De afhaalchinees. (lii audio open baffle)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door Shadow »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door wouter »

Jouw OB heeft nu een plafond bereikt ;-)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Conclusie tot zover, omdat ik nu dus lekker snel kan switchen tussen, to notch, or not to notch,
is gebleken dat het zonder notch niet lekker luistert. Toch als je de notch aanzet is het net of
je een deken over de speaker gooit. Haal je de notch eraf, trekt het geluid helemaal open, maar
vliegt op je af, en tettert in je oren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door wouter »

Test eens op spraak... nieuwslezer ofzo, gesproken woord. Valt e.e.a. ook snel door de mand.

Het dekentje is ook de magie wellicht, die in de kleuring zit. Bepaalde tonen en bepaalde boventonen krijgen een accent. Ik hoorde een onnatuurlijke ruimtelijkheid. Die zal verdwijnen met de notches, maar klopt die ruimtelijkheid wel met hoe je de muziek kent?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Ik ga ook nog even de notches afzonderlijk testen. Ik heb wel het idee, dat die van 8,5 te hard ingrijpt,
of op de verkeerde plek. Of het moet nog een tijdje wennen. 8-[
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door Henkjan »

niet als een jekko gaan schakelen, gewoon zo veel mogelijk luisteren als je altijd doet
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Helemaal mee eens HJ, er zit ook veel tijd tussen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door audiomanics »

De dip op 1khz... kan dat acoustische kortsluiting zijn?? Zijn de speakertjes wel ingespeeld? (ik heb ze uiteindelijk tegen elkaar en in tegenfase, een weekje laten sweepen van 10-200Hz in een doos. Ik kan me namelijk herinneren dat mijn Lowther EX4 behoorlijk schreeuwerig klonken in het begin).. nu zijn het wereld-speakertjes. Ook de dome-vorm bepaalt in grote mate het geluid.. Bij de Lowther-community zijn daar heel wat experimenten mee gedaan. De standaard meegeleverde dome van de EX4 (groot zwart ding met gaten) vond ik een stuk minder fijn klinken dan mijn zelfgemaakte hardhouten bullits. Er valt dus nog wel wat te tunen aan die breedbanders.
De curves van een standaard Lowther zien er overigens niet veel beter uit, verwacht ik..;-)

Kees
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

De speakers zijn zeker ingespeeld, en anders zijn ze dat binnen een paar dagen.
Ze staan hier toch zo'n 16 uur per dag aan. :)

Wat de notches betreft, moet ik niet in een valkuil trappen. Op het moment dat ik
ze aanzet, knalt natuurlijk ook het rendement naar beneden. Ze zijn dan minder schreeuwerig.
Maar op het moment dat ik hem dan weer wat harder zet, begint het ook weer wat te tetteren. :-k
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door wouter »

Als ik het goed heb ligt er morgen bij mij voor 12 uur een paartje F8 en W15 in de werkplaats, eens kijken of dat te combineren valt... ;-)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Gefeliciteerd. \:D/
Hoor ik dan rond 12.15u wat je uiteindelijke filter wordt. :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door wouter »

iets met 5,6mH en 68uF en een L-pad :-)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door hardbats »

wouter schreef:
iets met 5,6mH en 68uF en een L-pad :-)
Dat lijkt verdacht veel op wat Leon bedacht heeft :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door wouter »

Goh :-)

Ik was altijd al fan van de Visaton Stella light, die is ook zo gefilterd, maar door de Rwaarde van de spoel is daarmee met 2 units een balans bereikt. Heb de inderdelen al jaren in huis, dus nu met de Leonidas spullen maar direct door naar werkend geheel. Liionidas XO is beproefd, dus dat is wat het wordt. Wellicht nog eigen details maar dat pas na uitvoerig luisteren.

Weet iemand hoe belangrijk de 5mm paneelafstand is tussen de baffle delen? Kan dit ook gesloten worden, dus baffle vrijwel tegen elkaar aan?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door Shadow »

Lijkt mij beter zelfs dan open...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Ik heb volgens mij wel ergens gelezen dat daar een speciale reden voor was, maar kan het niet terug vinden.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door hardbats »

Dat is voornamelijk gedaan om paneel resonanties tegen Te gaan en baffles met drivers makkelijker te kunnen wisselen.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door floeper »

hardbats schreef:
Dat is voornamelijk gedaan om paneel resonanties tegen Te gaan en baffles met drivers makkelijker te kunnen wisselen.
Het was volgens mij zelfs vooral dat laatste, puur praktisch / modulair.
Als je baffle dik genoeg is heb je echt geen last van resonanties!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door wouter »

oké, thanks!

De F8 heb ik hier samen in doosje liggen. De W15 uit de dozen gehaald. Ja, die korven zijn gebroken, maar wat ik niet wist is dat 1 aanloopt. Dat is een minder werkbaar probleem, heb het eventjes 'vrij' gekregen, maar even later zat het weer vast.
Screenshot_20210226-165454_WhatsApp.jpg
De F8 fullrange units hebben een lichtgele kleur, het leek me mooi die in zwart/grijs MDF te stoppen, en de grijze woofers in een berken multiplex plaat. Even een SketchUp schetje, nog niet met correcte maten of kleuren maar wel een eerste aanzet.

Ben nu bezig met de woofer baffle's en wanneer ze daar in komen te hangen hoop ik dat ik ze beide vrij spelend kan krijgen. Anders wordt het een Leonidas 2.1 :rofl:
Screenshot_20210226-164020_Gallery.jpg
Een infrezing met extreem strakke passing, zowel voor het gat als voor de infrezing zodat de korf in model gedrukt wordt.
Screenshot_20210226-164010_Gallery.jpg
De infrezing 8mm bij een korfdikte van 9mm, dus de korf steekt 1mm uit.
Screenshot_20210226-164006_Gallery.jpg
Een sierrand die om de gasket valt, maar op de 3mm korf rust
Screenshot_20210226-164001_Gallery.jpg
De sierrand heeft ook een constructieve functie, dus is dik gebleven op de plek waar de korf geklemd moet worden. Radius 15, maar niet helemaal gebruikt tot aan het einde van de afronding, omdat een strak aftekenende rand in multiplex mooier is dan een vloeiende overgang.
Screenshot_20210226-163951_Gallery.jpg
De sierplaat ligt 1mm te hoog door de korf, welke gebroken is en nu met veel kracht aangedrukt wordt wanneer de 2 baffles met elkaar geschroefd worden.
Screenshot_20210226-165043_Gallery.jpg
Zo ziet de combi van 2 baffles er nu uit
Screenshot_20210226-165107_Gallery.jpg
En een close up van deze klemmende baffles
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door hardbats »

Dat kan nog best wel eens een uitdaging zijn om ze goed terug in vorm te krijgen en te houden.
Denk je dat het gaat lukken? Zonder dat ze in kwaliteit achteruit zijn gegaan?
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door floeper »

hardbats schreef:
Dat kan nog best wel eens een uitdaging zijn om ze goed terug in vorm te krijgen en te houden.
Denk je dat het gaat lukken? Zonder dat ze in kwaliteit achteruit zijn gegaan?
Buiten dat is het aanlopen een groter probleem denk ik.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door hardbats »

Als ze goed in vorm zitten zal aanlopen wel mee vallen. Alleen het goed in vorm krijgen en houden valt misschien wel tegen
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door wouter »

Sorry voor de topic hi-jack, we komen zsm aan bij de F8 ;-)

De korf komt hier tussen geklemd, perfect in gefreesde cirkels.
Screenshot_20210226-190253_Gallery.jpg
Ik verwacht dat dit wel goed komt, de vorm is geen probleem, aanlopen zeker wel! Aanlopen komt doordat iets in de motor terecht gekomen is, of nog erger: de magneet verschoven is.
De afdekkap is in ieder geval losgekomen, het is wel apart allemaal: 2 stukken multiplex zitten om de magneet heen en die centreren de kap. Die kap is met een beetje transparante lijm op de poolplaat gelijmd. Maar dit is dus losgekomen, en de spreekspoel beweegt nog niet vrij. Een showstopper dus als ik dat niet gefixt krijg...
Screenshot_20210226-190319_Gallery.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door wouter »

klein stapje verder...
IMG-20210227-WA0069.jpeg
IMG-20210228-WA0001.jpeg
20210228_002844.jpg
20210228_002600.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Heb je er inmiddels al wat geluid uit kunnen toveren Wouter?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”