Klopt het wat ik meet? (filter)

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

satefan schreef:
Okay. Even voor de zekerheid, als je meet, doen de onderste kasten niet mee neem ik aan?
Nee, het gaat alleen even over de topkasten.
De subs zijn actief.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Ik begrijp dat je niet zomaar dingen weg kunt laten, maar volgens de oude eigenaar
waren deze er later bij gezet. Maar de conclusie blijkt wel dat de tweeter te hoog
crosst, en te hard speelt? Of is dat te kort door de bocht?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door ds23man »

Met 3,3u komt de tweet inderdaad pas vanaf 8k in en hij staat ook te hard.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

ds23man schreef:
Met 3,3u komt de tweet inderdaad pas vanaf 8k in en hij staat ook te hard.
Als ik zo naar de woofer-afval kijk dan zou een x-over van 2250hz - 2500hz veel beter uitkomen? Wellicht kan ds23man even kijken wat voor waarde caps er voor moeten om daar ongeveer uit te komen? Dan kun je vanaf daar verder optimaliseren. Daarna met 2 weerstandjes een l-pad maken en dan ben je echt al een heel eind op weg.

Satefan
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Schema volgens oude situatie. Ik heb dus daarna de spoel en condensator die parallel
stonden weggehaald.
Bijlagen
filter scanspeak seas.JPG
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

satefan schreef:
ds23man schreef:
Met 3,3u komt de tweet inderdaad pas vanaf 8k in en hij staat ook te hard.
Als ik zo naar de woofer-afval kijk dan zou een x-over van 2250hz - 2500hz veel beter uitkomen? Wellicht kan ds23man even kijken wat voor waarde caps er voor moeten om daar ongeveer uit te komen? Dan kun je vanaf daar verder optimaliseren. Daarna met 2 weerstandjes een l-pad maken en dan ben je echt al een heel eind op weg.

Satefan
De woofer valt nu ook erg af door de spoel toch? Moet het dan niet van beiden iets?
Dus de woofer iets verder door laten lopen, en de tweeter iets eerder laten beginnen?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

satefan schreef:
ds23man schreef:
Met 3,3u komt de tweet inderdaad pas vanaf 8k in en hij staat ook te hard.
Als ik zo naar de woofer-afval kijk dan zou een x-over van 2250hz - 2500hz veel beter uitkomen? Wellicht kan ds23man even kijken wat voor waarde caps er voor moeten om daar ongeveer uit te komen? Dan kun je vanaf daar verder optimaliseren. Daarna met 2 weerstandjes een l-pad maken en dan ben je echt al een heel eind op weg.

Satefan
12uf of zo ongeveer schat ik in? Als je nog caps hebt, kun je deze parallel aan elkaar schakelen om de gewenste waarde te bereiken/benaderen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

toetertje schreef:
satefan schreef:
ds23man schreef:
Met 3,3u komt de tweet inderdaad pas vanaf 8k in en hij staat ook te hard.
Als ik zo naar de woofer-afval kijk dan zou een x-over van 2250hz - 2500hz veel beter uitkomen? Wellicht kan ds23man even kijken wat voor waarde caps er voor moeten om daar ongeveer uit te komen? Dan kun je vanaf daar verder optimaliseren. Daarna met 2 weerstandjes een l-pad maken en dan ben je echt al een heel eind op weg.

Satefan
De woofer valt nu ook erg af door de spoel toch? Moet het dan niet van beiden iets?
Dus de woofer iets verder door laten lopen, en de tweeter iets eerder laten beginnen?
Dat hoeft niet per se. Als je ergens crossed op 2200hz of 2500hz oid dan zit je al een stuk beter. In dit geval moet de tweeter (flink) gecorrigeerd worden en al eerder in de band mee gaan doen. In het x-over gebied gaan de amplitudes optellen en zou je een veel vlakkere lijn moeten krijgen zodra je ze weer samen meet.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

De grote rode spoelen die nu op de woofer zitten, zijn 1.19mH en 0,4 ohm.
Moet ik deze dan laten zitten, en i.p.v. de 3,3 µf een 12 µf plaatsen?
En dan met een l-pad de tweeter temmen?

Grappig, nu ik dit zo teruglees, er waren dus 2 ontwerpers, die het niet nodig
vonden om de tweeter te temmen. :-s
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

Spoel laten zitten idd. En pas de waarde van de condensator aan. Dan de tweeter temmen idd.

Sja. Dat 2 ontwerpers dat niet nodig vinden zegt niets. In het land van de blinden is 1-oog koning.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

Maar nogmaals...ik heb niet veel ervaring met passieve filters. Dus als anderen betere ideeën hebben...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Wat ik mij nog af vroeg, het hoog is nu erg hard, maar ik heb hem niet onder hoeken gemeten.
Dat kan toch ook nog schelen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door ds23man »

Ik plaats hem even opnieuw, voorbeeld van het xoverpunt op 3500Hz, 6db en 12db hellingen en met een 6 ohm tweet en 4 ohm woofer:
1filter.PNG
De waarde van de wooferspoel slaat nergens op, past bij een xo van 350Hz??? Vandaar dat de woofer veel te zacht speelt t.o.v. de tweeter. Ik weet niet wat voor debiel dit ooit bedacht heeft, maar daar heb ik altijd de volgende benaming voor: een lul met vingers.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Thanks, ik ga er morgen even mee aan de slag.
Had je deze combi's precies uitgezocht op de waardes die ik waarschijnlijk niet heb? :lol:
Vooral de spoelen wordt lastig. De waardes die ik daarin heb, hebben wel heel dun draad.

Welke calculator gebruik jij hier voor?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door Henkjan »

Wooferspoel van 1.2mH is niet vreemd in een 2weg, die moet ook de bsc doen. De gemeten response vd woof is niet gek
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door ds23man »

De woofercurve is inderdaad niet gek, de tweeter klop gewoon niet.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door Ouwebok »

De datasheet van de tweeter geeft aan dat er ferrofluid in zit: die kan stroperig zijn geworden en daarmee de karakteristiek om zeep helpen. Mogelijk draagt dit bij aan je probleem; dit effect leidt tot slechte (mid-) hoog weergave. Ik zou de ferrofluid nakijken en vervangen.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=360
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door satefan »

ds23man schreef:
De woofercurve is inderdaad niet gek, de tweeter klop gewoon niet.
Leek mij ook inderdaad. Ik zou in eerste instantie de woofer zo laten en kijken of je de tweeter beter passend krijgt. Ben erg benieuwd wat je gaat ervaren als de SPL en de fase meer klopt. Het zou best eens kunnen dat de tweeter + woofer al aardig uitgelijnd. De tweeter lijkt wel wat op de Seas DXT tweeter. Die lijnt al heel netjes uit met de gebruikte U17 midwoofer. Als dat bij deze combi ook het geval is dan kan een simpel 1e order filter echt lekker gaan klinken!

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door satefan »

Ouwebok schreef:
De datasheet van de tweeter geeft aan dat er ferrofluid in zit: die kan stroperig zijn geworden en daarmee de karakteristiek om zeep helpen. Mogelijk draagt dit bij aan je probleem; dit effect leidt tot slechte (mid-) hoog weergave. Ik zou de ferrofluid nakijken en vervangen.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=360
Goede punt! Ik zou dat doen als de voorgestelde filterwijziging (verhogen van de condensator-waarde voor de tweet) geen soelaas gaat bieden.

Satefan
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door Ouwebok »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door pappaleo »

Ik zou eens een impedantiemeting van de tweeter maken. Daar kan je al gauw aan zien of er wat mis is met de ferrofluid.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door Bertje »

Of tweeter meten (voorzichtig) zonder filter dan weet je of ie nog goed is en wat ie kan spelen, of waardes proberen 6,8uF-12uF zodat ie netjes aansluit bij de woofer. Meetsysteem kan je daar goed bij helpen natuurlijk...en dan maar afwachten dat wat je meet ook jou smaak weer is.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door Ouwebok »

satefan schreef:
Ouwebok schreef:
De datasheet van de tweeter geeft aan dat er ferrofluid in zit: die kan stroperig zijn geworden en daarmee de karakteristiek om zeep helpen. Mogelijk draagt dit bij aan je probleem; dit effect leidt tot slechte (mid-) hoog weergave. Ik zou de ferrofluid nakijken en vervangen.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=360
Goede punt! Ik zou dat doen als de voorgestelde filterwijziging (verhogen van de condensator-waarde voor de tweet) geen soelaas gaat bieden.

Satefan
Ik zou eerst de ferrofluid vervangen, omdat deze blijft verslechteren en je zonder vervanging later weer met een nog vasterzittende tweet hetzelfde probleem zult ervaren. Met nieuwe ferrofluid kun je weer wat jaartjes vooruit met een ‘stabiel’ weergevende tweet.

Veel succes!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

Voor een impedantiemeting heb ik de spullen nog niet. Ferrofluid heb ik eventueel wel liggen.
Ik krijg alleen die tweeter niet uit de kast, die zit echt vast. Heb de gangbare truukjes al geprobeerd.

qua filter ga ik mij dan eerst even op het hoog richten. Ik heb de audyn plus ook nog in 2,2 liggen.
Dan wordt het samen 5,5 µf. Dan misschien nog een 3 dB l-pad eraan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door ds23man »

Hallo, zo oud is die tweeter nou ook weer niet.
Plaats reactie