Phono dude
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Phono dude
Het gaat de goede kant op met de bouw. En dat je zelf de printen etst vind ik wel heel bijzonder. Misschien kun je daar eens een topic aan wijden hoe je dat doet en wat je allemaal nodig hebt. Lijkt me mooi om dat ook te kunnen ook al is het enkelzijdig.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Phono dude
Heel goed Barry, krijgt zijn voorversterker ook weer de aandacht die het verdient.Barry2001 schreef:Demo's werkinstructie vwb het printen etsen is verplaatst naar hier.
Re: Phono dude
Oke, even verder.........
De gloeivoeding en 5v hulpvoeding gesoldeerd. Een aantal 100nF condensatoren waren binnen,maar even doorgemeten .
Vallen allen binnen de 3%,maar hebben nog wel wat extra capaciteit nodig,maar even kijken wat ik daar aan parallel zet om dicht in de buurt van de 100nF te komen. De Belton buisvoeten waren ook binnen,dan maar even passen en meten
De gloeivoeding en 5v hulpvoeding gesoldeerd. Een aantal 100nF condensatoren waren binnen,maar even doorgemeten .
Vallen allen binnen de 3%,maar hebben nog wel wat extra capaciteit nodig,maar even kijken wat ik daar aan parallel zet om dicht in de buurt van de 100nF te komen. De Belton buisvoeten waren ook binnen,dan maar even passen en meten
Re: Phono dude
Dat al die condensatoren net onder de 100nF meten en geen enkele er boven doet vermoeden dat de meetmethode een afwijking naar onder veroorzaakt.
Anne
Anne
Re: Phono dude
Ja nu je het zegt.
Maar even lezen hoe ik condensatoren kan meten met een scope,nog nooit gedaan.
Had trouwens met 2 meters gemeten,een China component meter en een losse LC meter.
Beide maakten elkaar niet veel,maar niet 1 boven de 100nF.
Maar even lezen hoe ik condensatoren kan meten met een scope,nog nooit gedaan.
Had trouwens met 2 meters gemeten,een China component meter en een losse LC meter.
Beide maakten elkaar niet veel,maar niet 1 boven de 100nF.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Phono dude
Dat zijn mundorf condensatoren. Ik heb hier ook even een paar opgemeten met 2 verschillende meters, maar kom ook niet boven de 98nF uit. Met de scoop meten kan eigenlijk niet bij mijn weten. je hebt even een ijkpunt nodig. Het in resonantie brengen met een bekende spoel biedt ook geen soelaas want daarvoor is dan weer de afwijking van de toon generator te groot.
Re: Phono dude
Och, 't komt niet op een procentje
Neem die dat het dichts bij 0µ1 zitten, vlug klaar.
Anne
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Phono dude
Ben je er van bewust dat het gebruik van een AH batterij een meet onnauwkeurigheid veroorzaakt?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono dude
Dan zou ik om te beginnen die lange meetsnoeren met een klembekje niet gebruiken, die zijn al capaciteit!
Nou wil het toeval dat ik vorige week c's heb gematched voor een phono versterker, en heb een echt goede LCR meetbrug (werk) vergeleken met iets soortgelijks wat jij daar hebt. Kwam verrassend in de buurt. Maar als je goed wilt meten, zeker als je serie/parallel gaat gebruiken zou je dit het best aan elkaar kunnen solderen en dan direct aan de contactjes van je meter hangen.
Nou wil het toeval dat ik vorige week c's heb gematched voor een phono versterker, en heb een echt goede LCR meetbrug (werk) vergeleken met iets soortgelijks wat jij daar hebt. Kwam verrassend in de buurt. Maar als je goed wilt meten, zeker als je serie/parallel gaat gebruiken zou je dit het best aan elkaar kunnen solderen en dan direct aan de contactjes van je meter hangen.
Re: Phono dude
Als het met deze meetopstelling een beetje overeen komt vind ik het best.
De afwijking is dan gelijk maar zal niet in de nF lopen.
Als ik het vergelijk met de andere LC meter gaat het om honderdsten.
En welke meet dan goed,met zulke kleine waardes?
De afwijking is dan gelijk maar zal niet in de nF lopen.
Als ik het vergelijk met de andere LC meter gaat het om honderdsten.
En welke meet dan goed,met zulke kleine waardes?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono dude
Het gaat niet om die meter, die is zo slecht nog niet vermoedelijk, maar om de meetsnoeren. Meet het voor de grap eens: sluit eens een capaciteit aan direct in je meter gedrukt, en dan een keer met meetsnoeren aan beide kanten. Je bent aan het matchen he, dus dan wil je zo nauwkeurig mogelijk meten. Als je 'het best vindt als een beetje overeenkomt' hoef je niet te matchen natuurlijk. En bij RIAA kijkt het nauw.
Oja, wat ook nog interessant is, is temperatuurgedrag, hoeveel het afwijkt als je ze opwarmt, wordt natuurlijk warm in een buizenbak (ik ga er even vanuit dat je geen datasheet vd c's hebt?). Als je toch aan het meten bent, verwarmen en dan kijken wat er met de capaciteit gebeurd.
Oja, wat ook nog interessant is, is temperatuurgedrag, hoeveel het afwijkt als je ze opwarmt, wordt natuurlijk warm in een buizenbak (ik ga er even vanuit dat je geen datasheet vd c's hebt?). Als je toch aan het meten bent, verwarmen en dan kijken wat er met de capaciteit gebeurd.
Re: Phono dude
Wat is een beetje?Als je 'het best vindt als een beetje overeenkomt' hoef je niet te matchen natuurlijk
En als ze gesoldeerd zijn is het weer een beetje
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Phono dude
Even een opmerking, reken eerst eens na wat uberhaupt de afwijking van de riaa schakeling is met de opgegeven waardes...
Re: Phono dude
In de jaren dat ik geen LC meter had deed ik dit met een bekende ijkspoel
Maar wel een Rooster Dip meter GridDipper noemde we zo,n ding iedere amateur had er een Ik nu nog steeds
Plaatste de spoel van de griddipper bij de spoel
Draaide aan de afstemschijf waar ook de frequentie schaal op zit
Als je het resonantie punt gevonden had er steeds verder vandaan tot je nog net de dip op je meter kon zien
En las ik de frequentie uit
Dan rekende ik met de bekende L en en de Gemeten frequentie de Capaciteit uit xc =1/ 2pi X L xC
Mijn eerste texas instrument Rekenmachine in 1974 kon het niet De belasting was dermate groot dat de 9 volt batterij leeg was
Op de brommer 2,5 km naar Zevenbergen een nieuwe batterij gekocht en 2,5 km naar huis weer opnieuw ingevoerd Batterij leeg
Dus met al die nullen aan het goochelen tussen NF en Khz en Mhz maar de waarde genomen wat het meest waarschijnlijk was
Nadien geleerd dat ik die nullen weg mocht strepen
Het resultaat nadien nog nauwkeuriger gemaakt door de digitale uitlezing op mijn zend-ontvanger
de frequentie van de griddipper opzoeken met de ontvanger en binnen 100 hz nauwkeurig nadien binnen 10 hz
Met de (digitale) scoop gaat het ook
Een weerstand van 100 k in serie met een bekende spoel over je Condensator je fungenererator
De Meetprobe over de condensator en dan de frequentie waar de spanning op je probe stijgt tot een maximum
En dan weer even rekenen Niet echt nauwkeurig Maar beter dan niks
Vooral handig als je twijfelt of het nu 100 pf of 100 Nf is Dan is het een super handige methode
Maar wel een Rooster Dip meter GridDipper noemde we zo,n ding iedere amateur had er een Ik nu nog steeds
Plaatste de spoel van de griddipper bij de spoel
Draaide aan de afstemschijf waar ook de frequentie schaal op zit
Als je het resonantie punt gevonden had er steeds verder vandaan tot je nog net de dip op je meter kon zien
En las ik de frequentie uit
Dan rekende ik met de bekende L en en de Gemeten frequentie de Capaciteit uit xc =1/ 2pi X L xC
Mijn eerste texas instrument Rekenmachine in 1974 kon het niet De belasting was dermate groot dat de 9 volt batterij leeg was
Op de brommer 2,5 km naar Zevenbergen een nieuwe batterij gekocht en 2,5 km naar huis weer opnieuw ingevoerd Batterij leeg
Dus met al die nullen aan het goochelen tussen NF en Khz en Mhz maar de waarde genomen wat het meest waarschijnlijk was
Nadien geleerd dat ik die nullen weg mocht strepen
Het resultaat nadien nog nauwkeuriger gemaakt door de digitale uitlezing op mijn zend-ontvanger
de frequentie van de griddipper opzoeken met de ontvanger en binnen 100 hz nauwkeurig nadien binnen 10 hz
Met de (digitale) scoop gaat het ook
Een weerstand van 100 k in serie met een bekende spoel over je Condensator je fungenererator
De Meetprobe over de condensator en dan de frequentie waar de spanning op je probe stijgt tot een maximum
En dan weer even rekenen Niet echt nauwkeurig Maar beter dan niks
Vooral handig als je twijfelt of het nu 100 pf of 100 Nf is Dan is het een super handige methode
Re: Phono dude
Ze zijn klaar mijn ,,Franken,, filters.............
Ze meten gelijk en ik ben er ook helemaal klaar mee met al die weerstanden en condensatoren uitmeten
Heb ze gemeten zo kort mogelijk op de meter.
Mooi, kunnen we weer verder met wat mechanisch werk.
Ze meten gelijk en ik ben er ook helemaal klaar mee met al die weerstanden en condensatoren uitmeten
Heb ze gemeten zo kort mogelijk op de meter.
Mooi, kunnen we weer verder met wat mechanisch werk.
Re: Phono dude
Haha dat was vroeger een gedoe Condensatoren meten , maar wat ik deed met trots! Dat was amateur ten top Demodemocles schreef:Ze zijn klaar mijn ,,Franken,, filters.............![]()
Ze meten gelijk en ik ben er ook helemaal klaar mee met al die weerstanden en condensatoren uitmeten![]()
Heb ze gemeten zo kort mogelijk op de meter.
Mooi, kunnen we weer verder met wat mechanisch werk.
Geen stopcontact amateur
Re: Phono dude
Maar even verder met het versterker chassis.
De kast in de bijenwas gezet.
In sprint een malletje getekend en daarmee de gaten voor de buisvoeten bepaalt .
Gaten gemaakt met de stappenboor. Bevestigingen aan de wanden gemaakt voor de filters,met de aansluitingen dicht op de buisvoeten. De doorvoeren voor de stekkers gemaakt incl. doorvoer rubbers. Een platformpje gemaakt van perspex,wordt vast gezet met de boutjes van de buisvoeten.
Helaas mislukte er een bevestiging van 1 van de keramische draadsteun en brak af,nogal bros spul
Wachten is op een nieuwe.
De kast in de bijenwas gezet.
In sprint een malletje getekend en daarmee de gaten voor de buisvoeten bepaalt .
Gaten gemaakt met de stappenboor. Bevestigingen aan de wanden gemaakt voor de filters,met de aansluitingen dicht op de buisvoeten. De doorvoeren voor de stekkers gemaakt incl. doorvoer rubbers. Een platformpje gemaakt van perspex,wordt vast gezet met de boutjes van de buisvoeten.
Helaas mislukte er een bevestiging van 1 van de keramische draadsteun en brak af,nogal bros spul
Wachten is op een nieuwe.
Re: Phono dude
Die grote beige weerstand, is dat een koolweerstand? Ik hoop niet dat ie veel ruis introduceert.democles schreef:Ze zijn klaar mijn ,,Franken,, filters.............![]()
Ze meten gelijk en ik ben er ook helemaal klaar mee met al die weerstanden en condensatoren uitmeten![]()
Heb ze gemeten zo kort mogelijk op de meter.
Mooi, kunnen we weer verder met wat mechanisch werk.
Re: Phono dude
Goed opgemerkt,wordt nog vervangen,was de enige 1 ohm die ik had en die goed meet.
Zo kon ik in ieder geval de gehele print meten.
Zo kon ik in ieder geval de gehele print meten.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Phono dude
Ik heb zojuist alle bakjes doorgekeken, maar geen 5755 meer in bezit. Nog wel de 5751 en volgens mij ook nog de Russische versie van de 5670.RobertD schreef:Ik zal morgen eens kijken, als ik nu in de laadjes ga zoeken maak ik mijn dochter wakker.
Het verdient wel aanbeveling om de .3 versie te bouwen, die heeft iets minder gain en klinkt wat beter.
