EL84 PP UL (schema DHTROB)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Om vast wat te oefenen maar even de soldeerbout aangetrapt.
Een softstart om de inschakelstroom te temperen. Om in stijl te blijven gemonteerd op een zelfbouwprintplaatje (vond een gaatjesprint niet echt fraai).
IMG_20200918_194325.jpg
IMG_20200920_190852.jpg
Bob
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door douwebakker »

Hoi Bob, slim gevonden, maar ik zou je toch gaatjes board aanraden. Dit is niet veilig. Hout kan vocht opnemen.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Ha Douwe, deze niet meer. Het is vliegtuigmultiplex dat ik in de Danish oil heb gezet. Is goed geïmpregneerd. Anders was de kans op vonken wel aanwezig.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door democles »

Ben het met Douwe eens,niet doen op deze manier #-o ](*,) :hide: [-X [-o< #-o :shock:

Zie het als,
Met de buitenkant kun je het net zo gek maken als je wilt,maar wat er in de kast zit wil je veilig houden ,dus geen zelfbouw houten printjes.
Als je dan iets zelf wilt maken,dan kunststof wat tegen warmte en vocht kan en ook een goede isolatie en stevigheid geeft.
Dus?

Beschouw het elektrisch binnenwerk als iets wat foolproof moet zijn.
Tenslotte werk je met spanningen die dodelijk kunnen zijn :shock:
En dat fabriek je niet in elkaar met knip en plakwerk [-X
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Eens, geen risico's nemen als dat niet nodig is. Ik ga op zoek naar wat epoxyplaat. Zelf etsen heb ik de spullen niet voor, dus ik bouw hem opnieuw op met gaatjesprint en standaard geïsoleerd draad. :goedzo:
Thanx, Bob
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Barry2001 »

Een wijs besluit :idea:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Ah!buis »

Spoc schreef:
Eens, geen risico's nemen als dat niet nodig is. Ik ga op zoek naar wat epoxyplaat. Zelf etsen heb ik de spullen niet voor, dus ik bouw hem opnieuw op met gaatjesprint en standaard geïsoleerd draad. :goedzo:
Thanx, Bob
Ach wat, zie m'n onderschrift :twisted: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

:lol: Anne, daar dacht ik hedenochtend meteen aan.
Nee, zonder gekheid, het moet wel veilig zijn. Het is geen kristalontvangertje met een closetrol spoel en een 9volts blokbatterijtje.
Ik zie dat Conrad handige epoxide gaatjesprintplaatjes heeft, die bestel ik dan liever. Ik wil na deze versterker nog wel meer kunnen bouwen.

Bob
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Oei, ik gloei. Gloeispanning erin gelegd en de connectoren vastgezet

De softstartprint maak ik opnieuw met een normale europrintplaat. Hij zit er nu even in voor de maatvoering, no sweat.
IMG_20200927_175321.jpg
IMG_20201003_163606.jpg
Bob
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door democles »

De gloeibedrading strakker twisten,dit is te losjes!

Bedrading met enkele kern,een gedeelte in de bankschroef en de andere in de boormachine,zo doe je dat.

Gloei bedrading langs de kant is goed :goedzo:
Het liefst ook wat afstand tussen gloei en eindtrafo,s.en de bedrading zo kort als mogelijk.

En heb je maar 1 ingang??
m.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

Spoc schreef:
Oei, ik gloei. Gloeispanning erin gelegd en de connectoren vastgezet

De softstartprint maak ik opnieuw met een normale europrintplaat. Hij zit er nu even in voor de maatvoering, no sweat.

IMG_20200927_175321.jpg

IMG_20201003_163606.jpg

Bob
Bob ik heb nog een softstart printje liggen , alleen bestukken
Is eigenlijk een hoogspanning inschakel vertraging met een ne555 en instel potmeter waarmee je de vertraging kan instellen
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

democles schreef:
De gloeibedrading strakker twisten,dit is te losjes!

Bedrading met enkele kern,een gedeelte in de bankschroef en de andere in de boormachine,zo doe je dat.

Gloei bedrading langs de kant is goed :goedzo:
Het liefst ook wat afstand tussen gloei en eindtrafo,s.en de bedrading zo kort als mogelijk.

En heb je maar 1 ingang??

m.jpg
Ha Demo, aan de andere kant zit ook een RCA als dat tenminste bedoelt. Ik had de gloeidraadjes in de boormachine was alleen bang dat er draadbreuk op kon treden als ik enthousiast ging twisten. Ik haal hem weer even los en begin opnieuw. Ik heb trouwens draad met een enkele kern.
Ik zie bij de meesten dat ze de gloei gewoon doorlussen. Ik heb voor elke buis apart een getwiste draad gemaakt. Dit mag dus simpeler begrijp ik?

Groet, Bob
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door democles »

Ja doorlussen,hoe minder gloeibedrading des te beter.

Alleen hou de gloei bedrading uit de weg bij waar je de rest van de schakelingen wilt maken,,weerstanden etc.,,
Altijd zoveel mogelijk aan de buitenkant leggen van de buisvoeten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Ja doorlussen,hoe minder gloeibedrading des te beter.

Alleen hou de gloei bedrading uit de weg bij waar je de rest van de schakelingen wilt maken,,weerstanden etc.,,
Altijd zoveel mogelijk aan de buitenkant leggen van de buisvoeten.
Andere draden niet samen bundelen met de gloei spanning draden
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door RobertD »

Signaaldraden en andere bedrading zoveel mogelijk haaks de gloeibedrading laten kruisen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
Ik ga steeds meer denken om net als Douwe een kast te kopen
Ik heb het al meer uit gerekend
Als je in de berekening van de kast maken Alle kosten op telt ,dan kan je daar al iets voor kopen
Ik kan met cnc de bovenplaat Goed bewerken met de rest van het gereedschap ook wel Zetten 2mm
Maar aluminium op maat is ook niet duur
Maar frezen / boren / graveren zeg kosten 20 € 1 Freesje kost zo iets je moet smeren m lamp olie of WD40 ze gaan bot of als je stomme streken uithaal met het toolpath is dat in seconde kapot
Dus Frezen 20€
Busje WD40 400 ml 5€
Dan moet je meestal ook nog spuiten 1 spuitbus grondverf voor alum, 18€ Spuitbus Zwart 15€ een spuitbus blanke lak 15€
Je zal wel niet alles opmaken en wat overhouden
Dus 2 spuitbussen 30€
Dan heb ik alleen 2 platen onder boven kant 400 x500 mm 2 mm dik incl verzenden 17,38€
Is te samen ruim 70€
Een raamwerk bij AE kost 80€
Zelf maken .
een houten raam meranti 27 mm dik en 93 hoog en 210 cm lang 26€
Kan geen dunner plankje vinden van 19 mm of daar in de buurt
Nou moet je moet best wel handig zijn om het Net zo mooi als dat raamwerk van AE te kunnen maken
Alles zelf maken 100€
Hammond Kasten 11€ voor een bodem Chassis zwart ca 25€ De Kap 50€ = 75€ Totaal
Klaar geen spuitbus geen zetbank nodig alleen gaten boren , dat gaat cnc misschien ook nog hier
Maar ga in jouw richting mee denken Douwe
Zeker met die kap erover geen verbrande vingertjes en boze moeders
Snel klaar met afstoffen
Maar is dat nu niet de leuke uitdaging Bert, bezig zijn met metaalbewerking, houtbewerking, spuitwerk evt. draaiwerk, ik vind dat juist het leuke van zelfbouw. Als je een kant en klare kast koopt bouw je de handel er in enkele dage in en dat is dat en dan?
Nu heb je weken voorpret En is het iets van je zelf. Mensen die komen kijken vragen dan, wow heb je dat zelf gebouwd?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Spoc schreef:
douwebakker schreef:
Ieder zijn smaak natuurlijk, maar dit is naar mijn mening toch wel over de top. Is het niet een beetje te kitscherig?
Het spijt me dat ik me zo uitdruk, maar vond juist die antraciet kleur veel smaakvoller.
Wacht maar tot die blauwe ledverlichting onder de buizen en onder de behuizing gemonteerd is :shock: . Nee grapje, die komen er niet in. :rofl:

Door de satijnlak valt de bling mee hoor. Mooi gedekt donkergoud met donkerrood. De wereld is al zo grijs :wink:
Hee goed idee, kan ik ook nog doen :rock:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
OpaBert schreef:
Ik ga steeds meer denken om net als Douwe een kast te kopen
Ik heb het al meer uit gerekend
Als je in de berekening van de kast maken Alle kosten op telt ,dan kan je daar al iets voor kopen
Ik kan met cnc de bovenplaat Goed bewerken met de rest van het gereedschap ook wel Zetten 2mm
Maar aluminium op maat is ook niet duur
Maar frezen / boren / graveren zeg kosten 20 € 1 Freesje kost zo iets je moet smeren m lamp olie of WD40 ze gaan bot of als je stomme streken uithaal met het toolpath is dat in seconde kapot
Dus Frezen 20€
Busje WD40 400 ml 5€
Dan moet je meestal ook nog spuiten 1 spuitbus grondverf voor alum, 18€ Spuitbus Zwart 15€ een spuitbus blanke lak 15€
Je zal wel niet alles opmaken en wat overhouden
Dus 2 spuitbussen 30€
Dan heb ik alleen 2 platen onder boven kant 400 x500 mm 2 mm dik incl verzenden 17,38€
Is te samen ruim 70€
Een raamwerk bij AE kost 80€
Zelf maken .
een houten raam meranti 27 mm dik en 93 hoog en 210 cm lang 26€
Kan geen dunner plankje vinden van 19 mm of daar in de buurt
Nou moet je moet best wel handig zijn om het Net zo mooi als dat raamwerk van AE te kunnen maken
Alles zelf maken 100€
Hammond Kasten 11€ voor een bodem Chassis zwart ca 25€ De Kap 50€ = 75€ Totaal
Klaar geen spuitbus geen zetbank nodig alleen gaten boren , dat gaat cnc misschien ook nog hier
Maar ga in jouw richting mee denken Douwe
Zeker met die kap erover geen verbrande vingertjes en boze moeders
Snel klaar met afstoffen
Maar is dat nu niet de leuke uitdaging Bert, bezig zijn met metaalbewerking, houtbewerking, spuitwerk evt. draaiwerk, ik vind dat juist het leuke van zelfbouw. Als je een kant en klare kast koopt bouw je de handel er in enkele dage in en dat is dat en dan?
Nu heb je weken voorpret En is het iets van je zelf. Mensen die komen kijken vragen dan, wow heb je dat zelf gebouwd?
Ik bouw die versterkers voor de lol en bij sommige dingen zitten zoveel kosten in en de kwaliteit is niet van een koopdoos
En met opbouwen ook veel lol
Minste lol heb ik aan dat spuitwerk en cnc frezen , moet de volgorde omdraaien O:)
En dat cnc kan ik wel mooie dingen frezen maar vind het nog steeds erg spannend :D
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

De totale zelfbouw blijft voor mij het streven. Moet zeggen dat ik het inbouwen en de elektronica het lastigste vind (tot op heden).
Ben nu weer even druk met gloeidraadjes opnieuw leggen. Vanavond de wisselspanning goed leggen, blijf ik toch lastig vinden, teveel draden, altijd te weinig ruimte.
Maar een eigenbouw chassis spreekt toch meer tot de verbeelding dan een pasklare kast. Of je het de moeite en de euro's waard vindt is altijd aan de bouwer zelf. Duurder dan begroot wordt het altijd :roll: .
Nu nog even wachten op de onderdeeltjes van Conrad, kan ik die softstart op de goede manier weer even opbouwen.
hmmm,.....die LED-verlichting.... :think: ...
Groets, Bob
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Lijken de buizen toch wat blauwer door te stralen. :rofl:
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Inderdaad, en mocht deze bouw toch niet zo succesvol worden dan heb ik een hele mooie kijkversterker voor op het dressoir :rofl:
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Ziezo, spulleboel net afgeleverd door PostNL. Kan ik weer ff door. En de gelukkige eigenaar geworden van een nieuwe Fluke multimeter. Dit wordt een mooi knutselweekend denk ik.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Hoe staat het er voor Bob, zit er al het een en ander aan elektronica onder gebouwd?
En waar is dat roostertje in het midden voor, koeling?

Peter
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Ha Peter,
Ik heb dit weekend de nodige draden opnieuw getwist en omgelegd, gloeispanning ligt erin, hoogspanning, alle onderdelen van de voeding en de UGT bedrading. Ik zit nog met het opnieuw opbouwen van de softstartprint. Verder is het even een puzzel met de koppelC''s. Die passen net niet lekker in de beschikbare ruimte tussen de buisvoetjes. Als het geen storing of oscillatie geeft wil ik die met langer draden monteren en dan kunnen ze aan de zijkanten van de versterker een plaatsje krijgen. Die foto met dat roostertje is de voorbeeld foto van Demo zijn versterker.

Groets, Bob
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door democles »

Bedrading zo kort mogelijk houden en de koppel condensatoren bij de buisvoeten,niet ergens in de kast!
Plaats reactie