 of ander vervormings bakje er tussen kunnen schakelen,net als bij een gitaar,flanger,faser,fuzz,etc.

Heb nog niet iets specifiek kunnen vinden.
Wie weet wat?
Geen buizen spul,maar SMD opamp gebakjes of transistor,met een filter voor spraak.
Geen condensator microfoon met fantoom voeding,maar gewoon rechtoe rechtaan.

Ideeën welkom.
Moet er geen nagalm veer in :D
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

democles schreef:
Ja langzaam schiet het op :shock:
Kom ik bij het laatste gedeelte.
Een microfoon voorversterker met een mogelijkheid voor een send en return er tussen te schakelen.
Ja een send en return is eigenlijk een 1 of ander vervormings bakje er tussen kunnen schakelen,net als bij een gitaar,flanger,faser,fuzz,etc.

Heb nog niet iets specifiek kunnen vinden.
Wie weet wat?
Geen buizen spul,maar SMD opamp gebakjes of transistor,met een filter voor spraak.
Geen condensator microfoon met fantoom voeding,maar gewoon rechtoe rechtaan.

Ideeën welkom.
Er zijn genoeg LND150 send-return circuitjes.

Of doel je specifiek op de effecten zelf?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
democles schreef:
Ideeën welkom.
Moet er geen nagalm veer in :D
Of een emmertjes geheugen :relax:
Anne
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: buizen mengversterker

Bericht door John P »

Dit is een mooie, wel zelf de phantomspanning eruit mieteren.
https://www.adventures-in-audio.com/the ... ed-to-know
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

One World Concepts schreef:
democles schreef:
Ja langzaam schiet het op :shock:
Kom ik bij het laatste gedeelte.
Een microfoon voorversterker met een mogelijkheid voor een send en return er tussen te schakelen.
Ja een send en return is eigenlijk een 1 of ander vervormings bakje er tussen kunnen schakelen,net als bij een gitaar,flanger,faser,fuzz,etc.

Heb nog niet iets specifiek kunnen vinden.
Wie weet wat?
Geen buizen spul,maar SMD opamp gebakjes of transistor,met een filter voor spraak.
Geen condensator microfoon met fantoom voeding,maar gewoon rechtoe rechtaan.

Ideeën welkom.
Er zijn genoeg LND150 send-return circuitjes.

Of doel je specifiek op de effecten zelf?
Zoek meer iets van, microfoon- opamp-send-return-opamp.
Ja die LND150 is mooi als het gevoed wordt uit de de buizen HS
Dan moet er zowiezo een buis bij en dat trekt de trafo niet!

Nee geen nagalmveer of emmertjes geheugen.

Liever iets wat draait op 12v of +en - 12v.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

democles schreef:
One World Concepts schreef:
democles schreef:
Ja langzaam schiet het op :shock:
Kom ik bij het laatste gedeelte.
Een microfoon voorversterker met een mogelijkheid voor een send en return er tussen te schakelen.
Ja een send en return is eigenlijk een 1 of ander vervormings bakje er tussen kunnen schakelen,net als bij een gitaar,flanger,faser,fuzz,etc.

Heb nog niet iets specifiek kunnen vinden.
Wie weet wat?
Geen buizen spul,maar SMD opamp gebakjes of transistor,met een filter voor spraak.
Geen condensator microfoon met fantoom voeding,maar gewoon rechtoe rechtaan.

Ideeën welkom.
Er zijn genoeg LND150 send-return circuitjes.

Of doel je specifiek op de effecten zelf?
Zoek meer iets van, microfoon- opamp-send-return-opamp.
Ja die LND150 is mooi als het gevoed wordt uit de de buizen HS
Dan moet er zowiezo een buis bij en dat trekt de trafo niet!

Nee geen nagalmveer of emmertjes geheugen.

Liever iets wat draait op 12v of +en - 12v.
Waarom moet er een buis bij? :think:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Als microfoon voorversterker.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

democles schreef:
Als microfoon voorversterker.
Dat kan toch eventueel ook met een LND150 of een hybride oplossing met opamps?
Plaats reactie