Nee, het gaat alleen even over de topkasten.satefan schreef:Okay. Even voor de zekerheid, als je meet, doen de onderste kasten niet mee neem ik aan?
De subs zijn actief.
Moderator: Beheerdersteam
Nee, het gaat alleen even over de topkasten.satefan schreef:Okay. Even voor de zekerheid, als je meet, doen de onderste kasten niet mee neem ik aan?
Als ik zo naar de woofer-afval kijk dan zou een x-over van 2250hz - 2500hz veel beter uitkomen? Wellicht kan ds23man even kijken wat voor waarde caps er voor moeten om daar ongeveer uit te komen? Dan kun je vanaf daar verder optimaliseren. Daarna met 2 weerstandjes een l-pad maken en dan ben je echt al een heel eind op weg.ds23man schreef:Met 3,3u komt de tweet inderdaad pas vanaf 8k in en hij staat ook te hard.
De woofer valt nu ook erg af door de spoel toch? Moet het dan niet van beiden iets?satefan schreef:Als ik zo naar de woofer-afval kijk dan zou een x-over van 2250hz - 2500hz veel beter uitkomen? Wellicht kan ds23man even kijken wat voor waarde caps er voor moeten om daar ongeveer uit te komen? Dan kun je vanaf daar verder optimaliseren. Daarna met 2 weerstandjes een l-pad maken en dan ben je echt al een heel eind op weg.ds23man schreef:Met 3,3u komt de tweet inderdaad pas vanaf 8k in en hij staat ook te hard.
Satefan
12uf of zo ongeveer schat ik in? Als je nog caps hebt, kun je deze parallel aan elkaar schakelen om de gewenste waarde te bereiken/benaderen.satefan schreef:Als ik zo naar de woofer-afval kijk dan zou een x-over van 2250hz - 2500hz veel beter uitkomen? Wellicht kan ds23man even kijken wat voor waarde caps er voor moeten om daar ongeveer uit te komen? Dan kun je vanaf daar verder optimaliseren. Daarna met 2 weerstandjes een l-pad maken en dan ben je echt al een heel eind op weg.ds23man schreef:Met 3,3u komt de tweet inderdaad pas vanaf 8k in en hij staat ook te hard.
Satefan
Dat hoeft niet per se. Als je ergens crossed op 2200hz of 2500hz oid dan zit je al een stuk beter. In dit geval moet de tweeter (flink) gecorrigeerd worden en al eerder in de band mee gaan doen. In het x-over gebied gaan de amplitudes optellen en zou je een veel vlakkere lijn moeten krijgen zodra je ze weer samen meet.toetertje schreef:De woofer valt nu ook erg af door de spoel toch? Moet het dan niet van beiden iets?satefan schreef:Als ik zo naar de woofer-afval kijk dan zou een x-over van 2250hz - 2500hz veel beter uitkomen? Wellicht kan ds23man even kijken wat voor waarde caps er voor moeten om daar ongeveer uit te komen? Dan kun je vanaf daar verder optimaliseren. Daarna met 2 weerstandjes een l-pad maken en dan ben je echt al een heel eind op weg.ds23man schreef:Met 3,3u komt de tweet inderdaad pas vanaf 8k in en hij staat ook te hard.
Satefan
Dus de woofer iets verder door laten lopen, en de tweeter iets eerder laten beginnen?
Leek mij ook inderdaad. Ik zou in eerste instantie de woofer zo laten en kijken of je de tweeter beter passend krijgt. Ben erg benieuwd wat je gaat ervaren als de SPL en de fase meer klopt. Het zou best eens kunnen dat de tweeter + woofer al aardig uitgelijnd. De tweeter lijkt wel wat op de Seas DXT tweeter. Die lijnt al heel netjes uit met de gebruikte U17 midwoofer. Als dat bij deze combi ook het geval is dan kan een simpel 1e order filter echt lekker gaan klinken!ds23man schreef:De woofercurve is inderdaad niet gek, de tweeter klop gewoon niet.
Goede punt! Ik zou dat doen als de voorgestelde filterwijziging (verhogen van de condensator-waarde voor de tweet) geen soelaas gaat bieden.Ouwebok schreef:De datasheet van de tweeter geeft aan dat er ferrofluid in zit: die kan stroperig zijn geworden en daarmee de karakteristiek om zeep helpen. Mogelijk draagt dit bij aan je probleem; dit effect leidt tot slechte (mid-) hoog weergave. Ik zou de ferrofluid nakijken en vervangen.
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=360
Ik zou eerst de ferrofluid vervangen, omdat deze blijft verslechteren en je zonder vervanging later weer met een nog vasterzittende tweet hetzelfde probleem zult ervaren. Met nieuwe ferrofluid kun je weer wat jaartjes vooruit met een ‘stabiel’ weergevende tweet.satefan schreef:Goede punt! Ik zou dat doen als de voorgestelde filterwijziging (verhogen van de condensator-waarde voor de tweet) geen soelaas gaat bieden.Ouwebok schreef:De datasheet van de tweeter geeft aan dat er ferrofluid in zit: die kan stroperig zijn geworden en daarmee de karakteristiek om zeep helpen. Mogelijk draagt dit bij aan je probleem; dit effect leidt tot slechte (mid-) hoog weergave. Ik zou de ferrofluid nakijken en vervangen.
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=360
Satefan