Velleman 8020

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Die kan weer een jaartje mee :lol:
Hoop van wel O:) bij mij net 2 weken in gebruik gehad en dat voor zeg 20 uur aanstaan :-k
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Loop je niet wat hard van stapel ? Die andere trafo is meestal niet vanzelf gesneuveld.
Eerst maar 's kijken of het goed blijft en de trafo niet heet loopt.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Loop je niet wat hard van stapel ? Die andere trafo is meestal niet vanzelf gesneuveld.
Eerst maar 's kijken of het goed blijft en de trafo niet heet loopt.
Anne
Ik dacht dat die Wima kapot was 400 vdc op 220 AC is erg dicht bij het maximum toelaatbare
Nu zit er een in van 630VAC
Maar ik ga je advies opvolgen Anne ik haal de Kap er af en plak een Temp sensor erop
Kap weer dicht met een klein spleetje voor kabel temp sensor
En dan zien wat de trafo doet
Alle elco,s zijn 450 vdc de Koppel condensator,s zijn Auricap 400 volt DC
Dat ga ik dan nu eerst maar doen :goedzo: :goeie:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Loop je niet wat hard van stapel ? Die andere trafo is meestal niet vanzelf gesneuveld.
Eerst maar 's kijken of het goed blijft en de trafo niet heet loopt.
Anne
Ik dacht dat die Wima kapot was 400 vdc op 220 AC is erg dicht bij het maximum toelaatbare
Nu zit er een in van 630VAC
Maar ik ga je advies opvolgen Anne ik haal de Kap er af en plak een Temp sensor erop
Kap weer dicht met een klein spleetje voor kabel temp sensor
En dan zien wat de trafo doet
Alle elco,s zijn 450 vdc de Koppel condensator,s zijn Auricap 400 volt DC
Dat ga ik dan nu eerst maar doen :goedzo: :goeie:
Die condensator kan het best zijn geweest.
Maar 't zou jammer zijn als de trafo weer stukgaat omdat er toch iets anders mis was.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ja inderdaad Anne
Staat al op 28 graden
Bijlagen
C3C5ABCA-A103-43DA-A4EF-0CA47D828336.jpeg
04E6EE43-F726-45D0-9A9A-48BB75918C1B.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ja inderdaad Anne
Staat al op 28 graden
Dat is het hier buiten ook al bijna, niet aan de hand zover :D
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ja inderdaad Anne
Staat al op 28 graden
Dat is het hier buiten ook al bijna, niet aan de hand zover :D
Anne
Nog niet Anne weet niet hoeveel later het is maar hij staat nu te knipperen op 44-45
Ondertussen met een ander versterkertje bezig wat niet goed werkt :think:
14.45 Al weer een kwartier te laat voor mn koffie :(
Bijlagen
9831492F-8FB5-4CD9-B1CB-E795612DD731.jpeg
B1DCEA8B-048A-4C8E-B714-BCA42171DF3A.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Bij Deze is hij goedgekeurd door OpaBert :D
Bijlagen
45BC9F38-DB51-4D86-8E5B-0E77EC82B3D7.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Als de trafo al niet zwart is kun je 'm zwart maken, scheelt ook nog iets.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Als de trafo al niet zwart is kun je 'm zwart maken, scheelt ook nog iets.
Anne
Het is zo,n in plastic gegoten ding Anne Bloktrafo heet het meen ik
Ik zou voor de koeling gaten boven in het kastje kunnen boren en dan gaas eronder Maar mooier wordt het niet :(
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Het is zo,n in plastic gegoten ding Anne Bloktrafo heet het meen ik
Ik zou voor de koeling gaten boven in het kastje kunnen boren en dan gaas eronder Maar mooier wordt het niet :(
Dat weet ik, zijn vaak grijs, soms zwart.Met zwart (als de verf er niet dik op zit, viltstift ofzo) raak je meer warmte kwijt.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Het is zo,n in plastic gegoten ding Anne Bloktrafo heet het meen ik
Ik zou voor de koeling gaten boven in het kastje kunnen boren en dan gaas eronder Maar mooier wordt het niet :(
Dat weet ik, zijn vaak grijs, soms zwart.Met zwart (als de verf er niet dik op zit, viltstift ofzo) raak je meer warmte kwijt.
Anne
Ja hij is licht grijs Kan hem met een stift zwart maken Maar scheelt dat echt zoveel Anne
Heb wel eens gezocht naar exacte cijfers erover maar niet gevonden :-s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ja hij is licht grijs Kan hem met een stift zwart maken Maar scheelt dat echt zoveel Anne
Heb wel eens gezocht naar exacte cijfers erover maar niet gevonden :-s
Of het veel uitmaakt weet ik niet, maar alle beetjes helpen hè.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

De Velleman is een week of 2 geleden weer terug gestuurd
Vanmorgen erna gekeken en de zekering was stuk Ik had geen 200 mA traag de kleinste zekering welke ik had is 500 mA Fast
Die was erg Fast ook stuk
Open geschroefd en de stank van een verbrande trafo kwam eruit Trafo los gesoldeerd
En 3 secundaire wikkelingen de hoogspanning en nog 2 met continuty test 0 ohm
Eruit gesoldeerd en de trafo is op 3 plaatsen open gebarsten
De vorige trafo is ook kapot gegaan Maar alleen de hoogspanning!
Het heeft geen zin om de trafo weer te vervangen door een zelfde
Een trafo uitwendig is een oplossing, maar Ik weet niet of dat de moeite loont
Bijlagen
155078E3-6530-467C-A467-1D9CFDAD996F.jpeg
864F1D4F-B87F-4989-B70E-62D84001B143.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

Da’s zonde :(
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ja best wel eerste keer heeft hij hier 2 weken gespeeld En na de Trafo vervanging weer een paar weken bij de nieuwe eigenaar
Het heeft geen zin er een nieuwe in te plaatsen
Ik vermoed , maar dat is nergens op gebaseerd ! dat door de modificatie een en ander meer stroom trekt
Maar misschien dat Sassen dat weet , die heeft het vast opgemeten
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door SSassen »

Geen idee wat er door de vorige eigenaar allemaal gemodificeerd is, die van mij heeft jarenlang probleemloos gefunctioneerd.

viewtopic.php?f=7&t=1766
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef:
Geen idee wat er door de vorige eigenaar allemaal gemodificeerd is, die van mij heeft jarenlang probleemloos gefunctioneerd.

viewtopic.php?f=7&t=1766
Kijk dan zal BertDb er iets verkeerds ingezet hebben
Ik kwam weer een paar auricaps tegen op de plaats waar Wima blok condensatoren gezeten hebben
Die zitten klem tegen de buisvoeten
Zijn die dingen zelfherstellend?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

De auricap heeft een vreemd plekje aan de zijkant
Bijlagen
AE503DEE-BCCD-415E-981B-92EB09D78FDD.jpeg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Velleman 8020

Bericht door dre »

Die is wel lekker warm geweest inderdaad.......
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
De auricap heeft een vreemd plekje aan de zijkant
Ach, als er iets mis is met die dingen krijg je gelijkstroom door de koptelefoon, zal wel niet.
Toch maar kleine verandering en de TubeTown trafo erin ?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
De auricap heeft een vreemd plekje aan de zijkant
Ach, als er iets mis is met die dingen krijg je gelijkstroom door de koptelefoon, zal wel niet.
Toch maar kleine verandering en de TubeTown trafo erin ?
Anne
Hoi Anne,
Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, overigens is dit niet de hoofdtelefoon versterker maar een voor versterker
Maar ik wist dat dit zou gaan gebeuren , twee dingen door elkaar gaat niet goed , zal er voor waken dit niet meer te doen bij je :oops:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Velleman gaat weer op de plank tot ik een voor versterker nodig heb
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
De auricap heeft een vreemd plekje aan de zijkant
Ach, als er iets mis is met die dingen krijg je gelijkstroom door de koptelefoon, zal wel niet.
Toch maar kleine verandering en de TubeTown trafo erin ?
Anne
Hoi Anne,
Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, overigens is dit niet de hoofdtelefoon versterker maar een voor versterker
Maar ik wist dat dit zou gaan gebeuren , twee dingen door elkaar gaat niet goed , zal er voor waken dit niet meer te doen bij je :oops:
Soms is een voorversterker ook geschikt voor een koptelefoon en omgekeerd, idd verwarrend :sure:
Maar dan geeft een lekke uitgangs condensator gelijkspanning op de uitgang en nauwelijks stroom, geen reden om een voeding op te blazen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Anne ik heb weer een nieuwe trafo besteld
Het is een voor versterker geen Hoofdtelefoon versterker :wink:
De mensen waar ik hem aan verkocht daar was hij na 3 weken kapot
Weer de trafo stuk nu meerdere windingen stuk
Hoogspanning en een 18 volt wikkelng
Vind het raar dat kapot gaat na 2-3 weken dat was bij mij ook zo
Wat kan ik hier aan doen dat het heel blijft ?
Die grote Auricap dingen bij de buisvoet kunnen die als ze te warm worden doorslaan waardoor de trafo te zwaar belast wordt en doorbrand
Ik kan wat extra gaten in boren boven de trafo dat geeft dan wat extra koeling
Er past echt geen ringkern trafo in
Alternatief is wat JanGeert heeft gedaan Maar dan wordt het weer een heel project
Moet toch gewoon te repareren zijn
Als de trafo er is zal ik wat stromen meten om wat meer info te kunnen geven .
Bijlagen
495E707D-FB50-4729-8203-47286F1BF2AF.gif
495E707D-FB50-4729-8203-47286F1BF2AF.gif (23.35 KiB) 50 keer bekeken
3CB4A972-AD90-4CB3-8C8D-4FE8B7B29FDF.png
2E0F9013-CD45-4819-8969-CA9F2794266C.gif
1A955366-85E6-4C49-A16A-40533228B8C5.gif
Plaats reactie